Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillsatsel...  (läst 8851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tillsatsel...
« skrivet: 22 januari 2007, 23:22:08 »
Sedan igår (21/1) har pumpen kört med 6 timmar tillsatsel och det ser ut att bli mer! Dessförinnan ingen tillsats alls. Temperaturen har fallit från runt nollstrecket till ca minus 8-10 grader.
Är detta normalt vid den inställning jag har?

Kurvlutning 9 och reglerknappen till +2 (eftersom hustrun och katterna har det kallt annars). Ingen innegivare.

Ska det vara så här eller har jag något felaktigt inställt?

Vad jag begrep vid rÃ¥dgivningen skall tillsatsel först komma vid minus femton grader eller sÃ¥... Snälla hjälp mig att fÃ¥ grepp om detta.  :'(
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsel...
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 08:01:52 »
Har du alla termostater fullt öppna?
Vad har du för temperaturskillnad mellan VB-f och VB-r då kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Tillsatsel...
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 08:26:53 »
Hej

Jag tror det blir tufft för pumpen att klara ca 53 grader som vad jag kan se enligt diagram 9+2 ger vid minus 10 grader ute.
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 08:46:56 »
Har du alla termostater fullt öppna?
Vad har du för temperaturskillnad mellan VB-f och VB-r då kompressorn går?

Alla termostater är öppna. Så här ser mina data ut för närvarande:

Idrifttagande 2006-08-10

Idag 2007-01-23;

VB-fram 50(50) ºC
Varmvatten 45 ºC
Utetemperatur -7 ºC
VB-r 44 (A) ºC
VVstart 45(44) ºC
KB-f 0 ºC
KB-r -3(-8) ºC
Kurvlutning 9
VP starter 4003
VP till     -
VP-tid 1715h
TS-tid 9h
Grundinst. 0 00
Sverige

Ger detta någon fingervisning rörande eventuella åtgärder, eller måste jag räkna med att det blir tillsatsel eftersom hustrun har det kallt annars?

Går det att få det varmt utan tillsatsel vid dessa temperaturer och skulle en innegivare spela någon roll för att få systemet att reagera och kompensera snabbare mot yttertemperaturen?

Vad skall jag göra?  Sc:,h
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsel...
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 08:59:15 »
OK, det är kanske svÃ¥rt att göra nÃ¥got mer, möjligen sänka flödet pÃ¥ VB ett snäpp (om det gÃ¥r) sÃ¥ att du fÃ¥r upp VB-diff nÃ¥gon grad men jag vet inte om det gör sÃ¥ jättemycket.   :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 09:21:12 »
OK, det är kanske svÃ¥rt att göra nÃ¥got mer, möjligen sänka flödet pÃ¥ VB ett snäpp (om det gÃ¥r) sÃ¥ att du fÃ¥r upp VB-diff nÃ¥gon grad men jag vet inte om det gör sÃ¥ jättemycket.   :-\

Ok. Tack Carl N! Hur sänker man flödet på VB då? (Om det går)?

Vad kan sägas om mina data för övrigt? Inget som ser direkt fel ut? Inte för många VP starter?

Beror tillsatselen på att jag för min hustrus välbefinnande fått skruva upp vredet till +2? Kommer tillsatselen att minska om vredet ställs tillbaka till 0 igen? Med följd att det blir kallare inne?

Kan en innegivare jämna ut detta lite eller är det sak samma?  Sc:,h
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsel...
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2007, 10:00:47 »
Ok. Tack Carl N! Hur sänker man flödet på VB då? (Om det går)?

Vad kan sägas om mina data för övrigt? Inget som ser direkt fel ut? Inte för många VP starter?

Beror tillsatselen på att jag för min hustrus välbefinnande fått skruva upp vredet till +2? Kommer tillsatselen att minska om vredet ställs tillbaka till 0 igen? Med följd att det blir kallare inne?

Kan en innegivare jämna ut detta lite eller är det sak samma?  Sc:,h

Flödet sänker du på ratten på sidan av cirkpumpen, står den redan på läge 1 så går det inte mer.

Det är klart att antalet starter kunde sänkas lite, öka på VP-gradmin till kanske 90-100. Öka då även TS-gradmin till minst 500.

En innegivare gör att innetempen blir jämnare och kompenserar för andra värmekällor, du kan även spara lite om du vridit upp lite extra för att innetempen inte ska sjunka under ett visst värde. Sänker du innetempen så kommer VP:n klara lägre minusgrader ute innan tillsatsen slår till
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2007, 10:16:50 »
Det är klart att antalet starter kunde sänkas lite, öka på VP-gradmin till kanske 90-100. Öka då även TS-gradmin till minst 500.

Tipset om att strypa flödet kan verka rimligt för någon som är insatt. Jag begriper inte ett smack. Sitter ratten innanför pumpens paneler? Ska jag ta isär apparaten?

Jag måste dessutom erkänna att jag inte vet var jag ställer in VP-gradmin eller ökar TS-gradmin. Hittar det inte i Nibes bruksanvisning. Kanske du kan hjälpa lite extra här?
På vilket sätt påverkar flödet, VP och TS värmeutvecklingen och insatsen av tillsatsel?

Hoppas jag kan lära mig med tiden. Forumet hjälper i varje fall pÃ¥ vägen även om det för en amatör och vanlig användare känns som en hel del fikonsprÃ¥k.  :'(
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖdsmÃ¥l / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning frÃ¥n anläggningen
SV: Tillsatsel...
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 10:49:00 »
Citera
Tipset om att strypa flödet kan verka rimligt för någon som är insatt. Jag begriper inte ett smack. Sitter ratten innanför pumpens paneler? Ska jag ta isär apparaten?

Jag måste dessutom erkänna att jag inte vet var jag ställer in VP-gradmin eller ökar TS-gradmin. Hittar det inte i Nibes bruksanvisning. Kanske du kan hjälpa lite extra här?
På vilket sätt påverkar flödet, VP och TS värmeutvecklingen och insatsen av tillsatsel?

Hoppas jag kan lära mig med tiden. Forumet hjälper i varje fall pÃ¥ vägen även om det för en amatör och vanlig användare känns som en hel del fikonsprÃ¥k. 

Hallå! Ingen expert på värmepumpar men har precis själv justerat gradminuter, så det kan jag.

1. Gå in i inställningsmenyn genom att hålla in översta knappen (pil ner)i 7 sekunder
2. Tryck minus
3. Tryck Pil ner
4. Nu står du (förhoppningsvis) på gradminuter, ändra med plus och minusknappen, tryck pil ner när klart
5. Nu står du (förhoppningsvis) på TS minuter, ändra med plus och minus till önskat värde, pil ner när klart
6. Pil ner tills du känner igen dig i menyerna igen, låt gå nåt dygn och kolla så det är komfortabelt.

För att ändra på flödet så justerar du på cirkulationspumpen, det finns 3 lägen. Pumparna sitter innanför plåten, en för köldbärare och en för värmebäraren till radiatorerna. Finns beskrivet i manualen/installationsanvisningen för pumpen. Annars finns det säkert nån kunnig här som kan beskriva i detalj.

/Oscar
 ::)
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsatsel...
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2007, 12:05:55 »
Du har 6 graders diff på stig och retur, jag tror inte det förbättrar nåt särskilt om du minskar farten på pumpen. ca 7 grader får anses som optimalt... en koll hastar inte du kan sen nån gång testa att köra pumpen med lägre fart. Men över 7 graders diff tror inte jag är lönsam!

Om man tittar på din bild gav pumpen 50 fram och börvärdet var 50 grader. Så pumpen klara den kylan (-7!?)
Sen kan varmvattenförbrukning ställa till att det blir nån anda tillskottstimme.

En höjning på starten av tillskottet som nämnts minskar tillskottstimmarna en del helt klart.

En kallperiod när pumpen är ny tycker jag man ska skriva av timräknarna och temperaturerna VARJE dag! Gärna vid samma tidpunkt också.

Då kan man förvissa sig om att pumpen går hela tiden vid kyla, det är viktigt för bästa ekonomi.
Sen har man dom siffrorna att gå till om nåt inte funkar som det ska nu eller i framtiden.
En värmepump kan tex "tröttna" har man inga tidigare siffror tar det tid innan man upptäcker det.

Jag läser fortfarande av varje månad, då får man ju siffror för sista 12 månaderna och kan jämföra vartefter!
När det blir svinkallt händer det att jag skriver varje dag också!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsel...
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2007, 12:24:12 »
Tipset om att strypa flödet kan verka rimligt för någon som är insatt. Jag begriper inte ett smack. Sitter ratten innanför pumpens paneler? Ska jag ta isär apparaten?

Undre panelen på VP:n går enkelt att lossa, där sitter cirkpumparna, den till värmebäraren sitter ytterst.

Sen är det nog bra att läsa genom manualen till VP:n, VP-gradmin och TS-gradmin står om på sid 11 (meny 9B)

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2007, 12:54:15 »
Ok!

Det var en hel del matnyttigt och handfast. Så sakteliga klarnar ett och annat. Skall jämföra data lite mer regelbundet.

Har i ett första försök nu ställt om till kurvlutning 10 istället för 9 och vridit tillbaka frÃ¥n +2 till 0 igen. Vill se vilka utverkningar denna "banala" Ã¥tgärd har...  Thumbsup
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Tillsatsel...
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2007, 13:36:36 »
Ok!

Det var en hel del matnyttigt och handfast. Så sakteliga klarnar ett och annat. Skall jämföra data lite mer regelbundet.

Har i ett första försök nu ställt om till kurvlutning 10 istället för 9 och vridit tillbaka frÃ¥n +2 till 0 igen. Vill se vilka utverkningar denna "banala" Ã¥tgärd har...  Thumbsup

Min pump hade också kurva 9 när jag fick den installerad.
När det var mildväder ute blev det bara 19 ºC inne och då vred man upp ratten ett par snäpp.
När det sen blev kallt ute så blev det för varmt inne och jag fick backa ratten.
Kom på att kurva 8 var mycket bättre i mitt hus. Då hade jag alltid samma temp inne.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2007, 18:30:11 »
Har i ett första försök nu ställt om till kurvlutning 10 istället för 9 och vridit tillbaka frÃ¥n +2 till 0 igen. Vill se vilka utverkningar denna "banala" Ã¥tgärd har...  Thumbsup

Jahapp... Då har det hunnit bli den 25/1 och jag får citera mig själv här. Ändring av kurvlutning och vrida tillbaka vredet har resulterat i fortsatt angenäm temperatur inne och (förmodat) minskat uttaget av tillskottsel. Mina data ser ut så här nu:

VB-fram 49(49) ºC
Varmvatten 48 ºC
Utetemperatur -8 ºC
VB-r 43 (A) ºC
VVstart 48(44) ºC
KB-f 0 ºC
KB-r -3(-8) ºC
Kurvlutning 10
VP starter 4008
VP till     -
VP-tid 1772h
TS-tid 21h
Grundinst. 0 00
Sverige

Tacksam om dignitärerna vill kommentera jämförelsen under dessa dagar i relation till kurvlutningen och anläggningens effektivitet sÃ¥ att jag förstÃ¥r...  *vinkar*
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Neutrum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Tillsatsel...
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2007, 21:37:47 »
Random Boot, jag tycker att du gjorde fel när du ändrade från kurva 9 till 10. Vill du ha så få timmar tillskottsel som möjligt så ska du välja så låg kurva som du kan acceptera. Kurva 9 eller möjligtvis 8 borde funka för dig. Ändrar du från kurva 10 till 9 så kan du höja 1,5 grader på ratten - 2 grader blir nog lite väl mycket.

Jag tycker att det är okej att tempen sjunker en grad inomhus när det är riktigt kallt ute.

Öka TS-minuterna till 500 om du vågar ge dig in i inställningarna. Det gör att tillskottselen inte går igång så snabbt när utetempen sjunker.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2007, 09:26:00 »
Jag tycker att det är okej att tempen sjunker en grad inomhus när det är riktigt kallt ute.

Öka TS-minuterna till 500 om du vågar ge dig in i inställningarna. Det gör att tillskottselen inte går igång så snabbt när utetempen sjunker.

Jag förstår hur du menar. Problemet är att det pga lite krassliga husdjur och känslig hustru måste vara fortsatt (säkerligen övergenomsnittligt) varmt inne samtidigt som tillskottselen inte skall vara så hög. Det kan ju inte bli annat än en kompromiss här antar jag. Jag är därför fortsatt spänd på reaktioner och förslag. När det gäller att strypa flöden och ändra gradminuter tycks det finnas lika många uppfattningar som det finns deltagare i forumet... ::)
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Tillsatsel...
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2007, 09:55:28 »
Hej ,jag tycker dina värden ser bra ut och om du skall ha lika varmt så är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala lite ts tid.
Accepterar du lite kallare så dra upp ts minuterna enl tidigare inlägg.
För övrigt så skall man ju ha så låg kurva som möjligt och den justeras bäst när det är typ -10 grader ute.
Vad rådgivningen beträffar så verkar den ofta slå fel , skulle väl kanske ha slagit en signal till han som instalerade och påpekat detta.
Mvh/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillsatsel...
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2007, 10:25:17 »
Hej ,jag tycker dina värden ser bra ut och om du skall ha lika varmt så är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala lite ts tid.
Accepterar du lite kallare så dra upp ts minuterna enl tidigare inlägg.
För övrigt så skall man ju ha så låg kurva som möjligt och den justeras bäst när det är typ -10 grader ute.
Vad rådgivningen beträffar så verkar den ofta slå fel , skulle väl kanske ha slagit en signal till han som instalerade och påpekat detta.
Mvh/Mso

För min egen del kan jag nog acceptera att det dröjer lite innan systemet reagerar vid uteluftsskillnader på tio grader fram och tillbaka som det är just nu. Andra i hushållet vägrar begripa hur pumpen reagerar på detta trots att de var närvarande vid förklaring och genomgång... Det är nästan värre. ;)

Sedan finns det en hel del nyanser i detta vilket man kan se på forumet: reaktioner på installatörer som verkar se pumparna som lukrativ inkomstkälla men som inte är så bra rådgivare när det kommer till kritan. Konsumenter som jag själv som bittert måste fastställa att betjäningen inte är så enkel och automatisk, utan att man måste försöka få grepp om en massa reglertekniska begrepp själv för att kunna bilda sig en uppfattning. Halvdana betjäningshandböcker och svårbegripliga värmekurvsdiagram gör inte saken bättre.

Tills jag förhoppningsvis lärt mig mer genom detta forum och annat fÃ¥r jag trösta mig med att jag i varje fall sparar lite pengar mot tidigare trots att pumpen kanske inte är 100% intrimmad enligt konstens alla regler... :-[  :)
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tillsatsel...
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2007, 19:13:05 »
HALLÅ (yes, jag höjer rösten).

TS är ingen sjukdom. NÃ¥gra tio-tals TS-timmar per säsong kostar inte mer än en lunch och nÃ¥gra glassar. Och TS avlastar borran  :D (inget ont som inte...)

Var inte så oroliga, vänner - ta vara på er investering. Behåll värmen inne även när det är kallt. Betala 5kr för ännu en varm natt inomhus trots att det är -15 ute.

/Ekke (pläderar alltså för att TS är ganska OK)
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillsatsel...
« Svar #19 skrivet: 27 januari 2007, 20:19:59 »
Tillskott när det behövs och som inte resulterar i att kompressorn stannar är helt ok, det håller jag med om, men det finns nog rätt många anläggningar ute i landet som är så dåilgt intrimmade eller dimensionerade att eltillskottet resulterar i att kompressorn inte lägre kan gå p.g.a. för höga temperaturer i systemet.

Det är det man skall akta sig för, faktum är att det alltid är bättre att tillföra extra värme med en yttre värmekälla om man värmer med värmepump.
Den yttre källan kan vara braskamin eller elradiatorer (fristående) eller elektriska värmefläktar, den typen av lösningar lär dock normalt inte löna sig om man inte har en värmepump som är så pass klen att det krävs tillskott under en stor del av vintern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsatsel...
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2007, 12:00:08 »
Som sagt ALLTID 24t/dygn på kompressorn vid svinkyla... sen så kan det behövas tillskott av något slag!


Ekke Boo om du nu menar vad du säger... varför bytte du till en större pump  ;) ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Tillsatsel...
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2007, 17:53:05 »
Det är klart att antalet starter kunde sänkas lite, öka på VP-gradmin till kanske 90-100. Öka då även TS-gradmin till minst 500.

Tipset om att strypa flödet kan verka rimligt för någon som är insatt. Jag begriper inte ett smack. Sitter ratten innanför pumpens paneler? Ska jag ta isär apparaten?

Jag måste dessutom erkänna att jag inte vet var jag ställer in VP-gradmin eller ökar TS-gradmin. Hittar det inte i Nibes bruksanvisning. Kanske du kan hjälpa lite extra här?
På vilket sätt påverkar flödet, VP och TS värmeutvecklingen och insatsen av tillsatsel?

Hoppas jag kan lära mig med tiden. Forumet hjälper i varje fall pÃ¥ vägen även om det för en amatör och vanlig användare känns som en hel del fikonsprÃ¥k.  :'(

Tjo ho - en till glad amatör som inte lärt sig "fikonsprÃ¥ket "än!!!  *roflmao*
Du har en hel del frågor som även jag ställt under tråden "hjälp företaget trilskas"...
HÃ¥ller helt med dig att NIBE´s manual är absolut inget för en vanlig villaägare iaf...  :,v(

Jag ska följa upp din trÃ¥d med, och se om jag kan hitta mer matnyttigt även för min egen del...  b00k

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Tillsatsel...
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2007, 18:00:45 »
Sedan igår (21/1) har pumpen kört med 6 timmar tillsatsel och det ser ut att bli mer! Dessförinnan ingen tillsats alls. Temperaturen har fallit från runt nollstrecket till ca minus 8-10 grader.
Är detta normalt vid den inställning jag har?

Kurvlutning 9 och reglerknappen till +2 (eftersom hustrun och katterna har det kallt annars). Ingen innegivare.

Ska det vara så här eller har jag något felaktigt inställt?

Vad jag begrep vid rÃ¥dgivningen skall tillsatsel först komma vid minus femton grader eller sÃ¥... Snälla hjälp mig att fÃ¥ grepp om detta.  :'(

Jag tillhör samma kategori som din fru o katterna...  a:gl

Nåja, jag ändrade till kurva 11 o ingen justering på ratten samt satte en max framledning på 60 grader o max retur på 53 grader (om jag minns exakt rätt siffra här...hmmm). Jag satte dessa "begränsningar" på framledning o retur pga att vi fick för höga returer pga ojämnt belastat radiatorsystem... något som vi för övrigt ännu inte fått bukt med...

Iaf gjorde ändringen av kurva att innetemperaturen blev okej, PLUS att den följer vädret ute snabbare (korrigerar snabbare när tempen ute sjunker). Vi bor i Uppland o ska egentligen inte (enligt manuialen) ligga alls pÃ¥ 11an, men "vem bryr sig"... det verkar ju funka iaf o det är väl huvudsaken...  :D

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Tillsatsel...
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2007, 18:10:30 »
Som sagt ALLTID 24t/dygn på kompressorn vid svinkyla... sen så kan det behövas tillskott av något slag!


Ekke Boo om du nu menar vad du säger... varför bytte du till en större pump  ;) ;)

Heja Bertil!  studs

Hur menar du med ALLTID 24 t/dygn på kompressorn vid svinkyla? Menar du att den ska gå hela tiden (dygnet runt) ? Vad händer om det är svinkyla i tex en vecka - tar inte pannan stryk på nåt vis alls om den går oavbrutet flera dagar eller t.o.m. veckor i sträck (scenario...)?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsatsel...
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2007, 19:48:43 »
Absolut ingen fara alls, kompressorn kan gå i veckor och månader utan ett enda stopp och ändå tycka att livet är toppen...
konstiga maskiner eller hur.
Samma med en borra ingen fara den ska belastas max hela tiden kostnaden är ju 1/3 om man kör kompressor/borra  istället för svindyr tillksottsel!!!

Den 25 kw vi har den har gått ca 20 dygn utan stopp... idag kom första stoppet, bara -4 här nu!

Om du tycker vÃ¥ra ord är svÃ¥ra har jag snickrat pÃ¥ en ordlista  >:D Du fÃ¥r rulla runt det är tre avsnitt...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Snart kommer du att svänga dig med ord sÃ¥ att intallatören stÃ¥r där som ett fÃ¥n  *roflmao* ;D *vinkar* Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tillsatsel...
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2007, 21:42:29 »
Som sagt ALLTID 24t/dygn på kompressorn vid svinkyla... sen så kan det behövas tillskott av något slag!

Ekke Boo om du nu menar vad du säger... varför bytte du till en större pump  ;) ;)

Äh Bertil, var lite schysst mot mig...  a:gl  Min VP-uppgradering frÃ¥n 1230-8 till 1230-10 berodde pÃ¥ flera saker:
 - Minikonflikt med leverantören - jag segrade  Thumbsup
 - Frugan ville ha badrum med värmegolv i källaren
 - Borran var lite underdimensionerad sÃ¥ med en större VP fÃ¥r den vila emellanÃ¥t

Systemet funkar förresten riktigt bra nu. Värmegolvet ska kopplas in vilken dag som helst. 4 veckor har gått efter klinkerläggningen. Och isolering har jag...

Men jag hÃ¥ller med om att man ska inte slösa TS om man har en dÃ¥ligt trimmad VP, dvs VP-timmarna runt 22h + TS, det är dÃ¥ligt - ordning ska det vara  ;)

Mitt bästa tips (trots min läggning) för att undvika tillskott är att på 1230 sätta Meny 2.4 till gradantalet man vet tillskottet går in på. Vet man att t.ex. -10gr ger ett börvärde på 50 och tillskottet går in sätts meny 2.4 till 49. Gradminuterna drar inte iväg och runt -11-13gr behöver inte temp-sänkningen i huset märkas. Mycket enkelt. Också dra ned Meny 9.1.2 till 50. Om TS råkar gå på, så blir det mycket lite.

Men TS är ingen sjukdom - småpengar kan ni spara på färre glassar - så behåll värmen på!

/Ekke Bekke Boo
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsatsel...
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2007, 22:08:26 »
 Kunde inte lÃ¥ta bli  :-[ :-[ :-[

Du tog det väl inte sÃ¥ hÃ¥rt hoppas jag  ;) *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Tillsatsel...
« Svar #27 skrivet: 31 januari 2007, 11:43:35 »
Absolut ingen fara alls, kompressorn kan gå i veckor och månader utan ett enda stopp och ändå tycka att livet är toppen...
konstiga maskiner eller hur.
Samma med en borra ingen fara den ska belastas max hela tiden kostnaden är ju 1/3 om man kör kompressor/borra  istället för svindyr tillksottsel!!!

Den 25 kw vi har den har gått ca 20 dygn utan stopp... idag kom första stoppet, bara -4 här nu!

Om du tycker vÃ¥ra ord är svÃ¥ra har jag snickrat pÃ¥ en ordlista  >:D Du fÃ¥r rulla runt det är tre avsnitt...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Snart kommer du att svänga dig med ord sÃ¥ att intallatören stÃ¥r där som ett fÃ¥n  *roflmao* ;D *vinkar* Thumbsup

 *roflmao* Du - det skulle va bra skoj!  *roflmao*
Din panna har alltså gått 20 dygn oavbrutet - UTAN tillskottsel alls eller ? Kan du ställa in det själv hur/när du vill att ev tillskottsel ska gå in ?
När sen stoppet kom - vad berodde det pÃ¥ dÃ¥? Ã…tgärd hur? Jag vet att vi inte har samma sorts anläggning men det kan väl va skoj ändÃ¥ att höra hur andra har det...  studs


Nu ska jag gÃ¥ ner i källaren o knäppa kort utav bara f-n...  :D  :D  :D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillsatsel...
« Svar #28 skrivet: 31 januari 2007, 15:18:30 »
Den gick oavbrutet pga av kyla och att den är för vek enligt mitt sätt att se. Tillskott gick i stort sett hela tiden.
När den stannade var det pga av varmare väder!

SÃ¥ jag styrde inte alls, utan led "med" elÃ¥tgÃ¥ngen  ;)

På två kalla dygn gick det 500 kwh tillskott samtidigt som vp tog knappt 400 kwh.

Jag var tyvärr inte med när pumpen köptes... nÃ¥gra tyckte att ... nog räcker den mindre  huvuddunk
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!