Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sol+Värmepump=SANT  (läst 13928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sol+Värmepump=SANT
« skrivet: 12 april 2007, 22:51:22 »
Sammanfattning av nedanstående  ;D

40st vakuumheatpip's (www.sfinx.se) införskaffade för att (för)värma 300l tappvatten i beredare med solslinga. Beredare ligger kopplad i serie med befintlig beredare i min frånluftsvärmepump som får värma till 50 ºC vid behov.

Detta är ett teknik och miljöprojekt, att jag igentligen har billigt varmvatten redan idag huvuddunk behöver ni inte kommentera ;D Jag kommer att optimera för kWh inte 50 ºC vatten. (bättre 15kWh 30 ºC än 10kWh 50 ºC)

Styrningen kommer heter TDC4 från SOREL (TDC4 är inte klar ännu så jag har bara en TDC3 som saknar energimätning än så länge) www.glöd.nu


-----

Varning långa versionen:,v(


Nu är jag på gång att installera solvärme i kombination med min frånluftsvärmepump. Detta är inget ekonomiskt projekt utan ett teknik och miljöprojekt. Om ekonomin skulle få styra så skulle jag aldrig kunna genomföra detta då värmepumpen gör varmvattnet alldeles för billigt.


Tanken på solvärme väcktes på allvar en solig vinterdag för några år sedan, solen sken och det var -10C, jag har ett perfekt södertak i 45gr vinkel och huset ligger högt så solen sken på taket hela dagen lång. ”Vilket slöseri med energi” tänkte jag.

Förra vårvintern inträffade samma sak…”nä, det här måste jag göra något åt” och kunskapsjakten på internet tog fart… jag hittade sol forumet på pellets.info.
Efter mycket läsande så slog jag solfångartankarna ur hågen (får inte plats med en riktig ackumulator tank och det verkade dra iväg med pengar) och tänkte att jag får väl jobba med det jag har…värmepumpen…sökte och hittade hit!!!
”Tyvärr” så öppnade ju Rickard ett solforum och då var det ju kört igen  huvuddunk Så nu sitter man här med 40 vakuumrör och en ny varmvattenberedare med solslinga.  ;D

Solvärmen kommer att vara en förvärmning av inkommande vatten till den befintliga varmvattenberedaren i frånluftsvärmepumpen. Den befintliga beredaren är på 180l och solvärmeberedaren (som levererades idag) är på 300l.

Solvärmeberedaren är en Solarex RTV-VE från OSO Hotwater, denna har en solslinga och en hetvattenslinga. Det finns en modell utan hetvattenslinga men jag tyckte det var dumt att välja bort denna, man vet ju aldrig vad man får för sig. Antingen kopplar man in den till befintlig värmekrets (finns flera olika inkopplingar man kan göra) eller så kan man använda den till att koppla på en ackumulator eller en fläktkonvektor för vedtorkning eller varför inte skaffa en pool. :)

Solberedaren skall alltså sitta i serie med VPberedaren och i största möjligaste mån förvärma inkommande vatten till denna. Värmepumpen kommer att eftervärma vattnet till 50 ºC. Jag kommer alltså att jaga kWh med solfångarna och låta värmepumpen göra så att det går att duscha i dessa kWh.

Jag kommer att sätta en blandningsventil på utgående vatten från solberedaren och ställa denna på 60C. Det finns idag ingen blandningsventil efter beredaren i värmepumpen, pumpen gör varmvatten till 50C och en gång per vecka värme den upp till 60C med elpatron och värmesköldar.
Jag vill inte ha mer än 60C i VPberedaren, det skulle bli onödigt varmt i tvättstugan, VPberedaren är sparsamt isolerad, och jag ser inte heller hur jag skulle få plats med en blandningsventil efter VPberedaren. Man vill ju inte gärna ha över 60C ut till kranarna.

Beredaren kommer faktiskt med en toppmonterad blandningsventil där kallvattnet går i ett rör ner till beredarens botten inuti tanken, detta gillar inte jag. Det kommer att påverka den skiktning som kommer att uppstå då jag spolar varmvatten, det kalla vattnet skall ju passera i ett tunt rör genom hela beredaren från topp till botten och det är ju inte optimalt.
Jag tror att det kommer gå att köra in kallvattnet i en anslutning längst ner där det sitter monterat en säkerhetsventil vid leveransen och plocka varmvattnet från toppanslutningen. Säkerhetsventil för VV finns redan vid värmepumpen. Det blir en extra kostnad men detta är ju inget ekonomiskt projekt. :P

Solfångarna har jag redan hämtat hos Sfinx Solar, det blev 2st 58-20X, bidrag är beviljat med 7229:-.
Jag har monterat ihop ramarna och har ganska klart för mig hur jag skall montera dom uppe på mitt tegeltak, förhoppningsvis hinner jag detta i helgen. Jag är grymt imponerad av dessa vakuumrör, grannarna har redan bränt sig >:D jag med ;D.

Styrningen blir lite extra påkostad, jag jobbar med automation/styr- regler på ett fjärrvärmeverk och tycker det är roligt med lite extra lull lull. Den styrning som Sfinx hade kunna leverera hade gjort jobbet, men som sagt är det ju inget ekonomiskt projekt(har jag nämnt det  ::))
Jag hade kanske kunnat skramla ihop ett siemens S7-200 (eller 300) PLC-system och installerat en operatörskontroll till denna (simens WinCC) men som småbarnsförälder så finns inte tiden. Och om man någon gång säljer huset så kan det ju vara kul för köparen att greppa systemet…typ manual etc.  :,v(

Nåväl, valet föll på Sorel TDC 4 (www.sorel.de) levererad av glöd energiteknik (www.glöd.nu), nu verkar det som att denna variant inte är helt färdig så jag får nöja mig med en TDC 3 så länge. Denna saknar ingång för flödesmätaren så energiloggningen uteblir tillsvidare.

Fler bilder kommer...




« Senast ändrad: 23 april 2007, 22:10:28 av KalleT »
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #1 skrivet: 13 april 2007, 00:01:21 »
Ja hur det gått att förvärma varmvatten med solen har vi ju sett här  ;D
http://ljungskile.mine.nu/logg/index.html


Liiite mer än förvärmning med färre rör.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #2 skrivet: 13 april 2007, 07:05:49 »
hej ..
låter vettigt.men du komer att bli snopen ,solfångarna gör mer än bara fövärmer.
mina fixar att värma 500 liter 25-30 gradigt vatten upp mot 75-80 bara för dagen...60rör
trots att jag har borta säkert 3 soltimmmar varje dag pga grannens träd ...grrr


om jag får som jag vill så kommer jag ochså att köra vp jämsides med solfångarna..
vp får jobba med direkt kondensering i tanken upp till 50 grader ..
från 50-100 kommer solfångarna att gå..
allt vatten förvärms i min tank för att färdig beredas i en vanlig elberedare

jag tror att det blir det enklaste å vettigaste systemet,kommer ju alltid att ha 40-50 grader förvärmt vatten åt min lilla elberedre,sen då solen funkar kommer både v-pumpen å elberedaren att slockna ...

dom enda frågetecknen jag har e vart på tanken jag ska sätta in å utgångarna från värme pumpen,funderar att bara värma halva övre delen av tanken med pumpen,dvs sätta in det varma vattnet från pumpen i mitten på tanken  å ta ut vattnet som ska värmas just ovan för
solens inladdnings ställe som är ganska lågt ner i tanken
men det e ju liksom trevliga problem ....om man kommer sig så långt

felet är ju att det INTE är försvarbart för mig att sätta in bergvärme..ser jag min förbryukning över ett år tror jag inte att ett bergvärme system går så mycket billigare
än det jag kör med i dag...
om jag inte räknat bort mig helt så tror jag att jag landar på runt 20 000 kwt per år
i dag,en berväme kalkyl jag gjorde visade  på en ny förbrukning på ca 18 000 kwt
så det e tveksamt om det e vettigt

bergvärmen blir i mitt fall den dagen mina luft luftare pajar,inte en dag tidigare
« Senast ändrad: 13 april 2007, 07:43:50 av Dr Chun-Lan »

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #3 skrivet: 13 april 2007, 07:09:41 »
Jo, jag besöker ofta citactivas hemsida och jag får säga att jag är grymt imponerad av solfångarens kapacitet.

OCH jag har 10 rör mer  :D och troligen väl så bra läge om inte bättre *roflmao*. En arbetskompis som har 7,5m2 plana skall hjälpa mig med lödningen och han ifrågasatte blandningsventilen" den behövs inte, dom brukar bara krångla", "Jo, men man vill ju inte ha 90 ºC i kranen", säger ja, "Så varmt får du inte" svarar han... *roflmao*  *roflmao*
Undra vad det är för skit han satt upp >:D
Kanske en blivande kund sfinx  ;)
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #4 skrivet: 13 april 2007, 07:25:49 »
Jag är på väg att utöka med 30 rör, vilket knappast heller är motiverat ur ekonomisk synpunkt, men jag har lite ideér som kräver lite mer "pulver" i systemet  ^-^ Totalt blir det då 77 rör med en max-effekt på drygt 9,2kW, nåt som borde räcka i de flesta lägen  ;D Åsterstår lite funderande.., hur inkopplingen ska vara, hur rören ska dras, m.m, men framåt hösten ska nog allt vara i full drift..., hoppas jag.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #5 skrivet: 13 april 2007, 08:11:21 »
hej
Mr Hum-Lan
är det lönt att ösa på med så många rör ? inte ekonomiskt utan praktiskt

visst ger det en trevlig effekt ökning men ..hur ska du lagra värmen på ett vettigt sätt,tills du behöver nyttja den ?

jag rymmer ca 3x30 rör till på kåken om jag vill,skulle gärna sätta upp det
men jag tycker att lagrings problemet är det största
dra ner effekten går säkert bra men att spara det e lite värre..

om det funnits nått vettigt sätt att lagra 1000 liter 90 grader vatten energi så blev det affär omg ...det har gott räckt om jag fixat att lagra det en vecka  *vinkar*


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #6 skrivet: 13 april 2007, 12:14:30 »
Lagringen får bli en senare fråga, den har väldigt låg proritet just nu. Iaf är nya rör beställda Sfinx:en 1st 20-rörs å 1st 13-rörs. 13-rör för att få lite bättre utseende, när det ska monteras på väggen. (Så är det nån som ska specialbeställa storlekar genom Sfinx:en, så gör det nu, annars får Ni det inte levererat förrän i slutet av sommaren, p.g.a leveranstiden från hans leverantör.) Å Chun-Lan, det här är lite av ett experiment/test/leksak eller vad Du vill. Jag kommer troligen att skugga stora delar av solfångarna sommartid, med hjälp av nån typ av rullgardin. Det finns riktig trevliga såna hos Silvan, som skulle lämpa sig perfekt till det. Skruvar fast dom i kollektorn, fixar till nån guider, så dom inte blåser omkring, å sen är det bara å skugga efter behov. När sen soltimmarna blir färre, så åker rullgardinerna upp, å jag har ett 77-rörs system, med en max-effekt på ca 9200W. Grundtanken är att snabba på laddningen av tanken, genom att ladda med högre temp + att sommartid är det ofta solsken tidigt på morgonen, men som senare på dagen skyms av moln. Nu kommer jag att täcka in tiden, från det Solen går upp, till kl 20-21 på kvällen  :)

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #7 skrivet: 13 april 2007, 12:19:06 »
O fan.Jag trodde att han bara sålde 30 rörsfångare..
Då kan man ju kanske få upp några på väggen i alla fall  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #8 skrivet: 13 april 2007, 12:57:57 »
O fan.Jag trodde att han bara sålde 30 rörsfångare..
Då kan man ju kanske få upp några på väggen i alla fall  :)

Nejdå, bara å beställa som Du vill ha, men räkna med 2-3 mån leveranstid... Sfinx:en blir alltid lika glad över specialbeställningar, då han ändå har så lite att göra  ;D ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #9 skrivet: 13 april 2007, 20:25:26 »
2st 25 rörs paneler kanske man skulle lyckas få upp lite snyggt.
Borde ju göra lite varm vatten på hög sommaren i alla fall
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #10 skrivet: 13 april 2007, 20:33:44 »
2st 25 rörs paneler kanske man skulle lyckas få upp lite snyggt.
Borde ju göra lite varm vatten på hög sommaren i alla fall

50x 120W = 6kW. Det räcker till vv, å en inte föraktlig mängd värme, så det bör Du bli nöjd med. Jag har bara 44 rör just nu, å det pytsar i värme så det räcker å blir över för vv. Jag skulle då iaf inte tveka en sekund.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #11 skrivet: 13 april 2007, 22:08:26 »
50x 120W = 6kW.
Humlan,
Hur förklarar du siffran 120W? Jag har för mig jag har hört ca 80W på Sfinx-rören. Solen levererar som mest drygt 1000w/m2 och rören är på mindre än 0,1m2. Det kan inte bli 120W, eller?
Beror klart oxå på hur högt du monterar dem  ;)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #12 skrivet: 13 april 2007, 22:34:16 »
50x 120W = 6kW.
Humlan,
Hur förklarar du siffran 120W? Jag har för mig jag har hört ca 80W på Sfinx-rören. Solen levererar som mest drygt 1000w/m2 och rören är på mindre än 0,1m2. Det kan inte bli 120W, eller?
Beror klart oxå på hur högt du monterar dem  ;)
mvh

Klippt från Sfinx:ens hemsida, men samma uppgifter finns på Internet på div ställen, med effekt angivelser mellan 110-120W så det stämmer nog.
--------------------------------------------------------------------------------------

Vakuumrör 58/1800 
Längd 1800 mm
Yttre rördiameter 58 mm
Inre rördiameter 47 mm
Glasets tjocklek 1,6 mm
Rörmaterial Högkvalitativt borosilikatglas
Absorbatoryta  0.082 m2
Ljusöppningsyta 0.09976 m2
Absorbator Ytbeläggning
Stagnationstemperatur >200 C
Vikt/vakuumrör 2 kg
Vakuum P<5 x 10 -e3
Absorbtionseffektivitet > 92%
Värmeledningsförluster <0.8 W/m2 K
Emissionsförluster <8% vid 80 K
Max arbetstryck 8 bar
Hagelbeständighet 25 mm
 
Värmerör för vakuumrör 58/1800 
Anslutning diam 14, L= 75 mm
Material Syrefritt koppar 
Start temperatur <= 25 C
Max Effekt >=120W Värmeledare Aluminium
Max temperatur >=200 C
Vikt 350 gr
------------------------------------------

mvh humlan.

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #13 skrivet: 13 april 2007, 22:35:43 »
Och jag som trodde att denna tråden skulle behandla mitt projekt  :'( 

gör som Chun-Lan och Humlan...starta nya trådar ;) :) ;D *roflmao*
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sol+Värmepump=SANT
« Svar #14 skrivet: 13 april 2007, 22:51:09 »
50x 120W = 6kW.
Humlan,
Hur förklarar du siffran 120W? Jag har för mig jag har hört ca 80W på Sfinx-rören. Solen levererar som mest drygt 1000w/m2 och rören är på mindre än 0,1m2. Det kan inte bli 120W, eller?
Beror klart oxå på hur högt du monterar dem  ;)
mvh

Ärligt talat så kan jag inte alla turer, om hur allt ska beräknas, så jag ska inte ge mig in på hur man fått fram 120W. Klart är iaf att "rören" lämnar högre effekt, har högre stagnationstemp, å klarar högre temp, innan påverkan på coating blir märkbar (+380C). Men gillar Du solenergi, så ägna dig några veckor/månader åt att traggla dig igenom det som står på kinesiska hemsidor om solfångare/solenergi (på engelska såklart) det är mitt råd. Då kommer Du säkert att hitta saker, som kommer å få dig att fundera över hur fan Sverige kan vara ett sånt U-land, när det gäller solenergi.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!