Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr  (läst 6340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« skrivet: 07 december 2015, 17:44:16 »
Vad glad jag är att jag har hittat detta forum med all god kunskap!
 Jag har efter att ha läst pÃ¥ angÃ¥ende luftvärmepumpar förstÃ¥tt att det krävs ett visst avstÃ¥nd mellan innerdelen och innertaket. Detta är tyvärr nÃ¥got som jag har kommit fram till efter att jag redan har beställt och fÃ¥tt hem min Mitsubishi FH35a.

Nu till min frågeställning. Är det möjligt att sänka så att u.k innerdel kommer runt 50 mm under ö.k karm (se bild), eller ställer det till det för hålet som jag har förstått behöver vara runt 60mm? Jag bryr mig i dagsläget inte så mycket i hur det kommer komma att se ut, utan mer att få den installerad.
« Senast ändrad: 07 december 2015, 17:47:34 av Martinvi »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #1 skrivet: 07 december 2015, 17:56:52 »
Hålet brukar vara 63 mm diameter. Ser ut som det sitter ett fönster bredvid dörren. Finns det plats för hålet på endera sidan om dörren utan man helt borrar sönder karmarna? Hoppsan nu kom visst bilderna! Ser ut som elen går precis där man skulle kunna ha tänkt sig ett hål för genomföringen.
« Senast ändrad: 07 december 2015, 17:59:02 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #2 skrivet: 07 december 2015, 19:51:41 »
Tack för snabbt svar.

Ja, det blir nog lite tight med tanke på att elen till golvvärmen och brytarna går till höger om partiet.

Om jag tittar på installationsguiden via länken nedan, under punkt 2-2 så ska hålet på 65 mm vara placerat till höger eller vänster om väggfästet. Men är det tvunget att vara på just den höjden eller kan man flytta upp det ett par centimeter?

http://www.climatherm.fi/Portals/0/contentlibrary/mitsubishi/FH_Installationsmanual.pdf

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #3 skrivet: 07 december 2015, 21:35:55 »
Innuti finns inte så mycket plats på höjden men det kanske räcker även om det blir trångt.
Problemet blir ju dräneringen som måste ha fall ut om man inte monterar en pump.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #4 skrivet: 07 december 2015, 23:18:31 »
Ser ut att vara 35cm ner till dörrbladet men det blir någon form av gips eller panel i taket så det riskerar att bli väldigt trångt som redan sagts.
Vill du slippa ha innerdelen i vardagsrummet för tex ljudets skull om du tänker utnyttja kapaciteten som finns med hög fläkthastighet så kanske det går att sätta innerdelen på ytterväggen i trappen ner till förrådet.
Nu är det svårt att se om det är en bra placering då den kanske hamnar för mycket i vägen i trappen, det måste gå att komma åt filtren lätt för rengöring eller att det inte är en yttervägg.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #5 skrivet: 08 december 2015, 09:10:47 »
Skulle det kunna vara en idé att bygga en "låda" för innerdelen likt röda rutan? Alltså att jag struntar i sänkningen av innertaket just ovanför dörren. Med detta så skulle jag få 35 cm från innertak till ö.k dörrkarm, med ytterligare 5 cm till dörrbladet. Blir det fortfarande för tight för hålet med rätt lutning?

Tyvärr så finns det ingen riktigt bra plats i vardagsrummet att ha den på. Har grannar på båda sidorna så trappen blir knepig, tror inte dom är så sugna på ledningar genom sitt hus :)

Tack för att ni tar er tid att kika på mitt lilla bekymmer
« Senast ändrad: 08 december 2015, 09:12:38 av Martinvi »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #6 skrivet: 08 december 2015, 10:35:08 »
En låda uppåt är ingen bra idé.
Värmen kommer samlas där och lura maskinen att tro att det är tillräckligt varmt för tidigt.
Då måste man nästan mixtra lite med tempgivaren men det är inte så bra med en ny maskin med garanti.

Har du haft någon hemma och kikat hos dig?
Din återförsäljare/montör bör nästan komma och kika hos dig för att komma på något vettigt.
Känns som nuvarande placering kommer bli ordentligt upptryckt mot taket beroende på vilket ytskikt du ska ha.

Fungerar ingen annan placering i huset av någon anledning så kanske det bör bytas modell till en med lägre bygghöjd.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #7 skrivet: 08 december 2015, 11:01:44 »
Hmm ok. Ja, jag har haft en återförsäljare hemma hos mig som efter lite undersökande sa att det är inga problem, det fixar vi. Han rekommenderade då FH25an för 19990:-.
Satte kaffet i halsen och tackade för besöket. Beställde Fh35an (med samma mått) från Electroworld på black friday för dryga 9600:- med förhoppning att det inte skulle vara några problem. Börjar nu inse att återförsäljaren kanske snackade i nattmössan gällande installationen.

Skulle det i värsta fall fungera att placera innerdelen enligt bilden nedan? Där finns både plats för maskinen och anslutningarna. MEN jag kanske skjuter mig själv i foten om jag sätter den där med inställning att skicka luften till höger? (måtten på planlösningen är från mäklaren och är helt fel gällande både hallen och förstukvisten)
« Senast ändrad: 08 december 2015, 11:06:03 av Martinvi »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #8 skrivet: 08 december 2015, 12:33:59 »
Om han snackade i nattmössan eller inte beror på vilket tak du tänker använda och därmed vad det slutgiltiga måttet blir vilket inte framgår.
Är innertaket 2cm tjockt så får du ca 33cm ser det ut som ner till dörrbladet och då är den väldigt upptryckt i taket och montering,rengöring blir svårare.
Har du dörrposter som håller kvar värmen i hallen så är det lättare att man lurar innerdelen att det är varmare i rummet än vad det egentligen är men det är dock ingen större skillnad på ett par centimeter.
Din placering på sidan ser inte så bra ut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #9 skrivet: 08 december 2015, 13:09:54 »
OM jag skulle välja att bygga en "låda" uppåt ändå, så slipper jag 45x45-regeln vilket skulle ge mig 36cm till ö.k karm, och ytterligare 3,5cm ner till dörrbladet. Jag inser att det inte är den bästa lösningen, men är det genomförbart? Det jag tänker på främst är 63-mm-hålet som måste dit.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2016, 12:41:19 »
Nu sitter pumpen äntligen uppe. Det blev "lådvarianten". Återstår att se hur funktionen blir, men enligt installatören så skulle det inte vara några som helst problem.
Jag skickar med två bilder om någon annan råkar ut för samma problem. Från innertak till u.k karm är det 36 cm.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2016, 19:06:50 »
Ser snyggt ut tummenupp
Nästan så man undrar hur han fick fast den på konsollen då det ser ut att vara ganska tajt mot taket.
Risken är att den blir lurad i sin låda av temperaturen så du kan nog behöva plocka ut givaren och dra ner den en bit men det märker du om den slår av ganska mycket för att den uppnått börtemperatur.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2016, 16:53:30 »
Ser snyggt ut tummenupp
Nästan så man undrar hur han fick fast den på konsollen då det ser ut att vara ganska tajt mot taket.
Risken är att den blir lurad i sin låda av temperaturen så du kan nog behöva plocka ut givaren och dra ner den en bit men det märker du om den slår av ganska mycket för att den uppnått börtemperatur.


Kan man plocka ur givaren på en FH35? Finns det några exempel på det?

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2016, 11:18:23 »
Nu har pumpen suttit ett par veckor med temperaturer ner mot -20. Med börvärdet inställt pÃ¥ 24 grader och fläktläge tre av fyra sÃ¥ har den klarat att hÃ¥lla hela huset runt mellan 20 - 21 grader utan stöd frÃ¥n elradiatorerna. Summan i mitt fall är att "lÃ¥dan" inte pÃ¥verkar sÃ¥ pass att jag behöver plocka ut givaren. Kunde inte vara mer nöjd!  tummenupp

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35, montage ovan ytterdörr
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2016, 14:41:04 »
Min pump sitter väldigt liknande... inga 8 cm till tak... snarare 2 cm.

Förlorar man nåt på det??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!