Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland  (läst 762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« skrivet: 31 augusti 2022, 11:20:17 »
Hej!

Inatt började jag få problem med jordfelsbrytaren som triggas då och då. Jag kollade andra förbrukare först (kopplade ur, mätte motstånd mellan jord och nolla) och allt såg bra ut. Till slut kopplade jag ur pumpens matning för N,L1,L2,L3 och mätte mellan jord och nolla...det varierade runt 1500kOhm men ett tag gick det ner till 40kOhm. JFB'n är på 30mA. Just nu är isoleringsvärdet runt 1500kOhm igen.

Finns det någon vanlig felkälla (elpatron?) eller ett bra sätt att felsöka vad kan läcka ström. Tyvärr verkar det som att det är intermittent.

Jag vill helst inte koppla ur JFB'n.

P.S.
Jag är inte 100% att det är pumpen, men ganska. Vad tror ni om att  mäta strömmen som gÃ¥r genom JFB'ns spole och skruva ur säkringar och se om värdet ändras?
« Senast ändrad: 31 augusti 2022, 11:27:54 av Grunf »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2022, 11:53:34 »
Har du en "megger" som du mäter med? En vanlig Ohmmätare är ett ytterst trubbigt instrument för att hitta jordfel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2022, 12:42:33 »
Ingen megger utan vanlig ohmmätare istället på 2Mohm. Bör jag skaffa en "megger"? Duger en sån här?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinstrument/isolationsprovare/uni-t-ut501a-isolationsprovare-p48388

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2022, 13:28:47 »
En fråga till: eftersom meggern skickar ut spänning, antar jag att jag inte ska mäta direkt på 3-fas ingången till pumpen (för att inte bränna något) utan koppla loss varje komponent för sig (kompressor, elpatron osv.) och megga enskilt?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2022, 14:40:15 »
Ja den duger, du ska koppla ihop fas och nolla i den grupp som ska meggas och sedan mäta fas-nolla mot jord
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2022, 14:45:06 »
Tack!

Har under tiden mätt upp andra förbrukare. kopplade bort och mätte motstÃ¥nd mellan nolla och jord pÃ¥ matningen till ventilationsfläkten. 4kOhm.  ???
Fläkten är kopplad via spartrafo och gÃ¥r pÃ¥ typ 100V AC. 100/4000 = 25mA.   ???

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2022, 19:03:28 »
Det är nog värmepumpen  :'(

JFB'n löser så fort kompressorn går igång. Jag bytte ut mjukstarten för en kontaktor men det var samma fel.
Det var 700kOhm mellan varje kompressorfas och jord och kompressorn går igång en stund, men det är någon sorts läckage.

Har nÃ¥gon ytterligare felsökningstips? Vad mer kan ge sÃ¥dana symptom? Motorskydd? Fasskydd? 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2022, 19:20:31 »
Det är inte nödvändigt att ha värmepumpen kopplad via jfb om den är fast installerad och om tillverkaren inte uttryckligen kräver det. I så fall kan man ha en helt egen jfb för bara värmepumpen och modellen med 300 mA utlösningsström för brandskyddet men ej personskydd. Har man en vanlig 30 mA jfb för hela huset kan det tillsammans bli för hög felström när värmepumpen blivit lite sliten utan att det föreligger något allvarligt fel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2022, 20:49:44 »
Tack! Jag byglade om JFB'n och nu brummar den igen. Vi kan duscha!  tummenupp Det fÃ¥r bli som du säger: BVP'n fÃ¥r klara sig utan JFB'n. Kompressorn är 10 Ã¥r gammal och har cca 20000 timmar sÃ¥ den börjar kanske bli lite kinkig.

Fick lite ångest när jag tänkte på komponentbrist och att behöva köra patron under vintern.
« Senast ändrad: 31 augusti 2022, 20:54:56 av Grunf »

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #9 skrivet: 05 september 2022, 21:27:55 »
jag har en brandskydds JFB   300 mA pÃ¥ min VP dvs inget personskydd . 

JFB är rätt billiga   använd  flera ! det läcker lite i alla jordade produkter utan att det är nÃ¥tt direkt fel . Om man kopplar för stora grupper till en JFB sÃ¥ fÃ¥r man problem, man ligger för nära 30 mA helt enkelt.  Eller att ha känsliga installationer som tex Frys  mot ett utomhusuttag med en ansluten förlängningssladd.

Sen har det blivit fel på flera JFB hos mig utan jordfel.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #10 skrivet: 06 september 2022, 14:05:54 »
Tack för alla goda råd! BVP'n funkade i två dagar efter att ha bryggat JFB men då började köldbärarpumpen strula. Den lät illa i två dagar och har nu lagt av helt. Så det är möjligt att kompressorn inte var problemet utan köldbärarpumpen. Ny pump är beställd och serviceteknikern får byta den så fort det går.

Det är en Wilo Stratos Para 25 1-11 med elektronisk styrning så det finns ingen lock som jag kan öppna och snurra igång pumpen med skurvmejsel.
Jag försökte knacka igång den men impellern verkar ha fastnat. Den försöker dra igång fem gånger och lägger sedan av.

Hoppas de kan fixa det snabbt.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Premiumline EQ C8 triggar JFB'n ibland
« Svar #11 skrivet: 19 september 2022, 19:40:49 »
Köldbärarpumpen bytt, nu funkar allt igen. Tack för alla goda råd.
Att köpa pumpen löst skulle gå på 7700:- så jag tyckte att det var värt att leja bort det och få det genomspolat för någon tusenlapp extra

Serviceteknikern lät själva bakstycket (i gjutjärn) sitta kvar och bytte endast pumpen med impellern då muttrarna satt väldigt hårt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!