Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 03 februari 2020, 20:12:22 »

Blir ditt budskap till trådskaparen John, att han i garaget bör montera en motorshunt styrd av rumsgivare?
Ja, det är en bra sammanfattning av min enskilda åsikt.
Dock måste golvvärmesystemet har egen stigare så shunterna inte påverkar varandra. Då vet man i alla fall att det fungerar som man planerat och föreställt sig.
Rumsgivare är inte nödvändigt, klassiskt andra klimatsystem fungerar. (Köpt lösning via värmepumpens kompabilitet).
Kostnaden för hårdvaran är ändå samma, men installationen blir dyrare med separat klimatsystem. Men det kan betala sig i total effektivitet och inga återbesök av hantverkare för justering.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 februari 2020, 09:25:52 »


Sedan med en elektrisk shunt och fristående klimatsystem får man även separat resistivrumsgivare som även den gör stor skillnad i komfort jämfört med manuell shunt. Ligger södersolen på så görs redan så här års mycket avdrag dagtid. Görs avdraget via framledning istället för ställdon så knakar det inte i golvet.

Blir ditt budskap till trådskaparen John, att han i garaget bör montera en motorshunt styrd av rumsgivare?

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 februari 2020, 16:25:09 »

Det är klart att storleken spelar roll.  ::)

Att ställa in en shunt med kvs-värde 6,3 för ett flöde på 0,02 l/s, kräver en stadig hand.
Haha jag tänkte faktiskt på det i natt att det kanske var just det du menade, stadig hand-problematiken.
Men nej, det är inte det. Man ställde den mellan siffra 3 och 5, så det var inte problemet. Shunten är progressiv gammal ESBE. Från början Uponor skruvshunt 2003. Ingen skillnad i helhet.

Hmm ska se om jag kan komma på ett överdrivet exempel.
Högsommar, jag vill ha golvvärme i badrummet så det torkar upp. Det går inte för radiatorshunten är helt stängd  ::)

Nej men, realistiskt nu.

Mitt golv kräver NIBE VK7 +2 för att hålla 20 grader. (Jag är också nyfiken på mäta isolertjockleken i nybygget). (22 mm furuplankor ska vara dåligt för golvvärme har jag läst).
Elementen NIBE VK11 +1 för att hålla 20 grader.

Ställer man in systemet vid +5 grader ute så får man framledning golvvärme 36 grader, 43 grader på elementen. 43/36=1.194 = 19,5% Blandning till golvvärmen.
Vid minus -10, kollar över systemet så blir det: 57 grader på elementen och 46 grader i golvvärmen = 24% blandning krävs till golvvärmen.
Flera faktorer saknas, men detta känns ju som en fingervisning att något inte är linjärt som jag antyder och upplever.

Men den lilla antydan till fel gör att man får öka golvvärmen när det kyler på. Då börjar vi kanske hamna runt 11 grader delta T på elementen.
Sen nollställer vi det genom att dra upp elementpumpen lite till.
Sen blir det varmt igen ute. Då är golvvärmen för varm eftersom den vill att jag ska strypa stigaren med 5.5%. Då blir delta T för högt på elementen istället. Då blir även elementen för varma.
Det var ungefär så här det höll på hela tiden. Man fick småkompromissa. Kanske någon som kan riktiga matten för detta. Har man, som man ska även en framledningsstrypande termostat så måste man komma på ett sätt att gasa på elementen under -7 för att golven ger inte mer värme längre. En modern pump går det, men inte gammal 410P. Kompromissen blev överhetta golvvärmen istället.

Sedan med en elektrisk shunt och fristående klimatsystem får man även separat resistivrumsgivare som även den gör stor skillnad i komfort jämfört med manuell shunt. Ligger södersolen på så görs redan så här års mycket avdrag dagtid. Görs avdraget via framledning istället för ställdon så knakar det inte i golvet.

Idag har jag ställdon till badrummet. Inga andra rum.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 02 februari 2020, 13:20:58 »

Jag får det till ett max effektbehov på 2,75 kW, om jag räknar ventilationsflödet till 0,35 l/s per m² golvyta utan återvinning.
Transmissionsförluster 1,75 kW samt ventilationsförluster på 1 kW.

Förmodligen ska garage ha högre ventilationsflöde, men jag räknar med samma flöde som bostadsytan.

Skrivet av: John.a
« skrivet: 02 februari 2020, 12:36:32 »

Jag vet inte var trådskaparen John har sitt garage eller hur stort det är, men jag flaggade för en effekt på max 3 kW vid DUT. John skrev att han behöver höga temperaturer till raddarna...
Sorry. Mer info:
Jo jag har rätt hög temp till radiatorern. peaken är över 50 grader. I morse gick pumpen ungefär en halvtimme på en tvåtimmarsperiod, och högsta värdet var 53 grader.

Garaget får en invändig yta på c:a 70 kvadratmeter. Det blir tre eller fyra 20mm slingor till en fördelare efter push:en.
Garaget blir ihopbyggt med huset, så en vägg är gamla husväggen där framledning och retur från husets radiatorkrets kommer att dras ut till push-enheten.
3 kW är kanske i minsta laget, men jag kommer att ha tillsatsvärme för mekarkvällar. Annars räknar jag med att hålla runt 15-17 grader i garaget. Det är ute på vishan i Bohuslän, så inte speciellt kalla vintrar här inte.
Skrivet av: B
« skrivet: 02 februari 2020, 12:09:00 »

Instämmer med Lexus  tummenupp

Fick en shunt medlevererad från en tillverkare i deras paket  för VK2  .,;- en med KVS 10  *roflmao*
Den är för ca 20-25 kW
Det finns inte ens i villa sortimentet dom effekterna
En sån shunt blir inget bra till 4 kW golv värme
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 02 februari 2020, 11:54:51 »


Storleken spelar ingen roll när det står manuellt, bara inställningen är rätt. Om golvvärmepumpen är för hög, då kan golvvärmen suga tag i allt flöde så elementen får inget alls. Men då står allt jättefel när det händer.

Det är klart att storleken spelar roll.  ::)

Att ställa in en shunt med kvs-värde 6,3 för ett flöde på 0,02 l/s, kräver en stadig hand.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 02 februari 2020, 11:52:16 »


Konstant tillförsel av värme via en shunt som inte ändrar sig gör att returens temp blir adderad från  framtemp och kommer att stiga i en stigande skala med tiden tills den är för hög och har  samma temp som till radiatorerna, väldigt varmt på golvet blir

Menar du att golvet inte har en kyleffekt som sänker temperaturen 4° vid ett flöde på 0,1 l/s? Enda möjligheten att golvtempen ska bli högre, är att kyleffekten är lägre. Stiger tempen i golvet, så blir kyleffekten högre d.v.s. det tar ut varandra långt innan tempen stiger till 45°.

Jag vet inte var trådskaparen John har sitt garage eller hur stort det är, men jag flaggade för en effekt på max 3 kW vid DUT. John skrev att han behöver höga temperaturer till raddarna, och då bedömer jag det som 55°-60° d.v.s. när värmepumpen producerar 45° så är det runt nollan ute om vi tror att villan finns i närheten av huvudstaden.

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 februari 2020, 02:16:04 »

Det låter som om du har allt för stor shunt.
Storleken spelar ingen roll när det står manuellt, bara inställningen är rätt. Om golvvärmepumpen är för hög, då kan golvvärmen suga tag i allt flöde så elementen får inget alls. Men då står allt jättefel när det händer.
Det är något progressivt jävelskap som uppstår som ändrar för mycket samtidigt. Jag vet att det går få det teoretiskt funka rätt bra. Men det är ju helt ohållbart även för installatörer att få sådana system fungera bra. Ett påhängt golvvärmesystem till ett eller två badrum blir ju något annat.

Dock, ställer man upp elementpumpen mycket, och kör rätt snålt på golvvärmepumpen, men ställer värmekurvan efter elementen ensamma så framledningstemperaturen till golvvärmen blir för hög och låter termostaterna sköte resten. Då fungerar det bra. Men delta T motsvarar inte något önskvärt. Knakar i furugolvet gör det hela tiden också. Helt tyst nu.

Nä, några timmar arbete och allt bara fungerar. Mycket bättre för mig.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 februari 2020, 22:38:53 »

Nja 25focus.....en shunt recirkulerar returvattnet från golvet, och blöder endast in en mindre mängd varm vatten via shunten.

Som exempel:
45° på primärkretsen och returen från golvet cirkulerar med 0,1 l/s samt en temperatur på 25°. Shunten blöder in 0,02 l/s med en temperatur på 45° som i sin tur ger 29° till golvet.
Teori är nog bra men praktiskt är verklighet, så att börja räkna som du gör stämmer inte, så för att förverkliga för dig om hur det blir, så koppla ur din shunt elmässigt om du har någon . ställ på något godtyckligt värde och vänta ett par dygn får du se något. Men glöm inte att skriva upp temperaturerna och redovisa dom här
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 februari 2020, 22:33:05 »

Nja 25focus.....en shunt recirkulerar returvattnet från golvet, och blöder endast in en mindre mängd varm vatten via shunten.

Som exempel:
45° på primärkretsen och returen från golvet cirkulerar med 0,1 l/s samt en temperatur på 25°. Shunten blöder in 0,02 l/s med en temperatur på 45° som i sin tur ger 29° till golvet.

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 februari 2020, 22:20:31 »

Men hallå hej....hur tänker du nu?

Hur är det möjligt att det blir samma temperatur i golvslingorna, när det finns en shunt och cirkpump?  dontknow
Men hallå hur tänker DU

Konstant tillförsel av värme via en shunt som inte ändrar sig gör att returens temp blir adderad från  framtemp och kommer att stiga i en stigande skala med tiden tills den är för hög och har  samma temp som till radiatorerna, väldigt varmt på golvet blir
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 februari 2020, 22:17:35 »

När man ställer om golvvärmeshunten så förändras delta T på elementen och man får pilla på båda pumparna.

Det låter som om du har allt för stor shunt.


Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 01 februari 2020, 21:25:31 »

Jag har kört så med en manuell shunt förra slutsäsongen. Har radiatorer och golvvärme. Konstaterade att man måste själv säsongsjustera hela tiden. Värmekurvorna skalar inte även om man shuntar cirka 30% eller vad det nu blir när man blir nöjd vid en viss väderlek. När man ställer om golvvärmeshunten så förändras delta T på elementen och man får pilla på båda pumparna.
Satte egen stigare, styrsystem till golvvärmen och egen värmekurva. Blir än idag lycklig dagligen när allt bara fungerar, hur temperaturstabilt som helst. Öppnar tvättstugan bara för att tvätta idag. Allt sköter sig självt, helt underbart.

Tror faktiskt jag vågar påstå att shunta av stigaren fungerar inte bra i verkligheten om man har för många procent golvvärme. Även om många har det så. Det är billigt att installera.
Skrivet av: John.a
« skrivet: 01 februari 2020, 17:47:59 »

Jag kan i viss mån förstå den tankegången ifall värmepumpen hade legat och kört ut en konstant temperatur hela tiden, men Diplomaten är inte inverterstyrd.
Nu startar den ju bara ibland och kör en stund som är beroende av utetempen, och under den perioden stiger framledningstempen succesivt för att sedan sjunka under stopptiden. Jag har svårt att tro att golvvärmeslingorna hinner att bli så uppvärmda att deras retur så småningom skulle uppnå samma temperatur som utgående vatten i resp. slinga.
Trögheten i plattan borde väl funka lika bra för slingornas varierande (något nedshuntade) temperatur som husets tröghet gör för radiatorerna trots temperaturvariationerna man alltid får på vattnet med denna typ av värmepump.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 februari 2020, 16:24:49 »


Men hallå hej....hur tänker du nu?

Hur är det möjligt att det blir samma temperatur i golvslingorna, när det finns en shunt och cirkpump?  dontknow

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 februari 2020, 16:02:26 »

Med en manuell shunt kommer värmen i golvet att åka jojo, det måste reglerar på något sätt. Ex dina r att adiatorer behöver 45 C då kommer shunten att matas med 45 C och vattnet gå runt i shunten, vattnet går runt och kommer att värmas på ytterligare för varje varv till framlednig GV blir 45 C, En shunt med reglering är bäst, ska man ha mot utetemp blir  reglering mot dito ( då ökas tempen på GV ) Det går även att lura utgivaren så den tror det är -10 C ute och ställa regleringen på ett värde som ger tex +10 på framledningen eller det man vill ha och det kommer att vara konstant den tempen 24/7 året runt utom på sommaren då VP stannar för värme
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 februari 2020, 15:33:05 »


Det borde räcka med en manuell shunt som i sin tur inte stör värmedriften i övriga huset, när du öppnar garagedörren samt kör in en kall bil.

Wilo Yonos PICO 25/1-4-130 
Rsk.Nr: 5758671


ESBE VRG131 med Kvs 1,6
Rsk.Nr: 490 54 31

Kvs-värdet är uppskattat för max 3 kW effektbehov.



Skrivet av: John.a
« skrivet: 01 februari 2020, 14:04:57 »

Hej!
Jag står i begrepp att anlägga golvvärme till ett garage, och funderar på vilken typ av push man ska använda.
Tvårörs primär som kommer att matas av en Thermia Diplomat Optimum. Resten av huset har radiatorer med rätt hög temp, så en shunt med egen pump lär jag behöva, och jag hade inte tänkt ha någon styrning på själva golvvärmeslibgorna.

Frågan är om det ska vara en enkel shunt utan någon styrning, eller en med någon form av styrning.
Jag hade spontant tyckt att det vore bäst med en manuell shunt som man justerar in själv eftersom bergvärmepumpen då själv borde kunna anpassa tempen i garaget efter utetempen och sin reglerteknik.
Har man en styrd shunt av t.ex. typen Uponor Push 23 B-W så kommer den väl att eftersträva att hålla en konstant (inställd med termostaten) framledningstemp i golvvärmeslingorna oavsett utetemperatur.
En simplare push som t.ex. GVB 200M2 (https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Shuntar/GVB-Shunt-200m2.htm) borde väl vara bättre om man tänker sig att Thermian ska sköta garagetempen ungefär på samma sätt som den gör med husets radiatorer?

Tänker jag rätt här, eller är jag ute och cyklar?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!