Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur förbereda sig inför översvämning  (läst 1639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Hur förbereda sig inför översvämning
« skrivet: 05 augusti 2023, 22:45:40 »
50Ã¥rsregn och villa med källare i ett platt omrÃ¥de med gott om villor och sisÃ¥där  50%hÃ¥rdgjord yta gör att dagvattensystemet, som visserligen funkat bra i 50 Ã¥r men troligen inte fÃ¥tt sÃ¥ mycketvatten som i morgon kväll, kan förväntas bli överbelastat.
Att vattnet går ut och inte ner genom dagvattenrören är nog ingen katastrof. Det kommer bli lite fuktigare i källaren en tid men det ska nog gå bra. Jag är dock orolig för att även avloppssystemet kommer bli överbelastat och att jag ofrivilligt kommer få bruna fontäner upp genom diverse golvbrunnar i källaren.

Hur pluggar man avlopp i källaren?

Så här ser det ut hos en till mig närstående som just fått panik och jag gissar att det ser ut på liknande sätt hos många andra.

1 Golvbrunn vid värmepannan
2 Golvbrunn i dusch
3 WCstol
4 handfat.

Hur hindrar jag uppträngande vatten med prylar jag kan köpa en söndag?

1 Golvbrunn vid värmepannan
Cykelslang ner i avloppet jag blÃ¥ser upp och en liten cykelslang i en ring runt golvbrunnen med en platta ovanför som sätts under press och sÃ¥ hoppas jag att de tvÃ¥ slangarna tätar. NivÃ¥n är ca 2,5 m under mark dvs trycket är ca 0,25 kg per cm2. Om diametern är 30 cm sÃ¥ blir ytan ca 700 cm2 dvs trycket pÃ¥ plattan blir ca 175 kg 
Ergo: Man vill att diametern ska vara så liten som möjligt
2 Golvbrunn i dusch
Samma lösning som 1
3 WCstol
Även om jag tätar i själva Sböjen sÃ¥ lär kittet poppa ut runt avloppet. Idag sÃ¥ klarar den att hÃ¥lla dofter nere men med tryck underifrÃ¥n kanske den kan poppa upp. MÃ¥ste jag riva loss toastolen för att vara pÃ¥ säkra sidan för att fÃ¥ tätt?
4 handfat.
Jag tänker att jag behöver ta loss vattenlåset och vita plaströret och gummimanschetten och sen pilla ner en cykelslang och blåsa upp lite lagom

Det finns en brunn ut från huset som dessvärre har igenrostade skruvar och inte har öppnats. Jag gissar att det är en rensbrunn och kunde man pilla ner något för att stoppa flödet i avloppet så vore det kanske den bästa lösningen.
Vad kan man få ner i ett smalt hål och föra in åt sidan som stoppar vattnet från att rinna baklänges?

Snabba kloka idéer uppskattas.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2023, 00:56:17 »
flytta upp...en våning... känsliga saker som kan skadas av vattnet

om du vill kosta pÃ¥ dig nya golvbrunnsinsatser, sÃ¥ kan du ha lösa som är fyllda med fogskum...och trycka in i brunnarna pÃ¥ söndag kväll.  betongplattor ovanpÃ¥

i wc stolen kan man ha dubbla flergångskassar fyllda med grus
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2023, 04:48:13 »
Tror heller inte att tätningen till toa stolen håller tätt, tyvärr.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29396
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2023, 22:05:46 »
Köp plastsäckar och fyll med sand, tryck ner dessa i avloppen i källaren om det börja stiga upp bajsvatten.
Handfatet stänger du med pluppen och lägger en tyngd på, silvertejpa överinningen.
« Senast ändrad: 06 augusti 2023, 22:07:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2023, 07:54:31 »
Tror inte det behöver vara överdrivet trycksäkert, dina grannar kommer ju så att säga att vara "lättaste vägen" för avloppet om du bara täcker över dina med nåt som gör att vattnet inte kan rusa in.
När du räknar på trycket är det ju från grannarnas nivå på deras avlopp så att säga, inte från marknivån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29396
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2023, 20:52:40 »
Tror inte det behöver vara överdrivet trycksäkert, dina grannar kommer ju så att säga att vara "lättaste vägen" för avloppet om du bara täcker över dina med nåt som gör att vattnet inte kan rusa in.
När du räknar på trycket är det ju från grannarnas nivå på deras avlopp så att säga, inte från marknivån.

 *roflmao*

Typ 2 personer ser ett hungrigt lejon närma sig, den ene sätter på sig löparskorna.
-Varför gör du så, du kan ju inte springa ifrån ett lejon?
-Nej, men det räcker med att jag springer ifrån dig!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2023, 07:11:33 »
Kanske kan framstÃ¥ som sÃ¥.  :)
Men faktum är att man bara behöver vara lite smartare än den stora massan för att klara sig, många gånger i alla fall.
Bättre att göra lite, än att ge upp för för att det framräknade maximala trycket pÃ¥ vattnet räknat frÃ¥n marknivÃ¥ gör det "omöjligt" att minimera skadorna.  ^-^
Sen kan ju förstås alla källare bli fyllda, och då hjälper ju inte en säck sand över avloppsbrunnarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2023, 13:31:37 »
En enkel lösning är ju att sätta dit en backventil på utgående avloppsledning, om den är någorlunda lättåtkomlig och i sådant skick att man vågar röra den. Backventiler för ändamålet säljs lite överallt i VVS-branschen och t o m på Biltema.

Om avloppsledningen är ingjuten i en betongplatta kan det ju vara lite motbjudande att behöva bila fram den, i så fall kanske det är enklare att gräva fram den utanför huset och montera backventilen där.

Se upp om det är ett äldre hus, ibland förekommer det att bara WC och annat hushållsavlopp är kopplat till det kommunala avloppet medan t ex golvbrunnar i källare och garage går till dagvattenledning eller kanske helt enkelt en egen stenkista. I sådana fall kanske man måste sätta backventiler på båda avloppsledningarna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2023, 21:49:52 »
Tack för ideer synpunkter och en del skratt.
Det kom inte så mycket som befarat. En del rejäla skurar men tydligen inte mer än vad som gick bra.
En observation är att det blev annat ljud vid spolning vid en skur dvs jag tolkar det som att avloppssystemet av något skäl var belastat mer än normalt.
Om det är inläkande vatten eller nån som har dränering/dagvatten kopplat till avloppet är svårt att veta för lilla mig som inte tänkte filma systemet för att finna orsaken.
Jag vet att underhållet av gatubrunnarna är tveksam då en brunn var helt blockerat för nåt är sen och flera grannar försökte förmå kommunen att fixa men först när detta hus påtalade att just detta hus har en källare och det vore synd om kommunens vårdslösa underlåtenhet att hålla dagbrunnar rensade skulle orsaka skada på källaren så dök de upp direkt.
Håller med om björnhistorien.
I detta fall har ingen annan källare så detta hus är ensam med isbjörnen.
Tvärt om så kan grannens felkopplade tak komma in i min källare...

Framtida åtgärder blir att försöka få svar från kommunen på dimensioner och ledningsdragning och fall och antal påkopplade/område som är påkopplat så man kan räkna ut vid vilken belastning som det blir översvämning.
Nästa sommar när det är torrt är tanken att gräva ner till dag och avloppsledning och koppla på backventiler.
Frågan är vilka
Dessa är smidiga då man slipper betongringar
https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/fettavskiljare/tillbehor/tillsynsbrunn-med-backventil-160400mm-utan-hals-lock.html?gclid=Cj0KCQjwz8emBhDrARIsANNJjS62hmlStUoy3ZKMuk0JaLSW9d6xTMWFzLRqlnA97mx109EmQPBdTlUaAle7EALw_wcB

Jag funderar på att gräva ner betongringar 120 cm invändingt för att få plats även när man inte är lika smidig längre och sätta in sånna här
https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/fettavskiljare/tillbehor/backventil-oversvamningsskydd-110mm.html
(Jag begriper dock inte varför man ska ha vattenlåset och manualen verkar inte upplysa om det heller.)
Djupet är ca 2-2,5 m från mark.

Jag kommer även kolla så alla golvbrunnar går till avloppet.
Jag sätter backventiler på båda ledningarna om nån golvbrunn går till dagvattnet.


Handikappanpassning
Man kan fråga sig om man ska ha djupa betongringar som man ska krypa ner i. Med tilltagande ålder så har tanken slagit mig att man kanske inte ska bygga sånt det krävs att man är 20 för att kunna klättra ner i. Det är svårt att ta sig ner och komma upp när man blir lite äldre och det blir svårt att få nån närbelägen pensionär som råkar vara hemma att stänga åt mig om jag skulle vara borta. Tillräckligt djupa brunnar som stått tillräckligt länge kanske även måste ventileras innan man går ner i dem...
Allt detta talar för sånt man manövrerar uppifrån.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2023, 22:11:08 »
Varför bilar du inte upp i källargolvet och monterar backventilen där?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2023, 06:35:57 »
Om man skall spola rent med en snok eller rensa med en fjäder fastnar dessa väl, känns inte bra alls.
En Backventil precis uppe i vid golvet som man ser skulle jag välja, om det finns något bra?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2023, 10:35:25 »
Varför bilar du inte upp i källargolvet och monterar backventilen där?
Två golvbrunnar, en WC och ett handfat och jag vet inte riktigt hur rören går och de har säkert inte dragits med tanke på att de ska passera plats lämplig för backventil.


Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2023, 10:38:29 »
Om man skall spola rent med en snok eller rensa med en fjäder fastnar dessa väl, känns inte bra alls.
En Backventil precis uppe i vid golvet som man ser skulle jag välja, om det finns något bra?
Helt rätt, glömmer man bort att man har backventilen och den är i sitt automatiska läge så kan det bli problem vid div rensjobb.
Baserat på de förutsättningar som gäller så tror jag att det snabbaste är att gräva upp utanför huset.
Jag är inte så pigg på att bila, damma slabba betong genom huset för att installera backventil inne i huset. Jag föredrar då att gräva ute vilket påverkar bostaden mindre även om arbetet skulle visa sig vara en smula större.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2023, 10:55:19 »
En avloppsfirma med kamera kan visa dig hur rören går....

många hus har ju även en rensbrunn i källargolvet just innan röret går igenom källarmuren
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Hur förbereda sig inför översvämning
« Svar #14 skrivet: 11 augusti 2023, 10:55:40 »
Med lite tur kan det framgå på bygglovsritningarna för huset, hur avloppsledningarna är dragna i plattan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!