Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad Ã¥terladdar en borra ?  (läst 57643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Vad återladdar en borra ?
« skrivet: 24 maj 2007, 07:06:55 »
Hej

Jag har nu grubblat länge på hur återladdning av en borra sker.
I min värld, det jag tycker mig förstå, så kommer en borra att återladdas till största delen av geotermisk värme och som till slut kommer att bli helt och hållet uppvärmd av geotermisk värme.
Nu finns det många andra som påstår att solen står för den största delen, och då får jag problem med energilagarna.

Mina frågor om hur fungerar det är.
1. Om man har en borra som man tagit energi ur så antar jag att alla håller med om att temperaturen i borran sjunkit.
2. Om man slutar ta energi ur en borra återgår den till samma temperaturer som kringliggande orört berg.

Om ovanstående inte är sant faller hela mitt resonemang.

Om det nu är så att solen står för den mesta uppvärmningen av borran hur kommer det sig då att temperaturen i en borra är varmare längre ner i borran ?

Det måste i så fall finnas en energilag som jag inte känner som säger något annat än att värmen går från det varmare till det kallare?

Det här är nog det enklaste sättet som jag kan komma på att förklara varför jag tror på att det som värmer jorden, den del som kallas geotermisk värme, kommer från jordens inre och att solen bara hjälper till att hindra jorden från att kallna mera.
Om det vore solen som värmde jorden skulle väl temperaturen vara lägre ju djupare ner man kommer.

Jag måste säga att det är väldigt ensamt här ute, är jag den ende som förstår detta, jag ser inlägg där man tydligt är inne på samma spår som mig men som en liten knorr på slutet kommer det att det är nog solen i alla fall som värmer.

Så om jag nu har fel, vad är det som är sanningen ?
Och vill ni veta hur det fungerar eller vill ni gissa ?

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2007, 07:43:03 »
Jag är inte så säker på att du har rätt, detta med tanke på att orört berg i södra delen av landet har en rätt mycket högre temperatur än i norra, vore det huvudsakligen geotermisk energi som värmde berget borde det inte skilja så mycket.

Men jag vet inte, jag tror att du har rätt så tillvida att geotermisk värme tillförs, och att solenergin hindrar jorden att svalna mer än den gör, men att solens påverkan är rätt stor.
Frågan är egentligen var jämvikten mellan geoteriskt tillförd energi och solenergi infaller - är det när man sänkt tempen i borran med 3, 5 10 eller 20 grader under "orört bergtemperatur"...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2007, 08:29:05 »
En borra värms inte uppifrån eller nerifrån. Den värms i huvudsak från sidorna. Dvs värmetransporten till själva borran sker längs med borran. Man borrar djupare för att få längre borra, inte för att "nå" varmare djup. Temperaturen stiger med längre borra för att energiuttaget minskar.
Temperaturen på dessa djup <300 m är i stort sett grundvattenstemperaturen vilket överensstämmer i stort sett med årsmedeltemperatur. I norra delen av landet där snötäcket isolerar mot vinterkylan blir grundvattentemperaturen något högre än årsmedeltemperaturen.
PÃ¥ större djup blir berget varmare men det är i en helt annan skala. Du fÃ¥r i vÃ¥rt land gÃ¥ mycket djupt för att fÃ¥ högre temp.  VI pratar 5-10 gÃ¥nger djupare än vanliga borror. Förutom mÃ¥gra platser i landet som bekräftar undantagen.
Årsmedeltemperaturen bestäms av klimatet som bestäms av, just det, solen.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2007, 08:46:54 »
Om det nu är så att solen står för den mesta uppvärmningen av borran hur kommer det sig då att temperaturen i en borra är varmare längre ner i borran ?

Det gäller bara färska borrhål där man fortfarande utnyttjar den lagrade värmen. Tar man ut värme under en så där 100 år blir det kallare i botten. Man måste skilja på den första fasen där man i princip tar ut lagrad värme och vare sig geotermisk eller solvärme spelar någon roll och det stationära tillståndet som uppnås efter några hundra år där allra största delen av värmetillförseln sker från solen. Kan man inte hålla isär de fallen hamnar man snett.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2007, 09:10:57 »
En borra värms inte uppifrån eller nerifrån. Den värms i huvudsak från sidorna. Dvs värmetransporten till själva borran sker längs med borran. Man borrar djupare för att få längre borra, inte för att "nå" varmare djup. Temperaturen stiger med längre borra för att energiuttaget minskar.
Temperaturen på dessa djup <300 m är i stort sett grundvattenstemperaturen vilket överensstämmer i stort sett med årsmedeltemperatur. I norra delen av landet där snötäcket isolerar mot vinterkylan blir grundvattentemperaturen något högre än årsmedeltemperaturen.
PÃ¥ större djup blir berget varmare men det är i en helt annan skala. Du fÃ¥r i vÃ¥rt land gÃ¥ mycket djupt för att fÃ¥ högre temp.  VI pratar 5-10 gÃ¥nger djupare än vanliga borror. Förutom mÃ¥gra platser i landet som bekräftar undantagen.
Årsmedeltemperaturen bestäms av klimatet som bestäms av, just det, solen.

Nu vet inte jag om Stripa gruva i Västmanland är en av dessa platser, men när jag jobbade där i KBS-projektet i mitten av 70-talet höll vi till på 360 meters nivån, och där låg tempen på 11° om jag inte kommer ihåg fel, och det är nog några grader högre än orört berg i trakten.

Eftersom det fanns en hel del radon i luften bör det även ha varit en hel del radioaktiva sönderfall, vilket bidrar till värmen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2007, 10:11:56 »
Hej

Jaha, ingen tog upp om det jag skrev var rätt eller fel.

Rickard: Skulle du kunna tänka dig att man passerat jämnviktsläget när man kommit ner till ett område där temperaturen är varmare ju längre ner man kommer ?
Och ja Rickard solens påverkan är stor, men tillför den värme till hålet eller hindrar den bara värmen (isolerar) från jordens inre?
Och hur långt ner i marken påverkar solen (tjäle)?

Sfinx: Betyder det att temperaturen i en borra varierar med årstiderna låt oss säga på 100 meters djup?
Och är det varmare upptill i en borra, varmt vatten stiger ju uppåt ?
Fast det blir lite konstigt med hål fyllda med bentonit eller?

Roland: Ja du säger mycket men inget jag kan ta på, vad är svaret på mina ursprungs-frågor?

Tipo: Verkar kanske hålla med mig så jag skall inte säga emot :)

Jag vill att ni tittar noga och besvarar min ursprungliga frågeställning.

MVH
Messer

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2007, 10:52:07 »
Messer...jag är inne på samma linje som dig.

Man kan inte bortse frÃ¥n att soluppvärmt regnvatten bidrar med energitillförsel till vÃ¥ra borror. Att borrorna har Ã¥rsmedeltemp för orten, förklarar jag med avkylning. Isolera Norrbotten sÃ¥ blir borrorna varmare.  :D

Jag kan svara på en av dina frågor. "Och vill ni veta hur det fungerar eller vill ni gissa ?"
Jag vill veta hur det fungerar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2007, 12:13:05 »
Citera
Rickard: Skulle du kunna tänka dig att man passerat jämnviktsläget när man kommit ner till ett område där temperaturen är varmare ju längre ner man kommer ?
Och ja Rickard solens påverkan är stor, men tillför den värme till hålet eller hindrar den bara värmen (isolerar) från jordens inre?

Att en borra är varmare längre ned tror jag huvudsakligen beror på att utgående brine kyler övre delen mer än nedre, men än en gång, jag vet inte hur det ligger till med detta, även jag är intresserad av att veta.

Jag tror den tillför, jag kan ju se att marktemperaturen i min markkollektor stiger från 0 grader på vintern till ca 13-17 grader på sommarn, det vore konstigt om inte något av denna energi sökte sig ned till berget, med hjälp av både konduktion och med hjälp av grundvattnet.

Vad som är säkert är att vattenförande berg inte påverkas nämnvärt av en värmepump ens efter flera år, det kan jag intyga efter att ha följt en bekants värmpump på nära håll - han har +3 grader in fortfarande efter 6 år, samma som första vintern.
(Utan att ha borrat särskilt djupt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2007, 12:17:47 »
Isolera Norrbotten sÃ¥ blir borrorna varmare.  :D


Jag undrar hur det är i antarktis där det finns 4500m inlandsis som isolerar? Borde inte den geotermiska värmen smälta isen underifrån? Gör den kanske det?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2007, 12:28:47 »
Här finns en hel del material att fördjupa er i: http://exergy.se/goran/swedish/index.html

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2007, 12:44:44 »
när jag jobbade inom borrbranschen så har jag för mig om att på cirka 30 meter så kan man ej se ngn skillnad på årstider, detta gäller för norra götaland
och temperaturen stiger med ökat borrdjup, om jag inte minns helt fel så var en stor del av uppvärmningsfaktorn radioaktivt sönderfall

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2007, 12:50:45 »
Och är det varmare upptill i en borra, varmt vatten stiger ju uppåt ?
Nja- vatten är ju lite lustigt i o med det väger mest vid +4 ºC.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #12 skrivet: 24 maj 2007, 13:08:18 »
Hur än jag läser Ã¥ kollar sidor, sÃ¥ stÃ¥r det samma sak. Nämligen att det som används för vanliga värmepumpar är lagrad solenergi. Kommer man däremot riktigt djupt, sÃ¥ stÃ¥r radioaktivt sönderfall/värme frÃ¥n Jordens inre, för den mesta av värmen... Däremellan mÃ¥ste dÃ¥ rimligtvis värmen bestÃ¥ av en blandning av bÃ¥da  :)

mvh humlan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2007, 13:11:31 »
Isolera Norrbotten sÃ¥ blir borrorna varmare.  :D


Jag undrar hur det är i antarktis där det finns 4500m inlandsis som isolerar? Borde inte den geotermiska värmen smälta isen underifrån? Gör den kanske det?

Hmm....

Jag spånar om hur mycket solen egentligen påverkar kontra jordytan kyler.

När grundvattnet håller som regel samma temperatur som årsmedel för orten, så triggas man att tro att det är värmen i luften som värmer borran. För det är väl ändå temperaturen på uteluften som är årsmedel. Om sol och regnvatten skapar årsmedel på borran, så måste det vara en lyckträff.

Hänvisar igen till långtidstudien, där jag inte kan se att rekordsomrar kontra skitsomrar har påverkat temperaturen i borran.
http://www.svepinfo.se/bilder/artikelbilder/bild3.gif

Om man leker med tanken att ett vattenfyllt oljefat med en meter värmekabel, som i sin tur är omsluten av jord....har med största sannolikhet samma temp som medel för orten. Isolerar man däremot jordhögen, kan jag tänka mig att tempen stiger.

Det är ju också känt att jordens mitt har en temp om ca: 4 000°C. Vid 1 000 meter ca: +30°C. Läser man olika inlägg samt påståenden hos t.ex. värmepumpetillverkare.....så verkar det som att det finns ett isoleranade lager under våra borror.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2007, 13:13:14 »

Jag undrar hur det är i antarktis där det finns 4500m inlandsis som isolerar? Borde inte den geotermiska värmen smälta isen underifrån? Gör den kanske det?

Jo, det gör den, det finns sjöar under isen i Antarktis. Mycket intressanta ur biologisk synpunkt då de varit isolerade från omgivningen under mycket lång tid.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/458586.stm
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!