Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken är optimal temperatur pÃ¥ varmvatten beredare?  (läst 69394 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #30 skrivet: 22 mars 2009, 22:32:06 »
Ett tips.
Jag kollade hur tjock isolering min 50L thermia vvb hade i dag.
Isoleringen i sidan var 1-1,5 cm  Sc:,h

Alltså kan det vara en bra ide att isolera mera
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad CirruZZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #31 skrivet: 22 mars 2009, 22:36:10 »
Absolut, men jag tror att jag har ca 5-6 cm eller vad det nu kan vara. Tyvärr tror jag inte att jag kan få plats med mer runt den då den i princip tar hela utrymmet i VVB skåpet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #32 skrivet: 23 mars 2009, 09:02:48 »

Ã¥rsförbrukningen sjunkit frÃ¥n ca 3500 kwh/Ã¥r till ca 2000 kwh/Ã¥r med endast 2 st vuxna i huset. SÃ¥ jag kan ivf inte tolka detta till nÃ¥got annat än att det har skett en hyfsad besparing med  timerkörning av beredaren. :)


Det går normalt 1000 kWh/år och vuxen i varmvatten. Men med lite sparsamhet så kan denna siffra lätt hamna på 500 kWh. Sedan har ju Raffen, förutom tidsstyrningen, stängt av den undre kretsen i sin VVB, vilket gör att de totala värmeförlusterna minskar eftersom VVB innehåller mindre värmeenergi. Varmvattenkapaciteten minskar naturligtvis, men det har ingen betydelse om man bara är 2 pers i hushållet.

Vanligen ligger tomgångsförlusterna på 800-1200 kWh/år på moderna VVB. Se SP-test på Råd&Röns hemsida. Förr slukade VVB energi, mycket tack vare överdrivna temperaturer och flera elpatroner i olika höjder. Idag förlitar man sig mer på skiktning och räknar mer på gränsen. Genom att stänga av den undre kretsen har Raffen fått en "modernare" konstruktion.

Att temperaturen sjunker om elpatronen inte tillåts arbeta, det behöver vi inte diskutera, det vet väl alla. Och därmed kommer även medeltemperaturen räknat över ett dygn (och då pratar jag inte om den övre volymen, utan hela volymen) att minska.

2000 kWh/år för ett sparsamt medelålders par är väl inte otroligt lågt om man tittar på förutsättningarna. När jag bytte VVB i samband med installationen av solfångaren så märkte jag en drastisk minskning av tomgångsförbrukningen. Dels var styrtempen lägre i den nya VVB, dels var isoleringen bättre.

Det finns inga Perpetum Mobile.

MVH/Gano
 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 695
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!