Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Äntligen testkörning av Nibe 1226 (öppet system/grundvatten).  (läst 10749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Deltat beror ju även pÃ¥ storlek pÃ¥ växlaren har man högt flöde och trots det högt delta dÃ¥ kanske växlaren är i minsta laget  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Visst, så kan det vara, och i så fall kanske han behöver koppla en till i serie.
Det blir lite svårt att ge bra svar när vi inte vet vilka temperaturer som han talar om.
Är KB de standardmonterade givarna i pumpen, eller är de utflyttade till grundvattenväxlaren?
Vet vi alls vad grundvattnet har för temp?
Det är nog viktigt att Oragbg aktiverar/justerar säkerhetsfunktionen för temp på utgående KB till plus 1-2 grader så att grundvattenväxlaren inte kan frysa sönder.
« Senast ändrad: 24 oktober 2016, 14:26:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad timmy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det inte generellt sett bättre att parallellkoppla än seriekoppla?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, det beror på om det är ett flödesproblem eller ett effektproblem.
Om det är låga tryckfall i växlarna så blir det effektivare att seriekoppla.
Risken finns annars att man inte får ett balanserat flöde över båda växlarna, så ser jag på det hela i alla fall.
Är det stort tryckfall över växlarna så kan det vara bättre att parallellkoppla då det sänker mottrycket, ökar totalflödet och då också effekten på växlarna.
OM man parallellkopplar är det viktigt att dra rören så likt som möjligt runt båda växlarna så man får så lika mottryck som möjligt.
Fast 100% säker är jag inte, kanske nån ingenjör som vet eller kan räkna på det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag skulle nog satt en till växlare i serie när du ändå har dom och fått ner deltat lite och troligtvis även höjt ingående brine lite.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vill börja med att å det ödmjukaste tacka alla så mycket för er hjälp.

Jag kommer nog behöva skriva fler inlägg för att få med allt.

Jag börjar med värmeväxlaren.

ena sidan (grundvatten) kommer 9,2-9,3 gradigt vatten in och 7,1-7,3 grader ut.
Kb sidan  8,0 in och 3,7 ut ( i skrivande stund)
Inga externa givare än i systemet.

Delta t över förångaren vet jag inte hur man kollar upp. ?

En fundering delta t kb borde inte det va en funktion av flöde och effektuttag på kb-sidan?

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
i morgon ska jag testa att sätta dit en extra vvx i serie, jag borde då kunna förvänta mig högre temp ut från vvx men kan jag förvänta mig lägre delta t?

en extra vvx i serie borde resultera i lite mindre flöde plus att högre temp ger lite högre effektuttag vilket borde öka delta t.

Eller tänker jag helt fel nu?
« Senast ändrad: 24 oktober 2016, 21:58:57 av Oragbg »

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mina gv slingor är helt öppna och jag har inga termostater i rummen. sammanlagt 8 slingor inkopplade för tillfället.
som du säger är det ju ingen ide att trimma detta innan jag kör kontinuerligt.

Hur stort flöde ger köldbärarpumpen på 100% ? nominellt flöde enligt spec 0,42 L/s Är nominellt =100% ?

0,42*4,3*1,16*3600=7,721 kw låter det rimligt att pumpen plockar ut 7,721 kw ur vattnet?

om nu 4,3 grader delta t är för högt ska man då byta till starkare cp eller koppla in en extra?

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag ställt min kb temp till 2 grader.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag vill börja med att å det ödmjukaste tacka alla så mycket för er hjälp.
Jag kommer nog behöva skriva fler inlägg för att få med allt.
Jag börjar med värmeväxlaren.
ena sidan (grundvatten) kommer 9,2-9,3 gradigt vatten in och 7,1-7,3 grader ut.
Kb sidan  8,0 in och 3,7 ut ( i skrivande stund)
Inga externa givare än i systemet.
Delta t över förångaren vet jag inte hur man kollar upp. ?
En fundering delta t kb borde inte det va en funktion av flöde och effektuttag på kb-sidan?

Du är inte konsekvent.
OM du mäter tempen på grundvattnet så har du externa givare, eller så har du flyttat ut givarna från värmepumpens förångare (värmeväxlaren på kalla sidan).
Om du inte monterat externa givare eller flyttat de interna så är det KB-temp EFTER grundvattenväxlaren du mäter.
Jag kan i alla fall inte se det på annat sätt.
De givare som benämns KB-in och KB-ut i värmepumpen sitter alltså normalt före/efter förångaren.
Vad du har på inkommande och utgående grundvatten vet vi inte om du inte kopplat in några givare.

Kan du inte rita en skiss på hur du kopplat och var du mäter temperaturen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rickard:
Förlåt jag missupfattade det jo jag har mäter externt med digitala termometrar. Vad jag menar är att jag inte har någon extern givare som är kopplad till VP:en.

Jag ska göra en enkel skiss på hur det serut.

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kb in och ut mäts av pumpen
gv in och ut mäts med givare innan och efter vvx.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Eftersom deltat är mindre pÃ¥ grundvatten sidan bör flödet vara större där vilket kostar i pump energi. Eftersom du redan har flera växlare bör en till i serie göra att man kan sänka flödet och fortfarande ha lika delta som nu fast flödesmotstÃ¥ndet ökar ju ocksÃ¥ med 1 till växlare  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du bör parallellkoppla växlarna, du har för stor deltaT på KB-in/KB-ut, den ökar om du ökar motttrycket genom att seriekoppla.
Risken är stor att växlaren fryser om du inte ökar effekten OCH flödet genom växlaren så du får ett lägre deltaT på KB.
Hade du haft låg deltaT på KB-in/KB-ut men stort tapp mellan inkommande grundvatten och kb-in så hade du kunnat seriekoppla istället.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oragbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rickard: vet du hur stort kb-flöde nibe 1226 8 kw har på 100 % ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!