Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 360p helt otrimmad  (läst 4802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
360p helt otrimmad
« skrivet: 13 oktober 2009, 01:26:16 »
Hejsan!

Har en Nibe fighter 360p från 2005 i ett hus som också byggdes 2005. Ska vara ärlig och säga att jag inte ägnat pumpen mycket kärlek sedan den installerades och har nu insett att det kanske finns mycket att göra för att få ner elförbrukningen.

Förutsättningarna är dessa:

Nibe fighter 360p v2.01 med endast .utegivare
Välisolerat hus på västkusten, 150 kvm med 4,5 meter takhöjd upp i nock plus i vardagsrum+kök som är 60kvm. 50kvm fullisolerat varmgarage. Stora fönster i sydvästläge.
Vattenburen golvvärme i träbjälklag, med fjärrstyrda rumstermostater (Wirsbo).
Kamin mitt i huset som det myseldas i ett par ggr i veckan.

Hittills har pumpen stått på grundinställning enligt instruktionsboken och termostaterna på 20 grader. Har haft en förbrukning på 20 000 kWh inkl hushållsel

Mina åtgärder hittills:
1. Har ställt alla termostater på max (30 grader) för att trimma in så att pannan värmer huset till ca 20 grader.
2. Beställt ventilationsinställning från nibe. Ej utförd, kör på läge 3 tills vidare.
3. Ställt ner maxeffekten påelpatronen till 6kWh

Mina frågor:
1. Har läst att det finns ett nytt styrkort som ger jämnare kompressorgång till fighter 360p. Bör jag byta eller är mitt (v 2.01) tillräckligt nytt?
2. Bör jag komplettera med en innegivare eftersom jag eldar ibland och har stor solpåverkan? Eller blir effekten bara att värmen sjunker lagom tills att solen gått ner eller kaminen slocknat med tanke på trögheten i golvvärmesystemet?
3. Ytterligare förslag på intrimmningsåtgärder?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad taz79

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360p helt otrimmad
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2009, 11:09:14 »
Hej! .. Mjukvaru versionen har jag inte riktigt koll på faktiskt men du kan ju alltid kontakta nibe om du inte skulle få något svar i tråden direkt...

Jag märkte att när jag ställde mina rumstermostater på max så blev styrhattarna som satt på reglerventilerna för golvvärmen väldigt varma, kanske för att de är fjäderbelastade osv.. det bästa är att dra ur strömmen ur styrboxen och skruva ur styrhattarna. Så sparar du en del ström där med..

Något du kan spara en hel del på är att styra din pump manuellt tror jag.. istället för att köra på driftläge auto så kan du själv ställa pumpen på vår/höst när det är kallt ute och sommar läget inte räcker till.. sen ändra den till vinter när du tycker att värmen inte räcker till...

Jag kör på vår/höst nu för tillfället.. Förra natten var det -5 grader ute men tempen sjönk i huset med ca 1 grad över natten och sen dagen så kom pumpen ikapp och temperaturen hamnade på normala 21-22 grader igen.. (22 grader när båda är hemma och 21 grader om huset är tomt utan elprylar igång)... Tempen i pumpen går ner till kanske 37 grader och kämpar sig sedan upp under dagen.. Så mycket dushande på morgonen kanske är svårt, dock lyckades min sambo dusha varmt fastän pumpen visade bara 37 grader när hon hoppade in...

Vill du spara riktigt mycket ström så gör så att istället för att slå över till vinterläge när huset blir kallare så eldar du en brasa i kaminen på morgonen/kvällen för att få upp tempen innomhus och så sparar du strömmen för elpatronerna...

inomhusgivare tror jag inte är så stor ide... jag har också golvvärme i träbjälklag och när väl temperaturen i slingorna har kallnat så är det dax att börja värma igen... jag tror inte det är nån bra ide..

Hur många kompressorstarter och tid på elpatrongång har du?
även drifttid kompressor....

Tilläggas att mitt hus är 180kvm totalt (120kvm uppvärmd nedervåning) 60kvm oinredd , ouppvärmd övervåning)

Vet inte hur din pump funkar på sommaren om många dushar och badar osv? Går din elpatron in och värmer då? ... Där kan du också spara pengar genom att ställa pumpen i sommarläge.. då kommer inte elpatronen gå in alls...
Boende i en och en halvplans hus på 180kvm. Övervåning oinredd och oisolerad för tillfället. Boende på 120 uppvärmda kvm. Huset byggt 2009-04. Nibe 360P med Golvvärme i nedervåning. Kamin för vedeldning.
Årsförbrukning: 7274 kWh (All El) (2 vuxna i hushållet)
Förbrukning (kWh) (Tot:HH+VP):
2010-Jul 342  2010-Jun 288  2010-Maj 376  2010-Apr 568  2010-Mar 693
2010-Feb 1013  2010-Jan 1209  2009-Dec 818  2009-Nov 651
2009-Okt 647  2009-Sep 364  2009-Aug 305  2009-Jul 293  2009-Jun 354

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: 360p helt otrimmad
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2009, 12:17:36 »
Tack för ditt svar. Jag är nog inne på din linje på det mesta. Problemet jag haft med vår/höst-läget är just dåligt med varmvatten i duschen. Hade varit kanon om man kunde få pannan att prioritera varmvattnet före golvvärmen med det funkar inte vad jag vet?

Jag har totalt 14272 kompressorstarter sedan jag installerade pannan i september 2005 och kompressorn har gått 19307h. Nu ska det tilläggas att pannan under denna tid varit grundinställd och styrd av utetemp och termostater på golvvärmeslingorna har reglerat innetempen. Jag har kollat de senaste dagarna och då har jag haft 15 kompressorstarter per dygn i snitt och kompressorn har varit igång 70% av tiden. Hur ser jag tiden på elpatrongången? Hittar inte det i mitt menysystem.

Har varit i kontakt med Nibe och enligt dem så skulle ett uppdaterat styrkort inte innebära någon energibesparing.

Intressant tanke kring styrventilerna till golvvärmen. Hur mycket kan det dra att ha 8 styrventiler på max? Det är några termostater jag vill ha igång, tex till sovrum och då skulle man väl kunna lämna kvar dem och lossa övriga från styrboxen?


Skulle en effekt av innegivare vara att genom att framledningstempen sänks i pannan när jag eldar på kvällen så klarar den att hålla värmen i varmvattnet bättre så att jag har varmare vatten på morgonen? Eller kan det bli så att om pannan måste kicka in hårdare mitt i natten när elden slocknat så får den jobba hårder för att värma framledningsvattnet och resultatet blir istället kallare vatten på morgonen?

På sommaren kör jag sommarläge.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad taz79

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360p helt otrimmad
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2009, 15:13:56 »
ja, när det blir för kallt ute så sjunker ju temperaturen på varmvattnet i pumpen.. Oftast går det bra att dusha ändå när pumpen visar 37 grader t.ex... Men några alternativ har du.. Du kan t.ex dusha på kvällen istället, eller slå på vinterläget bara under tiden man dushar, men det är ju lite omständigt..

Du kan göra så att du minskar max framledningstemperatur till golvslingorna.. på så sätt så orkar pumpen alltid att producera varmvatten och temperaturen sjunker inte när det blir för kallt ute. Nackdelar som jag ser med detta är att pumpen kanske stänger av sig när den kommit upp i 54 grader? men det tror jag inte den gör om man ställer in det bra.... Såg någon tråd om detta. I det fallet tog det 10 timmar innan pumpen fick värmt upp varmvattnet till 54 grader efter dush.. Men man har alltid 54 gradigt vatten i pumpen...

En nackdel till enligt mig är att effektiviteten på pumpen minskar ju varmare vattnet är i den...

Nu när det är rätt kallt ute så har min pump gått 24h/dygn och förmodligen stannat 1 gång under natten för avfrostning.. Så 2 kompressorstarter på 24h ..

Något du kan göra är att sänka el-patronens effekt lite till... Till 3kw istället för 6.. då får kompressorn jobba lite mer.. Men 3kw kanske inte är tillräckligt för att hålla ditt hus med värme och varmvatten om det skulle behövas?..

hur du hittar tiden på elpatronen.. Du får ställa om menyn i pumpen till "servicemenyer" så att mer menyer visas. Detta gör du nånstans under menyn 8.1 tror jag.. När du har ändrat från "Normal" eller "Utökad" till "Service" så hittar du tiden under 9.1.5 tror jag det var... "Tidfaktor elpatron" kallas det.. Du ser också menyträdet i din manual..

Jag tror inte jag har mätt exakt hur mycket ström styrboxen drar.. men mät om du har en wattmeter... så kan du mäta skillnaden i förbrukningen mellan min och maxläget.. för jag antar att apparaten drar mer ström i maxläget i och med att styrdonen blir såpass varma som de blir i det läget...
och ja.. du kan lossa några styrdon om du vill...
Jag har gjort så att jag har dragit ur kontakten och plockat ur alla styrdonen utan det till sovrummet som fortfarande sitter i .. det innebär att den slingan är avstängd.. Sen kan man skruva upp styrdonet lite för att låta lite värme gå genom slingorna men man får ju ingen intelligent styrning på detta vis av sovrums tempen... :)

Jag tror att resultatet av en innegivare blir att du får kallare vatten på morgonen om du har otur.. I och med att när temperaturen sjunker under natten inomhus och pannan börjar shunta ut värme igen så har vattnet i slingorna kallnat såpass mycket att pumpen får jobba på högtryck och i och med att natten ofta är kall så kommer du ha lägre temp på morgonen på vattnet om du kör vår/höst läge än om du inte hade haft någon inomhusgivare. Du sparar förmodligen lite energi på att ha inomhusgivare dock.. Men detta är mina tankar och åsikter.. kan hända nån har någon annan uppfattning..

Tack för ditt svar. Jag är nog inne på din linje på det mesta. Problemet jag haft med vår/höst-läget är just dåligt med varmvatten i duschen. Hade varit kanon om man kunde få pannan att prioritera varmvattnet före golvvärmen med det funkar inte vad jag vet?

Jag har totalt 14272 kompressorstarter sedan jag installerade pannan i september 2005 och kompressorn har gått 19307h. Nu ska det tilläggas att pannan under denna tid varit grundinställd och styrd av utetemp och termostater på golvvärmeslingorna har reglerat innetempen. Jag har kollat de senaste dagarna och då har jag haft 15 kompressorstarter per dygn i snitt och kompressorn har varit igång 70% av tiden. Hur ser jag tiden på elpatrongången? Hittar inte det i mitt menysystem.

Har varit i kontakt med Nibe och enligt dem så skulle ett uppdaterat styrkort inte innebära någon energibesparing.

Intressant tanke kring styrventilerna till golvvärmen. Hur mycket kan det dra att ha 8 styrventiler på max? Det är några termostater jag vill ha igång, tex till sovrum och då skulle man väl kunna lämna kvar dem och lossa övriga från styrboxen?


Skulle en effekt av innegivare vara att genom att framledningstempen sänks i pannan när jag eldar på kvällen så klarar den att hålla värmen i varmvattnet bättre så att jag har varmare vatten på morgonen? Eller kan det bli så att om pannan måste kicka in hårdare mitt i natten när elden slocknat så får den jobba hårder för att värma framledningsvattnet och resultatet blir istället kallare vatten på morgonen?

På sommaren kör jag sommarläge.
Boende i en och en halvplans hus på 180kvm. Övervåning oinredd och oisolerad för tillfället. Boende på 120 uppvärmda kvm. Huset byggt 2009-04. Nibe 360P med Golvvärme i nedervåning. Kamin för vedeldning.
Årsförbrukning: 7274 kWh (All El) (2 vuxna i hushållet)
Förbrukning (kWh) (Tot:HH+VP):
2010-Jul 342  2010-Jun 288  2010-Maj 376  2010-Apr 568  2010-Mar 693
2010-Feb 1013  2010-Jan 1209  2009-Dec 818  2009-Nov 651
2009-Okt 647  2009-Sep 364  2009-Aug 305  2009-Jul 293  2009-Jun 354

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: 360p helt otrimmad
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2009, 17:00:53 »
Ett tips för att få era pumpar att klara fler kallgrader innan eltillskott behövs, är att installera en liten elberedare för varmvattnet i serie med pumpen.(efter).
Sätt låg temp på varmvattnet från pumpen, säg 35-40gr och spetsa med elberedaren till 60gr.

Alltid bra med varmvatten, samt att pumpen får jobba mer med lågtemp. golvvärme.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: 360p helt otrimmad
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2009, 21:31:00 »
Hejsan!

Har en Nibe fighter 360p från 2005 i ett hus som också byggdes 2005. Ska vara ärlig och säga att jag inte ägnat pumpen mycket kärlek sedan den installerades och har nu insett att det kanske finns mycket att göra för att få ner elförbrukningen.

Förutsättningarna är dessa:

Nibe fighter 360p v2.01 med endast .utegivare
Välisolerat hus på västkusten, 150 kvm med 4,5 meter takhöjd upp i nock plus i vardagsrum+kök som är 60kvm. 50kvm fullisolerat varmgarage. Stora fönster i sydvästläge.
Vattenburen golvvärme i träbjälklag, med fjärrstyrda rumstermostater (Wirsbo).
Kamin mitt i huset som det myseldas i ett par ggr i veckan.

Hittills har pumpen stått på grundinställning enligt instruktionsboken och termostaterna på 20 grader. Har haft en förbrukning på 20 000 kWh inkl hushållsel

Mina åtgärder hittills:
1. Har ställt alla termostater på max (30 grader) för att trimma in så att pannan värmer huset till ca 20 grader.
2. Beställt ventilationsinställning från nibe. Ej utförd, kör på läge 3 tills vidare.
3. Ställt ner maxeffekten påelpatronen till 6kWh

Mina frågor:
1. Har läst att det finns ett nytt styrkort som ger jämnare kompressorgång till fighter 360p. Bör jag byta eller är mitt (v 2.01) tillräckligt nytt?
2. Bör jag komplettera med en innegivare eftersom jag eldar ibland och har stor solpåverkan? Eller blir effekten bara att värmen sjunker lagom tills att solen gått ner eller kaminen slocknat med tanke på trögheten i golvvärmesystemet?
3. Ytterligare förslag på intrimmningsåtgärder?


jag har ställt ner min 360 på 3kW på elen, det funkar bra även då det är kallt och låter kompressorn gå längre under uppvärmningstiden.

3kW+ca 1,5k-2kW från pumpen orkar att driva rätt mycket hus.

Jag har även en varmvattenberd på 100l i serie med pannan som gör att det ALLTID finns varmvatten vilken uppskattas av alla andra i huset som undrar varför man går och kollar på pannan 5 ggr om dagen...

hade jag byggt idag dvs 2 år sen vi byggde så hade jag valt en ute del som orkar med svängningar bättre alt bergvärme men då vi gör av med under 14 kkW per år så kanske man inte ska gnälla.





1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: 360p helt otrimmad
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2009, 21:49:41 »
Tack för svar.

Taz: Menar du att det går att stänga en golvslinga delvis genom att inte skruva fast en avstängd (och därmed i stängt läge) styrventil helt? Går det att få någon känslighet i en sån manöver? Spannet mellan öppen och stängd i ventilen är väl bara typ 2mm. Iaf i mitt Wirsbo-system. Intressant idé iaf.

Hittade elpatrongången och den har gått 3058 (timmar antar jag) på 4 år. Verkar ju väldigt mycket, men inte omöjligt för jag har ju inte ens tittat på pannan sedan den sattes in och inte ställt in den alls.

Förstår inte riktigt vad du menar med att minska max framledningstemp till slingorna och hur det skulle påverka varmvattnet? Jag har ju minskat framledningstempen så mycket som möjligt genom att justera in kurvan. Om jag ställer in en max-temp där jag så att säga planar ut kurvan så innebär väl bara det att de kallaste dagarna så får jag det kallt inne men mer varmvatten, men de flesta dagar när jag ligger under maxtempen så har det väl ingen betydelse eller?

Jag har inte testat att köra på 3kW patroneffekt, har precis ställt ner den från 7,5 som den leverades med till 6. Kan ju iofs lika gärna testa 3 direkt och skruva upp om det inte är tillräckligt.

Har byggt ihop en innestyrningslösning som jag testar nu. Eftersom det inte kostade många kronor med en elektronisk termostat på clas ohlson (350 kr) så testar jag att köra med rumstermostat istället för rumsgivare som kräver att jag uppdaterar programvaran i pumpen och kostar flera ggr så mycket. Jag har även kopplat en timer till samma kontakt som termostaten. Så funktionen nu är att jag antingen kan slå på timern så att temperaturen sänks under en viss tid och när timern inte är igång så kan termostaten gå in och påverka temperaturen.

Tyvärr så går det ju bara att göra en justering, så jag har testat att köra med -3 i kompensering vilket i stort sett alltid innebär att framledningstempen hamnar i närheten eller under innetempen med min kurva och klimat. Effekten blir alltså att jag bara spolar runt vattnet när kontakten är bruten av antingen timer eller termostat.

Det fina med timern är att jag kan slå på den på typ 2 timmar när jag tänder i brasan, efter den tiden så har värmen stigit så att termostaten som jag har på 22 grader har slagit till så att även om timern stänger av så är pannan fortsatt sänkt till temperaturen sjunker under 22 grader igen.

Jag testade igår men då hade jag vinterläget aktiverat så jag vet inte hur mycket patronen fick gå in. Men temperaturen inne var iaf runt 20 på morgonenså systemet verkar tillräckligt snabbt för att klara hålla värmen under nuvarande förhållanden iaf Jag ska testa med höst/vår läge inatt och se om det blir kallt i beredaren nu när det är ett par plusgrader ute.

nic: Vet inte heller om det går att ställa temperaturen på varmvattnet i 360p? Hur gör man det i så fall?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!