Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F750 fläktmotor-trasig?  (läst 12976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
F750 fläktmotor-trasig?
« skrivet: 27 januari 2019, 12:02:04 »
Fläkten på min 7år gamla F750 har börjat låta illa. Har plockat ur den och kollat på den och det är fömodligen ett lager som börjar bli dåligt, då det skorrar och skrapar lite när man snurrar på fläkttrumman.

Är det nån som bytt lager i en så fläkt? Jag försökte öppna den för att komma åt men gick bet då jag inte fick isär den?

Känns som det vore bättre och billigare om man kunde byta själv eller lämna in på nån motorrenoveringsfirma om det bara är ett lager som är dåligt, då en ny fläkt kostar ca: 6000:-....

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2019, 12:16:53 »
Hur ser fläkten ut? Vilken är den exakta modellbeteckningen? Har bytt lager på fläkten i äldre frånluftsvärmepumpar ett par gånger. Går ganska enkelt. Ena gången fick jag dock göra om det och vända det ena nya lagret 180 grader för att det skulle gå nästan helt tyst.

Edit: Hittade det exakta produktnumret men tyvärr ingen sprängskiss med lagren utmärkta. Rimligen borde den gå att ta isär och byta lager i bara man vet hur. Som du säger, en firma som reparerar elmotorer borde greja det.
« Senast ändrad: 27 januari 2019, 12:49:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2019, 17:04:36 »
Det gÃ¥r att byta lager i dom, tror det är ebm fläktar i dom.  tror det kostar ca 1500-2000 o fÃ¥ det gjort pÃ¥ firma.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
« Senast ändrad: 28 januari 2019, 09:22:35 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2019, 20:33:14 »
Uppdaterar lite:

Fläkten har låtit mer och mer under veckan. Men idag lämnade jag in den hos en firma vi anlitar ibland i jobbet som renoverar elmotorer.

Dom bytte två lager i fläkten och det ena av orginallagren var slut. Har monterat tillbaka fläkten och nu är den alldeles tyst! Företaget tog 500:- för jobbet.

Ifall nån annan får samma problem så lämna in fläkten hos en firma. Helt klart värt det om ett lager är slut, då en ny fläkt kostar 6000:-

Ifall man vill byta lager själv så kommer man åt lagren under kretskortet i fläkten, inte ifrån den sidan där fläkttrumman sitter.

Det sitter två väldigt enkla kullager av standardtyp, inga keramiska lager el nått. Glömde dock fråga vilka mått det var på dom...

Originallagren var förmodligen av sämre kvalite än dom SKF som monterades i nu, då dom kändes väldigt enkla och sidotätningsringen på dom var gjort av nån enkel papp/plast material som man kunde pilla bort med nageln.... Inte av stål som det brukar vara.

Min VP är nu ca 7-8år gammal och därmed en av dom tidiga F750. Fläkten går ju kontinuerligt så jag antar att jag inte kommer vara den sista med detta problem, så jag hoppas ni fått lite info hur man kan göra istället för att bara döma ut den som skrot och köpa en ny.



Peterpock

  • Gäst
Peterpock
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2020, 09:43:35 »
Toppen, tack för tips, har exakt samma problem med min nu, ca 9 år gamla F750.. har tagit ut och rengjort fläktbladen (stort behov) men det gjorde ingen märkbar skillnad. Lagren låter dock då man snurrar den, så det får bli att lämna in den nu.

Utloggad MFagerdal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2020, 16:20:51 »
Hej, har samma problem ; missljud från vad det verkar lagret i fläkten.

Letat efter bra men billig renoverare men än så länge inte hittat - gärna nära Täby/Stockholm

Har någon något förslag ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #7 skrivet: 12 november 2020, 17:27:08 »
Under  brickan pÃ¥ i mitten pÃ¥ motorn sitter en segersäkring pÃ¥ axeln, tar du bort den sÃ¥ lossas motorn  och kan lyftas upp.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #8 skrivet: 12 november 2020, 19:00:49 »
Lätt att byta lager

Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2020, 19:36:26 »
Jag har tack vare det här forumet och den här tråden lyckats laga min fläkt idag. Gjorde helt enligt instruktionen i tråden. Det är inga problem för någon som är lite lagom praktiskt lagd. Ingen hjärnkirurgi direkt.

Tänkte jag kan alltid bidra till att göra tråden mer informativ för nästa stackare som råkar ut för samma.

Lagren som jag ersatte med heter "SKF 6000 2Z" och har dimensionerna 10x26x8mm.

Förhoppningsvis kan det hjälpa någon annan att hitta rätt.

// Henric

Utloggad Benj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2021, 07:59:55 »
Råkat ut för samma sak på ca 7 år gammal F750. Oljud från fläkten, misstänker lager då jag känner igen ljudet från bil och tvättmaskin med dåliga lager.. Google visar mig hit, efter ett sidospår runt kompressorbyte för minst 20000kr... provar hellre lagren i fläkten först, det är ju den som låter :)

Henrics bild och nr på lagren hjälper mycket! Nu har jag beställt och återkommer med lite mer bilder på hela bytet, då det inte är helt uppenbart för mig hur man får ut och isär fläkten. Eller finns det nån tråd med steg för steg-bilder på detta?
« Senast ändrad: 23 januari 2021, 08:03:11 av Benj »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2021, 16:05:33 »
Det är väldigt lätt att ta lös fläkten, den sitter med 2 skruvar, sen inskjuten i ett spår, och efter 7 år, tycker inte jag det är det minsta konstigt att lagren är slut, tänk på att den går 24/7 = 61320h konstant i 7 år =)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2021, 19:56:20 »
Min har gått drygt tio år - utan att börja gnissla
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2021, 20:20:34 »
Lucky you!

Utloggad thenik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 fläktmotor-trasig?
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2021, 10:36:56 »
Super tack till alla här ! beställde lager och bytte pÃ¥ mindre än en timme. enda problemet var att min avdragare var lite för stor för det inre lagret men med lite god vilja fick man av det ändÃ¥ :-) 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!