Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kamineldning samt förvärmning av FD25  (läst 1679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kallekuling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Kamineldning samt förvärmning av FD25
« skrivet: 28 december 2018, 11:08:26 »
Jag använder sedan några år en FD25 (FD25VABH). Jag eldar regelbundet i en bergslagskamin som står i samma rum som innerdelen, då uppstår problemet att pumpen slår av ganska fort eftersom temperaturen vid taket stigit över det inställda värdet. Tyvärr ändras dessutom fläkthastigheten hos inomhusdelen till ett mycket lågt varvtal, vilken inte är önskvärt för värmeförflyttning mellan rummen.

Då ställs man inför valet att antingen höja temperaturinställningen allteftersom rummet blir varmare, för att pumpen och fläkten ska fortsätta gå.
Alternativt slå över till AC-läge med 31 °C inställt värde, då går fläkten konstant i valfri hastighet.

Nu har jag börjat fundera på om det kan vara skadligt för kompressorn att gå från AC-läge till värmeläge under sträng kyla?
Hur fungerar förvärmningen egentligen? om det ens  finns nÃ¥gon?

Mycket tacksam för hjälp :)
« Senast ändrad: 28 december 2018, 11:11:25 av Kallekuling »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kamineldning samt förvärmning av FD25
« Svar #1 skrivet: 28 december 2018, 11:15:36 »
om den inte når upp till 31 grader så går bara fläkten och inte kompressorn så det är inget skadligt och bara att köra så.

"skadligt" blir det däremot för din plånbok om det blir varmare än 31 vid innerdelen då den kommer starta kompressorn och pumpa ut kall luft och det blir lite pannkaka att köra kylfunktion samtidigt som man eldar ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kallekuling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kamineldning samt förvärmning av FD25
« Svar #2 skrivet: 28 december 2018, 11:22:38 »
om den inte når upp till 31 grader så går bara fläkten och inte kompressorn så det är inget skadligt och bara att köra så.

"skadligt" blir det däremot för din plånbok om det blir varmare än 31 vid innerdelen då den kommer starta kompressorn och pumpa ut kall luft och det blir lite pannkaka att köra kylfunktion samtidigt som man eldar ::)
Så hårt eldar jag inte så det är ingen risk hehe. Det jag syftade på var om det blir en skadlig kallstart när man växlar tillbaka till värmedrift igen efter att ha eldat klart :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kamineldning samt förvärmning av FD25
« Svar #3 skrivet: 28 december 2018, 11:48:40 »
Om jag inte minns helt fel så ligger det en kompressorvärmare på den med termostat.
Lindningen i kompressorn när den är spänningsatt gör troligen att den inte är iskall och den mjukstartar sÃ¥ jag skulle inte oroa mig  tummenupp

Man borde ha hört från tex norrlänningar som eldar mycket och där det är sjukt kallt om det vore problem men kan inte påminna mig att någon skrivit något om detta gällande något märke och modell
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kamineldning samt förvärmning av FD25
« Svar #4 skrivet: 28 december 2018, 18:31:43 »
Jag använder sedan några år en FD25 (FD25VABH). Jag eldar regelbundet i en bergslagskamin som står i samma rum som innerdelen, då uppstår problemet att pumpen slår av ganska fort eftersom temperaturen vid taket stigit över det inställda värdet. Tyvärr ändras dessutom fläkthastigheten hos inomhusdelen till ett mycket lågt varvtal, vilken inte är önskvärt för värmeförflyttning mellan rummen.

Då ställs man inför valet att antingen höja temperaturinställningen allteftersom rummet blir varmare, för att pumpen och fläkten ska fortsätta gå.
Alternativt slå över till AC-läge med 31 °C inställt värde, då går fläkten konstant i valfri hastighet.

Nu har jag börjat fundera på om det kan vara skadligt för kompressorn att gå från AC-läge till värmeläge under sträng kyla?
Hur fungerar förvärmningen egentligen? om det ens  finns nÃ¥gon?

Mycket tacksam för

 hjälp :)
[/
Så länge kompressorn går vilket den gör i kylläge så behövs ingen förvärmning av den.
Det är vid stillestånd man använder värme till kompressorn.
Man kan använda extern elvärmemantel eller som man gör i värmepumpar kompressorns egen lindning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kamineldning samt förvärmning av FD25
« Svar #5 skrivet: 28 december 2018, 23:34:16 »
I kallekulings fall går inte kompressorn i kylläge då den är ställd på 31 grader och så varmt blev det inte enligt uppgift.

DÃ¥ fd saknar rent fläktläge är det enda möjligheten att köra ren fläkt med ac läge och 31 grader, men man fÃ¥r hÃ¥lla lite koll pÃ¥ eldandet sÃ¥ det inte blir 31 eller varmare vid innerdelen för dÃ¥ startar kompressorn och vill köra kyla  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kallekuling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kamineldning samt förvärmning av FD25
« Svar #6 skrivet: 29 december 2018, 12:41:47 »
Okej, då borde det vara inte alltför skadligt att trixa med AC-läget.

Ang förvärmningen så har jag aldrig kunnat se någon förbrukning på pumpens elmätare, bortsett från när kompressorn går givetvis, samt runt 20-30W som fläkten tar.
« Senast ändrad: 29 december 2018, 12:46:44 av Kallekuling »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!