Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥gor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer  (läst 8992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

N0visen

  • Gäst
N0visen
Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« skrivet: 08 november 2019, 19:51:06 »
Hej

Flyttat in i nytt hus med en NIBE F730. Golvvärme nere och radiatorer uppe. Sammanlagt lite drygt 200 kvm. Jag har några nybörjarfrågor:

1. I vårt golvvärmefördelarskåp finns en shunt (Grundfos UPM3 Auto) och slingor till varje rum. Jag har förstått det som att shunten blandar varmt vatten från värmepumpen med kallare för att sänka temperaturen i plattan. I instruktionsboken står det att maxtemperaturen i plattan ska vara 35-45 grader. Kurvan som nu är inställd på pumpen (9-2) maxar dock ut runt 60 grader. Blandar shunten vid riktigt kall väderlek vatten så att det ändå inte går ut så varmt vatten i plattan?

2. Nu ikväll sjönk temperaturen på kanske två timmar från 4 till 0 grader. Enligt kurvan ska framledningstemperaturen då vara 39 grader men BT1 visar 36 och kompressorinfo varmvattenprio. Denna prio har varit i minst 1,5 timme nu och radiatorerna uppe är kalla. Ändrar jag fördelningen mellan varmvatten och värme till 0/30 fortsätter det vara varmvattenprio. Jag vill ha värme på övervåningen (har sjunkit från 20,1 till 19,3 på dessa två timmar). Varför prioriterar pumpen inte att hålla värmen uppe?

3. Hur ska jag tänka gällande inställningen av kurva när jag har både golvvärme och radiatorer? Enligt installationsmanualen kräver dessa båda system helt olika kurvor men får nu samsas på en. Kompenserar shunten för detta? Har siktat på att ställa in en behaglig temperatur uppe och strypa nere där det är golvvärme med termostaterna på väggen. Är det rätt tänkt? Står på många ställen att man ska ha alla termostater fullt öppna men dels känns det ologiskt att ställa vreden på 35 grader och dels ger redan 21 grader att det nere är 24 när det uppe är 20. Kan jag göra på något annat sätt?

Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa frågor. Är som sagt novis och vill inte ändra på saker som riskerar ökad energiförbrukning eller riskerar att förstöra något (som att ha för varmt i plattan vid höjd kurva).

N0visen

  • Gäst
N0visen
SV: Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« Svar #1 skrivet: 08 november 2019, 20:01:11 »
Ska kanske också skriva att vi har en varmvattenberedare inkopplad och att två personer duschade för två timmar sedan. Varmvatten laddning BT6 (serviceinfo sida 1) har varit konstant på drygt 51 grader men jag noterar nu att varmvattenberedarens varmvatten laddning BT6 (serviceinfo sida 9) stigit under dessa timmar från omkring 46 till nu knappt 50.

Antar att det är den sista temperaturen som pumpen jobbar med och struntar i att huset blir kallt.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« Svar #2 skrivet: 08 november 2019, 21:56:16 »
Hej. Jag skrev en Optimeringsguide för F750, den är till 95% användbar för F730 också och ger en bra start. Kurva 9 låter sjukt högt och ineffektivt ur elförbrukningssynpunkt.

Man skall helst inte reglera värmen mha väggtermostaterna då det skapar svajjig returtemp till pannan också det med ökad elförbrukning som följd.

Om du reggar dig kan du få mer info.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Enligt installationsmanualen ska kurva 5 ställas in som grund vid golvvärme och kurva 10 vid radiatorer. Kurva 9 minus 2 känns därför inte helt fel men skulle självklart vilja ha lägre om det går. Tidigare var kurva 6 inställd och då blev det lite drygt 18 grader inne när det var -5.

Gällande termostaterna känns det konstigt att vrida upp till 35 grader. Blir det inte också väldigt mycket varmare nere än uppe? Med termostaterna på 20 blev det som sagt 24 nere och 20 uppe.

Kollat in din guide men funderar på hur mycket som är överförbara med tanke på radiatorerna. Vill som sagt inte riskera att ställa in något tokigt.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« Svar #4 skrivet: 09 november 2019, 06:12:20 »
Sprätta alla termostater på golvvärmeslingorna, öppna alla termostater på elementen, och ställ in kurva 6, vänta ett dygn och se, blir det för varmt/kallt justera på kurvan !

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Vi började med kurva 6 0 och då blev det lite drygt 18 grader på övervåningen vid minus några grader ute. Har nu lärt mig om gradminuter så det kan ju ha varit ett stort negativt värde tillfälligt då. Tycker också att kurva 6 känns onödigt varmt vid plusgrader. Gått ned till 8 -2 nu. Då är det vid 10 grader 27 (mot 29 vid 6 0) och vid 0 ute 35 (34) och vid -10 ute 42 (40).

Känner mig fortfarande tveksam till att öppna upp golvvärmetermostaterna. Man riskerar inte golvvärmen då? Fixar shunten så att inte framledningen blir för hög? Blir det inte alldeles för varmt på nedervåningen i förhållande till övervåningen (med 20 på termostaterna var det fyra grader varmare nere än uppe)?
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« Svar #6 skrivet: 09 november 2019, 09:37:46 »
Nu vet jag inte alls vad det är för golvvärmeshunt du har men skaffar du NIBE's shunt som är avsedd för detta så blir det två olika klimatsystem uppe och nere och man ställer in värmekurva och förskjutning helt separat i displayen. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26437/231401-9.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Nämnde shunten lite kort i första inlägget. Är en Grundfos UPM3 Auto.



I displayen verkar bara ett system finnas. Man kan bara ställa in en kurva och ingenstans se olika system.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Hade gärna sett att det var två olika system som man ställde in med två olika kurvor. Då kunde jag ha en brantare kurva på radiatorerna och en flackare nere utan att behöva vrida på väggtermostaterna för golvvärmen.

Funderar på om man istället för att vrida på termostaterna kan ändra så att shunten blandar med kallvatten i vattnet som går ut på golvvärmen. Det finns lite olika vred (liknande termostaterna på radiatorerna) men vågar inte ändra något.
« Senast ändrad: 09 november 2019, 09:51:06 av Swordthain »
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« Svar #9 skrivet: 09 november 2019, 10:36:54 »
Ser ut som det sitter ett manuellt shunt-vred rakt under cirkulationspumpen. Då kan man ändra värmeflödet till bottenvåningen. Öppna alla termostater i huset och justera shunt-vredet så bottenvåningen och övervåningen blir lika varma. Sitter ofta en termostat på golvvärmeshunten även om det inte syns på bilden. Den är då en max-termostat som t.ex. är inställd på 38 grader och ska stoppa golvvärmen så att golvtemperaturen inte kan stiga för högt och förstöra parketten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« Svar #10 skrivet: 09 november 2019, 10:40:20 »
Nu är inte Nibes frånluftspumpar min starka sida men tänker mig själv som så att pumpens egen kurva är den som definierar vilken värme radiatorvattnet har.

Den separata shunten blandar detta varma vatten med svalare returvatten för att få lämplig temp ut i golvet.

Således som jag ser det har du redan två separata system/klimatzoner. Att det bara syns ett system (radiatorerna) i displayen kunde bero på att man inte använt Nibes komponenter o shuntgrupp samt kort. Hur shunten styrs är inte helt uppenbart för mig baserat på det jag läste men möjligtvis håller den konstant temperatur ut oberoende av utetemp.

Ska nog således finnas bra möjligheter att justera in önskade förhållanden.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Swordthain

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« Svar #11 skrivet: 11 november 2019, 14:54:33 »
Ser ut som det sitter ett manuellt shunt-vred rakt under cirkulationspumpen. Då kan man ändra värmeflödet till bottenvåningen. Öppna alla termostater i huset och justera shunt-vredet så bottenvåningen och övervåningen blir lika varma. Sitter ofta en termostat på golvvärmeshunten även om det inte syns på bilden. Den är då en max-termostat som t.ex. är inställd på 38 grader och ska stoppa golvvärmen så att golvtemperaturen inte kan stiga för högt och förstöra parketten.

Enligt manualen till shunten finns en ventil V1 som sitter nere till höger som styr temperaturen i framledningen till golvvärmen. Den som sitter under shunten är en maxtermostat som står på 3 (ska motsvara max på omkring 45 eller om det var 42). Ska man då testa att sänka på V1 lite och maxa termostaterna?

Inatt blev det riktigt dåligt uppvärmt. Minus 2 hela natten enligt SMHI. När jag gick upp vid 6 var det 19,0 uppe och 19,5 nere. -950 gradminuter och 1,0 kW i tillsats. Temperaturen precis innan shunten var 26 grader när framledningen var 36 enligt pumpen. Brukar skilja omkring 2 grader.

När temperaturen ute steg sjönk börvärdet (som väntat) men även framledningstemperaturen följde med så när jag gick hemifrån en timme senare var det lika många minus i gradminuter. Tycker pumpen borde kunnat ta in när utetempen steg.
Villa byggd 2019 på 200 kvm uppvärmd med en NIBE F730 med stöd av en NIBE VPB 200 för varmvatten. Radiatorer på övervåningen och golvvärme nere.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjarfrågor NIBE F730 med golvvärme och radiatorer
« Svar #12 skrivet: 11 november 2019, 15:51:50 »
Inatt blev det riktigt dåligt uppvärmt. Minus 2 hela natten enligt SMHI. När jag gick upp vid 6 var det 19,0 uppe och 19,5 nere. -950 gradminuter och 1,0 kW i tillsats. Temperaturen precis innan shunten var 26 grader när framledningen var 36 enligt pumpen. Brukar skilja omkring 2 grader.

Det är ju bra om temperaturerna uppe och nere närmar sig varandra utan några termostater inblandade. Värmekurvan behöver höjas ett steg om ni vill ha minst 20 grader. Radiatorer dimensioneras normalt så framledningstemperaturen ska vara 55 grader när det är som kallast medans golvvärmen dimensioneras med en max framledningstemperatur på t.ex. 35 grader. Då blir det 20 graders skillnad ut från värmepumpen och ut från golvvärmeshunten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!