Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 augusti 2009, 13:44:20 »

Även om utombordaren inte har kylproblem (eller inte ens en vattenpump som kan misstänkas ställa till något) så är det bra att ta loss riggen med några års mellanrum och fetta in splineskopplingen mellan motorns vevaxel och drivaxeln, då minskar man risken för att det ska bli "renrakat" där eller att den ska rosta ihop så det är omöjligt att få isär motorn den dag man måste reparera något.
Alla skruvar som går genom aluminiumgjutgods bör man smeta in ordentligt med rostskyddsmedel, t ex tectyl, så att de inte korroderar fast.

Många större vattenkylda utombordare har en förberedd plats för att montera givare för tempmätare. Åtminstone Mercury brukar ha 1/8" NPT-gänga, det innebär att t ex givaren till Biltemas motortempmätare passar rakt av. Många fabriksmonterade givare från bilmotorer (t ex europeiska Ford, Opel, Saab av 70- och 80-talsmodeller) har också samma gänga.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 09 augusti 2009, 22:54:39 »

jag har en mercury 4hk från -88 och den är vatten kyld med avgasutsläpp i centrum av proppelern.
men jag har alldrig bytt inpellern.  På den kommer det en konrtoll stråle uppe vid motorn så man ser att kylningen fungerar
Skrivet av: pricken
« skrivet: 09 augusti 2009, 14:21:07 »

Även jag misstänker att nästan alla utombordare har någon form av avgaskylning...dvs någon form av limpa med sjövatteninblandning.
temperaturerna skulle annars bli farligt/skadligt höga i rigg samt i motorutrymmet.

ACE

Ja att större motorer, typ från 5hp och uppåt har det råder inga tvivel. Jag har visserligen bara en 2hp, en suzuki, och den är befriad från allt vad hetter vattenkylning.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 09 augusti 2009, 12:00:56 »

Up and running!
Skrivet av: nic2
« skrivet: 09 augusti 2009, 10:01:58 »

de flesta yamaha har 1% oljeblandning vad kör du på?    
Jag hade kört tvåtaktsolja med 2% inblandning
Ja, det ska vara 1%, men jag kör 2%, samma som till motorsågen och grästrimmern.
Skrivet av: ace
« skrivet: 09 augusti 2009, 09:13:41 »

Även jag misstänker att nästan alla utombordare har någon form av avgaskylning...dvs någon form av limpa med sjövatteninblandning.
temperaturerna skulle annars bli farligt/skadligt höga i rigg samt i motorutrymmet.

ACE
Skrivet av: pricken
« skrivet: 09 augusti 2009, 00:11:05 »

Nå, jag skall inte svära på något, men jag har aldrig hört talas om det... ;)
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 08 augusti 2009, 23:17:59 »

Kan nog vara så.
Det ser ut som att röret går ända upp tilll utblåset från cylindern, godset är utformat så.
Finns 2 små hål högre upp på riggen, det är nog där vatten och avgaser kommer ut isf.

Huvudelen av vatten och avgaser bör komma ut genom rodret framför propellern, sen brukar det alltid finnas några småutlopp ovanför vattenytan för tomgång och lågfart.
Dessa småhål fortsätter att leverera avgaser och vatten även på fullgas men det mesta går under ytan i propellerstrålen.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 08 augusti 2009, 23:08:16 »

de flesta yamaha har 1% oljeblandning vad kör du på?    
Jag hade kört tvåtaktsolja med 2% inblandning
Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 augusti 2009, 22:54:52 »

Kan nog vara så.
Det ser ut som att röret går ända upp tilll utblåset från cylindern, godset är utformat så.
Finns 2 små hål högre upp på riggen, det är nog där vatten och avgaser kommer ut isf.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 08 augusti 2009, 22:51:11 »

Den där är väl delvis vattenkyld, propellern trycker upp lite grann vatten i röret på bilden som sedan kyler riggen.
Själva motorn är däremot luftkyld

Tvivlar jag starkt på, då måste det ske en cirkulation i riggen, och det blir det inte pga att en propeller snurrar lite i närheten. Dessutom så måste det finnas ett utlopp någonstans för kylvattnet.

Har en italiensk stenålders grunka av märket MAC som ser ut exakt så där.
Propellern trycker upp vatten i röret och det är inte lite tryck i den strålen så ett litet rör som ligger i vägen där får defintivt tryck.
Röret går upp i en avgaskammare under cylindern och följer med avgaserna ut i avgasröret så cirkulation finns.
Eftersom det även finns ett avgasutblås ovan vattenytan så ser man att det kommer vatten genom denna så funktionen är lätt att observera. 
Skrivet av: pricken
« skrivet: 08 augusti 2009, 22:43:31 »

Den där är väl delvis vattenkyld, propellern trycker upp lite grann vatten i röret på bilden som sedan kyler riggen.
Själva motorn är däremot luftkyld

Tvivlar jag starkt på, då måste det ske en cirkulation i riggen, och det blir det inte pga att en propeller snurrar lite i närheten. Dessutom så måste det finnas ett utlopp någonstans för kylvattnet.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 08 augusti 2009, 22:32:14 »

Den där är väl delvis vattenkyld, propellern trycker upp lite grann vatten i röret på bilden som sedan kyler riggen.
Själva motorn är däremot luftkyld
Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 augusti 2009, 21:37:53 »

Ops....hehe....vet inte vad jag ska säga nu. :-[ :-[ :-[
Trodde alla utombordare var vätskekylda, men men, man lär sig något nytt varje dag.

Anledningen till att jag trodde den kylde dåligt var att sista ggn jag använde motorn (5år sedan) så stannade den med jämna mellanrum, trodde den vart för varm.

Idag fick jag för mig att fixa till den, hällde i lite soppa och den startade på 2a rycket, fick blodad tand och började meka.
Helt i onödan alltså. >:(

Kanske ska göra rent kylflänsarna på cylindern och provköra den ordentligt.

Tack pricken mfl för visat intresse. Thumbsup

Haha, det vart precis så som jag inte ville, alltså skruva isär allt helt i onödan.

/nic2



Skrivet av: pricken
« skrivet: 08 augusti 2009, 21:31:07 »

Hehe, dendär får du leta impeller läääänge på, för det finns ingen, luftkyld som den är.

 *vinkar*
Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 augusti 2009, 21:27:08 »

Orkar inte plocka av kåporna nu, men tog en bild underifrån.
Kanske är luftkyld, stora flänsar på cylinern iaf.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 08 augusti 2009, 21:20:47 »

Kan du ta en bild på motorn, utan kåpa?

Jag tror faktiskt inte att den är vattenkyld......
Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 augusti 2009, 21:01:02 »

Har du ngn skruv på växelhuset där det står "wash", ungefär som "oil level"?
Nope.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 08 augusti 2009, 20:07:55 »

Nja, om det är intaget, då måste impellern sitta sitta en bra bit uppe i riggen. Har du ngn skruv på växelhuset där det står "wash", ungefär som "oil level"?
Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 augusti 2009, 19:57:07 »

Är inte detta ett kylvattenintag/rör?
Skrivet av: pricken
« skrivet: 08 augusti 2009, 19:06:24 »

Hmm, då sitter den nog under kåpan som är vid propelleraxeln, tycker kunna ana det, men bara gissningsvis.

 ::)

Förresten, är du säker att den är vattenkyld, ser inget kylvattenintag på den?
Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 augusti 2009, 18:18:10 »

Fick isär nedre delen med nu.
Frågan kvarstår dock, var är impellern?
Plockade isär nere vid proppen också, och därinne är det ju olja och ingen impeller heller nauturligtvis.

Börjar misstänka att den ej sitter i riggen.

Hittar ej motorn på Yamahas sidor som pricken länkade.
Den är för gammal, tidigt 80-tal tror jag.

Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 augusti 2009, 17:47:59 »

Skruvade isär och då ser det ut såhär.
Är det den undre delen som måste isär?

I så fall hur, det finns bara en skruv att skruva ur?
Alltså, jag har skruvat ur bulten mot propellersidan, men motsvarande sida har ingen bult, hur hänger det ihop?

Åhh, snart måste jag nog ta en öl, sånt här är påfrestande...
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 08 augusti 2009, 16:56:29 »

Lossa två skruvar under kavitationsplanet och dra lös växelhuset. Impeller sitter på drivaxeln i kavitationsplanet. Det svåraste är att få växelstag, kylvattenrör och drivaxelsplines att passa ihop vid montering av växelhus.
Håll växelhuset upprätt, annar rinner olja ut genom drivaxelhålet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 augusti 2009, 14:39:03 »

Impelern sitter i riggen brukar inte vara allt för svårt att dela på (om den inte rostat ihop) den brukar sitta under ett plåtlock på drivaxeln. Va nogran när du tar isär växeln så att du får ihop den lika kan bli lite pill annars. Växeln brukar delas antingen bakom ett plastlock i riggen eller uppe under huven.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 08 augusti 2009, 14:06:45 »

Först använder du denna sidan för identifikation, sedan denna för spränskisser, men jag är ganska övertygad att den sitter i riggen som vanligt.
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 08 augusti 2009, 14:05:41 »

 Jag kan göra dig sällskap, inte heller någon utombordaremek., men bild nr. 2, någonstans nere vid propellerhuset borde den sitta.
 Novisen *vinkar*
Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 augusti 2009, 13:25:40 »

Som sagt, är ingen båtmek., och skulle vilja veta vart impellern sitter?
Innan jag gör som jag brukar, ta isär det mesta... helt i onödan.

Hoppas någon vet. :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!