Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasiga vaccumrör?  (läst 4325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
Trasiga vaccumrör?
« skrivet: 07 augusti 2012, 10:37:12 »
Läste i en annan tråd att en nackdel med vaccumrör är att desa ibland tappar vaccum och måste bytas ut. Hur vanligt är detta? Varför sker det? Mekanisk åverkan (hål) eller andra orsaker? Jag fick med en hel hög med reservrör till min fångare men än så länge har det inte hänt något. Någon som har erfareneht av detta, hur vanligt är det?
MVH

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2012, 11:09:43 »
Heat-pipen innehåller också vakuum och vad jag vet kan det "försvinna". Då tapar man effekten.

Sen kan det sluta att kondensera i kopparstaven osv.

Vissa glas konstruktioner (glas-metall) kan bli otäta.

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2012, 11:20:50 »
Jag har hört många ryckten om detta men inte sett några fakta.

De trasiga vakuumrör jag sett i mitt liv blev otäta genom mekanisk åverkan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2012, 11:22:01 »
Jag har hört många ryckten om detta men inte sett några fakta.

De trasiga vakuumrör jag sett i mitt liv blev otäta genom mekanisk åverkan.

Jag har aldrig sett rör som blev trasiga utan mekanisk inverkan.

Jag har pratat med dom på Suncarry och dom berättade om forskning som gjordes i Kina.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2012, 11:23:41 »
Eftersom jag har u-rör tänkte jag tänkte närmast på de omslutande glasrören, som för övrigt är samma för heat pipe & u-rör....... Någon som har bytt en massa och varför gick de sönder?
MVH

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2012, 11:26:18 »
Eftersom jag har u-rör tänkte jag tänkte närmast på de omslutande glasrören, som för övrigt är samma för heat pipe & u-rör....... Någon som har bytt en massa och varför gick de sönder?
MVH

Har aldrig bytt nÃ¥gra. Dessa som gick sönder gick sönder under transporten ...  >:(

www.suncarry.se

Ring dit. Han berättade en del om det.
« Senast ändrad: 07 augusti 2012, 11:44:30 av Ewald »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2012, 21:21:18 »
Hej
Egentligen finns det inga material som är 100% täta. Alla material läcker, mer eller mindre. Det enklare sättet att upptäcka ett dåligt vakuum är på vintern, om man ser ett rör som frosten smälter på så har det mycket dåligt vakuum. Det är nog trots allt vanligare med pyspunka, en krypande försämring.
MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2012, 22:30:49 »
Är det inte gettermetall på dessa i någon ända?!

Dvs gettermetall syns ofta som en invändigt försilvrad fläck pÃ¥ insidan av glaset i tex. rörändan, som vid tillverkningen kommer frÃ¥n en ihÃ¥lig stav eller ring fyll med tex. metallisk kalcium, natrium,  aluminium, magnesium,  strontium, cesium, även fosfor eller blandningar av dessa  och upphettas med HF-induktion sÃ¥ hett att metallen förgasar och spränger den avsiktligt tillverkade svagaste väggen i ihÃ¥liga röret och metallÃ¥ngan avsetts som spegel pÃ¥ glaset och samtidigt fÃ¥ngar rester av luft i tuben som högvakumpumpen inte förmÃ¥tt pumpa ut under processen - metallspegeln fortsätter sedan att pumpa och fÃ¥nga in gasmolekyler under hela rörets livslängd och pÃ¥ sÃ¥ sätt upprätthÃ¥ller vakumet.

Om getterspegeln (försilvringen)  blir matt och till sist vit sÃ¥ har det kommit in luft och värmeisoleringen pÃ¥verkas och är avsevärt mycket sämre redan vid 0.01 mBar och leder ca 1/5-del värme som röret leder när den är lufttfyld.

vakumet måste vara under 0.0001 mBar för bra isolering i termosklass och att det går att få tätt med glaskapsling ser man på radiorör som fortfarande fungerar fast somliga av dessa är från andra världskriget

Deras krav pÃ¥ vakum är betydligt högre än solfÃ¥ngarrören med början pÃ¥ 1e-6 mBar (0.000001 mBar) till mer än 1e-8 mBar (0.00000001 mBar)  och detta hÃ¥lls efter med gettermaterial som oftast syns som försilvrad topp pÃ¥ röret.
 

« Senast ändrad: 09 augusti 2012, 22:39:21 av xxargs »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2012, 15:04:15 »
Hej
Egentligen finns det inga material som är 100% täta. Alla material läcker, mer eller mindre. Det enklare sättet att upptäcka ett dåligt vakuum är på vintern, om man ser ett rör som frosten smälter på så har det mycket dåligt vakuum. Det är nog trots allt vanligare med pyspunka, en krypande försämring.
MVH/Gano

Exakt!

Eller annars kan ett rör blir varmare om heat-pipen sitter dåligt därinne, t.ex. efer en raparation .... det kommer jag fram i alla fall.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2012, 15:28:33 »
Hej

Man kan nog inte dra parallellen mellan elektronik och vakuum "bara så där".

Gettermetall är väl huvudsakligen en syreabsorbent? Även kväve och andra gaser (tex ädelgaser) försämrar ju isoleringsförmågan i ett vakuumrör. Ett gammalt anodrör med gettermetall kan vara fullt funtionellt trots att vakuumet är i princip borta (jämför halogenlampor).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2012, 16:50:30 »
@ Alla

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48106.0

Kanske kan vi fÃ¥ tag i nÃ¥gra rör.  a:gl

Transportskadan, ni vet ... ... ngn som kan hjälpa till?
« Senast ändrad: 13 augusti 2012, 17:00:12 av Ewald »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Trasiga vaccumrör?
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2012, 20:26:28 »
Gettermetaller vid högre vakum arbetar med fysisk absorbtion, inte kemisk  -  molekylerna begravs i metallen och har väldigt svÃ¥rt att ta sig därifrÃ¥n igen  - molekylernas version av sumpmark där allt fastnar och drunknar djupt in i metallen om man sÃ¥ vill.  har gettermetallan börjat tappa glans och spegeverkan och börja bli grÃ¥/vit sÃ¥ har den slutat att arbeta för länge sedan dÃ¥ ev. kemiska reaktioner inträffar först när det är väldigt mycket inläckt gas i röret.

Förr sÃ¥ var metallblandingen/legeringen ganska hemlig dÃ¥ olika metaller hade sitt absorbtions  optimum pÃ¥ olika gaser och man försökte anpassa sÃ¥ att gettermetallen sög och band upp  upp sÃ¥ mycket restgaser som möjligt.

Det betydde också att ett 'recept' hos en tillverkare kanske inte passade en annan pga. skillnad i glas, genomföringar, hur man vakumpumpar - metalltyper i inkromet och hur detta har behandlats innan det smälts in och därmed sammansättningen på restgas.

---

vakumisolerade väggar med tex silikagelkross eller areo-gelkross  som distanselement, använder gettermetall trots moderat vakumdjup och även att silikagel i sig har en viss getterverkan och har man vakumpumpat till 1e-4 mBar pÃ¥ en sÃ¥dan sÃ¥ har den supertorra silikagelen en otrolig hunger pÃ¥ vattenÃ¥nga och andra polära molekyler och därför hjälper till att hÃ¥lla vakumet bra under längre tid trots att väggarna pÃ¥ lÃ¥nga vägar inte är lika täta som en glasförsegling
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!