Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump kombinerat med fjärrvärme  (läst 8360 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« skrivet: 22 maj 2010, 21:43:12 »
Hej,

Vi har två flerbostadshus i Eskilstuna som har stor förbrukning av värme/varmvatten. Årsförbrukningen av värme/varmvatten på våra fastigheter är över 70 000 kWh/år och fastighet och vi har fjärrvärme med en kostnad på ca 70 öre/kWh vilket ger en årskostnad på mer än 54 000 kr/år och fastighet.

Vi ska igång och isolera lite bättre mot vindarna och täta fönster och så.
Eftersom att vi redan har fjärrvärme till fastigheterna så har vi dock också tänkt att det kanske hade varit att besparande att försöka att generera delar av uppvämningen med en billigare lösning och sedan tar resten / toppbehovet med fjärrvärmen (en sorts samverkanslösning).

Vi har tänkt att man till exempel kan ha en luft/vatten värmepump som man ställer in på en temperatur (till exempel 35oC) där den är effektiv vid dom flesta utetemperaturer och har en hög COP faktor vilket ger en låg kostnad per kWh värme och att man sedan mellanlagrar varmvattnet i en akkumulatortank (utan elpatron) som sedan matar fjärrvärmens värmeväxlare med det ”förvärmda” vattnet genom hela året.

Vid 35oC temperatur för värmepumpen så tänker vi att COP faktorn varierar mellan kanske 2,5 – 4,0 genom året (beroende på utetemperaturen)? Med ett uppskattat elpris på ca 110 öre/kWh så får man väl då en reell värmepris på ca 25 – 45 öre/kWh? Det är kanske lite pessimistiskt ift elprisen, men det blir väl säkert en del förluster i systemet? Om man räknar med en snitt COP på 3,0 så får man väl då betala ca 110 öre/kWh / 3,0 = 37 öre/kWh värme?

Vi vet inte helt vilka kapasiteter och priser som luft/vatten värmepumpar har, men om man antar att man kanske skulle kunna täcka 1/3 av värmebehovet med värmepumpen (ca 25 000 kWh) så borde man väl kanske kunna spara 70 öre/kWh (priset för fjärrvärmen) – 37 öre/kWh värme (från värmepumpen) = 33 öre/kWh x 25 000 kWh = 8 250 kr/år?

Ett alternativ till luft/vatten värmepump kan kanske vara att använda solvärme på ett motsvarande sätt?

Det kan kanske hända att vi är ute och kör lite med våra tankar och vi vet inte säkert hur mycket en sådan lösning skulle kosta (om den är tillräckligt lönsam för att vara värd att göra) och/eller om det finns mer lämpliga / bättre lösningar.

Kunde ni som är experter kanske säga lite om vilka alternativ som ni tycker att vi borde överväga, realistiska ca kostnader (inkl tank, montering, etc.) och besparningar, osv? Det hade vi i så fall uppskattat kraftigt.

Med vänliga hälsningar,
Stefan Andersson   

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2010, 10:54:11 »
Jag tycker ni ska satsa på flytande kondensering, då behöver VP:n inte ens göra 35 ºC om det inte behövs för att hålla huset varmt.
Principen skulle väl vara nått sånt här:

http://www.nibeonline.com/pdf/M10468-3.pdf
(det funkar säkert med andra märken än nibe också)

På styreneheten så ställer du in vid vilken utetemp som fjärrvärmen ska ta över helt. Genom att hålla koll på elpriset så kan man räkna ut vid vilken COP (och utetemp) som man bör låta fjärrvärmen ta över.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2010, 11:21:41 »
beroende på ytan i din uc finns det lite olika lösningar på problemet . Och är man lite klurig behöver det inte bli så himla dyrt heller .
Finns det ingen bra vvsare i Eskilstuna som kan rita upp ett bra förslag åt dig?
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Mr Energi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2010, 13:34:52 »
Kasta ut fjärrvärmen helt och installera en VP 17 alt. 21kW med inbyggd elpatron, den dyrare kostnaden för ett högre elabonnemang bör inte skilja så mycket mot fjärrvärmens fasta kostnader.
Fjärrvärme + VP kombinerat i era fastigheter som inte är så stora blir en ganska krånglig och dyr lösning.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2010, 15:00:43 »
krånglig och dyr . nej nej
Det finns enkla sätt att bygga om kunden vill ha det på det viset han beskriver .gammal hederlig vvs teknik  Thumbsup
coca cola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2010, 15:45:00 »
Jag är benägen att hålla med MR Energi, om du ändå skall investera, lägg till x antal tusen och gör det ordentligt, fjärrvärmen är ett monopol som jag tror kommer att bli allt dyrare i framtiden. (Skillnaden mellan elpris och fjärrvärme kommer att krympa i takt med allt hårdare konkurrens om biobränsle och överskottsvärme från industrin)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2010, 17:30:10 »
Tror precis som dig Rickard.
Förutom dina riktiga antaganden kan man med säkerhet lägga till maximering av vinster osv...
Är det inte något liknande på gång vad det gäller skogsprodukter. "Pellets". Dvs  större efterfrågan ökade priser.
Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2010, 17:41:17 »
Ja visst ska man föreslå en full dimensionerande anläggning . Men om kunden inte vill satsa alla pengar initialt finns det andra vägar att ta och det går att göra små investeringar som betalar sig fort .Kundanpassade lösningar efter kundens vilja att installera är något man måste ta hänsyn till

Så vill kunden ha det på ett sätt och invetsrings kostnaden är begränsad får man göra det bästa av situationen .
Coca cola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2010, 20:48:41 »
Ja visst ska man föreslå en full dimensionerande anläggning . Men om kunden inte vill satsa alla pengar initialt finns det andra vägar att ta och det går att göra små investeringar som betalar sig fort .Kundanpassade lösningar efter kundens vilja att installera är något man måste ta hänsyn till

Så vill kunden ha det på ett sätt och invetsrings kostnaden är begränsad får man göra det bästa av situationen .
Coca cola

Det här är ett något som i alla fall jag stöter på ganska ofta och jag tycker att du C-C har både rätt och fel.
Man måste självklart ta hänsyn till budgeten och se till att bygga systemet utefter den.
MEN, att kunden vill ha det på ett visst sätt sätter ofta käppar i hjulet. Kundens lösningar är inte alltid den bästa, om ens halvbra. Jag har vid ett flertal tillfällen tackat nej till att räkna på ett förslag som kunden kommit med enbart på grund av jag själv inte tror på idén. Jag vill varken sätta mitt, eller företagets namn på något jag inte tror på.

Jag tycker att TS ska kontakta tex. INKAB, ICEE eller någon av rörfirmorna, förslagsvis YIT för att få förslag och pris på jobbet. Går man till YIT så är förslaget och offerten oftast gratis om det inte ligger allt för mycket jobb bakom. Får man utföra jobbet är det definitivt inräknat i priset.

Jag har själv jobbat på INKAB så deras kompetens kan jag borga för.

(Rickard! Varför hoppar min text så jag inte ser vad jag skriver?)

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2010, 21:37:56 »
men raptor
 , som i det här fallet t.ex frågar kunden efter ett kompletterande luft-vatten system efter specifika förhållanden för en billig lösning . han har ingen egen teknisk kompetens . entrepenören på plats har 3 skyldigheter som jag ser det .
1. att gå igenom fördelarna/nackdelarna med hans önskemål
2. att föreslå och gå igenom en full effekts dimesionerande anläggning med besparingskalkyler.
3. få kunden att förstå om hans ide är genomförbar eller inte samt lönsamheten i den .

så Raptor i vad egentligen har jag fel  *vinkar*
c-c
« Senast ändrad: 25 maj 2010, 22:05:27 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #10 skrivet: 25 maj 2010, 22:11:45 »
FJV är ju den lättaste form av spets att få till rent styr tekniskt. Hur är det krångligt eller dyrt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #11 skrivet: 25 maj 2010, 22:49:29 »
Raptor. Aktivera kompabilitetsläge för IE (Sönderrivet ark till höger om adressfältet) så slutar texten hoppa.

FJV är ju den lättaste form av spets att få till rent styr tekniskt. Hur är det krångligt eller dyrt?

Dyrt blir det säkert (men allt är ju relativt) , även om det inte blir krångligt, dessutom kommer spets antagligen att behövas rätt tidigt, och i ett hus av den typen där tappvarmvattenförbrukningen står för en inte obetydlig andel av energiförbrukningen skiter en luft/vatten-värmepump ned sig rätt fort när det börjar bli kallt ute.
Alltså - liten besparing på tappvarmvatten, och ingen besparing alls när det blir riktigt kallt ute.
Med jord eller bergvärme har du alltid maximal besparing.

Men som C-C skriver, räknar man på både det önskade alternativet (men inte med nån förvärmning ala 35°C förstås) och ett fullvärdigt alternativ är det upp till kunden att bedöma sedan.
Vill kunden göra ett ej optimalt beslut (vet jag inte säkert då ingen sett anläggningen eller granskat förutsättningarna för alternativen) så är det naturligvis upp till honom, och den installatör som kan fixa en bra funktion som inte kräver en massa handpåläggning av en ej tekniskt kunnig driftsansvarig/fastighetsägare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #12 skrivet: 25 maj 2010, 23:25:23 »
ja gör man det enkelt och rätt tar en bra värmepump  hand om uppvärmningen ca 6500 timmar om året .
på ett enkelt sätt med kundens önskemål som fokus
c-c
« Senast ändrad: 25 maj 2010, 23:31:42 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #13 skrivet: 26 maj 2010, 07:27:59 »

Citera
men raptor
 , som i det här fallet t.ex frågar kunden efter ett kompletterande luft-vatten system efter specifika förhållanden för en billig lösning . han har ingen egen teknisk kompetens . entrepenören på plats har 3 skyldigheter som jag ser det .
1. att gå igenom fördelarna/nackdelarna med hans önskemål
2. att föreslå och gå igenom en full effekts dimesionerande anläggning med besparingskalkyler.
3. få kunden att förstå om hans ide är genomförbar eller inte samt lönsamheten i den .

så Raptor i vad egentligen har jag fel 
c-c   

Det här kan jag hålla med om. Det är ju standard A1 förfarande.

Ja visst ska man föreslå en full dimensionerande anläggning . Men om kunden inte vill satsa alla pengar initialt finns det andra vägar att ta och det går att göra små investeringar som betalar sig fort .Kundanpassade lösningar efter kundens vilja att installera är något man måste ta hänsyn till

Så vill kunden ha det på ett sätt och invetsrings kostnaden är begränsad får man göra det bästa av situationen .
Coca cola

Det är den sista raden som jag tycker att du kan ha fel. Det är inte alltid fel men det måste verkligen bedömas från fall till fall.
Här ligger myckat av det dåliga ryktet som branchen dragit på sej.
"Har du bara 200 000:-?" Ok, vi fixar nåt för 200 000:-"
Man får en anläggning som kanske saknar kvalité och/eller teknik för 100 000:- och kunden blir missnöjd.
Det tror jag du c-c kan hålla med om som varit 30 år i branchen.
Tolka mej inte fel bara. Jag påstår absolut inte att att du gör så även om du bara är "gängse vvs:are"  ;)

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Värmepump kombinerat med fjärrvärme
« Svar #14 skrivet: 26 maj 2010, 07:38:56 »
Om jag var i trådskaparens sits skulle jag gå över befintliga system. Injustera radiatorsystemet, kontrollera termostater, kontrollera styrutrustningen, eventuellt sänka kurvan, titta över frånluften.
Sådana åtgärder gör man aldrig i onödan. Man har nytta av det för projen i ett eventuellt investeringsskede och man får en väl fungerande anläggning när investeringen tas i bruk.
Kostnaden är låg om man ser till de besparingspotentialen i åtgärden.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!