Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytillkomna knäppningar och täta starter  (läst 750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nytillkomna knäppningar och täta starter
« skrivet: 10 oktober 2020, 17:55:24 »
Jag har en två år gammal NIBE F1145-10 med dockad VVB installerad i ett äldre hus med nykonverterat vattenburet system omfattande 18 radiatorer fördelat på fyra olika stammar. Ingen volymtank är installerad och elkasetten är inaktiverad. Pumpen är nog i största laget för effektbehovet. Intrimningen utfördes under vintern 2019 efter Rikards pedagogiska instruktion här på forumet. Alla termostater utom två är helöppna. Rumsgivarpåverkan är ställd på 1,0. På -140 GM fick jag behagligt klimat och 20-24 kompressorstarter per dygn. Det förekom inga knäppningar i systemet. Under denna höst när temperaturen sjunker har vi märkt att rören börjat knäppa och antalet kompressorstarter har fördubblats utan att inställningarna på pumpen har förändrats. Jag har försökt med att ytterligare minska GM inställningen men det verkar inte ha någon effekt alls på startfrekvensen. Knäppningarna verkar bero på att pumpen när det startar kortvarigt ger en mycket hög framledningstemperatur. Dagens exempel är 42,5 grader på beräknad framledning 26,5 grader. Den höga temperaturen syns som spikar på historikkurvan på runt 40 grader (lägre än de spikar som orsakas av varmvattenproduktionen). Är detta normalt? Kan jag kan påverka med ändrade inställningar eller kan det ha uppstått ett fel i reglersystemet. Tacksam med synpunkter på hur jag kan komma närmare sanningen. /Lars

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytillkomna knäppningar och täta starter
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2020, 18:15:54 »
Om det inte vore för att larko skrev "lägre än de spikar som orsakas av varmvattenproduktionen" skulle jag föreslagit en kontroll av växelventilen... och det kanske inte är fel ändå.

Verkar kompressorns start och stopp vara 'legitima', dvs orsakade av att GM-räknaren passerar startvärdet respektive nollan? Om inte, kan man se något om vad de beror på?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad larko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytillkomna knäppningar och täta starter
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2020, 18:25:17 »
Tack för synpunkterna. Start och stopp sker vid inställda värden, så där verkar det inte vara fel. Jag har funderat på växelventilen som orsak. Men jag tänker att problemet då borde vara kopplat till varmvattenkörningarna. Och det är det inte.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytillkomna knäppningar och täta starter
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2020, 19:03:56 »
Lufta grejerna igen?
Kolla att alla radiatorer med öppna termostater blir varma?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nytillkomna knäppningar och täta starter
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2020, 22:03:50 »
Därefter, se om det har hänt någon med cirkulationspumpen, omställd, sönder, testa höj etc. Kika Smutsfilter för radiatorsystemet om det finns.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad larko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytillkomna knäppningar och täta starter
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2020, 14:21:24 »
Tack för alla synpunkter! Alla element varma, ingen luft i systemet. Filtret var smutsigt men inte igensatt. Lättade lite på strypningen av de fyra stammarna (som gjorts för att balansera dem). Nu tillåts flöden på 3 kbm/h, det borde räcka för att göra pumpen nöjd. Såg i historiken att det funnits högtryckslarm i värmekretsen de senaste månaderna som återställt sig själv. Därför har jag inte observerat dem. De första cyklerna nu ser lovande ut. Får se om det står sig. Lite underligt att man aktivt måste leta efter larmen. Det hade varit lättare att arbeta förebyggande om man fick ett meddelande även vid automatåterställda larm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!