Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: har nÃ¥nsin privatperson fÃ¥tt montera värmepumpssplitt  (läst 16445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #15 skrivet: 04 december 2006, 19:31:06 »
Ok duger detta dokument från naturvårdsverket då? ;)
http://www.naturvardsverket.se/dokument/omverket/yttrande/yttrandok/f_gaser/uppdraget.pdf
Sid 2 i sammanfattningen:
Idag
"Endast yrkesmässig verksamhet omfattas av bestämmelserna"

Efter 4 juli 2007
"Alla verksamheter, även privata, omfattas av bestämmelserna"

Idag
"Kontroll, installation och ingrepp ska utföras av ackrediterat företag där åtminstone arbetsledaren är certifierad"

Efter 4 juli 2007
"Kontroll, underhåll och återvinning ska utföras av certifierad personal"

"Enligt F-gasförordningen skall kontroll för läckage ske av utrustning med 3 kg fluorerade växthusgaser eller mer. Det innebär alltså att ett antal små kyl- och värmepumps-aggregat inte längre kommer att omfattas av kontrollkrav."


Osv osv Bra dokument som förklarar de nya reglerna så långt det går.


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det är förslaget du tittar på där Sfinxen.... *vinkar* *vinkar*det skall vara inlämnat 07 & om dom antar det skall det klubbas 2008....dom reglerna gäler inte ännu......


Och till Ace, undantaget under 3 kg har du rätt i.....hade det varit lödda kopplingar hade det inte gällt......

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #17 skrivet: 04 december 2006, 20:51:14 »
Sfinxen!
förutom det Nisse-Gurra skev,och jag helt håller med om s,å har din vinkling en annan brist. jag har nu börjat förstå vad alla hänvisar till när de påstår att privatpersoner får installera köldmediekretsar. jag vill påstå att din länkning är till ett dokument/förslag som tar upp fur sverige ska anpassa sin förordning 1995:555 som begränsar användandet av fuorerande växthusgaser till tillverkningsindustrin(bla brandskyddssystem och högspänningsbrytare mm) denna förordning riktar sig endast till yrkesmässig användning.
när det gäller hfc som köldmedium så har vi redan en lag som förbjuder privatpersoner att installera(köldmediekungörelsen).
detta bekräftas även av det dok du länkar till, där man föreslår ändringar i div författningar,så kommer man till köldmediekungörelsen(sid 28)
citat:naturvårdsverket planerar inte införa några ytterligare nya krav,utan avser att behålla gällande kravnivå som har funnits sedan 90-talet.slut citat.
man anser alltså att våran lag ang köldmedier innefattar allt och lite till från f-gas förordningen.
man måste skilja på äpplen o päron. kan det vara så att en massa privatpersoner har monterat pumpar själv med stöd av en förordning som reglerar f-gas användning i tillverkningsindustrin.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fireman

  • Värmepumpsexpert
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #18 skrivet: 08 december 2006, 17:41:02 »
Svensk kylnorm och köldmdiekungörelsen gäller endast yrkesutövning! Det är helt lagligt idag att installera sin "egen" värmepump. Jag har kollat med naturvårdsverket! Och det är det stora problemet som dom har idag. En lucka i lagen alltså.

gano

  • Gäst
gano
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #19 skrivet: 08 december 2006, 23:58:25 »

Och till Ace, undantaget under 3 kg har du rätt i.....hade det varit lödda kopplingar hade det inte gällt......

Dum fråga: Menar du en komplett fabrikslödd kylkrets eller om man löder ihop splitten ?

MVH/Gano

PS: Snackas mycket läckage. Varför löder man inte ?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
lödd splitt.......lite svårt att cirklulera kvävgas igenom en splitt.....

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #21 skrivet: 09 december 2006, 10:29:47 »
Köldmediekunggörelsen med dess lagar gäller all yrkesmässig rörelse, alltså är det helt lagligt för en privatperson att montera sin egen l/l men han kan ej göra det åt grannen och ta betalt för det då faller man in i det yrkesmässiga facket.
Men hos vissa grossister så behöver en accrediterad firma montera den för att garantin ska gälla.
Likaså är att om man installerar en vätska/vatten värmepump med fyllnadsmäng över 3 kg så får endast en accrediterad firma starta upp den anläggningen även om maskinen har testkörts på fabrik. Man behöver fylla i ett igångkörningsdokument där man kontrolerar tryck,temp.,flöden m.m
Men en mängd på 3kg eller mer då hamnar vi på effekter ca 20kw och uppåt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #22 skrivet: 09 december 2006, 16:43:35 »
Köldmediekunggörelsen med dess lagar gäller all yrkesmässig rörelse, alltså är det helt lagligt för en privatperson att montera sin egen l/l men han kan ej göra det åt grannen och ta betalt för det då faller man in i det yrkesmässiga facket.
Men hos vissa grossister så behöver en accrediterad firma montera den för att garantin ska gälla.
Likaså är att om man installerar en vätska/vatten värmepump.
1.har vi särskilda lagar för Vätska/vatten nu.
2. det hinns många som påstår att köldmediekungörelsen bara gäller yrkesmässig rörelse,
men det finns ingen som ännu idag visat upp en enda rad i kungörelsen som styrker detta. jag kan som vissa andra sitta här och envist bedyra att jag kan komma till månen genom att vicka två gånger på stortån.men vad fan är det värt utan bevis. fram med texten som säger att köldmediekungörelsen bara gäller yrkesmässig rörelse,
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #23 skrivet: 09 december 2006, 16:50:00 »
ps: jag jobbar på en ackrediterad firma och har själv ett 3.2 certifikat(det högsta) och diskuterar detta frekvent i mitt arbete.inte heller där har någon kunnat visa upp en text knuten till köldmediekungörelsen som skulle undanta privat-personer som monterar för eget bruk.
så om någon på detta forum kan visa en sådan så vore det fint.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #24 skrivet: 09 december 2006, 17:31:05 »
Köldmediekunggörelsen med dess lagar gäller all yrkesmässig rörelse, alltså är det helt lagligt för en privatperson att montera sin egen l/l men han kan ej göra det åt grannen och ta betalt för det då faller man in i det yrkesmässiga facket.
Men hos vissa grossister så behöver en accrediterad firma montera den för att garantin ska gälla.
Likaså är att om man installerar en vätska/vatten värmepump.
1.har vi särskilda lagar för Vätska/vatten nu.
2. det hinns många som påstår att köldmediekungörelsen bara gäller yrkesmässig rörelse,
men det finns ingen som ännu idag visat upp en enda rad i kungörelsen som styrker detta. jag kan som vissa andra sitta här och envist bedyra att jag kan komma till månen genom att vicka två gånger på stortån.men vad fan är det värt utan bevis. fram med texten som säger att köldmediekungörelsen bara gäller yrkesmässig rörelse,

Finns det nåt som påstår motsatsen då? Bara nyfiken...

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #25 skrivet: 09 december 2006, 18:09:10 »
ge mig länken till kylmediakungörelsen så jag kan gå in och läsa

Utloggad Heed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #26 skrivet: 09 december 2006, 18:30:08 »
Ett litet inlägg i debatten..

1.  Jag undrar hur mycket köldmeia det läcker ut pÃ¥ ett Ã¥r pÃ¥ grund av dÃ¥liga installationer som "hemmafixare" försöker sig pÃ¥.

2. Jag undra hur mycket köldmedia det läcker ut på grund av att klantiga bilförare krockar med varandra.

Det vore kul med lite statistik, för att kunna jämföra vad som gör mest miljöpåverkan egentligen. *vinkar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #27 skrivet: 09 december 2006, 18:46:13 »
ps: jag jobbar på en ackrediterad firma och har själv ett 3.2 certifikat(det högsta) och diskuterar detta frekvent i mitt arbete.inte heller där har någon kunnat visa upp en text knuten till köldmediekungörelsen som skulle undanta privat-personer som monterar för eget bruk.
så om någon på detta forum kan visa en sådan så vore det fint.

Lagar skrivs sällan pÃ¥ det viset (finns det nÃ¥n?) utan specificerar oftast bara upp vad den gäller. Finns inget skrivet, sÃ¥ gäller inte lagen för det. Om nu lagen är skriven sÃ¥ att det gäller de som jobbar med det lagen avser, yrkesmässigt i det här fallet, sÃ¥ kan man vara säker (vad jag tror) pÃ¥ att den inte gäller privatpersoner. Personligen tycker jag att det är urdumt att utforma lagar pÃ¥ det sättet, dÃ¥ det i praktiken innbär att allt är tillÃ¥tet, utom det som specifikt är förbjudet Ã¥ inskrivet i lagen. Jmf lagar om t.ex narkotika, där allting är tillÃ¥tet, utom det som är förbjudet. Istället borde det vara tvärtom, d.v.s att alla narkotiska preparat är förbjudna om inte annat anges i lagen. Men sÃ¥ är det inte, sÃ¥ det är fritt fram Ã¥ sälja vad som helst, bara preparatet inte med i lagen....  huvuddunk  >:( huvuddunk >:(

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #28 skrivet: 09 december 2006, 19:09:57 »
Här är köldmediekungörelsen:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/nfs1992/SNFS1992_16k.pdf
Det är den gällande lagen.

Här är förordningen som gett Naturvårdsverket uppdraget att skriva köldmediekungörelsen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950555.HTM

Och redan i §2 står "Föreskrifterna skall vara avsedda för den som yrkesmässigt hanterar eller installerar kyl-, värme- och andra klimatanläggningar och fasta brandsläckningsanordningar eller utför reparations- eller underhållsåtgärder som påverkar arbetsmediekretsen i sådana anläggningar eller anordningar."

Är det inte tydligt nog?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #29 skrivet: 09 december 2006, 19:21:06 »
Här är köldmediekungörelsen:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/nfs1992/SNFS1992_16k.pdf
Det är den gällande lagen.

Här är förordningen som gett Naturvårdsverket uppdraget att skriva köldmediekungörelsen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950555.HTM

Och redan i §2 står "Föreskrifterna skall vara avsedda för den som yrkesmässigt hanterar eller installerar kyl-, värme- och andra klimatanläggningar och fasta brandsläckningsanordningar eller utför reparations- eller underhållsåtgärder som påverkar arbetsmediekretsen i sådana anläggningar eller anordningar."

Är det inte tydligt nog?

Då vågar jag påstå att den inte gäller privatpersoner. Åtminstone kommer den inte att gälla privatpersoner, så länge det inte finns prejudikat för annat. Så tolkar jag det iaf.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!