Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g framledningstemperatur NIBE 640 - kallt i huset.  (läst 1294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bygg-ppr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nibe 640
Hej,
Vi har för några veckor sedan flyttat till vårt första hus, byggt 2010, med en NIBE 640 frånluftsvärmepump. 1,5 plans med vattenburen golvvärme i BV och vattenburna radiatorer på OV.
Vi får inte upp värmen i huset; vi har bara 19 grader på ovanvåningen och knappt 21 grader på BV. Vi bor i Skåne och det är nu cirka 5 grader ute.
Systemet är nyligen luftat på BV och OV, och alla radiatorer. Trycket är 1,0 bar. I shunten visas golvvärmetemperaturen till endast ca 20 grader.
Jag har provat att höja värmekurvan 2 steg, dvs 5 grader (nästan 1v sedan). Nu är beräknad framledningstemparatur ca 37 grader, men den verkliga är bara ca 28 grader.
Alla ställdon ser ut att fungera som de ska (visar blå ring).

Någon smart människa som kan ge något tips?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g framledningstemperatur NIBE 640 - kallt i huset.
« Svar #1 skrivet: 26 november 2019, 15:56:24 »
Hej! Kan el-patronen möjligen vara blockerad såsom att den står i höst/vår-läge och ni är många personer som använder varmvatten? Hur stort är huset? 37 grader beräknad framledningstemperatur vid +5 grader ute är en ganska hög värmekurva.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bygg-ppr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nibe 640
SV: LÃ¥g framledningstemperatur NIBE 640 - kallt i huset.
« Svar #2 skrivet: 26 november 2019, 16:16:05 »
Tack för snabbt svar Josth.
Vi är bara två personer (inget bad, endast dusch). 173 kvm boarea (190 golvarea).
Ja, 37 grader är högt. Det är för att jag ville testa om det gick att få högre temperatur i huset genom att öka värmekurvan +2 (dvs 5 grader). Men tyvärr har det inte hjälpt.

Det du säger ang elpatronen har jag ingen aning om, jag är helt novis på värmepumpar. Dock var den inkopplad för någon vecka sedan en kort period när vi hade minusgrader på natten.

Kan jag kolla det med elpatronen på något sätt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g framledningstemperatur NIBE 640 - kallt i huset.
« Svar #3 skrivet: 26 november 2019, 16:38:16 »
Ok, då är boytan tillräckligt stor för att den inte behöver vara installerad med uteluftskanal. El-patronen behöver vara tillåten nu på vinterhalvåret. Ställs med driftlägesomkopplaren (knapp nr 67 i manualen) så den lysdioden lyser ovanför lysdiod cirkulationspump. Sedan behöver man kolla kanal 09 om el-patronen är blockerad över en viss temperatur. En annan orsak kan vara att temperaturbegränsaren (nr 6 i manualen) löst ut och behöver återställas. Sedan kan det finnas en inkopplad rumstermostat som begränsar temperaturen någonstans i huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bygg-ppr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nibe 640
SV: LÃ¥g framledningstemperatur NIBE 640 - kallt i huset.
« Svar #4 skrivet: 26 november 2019, 18:19:24 »
Hej!
Jag kollade kanal 09 och elpatronen är blockerad över +6 grader. Nuvarande utetemperatur var just +6 grader, dvs elpatronen var inte inkopplad. Jag har nu ändrat 09 till +7grader, och elpatronen startade direkt (lampan lyser)! När jag ändrade 09 var framledningstemperaturen 25 grader. Ska bli intressant och se om den jobbar upp framledningstemperaturen nu.
Många tack tills vidare. Jag återkommer.

Utloggad bygg-ppr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nibe 640
SV: LÃ¥g framledningstemperatur NIBE 640 - kallt i huset.
« Svar #5 skrivet: 27 november 2019, 07:48:21 »
Hej igen!
Framledningstemperaturer har ökat och radiatorerna på OV är varma, dessutom skickar systemet ut 25 C till golvvärmen på BV. Temperaturen är nu uppe på över 20 grader på ovanvåning! Vilken lyx! Många många tack!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g framledningstemperatur NIBE 640 - kallt i huset.
« Svar #6 skrivet: 27 november 2019, 08:49:27 »
Härligt att det fungerar nu! tummenupp  Ja det blir verkligen mycket pÃ¥ en gÃ¥ng när man flyttar in i ett hus. Bra att det finns forum som detta att söka lite hjälp pÃ¥ när det inte riktigt fungerar som man vill.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: LÃ¥g framledningstemperatur NIBE 640 - kallt i huset.
« Svar #7 skrivet: 18 december 2019, 18:23:58 »
Din kompressor, eller styrning för kompressor verkar trasig, annars borde du inte haft det kallt över 5-7 grader. Värt att kolla upp före elräkningen påminner dig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!