Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Igensatt förÃ¥ngare, eller vad kan det vara?  (läst 6348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« skrivet: 30 januari 2016, 12:40:22 »
Har problem med min F750 som hänger sig vid -749 gradminuter. Vid -750 gradminster blir det tillskott, men jag har blockerat det om det är varmare än +0 grader, därav -750 om det är plusgrader ute.

Nedanstående graf är loggad med en utetemp mellan +3 och +2 grader.

Kl 05:00 ökar jag frånluftfläkten (rosa linje i diagrammet). Kl 05:00 slår jag även på lyxläget för varmvattnet så det räcker för hela familjen. Gradminuterna börjar nu dyka. Strax efter kl 08:00 är varmvattnet tillbaka på sin temperatur.

Därefter uppstår min fundering. Temperaturen på förångaren ligger och ripplar runt -15 ända tills loggen är slut (brun linje i diagrammet). Innetemperaturen minskar efterhand och det blir tillslut kallt inne då den inte "orkar" få upp temperaturen på framledningen. Ingen avfrostning sker under denna period. Notera att avluften håller ungefär samma temperatur över tiden.

Om jag stänger av pannan och slår på den igen tar det en stund innan kompressorn startar. När den väl startat så ser allt normalt ut, den börjar öka framledningen och temperaturen stiger i huset. Tills detta fenomen uppstår igen.

I detta exempel var det lyxläget på varmvattnet som triggade fenomenet, men det kan även ske utan lyxläge.

Någon som kan ge tips om orsaken till mitt problem och vad jag kan göra? Kan förångaren vara igensatt med damm? Givarproblem? Eller något annat?
 
Har även bifogat loggen om någon vill djupdyka :)



« Senast ändrad: 30 januari 2016, 21:55:40 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Tratten

  • Gäst
Tratten
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2016, 13:29:40 »
Enligt lufthastigheten så ventilerar du ett hus enligt normen som är 87kvm stort. Dvs nära hälften av ditt hus, det är nog ett av problemen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2016, 14:43:42 »
Ser knepigt ut. Kanske uppdatering av firmware via nibeuplink också gör någon skillnad?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2016, 19:11:08 »
Har nu rengjort förångaren med vatten så gott jag kunde och har även uppgraderat till senaste firmware. Tog också bort fläkten och rengjorde den (den var rätt smutsig, 20% igensatt kanske)

Just nu måste jag vänta tills BS1, lufthastighetsgivaren stabiliserar sig, den har blivit fuktig och svänger rejält, vilket skapar larm. Den måste bli torr först innan jag får se resultatet.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad hakfre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2016, 21:21:55 »
Lustigt fenomen, vid 08:10 (värde 510 i bifogade grafen) sticker avlufttemperaturen iväg från förångartemperaturen. Strax därefter sänker du fläkthastigheten (runt värde 550, kl 8:33). Efter det så går kompressorn i ett, utan avfrostning till loggen slutar 17:28. Att den inte avfrostar har att göra med att fläkthastigheten sakta ökar, istället för att som brukligt minska allt eftersom förångaren frostar igen.

Kompressorn verkar jobba ligga och jobba mot förångingsbegränsningen på ca -15grader, men eftersom avluften inte värmer förångaren som den ska så begränsas kompressorfrekvensen kraftigt. I och med detta räcker inte effekten till för att värma framledningen till radiatorerna/golvvärmen nog mycket. Därav ligger gradminuterna kvar på -750 och sjunkande innetemperatur.

Min gissning till felet är delvis nedsmutsad eller delvis nedisad förångare, som gör att förångartemperaturen upplevs kall, men avluften kan passera fritt utan att avge värme, alternativt givarfel. Du har ju nu provat rengöra och avisa så det är väl bara vänta och se om det löste problemet. Ett alternativt sätt att manuellt avisa pumpen är att slå på el-tillsatsen och blockera kompressorn under en timme eller två, tills avlufttemperaturen (BT21) har stabiliserat sig i närheten av frånlufttemperaturen (BT20).
Bor i ett 1 1/2 plans Älvsbyhus, byggt 2015. 101.5 m2 boyta på nedervåningen + ~50m2 boyta på övervåningen (~100m2 golvyta). Huset har en Nibe F750 frånluftsvärmepump kopplat till Purmo C22 dubbelpanel-radiatorer. Tilluften förvärms genom Purmo air tillluftsdon kopplade till radiatorerna. Har även braskamin för mys- och stödeldning.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2016, 08:15:23 »
Jag pajade nog BS1 när jag rengjorde. Skruvade bort givaren och undersökte den i detalj och ser att det sitter en del IC-kretsar i själva givaren och den blev blöt när jag rengjorde förångaren så den har nu givetvis gett upp helt.

Frågan är var jag kan skaffa en BS1 på enklaste sätt? Tips någon? Närmaste NIBE serviceställe förstås, men finns det något alternativ?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2016, 08:33:42 »
Typiskt men det kan nog vara känsliga givare när det gäller luftflöden och vatten innhåller bl.a. vissa salter. Ibland kan det gå att driva ut fukten med elektronikrengöringssprej eller 5-56. Reservdelar till F750 finns t.ex. på http://jsenergi.com/category/703/nibe-f750-cu-3x400v-066036. Nr 86 luftflödesmätare. Dubbelkolla artikelnumret på din F750 mot det som står överst i listan i rubriken så det blir rätt. Finns 5 olika versioner av F750 upplagt och det kan skilja på vissa detaljer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2016, 08:55:25 »
Tack för svar.

863 kronor :(

Ska kolla vad det lokala servicestället ska ha. US Rörteknik AB i Solna.

Så här ser givaren ut inuti. Har inte så stora förhoppningar om att den ska börja fungera igen. För mycket ytmonterad elektronik.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2016, 09:43:05 »
Jo det är känsligt med små ytmonterade komponenter. Tror inte det lokala servicestället är direkt billigare. Jämförde priset på reservdelsskompressor till min 310P hos dem och det är ungefär samma.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2016, 10:54:56 »
Dubbelkolla artikelnumret på din F750 mot det som står överst i listan i rubriken så det blir rätt. Finns 5 olika versioner av F750 upplagt och det kan skilja på vissa detaljer.
Vart kan jag läsa ut artikelnumret på min F750? Ser bara ett serienr. Är det månne de första siffrorna i serienumret?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2016, 11:05:40 »
Kollade in tipset från Josth gällande http://jsenergi.com. Såg att de hade en chatt som dessutom var online. Provade på vinst och förlust att ställa en fråga om leveranstid och fick ett svar. På en söndag! Otroligt! Om jag lägger en beställning idag så ska jag få givaren på tisdag eller onsdag. Smidigt!
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 11:08:25 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2016, 11:16:17 »
Fint, det var ju bra service! Nibes artikelnummer kan man bl.a. fÃ¥ genom att ange serienumret pÃ¥ Nibes sida för reservdelar: http://reservdel.nibe.se/ DÃ¥ tror jag rätt nummer kommer upp i rubriken liksom listan med delar men utan priser.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2016, 18:06:16 »
Rengjorde den gamla givare med T-sprit för att verkligen konstatera att den är trasig, vilket den är. Så nu är en beställning lagd på en ny givare.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2016, 16:13:23 »
Hämtade givaren på posten idag och har precis driftsatt med den nya givaren. Oj, vilken skillnad det blev i uppmätt luftflöde. Nu ligger det flödet på 160 med 50% fläkthastighet. Förut nådde lufthastigheten inte över 120 trots 65% fläkthastighet. Misstänker att den gamla givaren var igensatt med damm och att den också gav upp när jag rengjorde förångaren med vatten. Skillnaden kan givetvis också bero på att förångaren blev ren?

Blev ju varnad i annan tråd om att vara rädd om elektroniken vid rengöring med vatten. Jag missade dock att det satt elektronik inuti själva givaren. :(

Ska bli intressant att följa hur detta kommer fungera.
« Senast ändrad: 03 februari 2016, 16:16:11 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Igensatt förångare, eller vad kan det vara?
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2016, 17:12:06 »
Det var intressant att skillnaden i luftflöde blev så stor. Man kan ju undra hur exakt givaren är då? Men det viktigaste är nog att den kan känna av den relativa förändringen i luftflödet på rätt sätt så att avfrostningen startar när det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!