Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: energideklaration -vilket skämt!  (läst 33870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #75 skrivet: 23 mars 2011, 19:57:48 »

I bästa fall kan få få ett månadspris som baseras på den timme under månaden med högsta genomsnittliga timeffekten, i vart fall som jag har fått det förklarat för mig.

Begriper inte detta. Vems högsta genomsnittliga timeffekt?

För att förtydliga frågan: Den enskilde konsumentens, leverantörens eller det samlade kollektivets, dvs total elförbrukning.
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 22:46:24 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #76 skrivet: 23 mars 2011, 19:59:21 »
Skulle tro att av all den el som sälj på nordpol så baseras priset på den kWh som var dyrast att producera.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #77 skrivet: 24 mars 2011, 06:47:41 »

I bästa fall kan få få ett månadspris som baseras på den timme under månaden med högsta genomsnittliga timeffekten, i vart fall som jag har fått det förklarat för mig.

Begriper inte detta. Vems högsta genomsnittliga timeffekt?

För att förtydliga frågan: Den enskilde konsumentens, leverantörens eller det samlade kollektivets, dvs total elförbrukning.

De elmätare som monterades in senast -2009 skulle alla klara timavläsning, och vara fjärravlästa.
Detta ger staten en möjlighet att införa effekttaxor för enskilda abbonenter.
Som jag förstått skulle energipriset för varje hel månad baseras på den 15 eller 60-minutersperiod under månaden som man haft högsta effektbehovet.
Alltså medeleffekten under 15 - 60 minuter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #78 skrivet: 24 mars 2011, 07:11:21 »
De flesta större energianvändare har sedan länge mätning/debitering efter aktiv och reaktiv effekt på timbasis. Det finns även begränsningar/strafftariffer när dessa överskrids
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #79 skrivet: 24 mars 2011, 12:08:03 »

Som jag förstått skulle energipriset för varje hel månad baseras på den 15 eller 60-minutersperiod under månaden som man haft högsta effektbehovet.
Alltså medeleffekten under 15 - 60 minuter.

Jag vet inte hur jag skall förstå det för det blir konstiga konsekvenser hur jag än föreställer mig att det skall fungera.

En person som solidariskt stänger av all el de timmar den pÃ¥ elbörsen kostar 13 kr/kWh, som priset var vid ett tillfälle, och sedan tar ut ordentligt med el lÃ¥gbelastningstid lördag-söndag kan gärna inte debiteras för hela mÃ¥naden baserat pÃ¥ det höga uttaget under lÃ¥gbelastningstid när det fanns leveranskapacitet och elen var billig. Det skulle skicka fel signaler till kunden. Man fÃ¥r visserligen ett incitament att hÃ¥lla nere max effektuttag men inte under den tid det är brist pÃ¥ produktionskapacitet. Har man värmepump som kräver tillsatsel skulle det löna sig för den enskilde pumpägaren att ha steglös reglering av tillsatseffekten men för ett stort kollektiv  spelar det ingen roll dÃ¥ effekten av enskilda on/offpatroner summeras och jämnas ut.

Det kan inte heller fungera sÃ¥ att det är timpriset under den tid max effektuttag sker som bestämmer mÃ¥nadskostnaden dÃ¥ det är enkelt att för kunden att använda mycket el en timme dÃ¥ elen är billig. Man kan vara rätt säker pÃ¥ att det är natten lördag-söndag en varm period. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #80 skrivet: 24 mars 2011, 13:51:12 »
Den typen av förklaring på hur det skulle kunna fungera har jag fått av en kille som forskar i området elkraft, och som vurmar för att få det infört i Sverige.
Han kanske bara har salufört en helt egen typ av effekttaxa?

När man googlar effekttaxa så verkar en typ av tidstariff vara det som menas, och det skulle ji inte alls vara så farligt.

Från Sala-Heby:
"Förändringen avser en övergång till effekttaxa, vilket innebär att incitament ligger i beteendet. Användandet av energi mellan kl. 19:00 – 07:00 vardagar och helgdagar blir väsentligt billigare än under vardagar kl. 07:00 – 19:00. Denna förändring är tillkommen för att bättre utnyttja dagens elproduktions- och distributionssystem och därmed minska kommande stora investeringar. Förändring till effekttaxa gäller from. 1 april 2006 och gäller alla tidstariffskunder med en automatisk mätinsamlare (terminal)."

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #81 skrivet: 24 mars 2011, 15:44:27 »
Vi får se vad det blir för typ av taxa. Ska det vara någon mening med den måste den ge ett incitament till att undvika elanvändning när belastningen på elproduktionen är som högst. Den praktiska tillämpningen tror jag inte behöver bli så krånglig. Det är lätt att tänka på att inte använda bastu, torktumlare eller annat elintensivt några timmar på morgonen och eftermiddagen när det är smällkallt ute.

Det kanske finns en del elanvändning som går att flytta från vardagar till helger men utjämning över längre tider är nog svårt. Rena kläder vill man ju t.ex. ha.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #82 skrivet: 06 februari 2012, 12:01:17 »
Sparkar liv i den här gamla hat-tråden då jag haft det tvivelaktiga nöjet att råka ut för ännu en energideklaration.
Den här gången ska min fastighet säljas som huserar tre lägenheter, en pizzeria, en frisör och pingstkyrkans loppis total uppvärmd yta 600kvm energiförbrukning (förutom lokal och lägenhetsel) 70.000KWH under 2011 (kallt år)

Av uppenbar anledning sÃ¥ använde jag mig inte av samma deklarerare som förra gÃ¥ngen, men döm om min förvÃ¥ning dÃ¥ protokollet kom... SAMMA rÃ¥d, täta fönster och dörrar och montera luft/luft värmepumpar  huvuddunk
Har ALLA energideklarerare gått på samma skola?

vid det här laget har jag resignerat och tar det här som en skatt som man måste betala för att kunna sälja huset, en skatt som inte ger något...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!