Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 16 december 2018, 19:44:42 »

Detta är vanligt i kinesiska pumpar man sätter i en motorkondensator av välkänt fabrikat istället så funkar det i många år, eller tills dess att kontaktorn klibbar så kompressorn går hela tiden...
Skrivet av: Poontus
« skrivet: 16 december 2018, 19:12:21 »

Fick snabbt svar...

Elmaterial tas ej i retur

och inget mer....

Ni som har läst alla inlägg kanske kan gissa vad jag tyckte om detta svar   :o
Fortsättning följer...
sorry för årets bump, men hur slutade det?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 16 augusti 2011, 22:58:11 »

Man blir ledsen och arg att se sådant här - hur skall sk. vanliga människor kunna värja sig mot den här typen av ockerförsök som det här allt mer liknar  - nu två gånger med tanke på den okäligt dyra kondingen när den första oprofessionella  'diagnosen' inte gick hem. Vill man vara kvar i business även i framtiden så gör man bara inte sådana saker utan företaget får ta kostnaden eller skicka vidare till leverantören så att kvalitetskostnader som detta är känns av även för tillverkaren

Vi som är tekniker förstår ofta hur det fungerar, förstå vad som är rimligt och känner till genvägarna (tex var man köper en motorkonding till rimligt pris även över disk och med moms), och slutligen kan bedöma riskerna om man köper annat fabrikat av tex. kondingen och vad som möjligen skulle kunna hända då  och kan komma ganska billigt undan i många fall - men den möjligheten har inte en svensson.

Sedan om det är vitvaruelektriker/reparatör som komplettera sig med en kylbehörighet (vilket jag inte ser något fel i detta, rotar man i kyl och frys samt andra enhetsagregat med kölmedie i hela dagarna så bör man ha kompetens och rätt att utföra alla moment som behövs där) så borde de banne mig veta hur en enfas-elmotor och kompressor med startapparat fungerar och därmed effektiv felsökning  - just den delen hur en kompressor drivs och startas har inte ett dyft med kylteknik att göra utan borde vara inom deras kärnområde iom. att vara elektriker.




( Kuriosa, ni som inte orka läsa teknisk dravel om en kylskåpskopressors startsystem, skit i detta)

Inkopplingsbeskrivningen i mitt förra inlägg var ursprungligen gjord för att kunna koppla in en 300 Watt sinusväxlelriktare till en TL2 A Danfosskompressor - då även normal hushållskompressor  med en 80 W kompressor i standardutförande behöver ha en växelriktare på minst 800 Watt med en startkapacitet (surge) på 1600 Watt för att orka få igång dessa - den här lilla skitkompressorn tar 10 ampere i peak och 7 ampere kontinuerligt i startström om inte rotorn snurrar igång och dom strömkraven - iofs. bara under en del av en sekund gör att de flesta växelriktare i lite mer rimligare effektklass går och kräks fullständigt.

Standard startapparat på en sådan kompressor är att huvudlindningen är inkopplad direkt mot 230 Volt via termostaten medans startlindningen är kopplad via en PTC-motstånd också till 230 V (istället för kondingen i skissen).  Vid påslag så går strömmen i båda lindningarna och med skilda resistans och induktanser så får man 'hela' 8 grader fasskillnad mellan strömmarna på driv och startlindningen (kallas också för resistiv start) - startmomentet blir verkligen inte stort (sin(8 grader) = 0.14, 14% av maximalt möjlig moment per ampere som man får med 90 grader fasvinkel) vilket gör att man måste peta igenom en hiskeligt massa ström genom startlindningen - närmare bestämt 4 ampere för att få tillräcklig startmoment (vi pratar fortfarande om en 80W snurra men startsrömmen är nu på 1000 VA bara för att ge magnetisering nog för starten) plus att huvudlindningen i sig vill ha 3 Ampere (ca 750 VA) - med andra ord då behöver man 1750 VA i strömkapasitet från växelriktaren för att starta  den jäkla 80W motorn!!! Till detta för att göra det ännu bättre så nyper PTC-motståndet på delar av en sekund vilket innebär att rotorn precis har fått en knuff att börja rotera och sedan skall dom 3 amperen i driftlindningen försöka varva upp kompressorn med inledande nästan obefintliga moment (den växer ju fortare den snurrar). Detta gör att man får en kompressor som inte orkar något alls i starten och minsta lilla kvarvarande motryck gör att kompressorn inte startar

- lyckas inte starten pga. tex. en smula mottryck så nyper PTC-motståndet ändå och kompressorn drar 3 ampere i kanske upp till 1 minut vid kall kompressor och kokar lite olja ur lindningarna under tiden tills ström och termobrytaren i kompressorn behaga bryta med ett ljudligt klick (strömmen är ju bara 3 ampere och därför tar tid - hade startlindningen med sina 4 ampere också lett ström så som vid relästart och kompressorn inte startar så hade brytare slagit av på 10 sekunder och lång innan oljan hinner börja koka i någon av lindningarna...) och sedan tar det minst 5 minuter innan den slår tillbaka för ett nytt försök - är kompressorn varm så kan det ta 20 minuter innan den försöker igen.

När jag studerad detta med mätning av fasvinklar mm. och simulerade lite på detta så fann jag ut att istället för PTC-motståndet satte en motorkonding på 4 µF så fick man en kompressor som bara behövde ca 3 ampere i startström och dessutom orka starta mot ganska bra mottryck - dock var jag fortfarande lite oroad över att startlindningen måste kopplas ur kort efter start för att motorn inte skulle gå varm - för 'så gjorde man liksom bara' om man tittade på olika exempelinkopplinga med kondensatorstart och eftersom jag inte kunde ha kvar startapparaten så hade man man behövt ett relä som kände av strömmen på huvudlindningen och bröt strömmen till startlindningen när strömmen genom huvudlindningen blev tillräckligt låg som i de klassiska startapparaterna gjorde innan PTC-motståndsstartapparat blev standard - mao. det såg ut att bli en fult buskbygge...

Men innan detta så bestämde jag mig mäta på detta igen och se hur det låg till värmemässigt - och kom fram till att med 6 µF så drog kompressorn mindre med effekt med den lösniningen inkopplad hela tiden än att bara köra med huvudlindningen - efter att kugghjulen snurrat i skallen en stund så insåg jag att det berodde på att iom. starkondingen inkopplad hela tiden så fördelade strömmen på ett sätt mellan lindningarna att koppararean blev mer än dubbelt stor medans strömmen växte inte lika mycket tillsamman och dessutom med 118 grader faskillnad ( inte riktigt 90 grader men heller inte långt ifrån, sin(118 grader) = 0.882 - dvs. kompressorn blev urstark i starten med 88% av maximala möjliga startmomentet per ampere i lindningen vilket innebar att man kunde minska startströmmen i startlindningen till nära en 1/10-del av den ursprungliga startströmmen i startlindningen och ändå så stark motor att den orkade att starta mot nästan full mottryck) vilket fick resultatet att totala resistansförlusterna med lindningarna arbetande tillsamman blev lägre än när huvudlindningen arbetade ensamt - dessutom blev faskompenseringen nästan cos(fi)=1  och kompressorn såg väldigt 'resistiv' utifrån - som en glödlampa utan reaktiva strömmar som en vanlig kylskåp annars normalt har.

Med andra ord en elegant lösning enligt  skissen i förra inlägget  med en kondensator konstant inkopplad, urstark i start och inga reläer eller PTC-motstånd som dels drog energi även när de var varma (runt 5 Watt eller så faktiskt) och ibland kunde explodera med brand av glödande splittret om det stått fuktigt länge utan ström i uthus och källare (danfoss har haft en stor utbytesprogram pga. detta) eller annat som kunde krångla - och det bästa av allt, den startade säkert och med tämligen hög mottryckt även med min 300 Watt sinusväxelriktare (600 Watt surge),  inga synbara katastrofer heller om kondingen skull bli avbrott i eller kortslutas utan tas upp av kompressorns termoströmsäkring precis som innan då samma fel kan hända med PTC-starten


Senare så såg jag att Danfoss faktiskt har denna lösning i sina tropikversioner av kompressor med en kondensator på 8 µF - dock med 'finessen' att de fortfarande har PTC-starten kvar - vilket innebär att när man slår på strömmen så är kondensatorn kortsluten (den är faktiskt parallellkopplad med PTC-motståndet i dessa lösningar) och verkningslös,  kompressorn blir jätteklen och drar en helsikes massa startström - kompressorn kanske startar, men om det mot förmodan inte skulle göra det pga. hög motryck eller så - så nyper PTC-motståndet efter halvsekund ändå och kondensatorn börja fungera - kompressorn blir urstark och våldar igång motorn trots en massa mottryck och så kör man kompressor med 8 µF kondensatorn konstant inkopplad

- att man använder den i tropikversionerna är för att det är oftast så dålig strömkvalitet där med brownout och korta avbrott - och vid en sådan kort avbrott brukar en kompressor av nordisk version tvärnita och termosäkringen tickar snart av strömrusningen vid låst kompressor och dröjer ca  20 minuter innan den försöker starta igen -  men med kondingen så våldas kompressorn igång igen vid korta avbrott trots full mottryck då om man skulle köra nordisk version utan kondensator så skulle de aldrig gå eftersom de stannar hela tiden av alla korta strömavbrotten och strömrusar och väntar på termosäkringen skall återtsälla sig (det tar tid när kompressorn är varm). och så fort kompressorn startat igen så en ny kort strömavbrott, kompressorn stannar... ...och hushållet finner snart sin mjölk varm i kylkåpet och frysvarorna tinade....         

---

Efter när jag sett detta så ställer man sig frågan - varför har man PTC-start/relästart över huvud taget när det  med rätt konding monterad inte alls behöver dessa startapparater utan snarare sabbar startfunktionen, ger elnätstörningar pga. höga startströmmar och omöjlighet att drivas med växelriktare av rimlig storlek i nödsituation etc.   - och varför har alla tillverkare detta nu när detta är så dålig och strömslukande startmetod???   Vad har jag missat,  är det böneräknaran och den 'dyra' kondingen och ovilja att förändra sig månne som har gjort att man kör med en dålig lösning i 50 år???

Det finns egentligen bara en orsak till relä-start  och det är när man kör med start och driftkonding - startkonding för att göra kompressorn ännu starkare vid start när man kör mot höga tryckskillnader och hög mottryck som i klimatkammare - driftkondingen alltid inkopplad.


 ja, nu är det slut på svamlet :-)
Skrivet av: larsm1
« skrivet: 16 augusti 2011, 22:19:25 »

Fick snabbt svar...

Elmaterial tas ej i retur

och inget mer....

Ni som har läst alla inlägg kanske kan gissa vad jag tyckte om detta svar   :o
Fortsättning följer...
Skrivet av: larsm1
« skrivet: 16 augusti 2011, 22:13:42 »

Fler mail:

Mitt svar på föregående mail(se tidigare inlägg):

Hej igen,
 
Så du hävdar att kondensatorer är förbrukningsvara och att era kunder ska göra bytet själva?
Sedan vill jag veta vad som är så speciellt med denna kondensator som gör att den kostar 1400 kr.


Svar från leverantör:

Det är lättare än att byta glödlampa i en bil vad säger du till din bilsäljare?
inget alls 50 microfarad köp en på elbyrån om du vill.
Om du vet vad du gör, får du byta enligt lag.
Om du inte vet, kontakta behörig personal,


Mitt svar:

Hej,

Glödlampor (som är förbrukningsvaror) byter jag själv om det står att jag kan göra det i instruktionsboken för bilen. Nu har jag Xenonlampor så då lämnar jag in bilen till verkstad för att byta dessa eftersom det står att man ska göra så i instruktionsboken.

Eftersom det står i er instruktion att ”Allt arbete med pumpen måste utföras av kvalificerad och behörig tekniker för att garantier ska gälla” så följer jag detta eftersom jag saknar behörighet.

Jag kommer under inga omständigheter att betala 1400 kr för en kondensator som kostar c:a 300 kr. Ert pris fick jag dessutom inte reda på förrän det var bytt.
Prissätter ni alla reservdelar på detta sätt?

Jag anser fortfarande att detta är ett reklamationsärende, att kondensatorer inte är förbrukningsvaror och att ert sätt att hantera detta är under all kritik.
Det är synd att ni inte förstår att ni förlorar mer på ert bemötande av mig som kund än vad ni tjänar på detta serviceärende. Hört talas om Goodwill?

Mitt förslag är följande:
•   Jag skickar tillbaka er kondensator.
•   Ni krediterar fakturan som är på väg till mig, hela fakturan inklusive arbetstid, resor, kondensator etc.
•   Jag byter själv till en annan kondensator som jag själv köper.

Vill ni återskapa lite av er förlorade goodwill kan ni nöja er med att kreditera fakturan utan att jag behöver skicka tillbaka er kondensator.

Om ni inte godtar mitt förslag kommer jag att kontakta ARN och driva ärendet vidare. Fakturan kommer jag inte att betala.

Hur vill ni ha det?


Fortsättning följer...
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 16 augusti 2011, 17:04:06 »

Du kan ju fråga leverantören om man hade gett samma råd till dig om pumpen varit 3 månader gammal. Alternativt om garantin fortfarande skulle ha varit giltig om du bytt kondensator själv efter 3 månader.

Sen vete tusan om du får byta kondensator själv  Sc:,h  Normalt brukar det stå något med "DANGER! No user serviceable parts inside" på det mesta som innehåller nätspänning och elektronik.
Skrivet av: larsm1
« skrivet: 16 augusti 2011, 15:34:39 »

Jag har en pågående skriftväxling med min leverantör.
Här kommer det senaste...

Hej,
 
Om kondensatorn är en förbrukningsvara ska jag väl själv kunna byta den?
Det finns det inga instruktioner om, inte som jag har sett i alla fall.
 
Jag hävdar att detta är ett ursprungsfel som ska täckas av reklamationsrätten.
En kondensator är inte en förbrukningsvara enligt min uppfattning.
 
Se t.ex.
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/Reklamation_inom_3_ar_2010.pdf
En kondensator är ju en fast komponent.
 
Luftvärmepumpen har jag använt totalt 11 månader, jag vet att det inte är den tiden som räknas, men det är dåligt om den inte håller längre.


Svar från leverantör:

Om du klarar att ta bort 2 kablar och flytta till ny så gör annars ta hjälp

Med vänlig hälsning
xxx AB


Jag har nu även bett om förklaring på priset och om det verkligen är meningen att kunderna ska göra bytet själva.
Fortsättning följer...
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 16 augusti 2011, 14:19:19 »

De har inte frågat om luftledningar (vilket jag inte har), och inte heller frågat om när pumpen dog.

Jag väntar på fakturan som tydligen ska vara på väg. Jag har än så länge bara fått reda på priset på kondensatorn: 1400 kr inkl moms. (50 µF). Bara det känns som rena rånet.

Elkillen som kom var utskickad av firman (poolleverantören). Nästa gång kommer jag inte att fråga om hjälp därifrån...

Kommer med stor sannolikhet att vända mig till ARN.

Tydligen så sysslar denna firma också med ocker förutom att bluffa.

Hur fan kan man skylla på blixtnedslag när man inte ens kollat upp din pump ordentligt.

Jag bytte själv en konding på en Weishaupt-brännare, dom tog runt 200 ink moms för en "special-kondning" som skeppades från Tyskland (gängad modell som skulle passa exakt i chassiet).
En ordinär motor-konding går på 150-190:- + moms som uppfyller dina 50uF, att nu Folkpool vill ha 1400:- enbart för en konding är ren ocker, maila tillbaka och fråga om dom står för detta eller om det nu "skulle vara ett misstag där besöksavgiften ev var inkluderad - se till att ha allting skriftligt. Kolla om kondingen är exakt likadan som den som satt i och var trasig (stämmer alla siffror och symboler) - för en Kinakondning kanske kostar 80-90:-, dom har alltså ett påslag isf på runt 1200 %....!!

Om jag har hängt med rätt nu så blev det:
Pump pajar - du ringer Folkpool. Elkille kommer ut och mäter, påstår att kompressorn är slut och att en ny behövs, han mäter enbart när säkringen drar och kollar inte startfunktionen. Sen skriver du här - får förslag - du öppnar pumpen och ser med blotta ögat att kondingen var paj. Sen beställer du en likadan från Folkpool , då säger dessa att kondingen är en förbrukningsvara och i denna röra försöker man då också påskina att den trasiga kondingen förorsakats av ett blixtnedslag, och har nu fått muntligt att enbart kondingen skulle kosta 1400:- ?

Det här är hysteriskt, elkillen gjorde fel - du gjorde rätt och besparade pengar på ett onödigt kompressorbyte som skulle ha belastats firman+jobbet med detta byte och nu vill man klämma dig på 1400:- för en konding. Jag tolkar detta som om att Folkpool har betalat den klantiga elkillen med typ 1325:-, sen har man skickat en utbyteskonding till dig och saftar på för att få igen förlusten för elektrikern.

Kallas i vanliga termer för bedrägeri, firman är välkommen med en kommentar, ge dom max 5 arbetsdagar att återkomma i detta.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 augusti 2011, 14:05:53 »

Skrivet av: larsm1
« skrivet: 16 augusti 2011, 13:08:15 »

De har inte frågat om luftledningar (vilket jag inte har), och inte heller frågat om när pumpen dog.

Jag väntar på fakturan som tydligen ska vara på väg. Jag har än så länge bara fått reda på priset på kondensatorn: 1400 kr inkl moms. (50 µF). Bara det känns som rena rånet.

Elkillen som kom var utskickad av firman (poolleverantören). Nästa gång kommer jag inte att fråga om hjälp därifrån...

Kommer med stor sannolikhet att vända mig till ARN.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 16 augusti 2011, 12:22:10 »

...........
Leverantören skriver:
Kondensatorer är som glödlampor (förbrukningsvaror) maskinen är nästan 3 år, garantin omfattar inte förbrukningsartiklar.

Svårt att hålla med om det. Vi får se hur det går...

Först körde dom med blixtskada, då undrar jag om dom frågade dig om du hade luftledningar in till kåken eller om dom frågade om din pump dog i samband med ett åskväder....

Sen detta med kondensatorn - har aldrig och kommer aldrig att bli någon "förbrukningsvara".

Jag får intrycket av att agenten med alla medel försöker blåsa dig, hur mycket har du fått lägga ut själv här, och elkillen som kom till dig - var han utsänd av firman eller var det du som tog in en extern kylis ?
Skrivet av: 109an
« skrivet: 16 augusti 2011, 11:38:31 »

Som behörighetssystemet är uppbyggt så räcker det i princip att någon i arbetsledande ställning har BB3 för att få rota i själva värmepumpen, vet folk som fått ut BB3 utan att visa upp några som helst intyg så elsäkerhetsverket verkar inte ta det så hårt förräns man kommer upp till BB1.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 augusti 2011, 11:01:44 »

Håller helt med xxargs, en reparatör bör kunna felsöka så pass att denna utesluter fel på kondensatorn, som är ett standardfel på enfas motorer/kompressorer.
Att underlåta att göra det tyder på för dålig kompetens, eller som xxargs säger, snudd på lurendrejeri.

När det gäller luftvärmepumpar bör installatören/reparatören i vart fall ha kylbehörighet, men jag är lite osäker på om dessa normalt besitter elbehörighet på en nivå som gör att de har rätt att börja peta i elbiten.
Kan du xxargs svara på det?

Om jag inte missminner mig är vitvarureparatörer ofta i grunden elektriker som har vidareutbildat sig inom kylteknik.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 16 augusti 2011, 10:51:14 »

...

Det var alltså startapparaten med tillhörande hjälpsystem (kondensatorn)  som var bekymret, det borde den reparatören som tittade på detta enkelt kunnat listat ut, när du med visuell inspektion tom. såg att det var något lurt med kondensatorn...

---

Med denna koppling  direkt på kompressorns 3 stift

http://www.algonet.se/~toek/kompressorinkoppling.PNG

och med anpassning av motorkondensatorns storlek till aktuell kompressor (det är bara att titta på den befintliga installerade kondensatorn och använda en annan, fungerande motorkondensator av ungefär samma storlek - det är inte speciellt kritiskt på värdet utan kan sprida 30% under och över utan att påverka startförmågan så mycket) så kan man piska igång nästan vilken enfaskompressor som helst av icke invertertyp, låt vara att man kanske inte kan köra så lång tid då många startapparater kopplar bort kondensatorn igen kort efter starten - men för test för att se om kompressorn startar övh. så duger kopplingen mer än väl, särskilt om man med en brytare kopplar bort kondensatorn kort efter starten så kan man sedan titta på med mätning av ström/effektförbrukning  och hetgas mm. dra slutsats om kompressorn går ovanligt tungt och den vägen avgöra om den är så sliten att den är svårstartad av den orsaken med den ordinarie startapparaten eller att kolla själva startapparaten i sig med alla dess delar.

Och detta _bör_ en vitvarureparatör på kyl och AC-sidan kunna fixa med redan preparerade  kit eller snabbt ihopsvängt koppling på plats med reservdelar i bilen  för att se om en kompressor snurrar igång eller verkar ha skurit... 

Att säga att kompressorn måste bytas till stor kostnad varenda gång den inte vill starta utan en felsökning av startapparaten är att gör det väldigt enkelt för sig - eller tom. kanske försöka lura på kunden en lönsam reparation trots att det inte var någon problem med kompressorn utan i sammanhanget billiga komponenter runt omkring

---

kondingar klassas normalt inte som förbrukningsvara - om det är en sådan så skall det lätt kunna bytas av kunden i någon form av kassett och utan att skruva eller beröra på några elektriska delar samt med angiven bytesintervall/villkor i instruktionen. - det står säkert i din beskrivning/manual att bara serviceman eller kompetent personal få öppna maskinen pga. livsfarlig spänning och då försvinner hela argumentet med kondensator som förbrukningsartiklar.

motorkondensator av MP-typ (MP = Metal - Paper) är självläkande vid ev. överslag och det vill mycket till innan den är så sönderslagen att det tappat mer än 20% av sin kapacitet och även i detta läge knappt påverkar kompressorstarten.
Om en motorkondensator går sönder inom 3 år så är det feldesign eller man valt komponenter med för låg kvalitet (elektrolyt eller plastkondensatorer).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 augusti 2011, 19:30:08 »

Förbrukningsvaror skall väl vara relativt enkla att byta ut för slutkunden. Står det i manualen att man bör byta kondensator regelbundet och hur man går till väga?
Det låter som lite krystat resonemang för att slingra sig undan ansvar..
Skrivet av: larsm1
« skrivet: 15 augusti 2011, 17:54:49 »

Tack för stödet ::)
Pumpen är 2,5 år gammal så det blir ett reklamationsärende - inte garanti. Men jag tycker ändå att jag borde kunna få rätt.
Se t.ex:
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/Reklamation_inom_3_ar_2010.pdf
En kondensator är ju en fast komponent.

Leverantören skriver:
Kondensatorer är som glödlampor (förbrukningsvaror) maskinen är nästan 3 år, garantin omfattar inte förbrukningsartiklar.

Svårt att hålla med om det.
Vi får se hur det går...
Skrivet av: 109an
« skrivet: 15 augusti 2011, 17:19:50 »

Precis som Richard säger så borde något kretskort gått, inte bara i pumpen, 1/3 av all elektronik du har hemma bör ligga på den fasen (om vi förutsätter att det bara slagit i en fas).

Är det sen så att det är ett garantiärende så är det din motpart som ska bevisa att  det är ett fel som han inte är ansvarig för.

Buss på bara Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 augusti 2011, 17:05:23 »

Kondensatorer av dålig kvalitet går ofta sönder p.g.a. värme/ålder eller brister i uppbyggnaden.
Kondensatorer är p.g.a. de små fysiska avstånden mellan "plattorna" kanske lite känsliga för åska, men det är inte vanligt att åskan tar så pass stora kondensatorer som motorkondensatorer, då borde precis som du säger något kretskort också ha fått sig tycker jag.
Mitt utlåtande är dock inget som håller i rätten, så du får ta det för vad det är - min synpunkt.
Skrivet av: larsm1
« skrivet: 15 augusti 2011, 14:29:20 »

Ärendet är inte riktigt över. Jag tänker försöka driva detta som ett reklamationsärende, men leverantören säger att det säkerligen var blixten/åskan som förstörde kondensatorn. Men borde inget annat ha gått sönder i så fall??
Någon som har kunskap om detta?
Skrivet av: larsm1
« skrivet: 15 augusti 2011, 14:03:36 »

Update:
Det visade sig att det var kondensatorn för kompressorn som var trasig, syntes ganska tydligt när jag öppnade pumpen och kollade. Numera utbytt och nu återstår det bara att få tillbaka juste badtemperatur. Det kan ju ta ett tag nu när sommaren försvann....
Skrivet av: larsm1
« skrivet: 10 augusti 2011, 21:09:37 »

Ska se om jag kan ta reda på vilken typ av kompressor det är. Luftvärmepumpen är en Zodiac Powerpac 2. Reparatören kollade inte om startapparaten fungerade, han mätte bara strömmen i samband med att säkringen löste ut.
Jag noterade inga problem innan den slutade fungera.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 10 augusti 2011, 20:44:50 »

Med andra ord kompressorn startar inte... jag antar här att det inte är någon inverterkompressor utan en ON/OFF-kompressor.

En sak att kolla innan man börja fundera på ny kompressor och det är att kolla om startapparaten fungerar som den skall - är den kollen gjord av din reparatör ??

Får inte kompressorn ström i startlindningen just under påslaget så kommer den inte att starta utan bara står och brummar samt dra ca 30 Ampere även om kompressorn i övrigt är fullt frisk.


har du någon ide hur din kompressor slutade fungera - var det här som en blixt från klar himmel eller hade du startproblem även innan det nu blev tvärstopp, konstigt ljud på kompressorn etc. ??



Skrivet av: larsm1
« skrivet: 10 augusti 2011, 20:03:28 »

Tack för svar!
Enligt reparatören så verkar säkringen lösa ut i samband med att kompressorn ska starta, dvs c:a 10 sek efter fläkten gått igång.
Vattnet cirkulerar, inga problem med det.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 10 augusti 2011, 19:43:04 »

Först - startar kompressorn övh? dvs. att själva _kompressorn_ startar - att fläkten snurrar igång är ointressant i det här läget.

om så:
 
kollat att poolvattnet verkligen cirkulerar genom värmeväxlare???

Är det otillräkligt flöde/stopp i denna så kan kondensorn/värmeväxlaren för poolvattnet  mycket väl bli väldigt het, trycken höga och kompressorn går tungt och drar så mycket ström att säkringen går.




har man problem med detta så bör det känneteknas att gasrören in och ut till värmeväxlaren bör vara väldigt heta.

Skrivet av: larsm1
« skrivet: 10 augusti 2011, 18:43:54 »

Hej,

I helgen började jag få problem med min luftvärmepump som jag använder som uppvärmning till min pool. Efter c:a en minut när fläkten gått igång så löser säkringen (13A) ut. Jag hade en reparatör förbi idag som mätte och konstaterade att strömmen var över 30A när säkringen gick. Hans teori är att kompressorn är slut och att den behöver bytas. Är det så illa???      Eller finns det något annat som kan vara fel?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!