Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med Julas Luftvärmepump 3810  (läst 7226 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« skrivet: 30 oktober 2015, 14:48:27 »
Hej !

Köpte för ca 5år sedan en Luftvärmepump på Jula. Den hette 3810 nånting. Förra sommaren gav den upp så pass att den gick ett tag sen slog den av. Då var det en kabel på kretskortet på innerdelen som hade lossnat. Efter detta så tuffade den på. Nu i Sommras då den sitter i garaget så slog jag av den i Standby under hela sommaren. Nu när jag ska starta den så Gjorde den en startfrekvens med "vingen" och displayen lyser 17 grader och grön diod. Sen efter ca 1min så går 3,15amp säkringen på kretskortet ??!

Jag provade att sätta dit en ny och snabbt ändra den till fläktläge utan värme. Då snurrar innerdelen på, men på en gång jag sätter den i auto så går säkringen. Utedelen på den ger inte ifrån sig några ljud alls men säkringen där är hel ?

Jag vet att i vinter så var hela chassit helt igensatt med is så fläkten var begraven. Kan något av detta påverkat att den inte fungerar nu, eller var det något redan då som gjorde att den byggde så mycket is ?

NÃ¥n som  har bättre koll än mig pÃ¥ detta fÃ¥r hemskt gärna komma med lite felsöknings tips Ã¥ trix :)

Mvh Robin
« Senast ändrad: 30 oktober 2015, 15:47:05 av s_o_n_y »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2015, 15:52:45 »
Hej!
Modellen heter nog Coolix 3810. Är en on/off om jag minns rätt(?) Finns en hel del skrivet om den under Coolix-tavlan.
Kan det vara värmekabeln i bottentråget på utedelen som blivit skadad och kortsluter?
mvh
Josth
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2015, 21:18:40 »
Ahh tack !

Jaa, kan säkringen i innedelen gå om värmekabeln kortsluter ?

Den ser bra sleten ut den kabeln som ligger i botten på pumpen. Ska riva isär den imorgon och kolla läget.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2015, 08:35:25 »
På on/off-pumpar sitter i princip all elektronik i innerdelen. Utedelen har bara elkraftkomponenter som motorkondensatorer och liknande. Om det är problem med värmekabeln kan normalt testa enkelt genom att ta isär kopplingshylsan (2-tråd) till den. Brukar ligga innanför luckan till elen i utedelen. Glöm inte att slå av strömmen först bara. Sedan på med strömmen igen och prova utan att värmekabeln inkopplad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2015, 15:43:31 »
Låter kanon. Ska prova med värmekabeln och även fläkten och se. För fläkten har stått stilla länge pga isbildning på vintern.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2015, 19:20:21 »
Tänker följa tråden.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #6 skrivet: 01 november 2015, 13:41:43 »
Update:

Ryckte ur värmeslingan och säkringen går ändå. Det är när man slår över den till Auto som den går. Jag ryckte sedan ur fläkten och då startade allt !!

Dock sumrade jag kablarna på fläkten utan resultat, antog att det ska vara kortis i den. Ska prova strömsätta den på sidan av och kolla om den är hel. Jag återkommer :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #7 skrivet: 01 november 2015, 16:33:19 »
Bra att du testa även fläkten! Sumra fläktmotorn är dock inte det bästa. Försök mät upp ohm-värdet på det olika lindningarna i motorn till fläkten i utedelen. På ett annat fabrikat (Zibro) är det t.ex. fem trådar till fläktmotorn och det ska vara:
Black - Red 435Ω (20)
Blue - Red 213Ω (20)
Yellow - Blue 138Ω (20)
om fläktmotorn är okej. (20) är alltså vid 20 °C men det borde inte vara så stor skillnad om man mäter vid några grader lägre utetemp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #8 skrivet: 01 november 2015, 17:12:28 »
Ahh ok, Tack !

Ska kolla detta då :)

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #9 skrivet: 01 november 2015, 19:57:08 »
Hej !

Rev isär fläkten och mätte ohm. Fick bara 211ohm på ena mätningen, dom andra var död. Testade och sumra nu och då är det kontakt... Känns som att koppartrådens skydshölje har gett efter någonstans.

Om man vill hitta ny fläkt och kondensator. Vart letar man och på vad ? :)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #10 skrivet: 01 november 2015, 22:34:44 »
Var det avbrott eller kortslutning på de mätningar där du skriver "död" ?

När det gäller att felsöka kondensatorn så kan man ju börja med att mäta kapacitans och förlustfaktor, om man har en multimeter med sådana funktioner eller ännu hellre en RCL-mätare.
Har man inte detta sÃ¥ kan man koppla in kondensatorn direkt till 230 V nätspänning i serie med ett motstÃ¥nd vars resistans är ungefär lika med kondensatorns reaktans vid 50 Hz ( X = 1/(2*π*F*C) ), och därefter mäta spänningen över kondensator respektive motstÃ¥nd och kolla att de blir nÃ¥gotsÃ¥när lika. Se till att motstÃ¥ndet tÃ¥l den effekt som kan tänkas utvecklas i det.

Förmodligen går det att köpa reservdelar från Jula , kondensatorn kan man lika väl köpa från någon elektronikfirma (t ex Elfa eller Farnell).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #11 skrivet: 02 november 2015, 13:47:20 »
Försök läs av beteckningen på fläktmotorn om det går. T.ex. fabrikat Welling beteckning YDK24-6G eller liknande. Då borde det gå lättare att hitta rätt motor någonstans. Motorkondensatorn brukar ofta vara på 2,5 µF men kan se lite olika ut. Ibland får man göra om lite så att en rund standard motorkondensator från t.ex. Elfa passar som ovan sagts.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #12 skrivet: 03 november 2015, 16:57:52 »
Såhär står de på kondingen:
Och denna köpte jag på Ebaj !
http://www.ebay.com/itm/231084570167

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #13 skrivet: 03 november 2015, 17:00:06 »
Fläktmotorn, dock hittar jag ingen modellbeteckning ?!
Och Jula hade den på lager Artnr: R018837 för 1048:- pix. Beställde den därifrån. Men är det någon som hittar den på nätet så länka gärna :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #14 skrivet: 03 november 2015, 17:51:56 »
Vad fint att det gick att hitta samma format på motorkondensatorn på ebay. Blir säkert bra tillsammans med ny fläktmotor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Julas Luftvärmepump 3810
« Svar #15 skrivet: 03 november 2015, 21:58:47 »
Japp !

Kan ta lite tid att få kondensatorn från Kinat, men jag återkommer när prylarna är monterad och se om det vart nån skillnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!