Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dyster framtid för VP?  (läst 14223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #30 skrivet: 05 mars 2006, 11:54:29 »
http://www.acc.umu.se/~ingemar/ekonomi.shtml
Senast uppdaterad: 12-12-01  ;D

Se här istället www.vestas.com
Ett företag som lever gott på vindkraften på en internationell marknad. IDAG.

Kan inte lÃ¥ta bli att bli liiite  ;) sur pÃ¥ alla som bara ser problemen och inte möjligheterna.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #31 skrivet: 05 mars 2006, 12:05:25 »
Och jag blir så trött på alla tokigheter som våra politiker tycker att jag ska vara med och betala för. :( Tänk om jag fick bestämma själv vart mina pengar skulle gå studs studs
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #32 skrivet: 05 mars 2006, 12:24:50 »
Jag däremot blir trött på folk som inte gillar miljövänliga alternativ...
Subventionerna är ju egentligen noll eftersom skatter på elen är högre än subventionerna, man har egentligen en skatterabatt vilket kanske inte sticker lika mycket i ögonen.
Dessutom betalar man in 4-5000:- som medlemsdeposition för varje andel om 1000kWh man vill ha tillgång till.

Förhoppningsvis kommer det snart en lösning på lagring av vindkraftenergi också eftersom det naturligtvis är ett stort problem.

Vad gäller produktionskostnader så är det nog ganska få saker som slår vindkraft idag, ett nyproducerat kärnkraftverk ligger troligen högre.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #33 skrivet: 05 mars 2006, 12:46:04 »
Vart har du fått det ifrån

Jag läste det i någon tidning, kommer inte ihåg nu vilken. Det är dock bara att kolla med pelletsindustrin:

http://www.pelletsindustrin.org/graphics/pdf/Information_fran_pelletsind.pdf?id=2&instance=1&lang=se
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #34 skrivet: 05 mars 2006, 12:53:47 »
Ja den där artikeln ni nämnde är ju inte direkt färsk...

Idag kostar ett 800kw landbaserat vindkraftverk med årsproduktion på 1.4 Gwh ca 8 miljoner nyckelfärdigt. Nån direkt subvention får man inte, däremot får man som producent av miljövänlig el ett s.k. elcertifikat som ligger på ca 30 öre/producerad kwh. Sen får man vad marknaden betalar för elen, så totalt blir det runt 63 öre/kwh.

Regeringen förlängde också systemet med elcertifikat till 2030 (om jag minns rätt).

Så där har ni förutsättningarna för vindproducerad el.  studs
« Senast ändrad: 05 mars 2006, 12:56:07 av Maijckel »
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #35 skrivet: 05 mars 2006, 13:20:45 »
För att Ã¥tergÃ¥ till VP. Priset för VP energi kommer att följa elpriset. Därom är vi väl eniga.  ;)Överslagsmässigt med 1/3 av elpriset. Investeringskostnaden för VP tror jag kommer att sjunka inom kort. Kraftigt. Precis pÃ¥ samma sätt som för L/L VP. Orsakerna? Precis som med L/L VP marknaden är det nya tillverkare i Asien och nya kanaler med direktförsäljning.
Men att elpriset kommer att forsätta stiga tror jag vi nästan alla är eniga om.
Det ger mer plats för andra energislag som inte följer elpriset.

Att VP skulle minska tror jag inte en sekund pÃ¥. Däremot tror jag att VP kommer att samverka mer med andra energislag. Man mÃ¥ste inte köra VP hela tiden.  Har man tillgÃ¥ng till gratis och miljövänlig energi skall man kanske använda det. Ved, sol, vind osv
VP blir mer dimensionerad för spets än bas effekt och det kommer påverka utformningen av VP och inkopplingar till samverkande system
Vanliga systemCOP blir på kanske uppemot 8 istället för 3 med "bara" VP.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #36 skrivet: 05 mars 2006, 13:28:35 »
Ett litet vindkraftverk för hemmabruk kanske vore något i kombination med solvärme till varmvatten på sommaren + några solceller?
Antar att det blir en hög investeringskostnad :'(Någon som vet?
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #37 skrivet: 05 mars 2006, 13:46:55 »
För att återgå till ursprungfrågan vill jag bara säga:

Payoff-tiden på en värmepumpsanläggning blir kortare om elpriserna stiger, inte längre, det är en enkel logik.
Däremot kan sol, vind, biobränsle bli mer konkurrenskaftigt än värmepump om man har plats, tid och råd att satsa på det istället.

På lång sikt ser jag två olika scenarios:

1. Vi hittar någon form av billig förnyelsebar energikälla som kan ge oss obegränsade mängder med elenergi, då kommer det inte att spela så stor roll vad man väljer att värma sitt hus med. (förutsatt att skatterna hålls inom rimliga gränser)

2. Vi hittar inga bättre sätt än i dag att framställa elenergi, detta kommer då att göra det lönsammare att satsa på biobränsle, sol, vatten och vind. Dessa energislag gör det dessutom svårt för staten att ta ut sina kära skatter.

Personligen tror jag mer på alternativ 2, detta kommer i så fall att tvinga fram ett annat sätt att ta ut skatt på.
Jag gissar att vi kommer att få betala energiskatt i förhållande till bostadsyta, vår bostadsyta är mycket väl registrerad i olika register sedan länge, så en övergång till skatteuttag för energibehov baserat på dessa siffror vore relativt enkel att införa.

Vad tror ni, kan bli en intressant diskussion...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #38 skrivet: 05 mars 2006, 13:57:53 »
Jag gissar att vi kommer att få betala energiskatt i förhållande till bostadsyta, vår bostadsyta är mycket väl registrerad i olika register sedan länge, så en övergång till skatteuttag för energibehov baserat på dessa siffror vore relativt enkel att införa.

Vad tror ni, kan bli en intressant diskussion... ;)

Nästan som en fastighetsskatt till ::)
Låt mig gissa att det blir BÅDE energiskatt på förbrukningen och skatt på bostaden
Precis som nu alltså   ???
Och sedan får man bidrag för att ändra uppvärmningssystem och det ger utslag i taxeringen så man får betala mer skatt. Genialt ;)

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #39 skrivet: 05 mars 2006, 14:03:23 »
Om det blir energiskatt som är baserad på ytan så kommer det ju bli mindre lönsamt att byta fönster isolera mm mm huvuddunk
Men antagligen blir det någon sådan lösning :'(

Regeringen tycker ju att man inte ska kunna spara in pengar på någonting.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #40 skrivet: 05 mars 2006, 14:17:55 »
Ja den där artikeln ni nämnde är ju inte direkt färsk...

Idag kostar ett 800kw landbaserat vindkraftverk med årsproduktion på 1.4 Gwh ca 8 miljoner nyckelfärdigt. Nån direkt subvention får man inte, däremot får man som producent av miljövänlig el ett s.k. elcertifikat som ligger på ca 30 öre/producerad kwh. Sen får man vad marknaden betalar för elen, så totalt blir det runt 63 öre/kwh.

Regeringen förlängde också systemet med elcertifikat till 2030 (om jag minns rätt).

Så där har ni förutsättningarna för vindproducerad el.  studs

Vad jag vet handlas certifikaten på Nordpool och som producent av vindkraft blir du tilldelat ett certifikat per MWh.
Priset senaste månaden har legat på 160:- vilket betyder 16öre per kwh. Staten garanterar inlösen med endast 30:- 2006 och 20:- 2007 vilket ger 2-3öre per kWh.
Även som kund till vindkraftproducerad el måste jag betala certifikatavgiften och om 3år finns ej heller ngn miljöbonus (som idag är 6.5öre/kWh) till mig som kund.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #41 skrivet: 05 mars 2006, 14:21:27 »
Ja den där artikeln ni nämnde är ju inte direkt färsk...

Idag kostar ett 800kw landbaserat vindkraftverk med årsproduktion på 1.4 Gwh ca 8 miljoner nyckelfärdigt. Nån direkt subvention får man inte, däremot får man som producent av miljövänlig el ett s.k. elcertifikat som ligger på ca 30 öre/producerad kwh. Sen får man vad marknaden betalar för elen, så totalt blir det runt 63 öre/kwh.

Regeringen förlängde också systemet med elcertifikat till 2030 (om jag minns rätt).

Så där har ni förutsättningarna för vindproducerad el.  studs

Elpriset är f.n. ca 45 öre/kWh pÃ¥ spotmarknaden. Certifikatet runt 18 öre/kWh, alltsÃ¥ dina 63 öre men med aktuella marknadspriser  :D
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #42 skrivet: 05 mars 2006, 14:26:57 »
Ta ut energiskatt efter bostadsyta? Fastighetsskatt kan man ta ut på det viset, men energiskatt - låter omöjligt. Hur skulle man ens kunna påstå att det skulle bli rättvist? Det skulle bli folkligt uppror. Och alla initiativ att spara energi skulle stävjas.
Ta ut den efter beräknad förbrukning.....dÃ¥ skulle väl Norrland bli extra avfolkat. Vi skulle packa ihop oss i SkÃ¥ne  >:D


Nej det får nog bli nån annan lösning. Vi borde kunna lista ut vad dom aldrig kommer att kunna beskatta. Ved rätt ur skogen utan förädling är mitt tips. :)



Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #43 skrivet: 05 mars 2006, 16:01:04 »
Livet är inte rättvist :'(
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Dyster framtid för VP?
« Svar #44 skrivet: 05 mars 2006, 18:25:31 »
Och jag blir så trött på alla tokigheter som våra politiker tycker att jag ska vara med och betala för. :( Tänk om jag fick bestämma själv vart mina pengar skulle gå studs studs
Och jag skulle gärna villja at det var nån som tänkte lite mer på miljön, än deras egen plånbok, den delar du vel inte ut av?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!