Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmen i varmvattenberedaren sjunker snabbt?  (läst 1462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad björte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Värmen i varmvattenberedaren sjunker snabbt?
« skrivet: 17 oktober 2017, 14:46:10 »
Hejsan,

Sitter med en IVT Bergvärmepump med varmvattentank bredvid.
Ser att varmvattnet sjunker ganska fort, typ 5-6 grader varannan timme.
Även vattnet i värmeslingan sjunker ganska snabbt.

Är det normalt/rätt?

bild bifogad (första timmarna badade vi badkar, övrig tid är utan vattenuttag)

/Björn



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmen i varmvattenberedaren sjunker snabbt?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2017, 17:44:09 »
Klassiskt exempel på en trevägsventil som inte stänger helt mot VVB när den gjort tappvarmvatten klart.
Värme läcker ut i husets värmesystem och kompressorn får gå mer eller mindre hela tiden enbart mot varmvatten, om det får hålla i sig över en längre tid så får kompressorn stryk och kan haverera i förtid.
Det är alltså trevägsventilen som växlar mellan värme och tappvarmvatten som inte sluter tätt.

Ibland kan det bara vara en rostflaga eller annat skräp som satt sig i sätet på ventilen och gör att det läcker, i andra fall kan det vara fel på motorn som driver ventilen, eller att ventilen går för tungt.
Inte sällan kan det bli bra om du gör som följer:

Lyft av ställmotorn från ventilen.
Öka cirkpumpen till max hastighet (värmebärare).
Med cirkpumpen på max, påverka ventilen manuellt (jag använde en kofot som jag fick bra "moment" med.
Öppna och stäng ventilen så fort du kan för att generera en tryckstöt och en flödesrush som kan spola sätet rent om det sitter fast nåt där.
Man kan även sätta en droppe symaskinsolja eller liknande på ventilspindeln (axeln) för att smörja den, om den verkar gå trögt.

Om detta inte löser problemet, byt ventil.
Om det löser problemet, se till att då och då kolla så problemen inte återkommer, det är inte bra för kompressorn eller systemverkningsgraden att den får arbeta med varmvattenberedning hela tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad björte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Värmen i varmvattenberedaren sjunker snabbt?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2017, 13:19:17 »
Klassiskt exempel på en trevägsventil som inte stänger helt mot VVB när den gjort tappvarmvatten klart.
Värme läcker ut i husets värmesystem och kompressorn får gå mer eller mindre hela tiden enbart mot varmvatten, om det får hålla i sig över en längre tid så får kompressorn stryk och kan haverera i förtid.
Det är alltså trevägsventilen som växlar mellan värme och tappvarmvatten som inte sluter tätt.

Ibland kan det bara vara en rostflaga eller annat skräp som satt sig i sätet på ventilen och gör att det läcker, i andra fall kan det vara fel på motorn som driver ventilen, eller att ventilen går för tungt.
Inte sällan kan det bli bra om du gör som följer:

Lyft av ställmotorn från ventilen.
Öka cirkpumpen till max hastighet (värmebärare).
Med cirkpumpen på max, påverka ventilen manuellt (jag använde en kofot som jag fick bra "moment" med.
Öppna och stäng ventilen så fort du kan för att generera en tryckstöt och en flödesrush som kan spola sätet rent om det sitter fast nåt där.
Man kan även sätta en droppe symaskinsolja eller liknande på ventilspindeln (axeln) för att smörja den, om den verkar gå trögt.

Om detta inte löser problemet, byt ventil.
Om det löser problemet, se till att då och då kolla så problemen inte återkommer, det är inte bra för kompressorn eller systemverkningsgraden att den får arbeta med varmvattenberedning hela tiden.

Toppen, tack!
 
Ska testa lite och se om det går att fixa!
Vad är rimlig värmeminskning på en varmvattentank på 300 liter utan tappning? Eller är det en snörefråga?

/Björn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmen i varmvattenberedaren sjunker snabbt?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2017, 14:47:20 »
vår gamla värmepump står i minst 5 timmar mellan körningarna om det bara behövs varmvatten, vissa modernare står still längre.
Exakt hur skillnaderna är mellan de med inbyggd och de med fristående större tankar är vet jag inte, men det borde klara sig längre ju större tank man har kan jag tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmen i varmvattenberedaren sjunker snabbt?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2017, 18:37:13 »
Min F1245 klarar sig nästan 1 dygn mellan vv körningarna om inget vv förbrukas så dom är nog lite bättre isolerade numera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!