Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE  (läst 7059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svesoder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej

Undrar varför min swing (fläkt läget) gör lite som den vill. ibland går den inte igen ibland så står den rakt ner om jag trycker på fjärkontrollen så att den skall stå i högsta läget, får jag hjälpa den till rätt position. sedan kan den gå i ett par dagar utan att man behöver hjälpa den. pumpen är endast 7 mån gammal. 

Utloggad RavenLord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2010, 13:48:08 »
Låter knepigt att den ställer sig ner om du trycker att den ska stå upp i max läget
Har inga problem med min NE12GKE iaf
Men vadå går den och ändrar läge under drift lite som den vill och med att den inte går igen helt är det då du slår av den och den ska fällas in helt men inte gör det ?
Inte med saken att göra men varför körs den upp och ner och stängs så mycket ??? fick intrycket av att den går upp och ner mycket iaf :)
Något svar har jag inte på ditt problem :(
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad svesoder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2010, 14:19:10 »
Den ändrar ju läget på swingen ett antal gånger i timmen och när den avfrostar så skall den stänga luckan helt, ibland så är det ett glapp på 1cm och ibland går den igen helt.
Men om den har ”buggat ur” så måste man hjälpa den till rätt plats. Det är som om motorn inte riktigt orkar stänga/öppna ibland.

Utloggad RavenLord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2010, 15:03:15 »
Okej jag har min i läget max upp och den står så helatiden och även under avfrostning.
Kanske att den ev byter läge om jag kör i Auto
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad lassepasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2010, 19:07:46 »
Hej

Undrar varför min swing (fläkt läget) gör lite som den vill. ibland går den inte igen ibland så står den rakt ner om jag trycker på fjärkontrollen så att den skall stå i högsta läget, får jag hjälpa den till rätt position. sedan kan den gå i ett par dagar utan att man behöver hjälpa den. pumpen är endast 7 mån gammal. 


Hej!

Verkar ju märkligt om den uppför sig så där efter bara 7 mån. Det positiva är ju att du har garanti kvar på grejorna, du får väl prova att ringa försäljaren/installatören och fråga om de vet vad det kan bero på. Om jag inte minns fel kan väl fläktläget köras både manuellt och i auto? Verkar som om du kör din i autoläge ."Den ändrar ju läget på swingen ett antal gånger i timmen". Kör du din i autoläge, så prova med att ställa den i önskat läge manuellt och se om den sedan ligger kvar i det läget.  :) Givetvis ska du ändå höra efter vad felet kan bero på...

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2010, 13:28:40 »
Den stänger om du har den i Auto läget annars ska den förbli öppen, stäng av pumpen med fjärren så ska den kalibrera sig själv i rätt läge, ställ sedna in den som du vill ha.

Fast läge = rör sig inte
Auto läge = den kan stå lite hur som helst
Swing läge = den går upp och ner konturnerligt

Utloggad RavenLord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2010, 13:45:13 »
Okej jag har enbart testat fast läge,ska testa Auto nu se om den ändrar sig och om den stänger vid avfrostning
Något Swing läge har jag inte på min 12 vad jag kan se iaf
Enbart kört Auto med AC och då gick den upp och ner kontunerligt.
Och som du säger ghandi så om den rubbas ur sitt läge så bara stänga av och starta om så har den kalibrerat om sig
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad svesoder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2010, 14:19:28 »
Tack skall pova att stänga av den, och hoppas på att den då åtegår till sitt standard läge, och håller sig där, jag tycker att jämnaste värmen kommer med att ha den i auto läget, så jag skulle vilja köra så.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2010, 15:13:52 »
Den går upp och ner med vingen  enbart i COOL läget
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svesoder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2010, 16:43:54 »
vingen går även vid heat

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2010, 16:46:55 »
Du kan inte få vingen att svepa upp och ner vid HEAT läge.
Vid AUTO läget så pekar den mest rakt ner vid värmedrift och när den uppnått sin inställda börtemperatur pekar den rakt fram för att sen ställa sig nedåt vid värmedrift igen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad RavenLord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2010, 18:29:43 »
TS Comfort AB: All min erfarenhet av min NE12GKE är som du beskriver
Personligen föredrar jag max fläkthastighet för bästa spridning/luftflöde och besparning och att ha vingen rakt ut så högt det bara går och styr-reglagen lite snett åt höger och vänster för rejäl spridning
Har min sittandes i trappen mellan våningarna och det är mycket öppet åt alla håll(trappen öppen mellan trappstegen och på sidan spalje.
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2010, 18:48:05 »
Störs du inte av fläktljudet på högsta hastighet ??
Det kommer en hel del luft på max  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad RavenLord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2010, 19:56:45 »
Nja visst hörs den men man vänjer sig snabbt och numera tänker man inte på att den susar i bakgrunden, det blir som ex i skolan och andra lokaler där man inte tänker på ljudet förän då det stängs av :) Ojj vad tyst det blev  ^-^
har fått Tips här från många håll att rent ekonomiskt är max läget det man ska ha  ;D
Den går ner och upp i fart trots att den inte är i läge Auto,,nu går den på max blås mest helatiden då det varit så kallt,,så nu när det börjat bli behagligare ute kommer den gå ner i fläktläge vare sig jag vill eller inte eftersom den anpassar sig själv Sc:,h
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Swingen (fläkt läget) på en Panasonic NE9GKE
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2010, 20:08:15 »
Känner maskinen att den inte kan producera tillräckligt varm luft för högsta fläkthastighet går den ner för att få upp temperaturen igen.
Personligen tycker jag den varianten är ganska bra då det kan kännas som kalldrag om inte luften är tillräckligt varm, men det finns andra åsikter här på forumet  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!