Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattnet frÃ¥n utedelen vintertid - skadar man växterna om man vattnar med det?  (läst 2142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EileenP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej, vi samlar kondensvattnet från utedelen i en hink vintertid. Det blir ca. 10-20 liter per dag beroende på vädret. Kan vi kasta det vattnet över bergsslänten som är täckt av vintergröna, utan att det skadar växterna? Eller är det bättre att gå in med hinken och hälla vattnet i avloppet? Vi är oense om hurvida vattnet skadar växterna (t.ex. genom att laka ur dem eller genom att vattnet fryser ovanpå eller kring rötterna) eller ej. Någon som vet?

Är det destillerat vatten som rinner av, eller vanligt vatten?

Tack!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Inga växter trivs med att under vintern upprepat bli översköljda med kallt vatten. Vattnet är i princip destillerat vatten, Vissa föroreningar kan naturligtvis följa med från aggregatet så helt rent är det nog inte.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Jag skulle ha vattnat blommorna med vattnet men i princip har jag aldrig gjort det eftersom pumpen är avslagen under "vattningssäsongen".
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!