Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Regclean, finns det nÃ¥got liknande för XPpro?  (läst 6327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« skrivet: 22 januari 2007, 16:18:04 »
Har sedan tidigare bra erfarenheter av Microsofts Regclean för att städa upp i registret och återfå prestanda som gått förlorad...
Nu har jag något i datorn som gör att den ibland hänger sig, dessutom verkar problemen öka med tiden som datorn varit igång.
Typ, om jag har mer än 10 IE igång samtidigt så kan allt plötsligt hänga sig, speciellt om jag öppnar ett PDF-dokument eller liknande som kräver att PC:n drar igång ytterligare program.
Om jag lämnar den att arbeta en stund så kan den komma igång igen, men det brukar resultera i att jag får stänga ned ett gäng öppna IE och program för att den skall tillfriskna, bäst funkar det att starta om ,men det vill jag inte göra i onödan då jag alltid har olika projekt som jag jobbar med öppna.

Det känns som att det är för lite RAM-minne, har 1 G, och jag skulle vilja testa tömma det - finns det någon utility man kan köra för att frigöra minne?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2007, 16:30:55 »
Att tömma RAM, innebär bara att Du för stunden löser problemet med för lite minne, men hur mycket minne förbrukar din PC då? Kolla i Aktivitetshanteraren---> Prestanda, så ser Du hur mycket minne som finns tillgängligt. Det massor av progg av typen "regcleaner" men dom bör användas med försiktighet, "Error Doctor" är ett enkelt, men hysat säkert pro att använda, men vill Du ha nåt riktigt proffs program så är nog "System Mechanic 7" ett av dom allra bästa, kanske det bästa. Behöver Du mer hjälp eller program tips, så kan Vi ta det per telefon, för annars lär det bli ett hiskeligt skrivande...

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2007, 17:17:04 »
Dra upp TaskManagern och titta lite pÃ¥ MemUsage,CPU och CPU Time kolumnerna  (har du inte alla med frÃ¥n början sÃ¥ gÃ¥ pÃ¥ View -> Select columns för att fÃ¥ med dem)
Vad är det som drar mycket minne och CPU?

Är det internet Explorer? (isf ladda ner HiJackThis från: http://www.hijackthis.de/en
kör det och posta loggen här)

Ett vanligt missförstÃ¥nd är att man ska ha mycket minne ledigt. MÃ¥nga tittar och ser att jag använder 90% minne, köper en gig  till och sen tror att nÃ¥got är fel bara för att de fortfarande har 90% använt. SÃ¥ är inte fallet. Minne är till  för att användas. Har du startat ett program och sedan stänger det sÃ¥ behÃ¥ller ett vettigt/modernt OS programmet i minnet sÃ¥ länge inget annat program behöver minnet (sÃ¥ att det ska gÃ¥ fort att starta igen) .  För nÃ¥gra Ã¥r sedan var det vanligt med sk memboasters som folk trodde hjälpte dem genom att frigöra minne. Effekten är snarare tvärt om, dvs datorn blir segare dÃ¥ den fÃ¥r lägga tid pÃ¥ att swappa ut minne pÃ¥ disk i onödan).



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2007, 17:43:29 »
Så här ser det ut nu när jag har startat om datorn för en timma sedan, allt funkar bra... Naturligtvis, men jag kan göra detsamma när den börjar hänga sig.

Kanske skall tilläggga att jag drog igång 8st IE och 2 st Mozilla + Photoshop under tiden som den fick "jobba".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2007, 18:50:37 »
Skulle nog säga att det är rätt normala värden med tanke på vad du har öppet.
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2007, 18:54:57 »
ett alternativ kan vara att uppgradera till IE 7 istället som använder sig av Tabs. Du kan alltså ha flera sidor uppe samtidigt utan att starta flera Iexplore.exe, vilket sparar lite minne.
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2007, 20:30:27 »
Program typ Photoshop kan suga allt minne vid vissa "övningar" annars ska 1G räcka å bli över hur mycket Du än surfar. Möjligen kan ditt grafikkort ställa till det, när Du har en massa sidor öppna. Så det Du kan ju pröva med att gå ner till 16-bitar ifall Du använder 32-bitar, då 32-bitar knappast ger nåt annat än att det suger mer kraft, å att det tar längre tid att ladda en sida. Kvalitetsmässigt kommer Du inte att märka nån skillnad iaf.

mvh humlan.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2007, 21:08:48 »
Kan rekommendera dig att testa en live DVD med linux.
Spelar du inte så hittar du det mesta du kan behöva där ;)
Live DVD kör frÃ¥n skivan utan att installera nÃ¥got, testa du har allt att vinna och inget att förlora  Thumbsup
http://www.disa.nu/?q=node/74

Support finns ett telefonsamtal bort, eller i otaliga forum på nätet :,v(
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2007, 22:20:53 »
Kan detta vara något?

"Säkerhetskontrollen i Windows Live OneCare ger dig hjälp med att trimma datorn

Med tiden kan registret i Windows fyllas med information som inte längre är giltig. Du kanske har avinstallerat ett program utan att använda funktionen Lägg till eller ta bort program på Kontrollpanelen eller så kanske ett objekt eller en fil i registret har flyttats. Den onödiga information som ackumuleras tar upp plats i registret och gör datorn långsammare, vilket kan orsaka felmeddelanden eller att systemet kraschar. Du kanske också märker att det tar längre tid att starta datorn än tidigare. Om du rensar registret en gång i månaden med Windows Live OneCare Säkerhetsgenomgång undviker du dessa problem."


http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm

IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2007, 23:28:17 »
Har sedan tidigare bra erfarenheter av Microsofts Regclean för att städa upp i registret och återfå prestanda som gått förlorad...
Nu har jag något i datorn som gör att den ibland hänger sig, dessutom verkar problemen öka med tiden som datorn varit igång.
Typ, om jag har mer än 10 IE igång samtidigt så kan allt plötsligt hänga sig, speciellt om jag öppnar ett PDF-dokument eller liknande som kräver att PC:n drar igång ytterligare program.
Om jag lämnar den att arbeta en stund så kan den komma igång igen, men det brukar resultera i att jag får stänga ned ett gäng öppna IE och program för att den skall tillfriskna, bäst funkar det att starta om ,men det vill jag inte göra i onödan då jag alltid har olika projekt som jag jobbar med öppna.

Det känns som att det är för lite RAM-minne, har 1 G, och jag skulle vilja testa tömma det - finns det någon utility man kan köra för att frigöra minne?
Jag tycker att jag känner igen problemet på pricken. Det är tyvärr Adobe Acrobat Reader som behagar att knasa. Ibland kan jag inte logga av min dator eller gå i standby pga Acrobat som inte terminerar korrekt. Även om du inte har ngt Acrobatfönster öppet eller ngn pdf inline i Explorer så kan Acrobat ligga och suga minne. Då är det Task Manager och terminering av processen AcroRd32.exe som gäller. Det kommer en del felrättningar till Acrobat Reader. Jag föreslår att du i Acrobat slår på den funktionen, Edit->Preferences->Updates och valet "Download critical updates...".

Sedan skulle jag vilja rekommendera Mozilla Firefox (http://www.mozilla.org) framför Explorer. Tabbarna + den nästan totala avsaknaden av "innovativa" popuper är guld värt. Nu har Explorer 7 liknande egenskaper, men den känns fetseg... 10 tabbar i Firefox i ett fönster jämfört med 10 fönster i Explorer vinner Firefox utan vidare. Sedan fÃ¥r man ju lite ordning pÃ¥ grejorna med automatik tack vare tabbarna.  8)

Värmepumpsforum funkar för övrigt utmärkt med Firefox, samma gäller med Opera Mini pÃ¥ mobilen. (http://www.operamini.com, en Javaklient) Testa! (MÃ¥ste ju ha ngt att koncentrera sig pÃ¥ vid bilkörning typ... 
studs)
« Senast ändrad: 22 januari 2007, 23:30:10 av ClasseClas »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2007, 00:35:57 »
Jag tycker att jag känner igen problemet på pricken. Det är tyvärr Adobe Acrobat Reader som behagar att knasa. Ibland kan jag inte logga av min dator eller gå i standby pga Acrobat som inte terminerar korrekt. Även om du inte har ngt Acrobatfönster öppet eller ngn pdf inline i Explorer så kan Acrobat ligga och suga minne. Då är det Task Manager och terminering av processen AcroRd32.exe som gäller. Det kommer en del felrättningar till Acrobat Reader. Jag föreslår att du i Acrobat slår på den funktionen, Edit->Preferences->Updates och valet "Download critical updates...".

Sedan skulle jag vilja rekommendera Mozilla Firefox (http://www.mozilla.org) framför Explorer. Tabbarna + den nästan totala avsaknaden av "innovativa" popuper är guld värt. Nu har Explorer 7 liknande egenskaper, men den känns fetseg... 10 tabbar i Firefox i ett fönster jämfört med 10 fönster i Explorer vinner Firefox utan vidare. Sedan fÃ¥r man ju lite ordning pÃ¥ grejorna med automatik tack vare tabbarna.  8)

Upplever ni att acrobat reader är boven så testa Foxit Reader istället. Mycket nättare och smidigare. Kan rekomendera den starkt:

http://www.foxitsoftware.com/

Vill man ändå envisas med Acrobat Reader så titta på Adobe Reader SpeedUp:

http://www.tnk-bootblock.co.uk/software/index.php?type=supported&id=7F7290B5

Mha den kan man slå av en drös onödiga plugins som man aldrig använder (iaf inte jag) och få en väldigt nätt, snabb och resurssnål Acrobat Reader.

Ett annat liknande alt är PDF SpeedUp (även detta freeware) :

http://www.acropdf.com/products.html

PDF SpeedUp allows you to significantly speed up the time it takes to load Adobe Reader. If you notice that when the Reader starts it loads many plug-ins which you may or may not need, this program simply disables the plug-ins and loads only the absolute necessary ones so the program starts quickly. It offers several options and you can also manually enable or disable the plug-ins as needed. PDF SpeedUp works with Acrobat versions 3 through 7. Multi-lingual interface:       

Features:

Free PDF Tweak Utility for Adobe Acrobat v3.0 to v7.0, Adobe Reader 6 and 7.

Enable or disable the plug-ins as needed
Turn off all Updates features
Disable the splash screen during program startup
Remove the My eBooks folder created in My Documents
Turn off the advertisements for Adobe products in the upper-right corner of the toolbar
Remove PrintMe and Adobe Reader icons
Disable Browser Integration
Disable confirmation dialog when closing Adobe Reader
Better speed for LAN and Cable connection
Clear Adobe Reader Recent Files History
Restore to original settings at any time


På samma ställe (http://www.acropdf.com/products.html)

Har de en Photoshop SpeedUp  som jag inte testat dock:

Features:

Free Photoshop Tweak Utility for Adobe Photoshop version 4 through 8

Enable or disable the plug-ins as needed
Do not load Adobe fonts CMap and Base
Do not load Photoshop Presets
Optimize and reset Maximum Memory Usage
Restore to original settings with a click of the Restore button at any time



/MH
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 00:40:57 av MangeH »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Regclean, finns det något liknande för XPpro?
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2007, 10:17:22 »
Lägg Slimbrowser: http://www.flashpeak.com/ utanpå IE, så har Du allt bra som finns + även de sk finesser som Firefox alltid snor rakt av från Slimbrowser. Finns på svenska å en massa andra språk, är gratis, behöver inte reggas, klarar alla sidor som jävlas i Firefox, använder de bra delarna i IE, men har mycket eget själv, minst lika snabb eller snabbarre än Firefox. Å har massor med inställningar som gör att Du kan få utseende å funktioner med nästan obegränsade möjligheter. Enda nackdelen är att den som default har en massa tjafs som jag inte vill ha synligt/igång, men såklart är det bara å stänga ner allt, tills man får det utseende man vill ha. Hade Firefox varit en MS-produkt, skulle det ha blivit ett jävla liv, å anklagelserna hade haglat över MS, för att sno andras idéer. Men tydligen gäller inte det när Firefox plagierar/stjäl det som funnits i Slimbrowxer i flera år...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 716
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!