Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning ecodan  (läst 1610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad apcinso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning ecodan
« skrivet: 05 november 2023, 16:28:05 »
Hej.
Jag fick innegivare installerad 8 mÃ¥nader efter installation av pumpen. Nu tycker jag regleringen är kass med hoppiga fram/returtemp samt sämre stabilitet pÃ¥ innertemp. 
Är det någon som vet hur pumpen regleras med innegivaren?
Struntar den dÃ¥ i utegivaren?  Om den inte tar hänsyn till utegivaren längre sÃ¥ är det ju inte sÃ¥ konstigt att den har svÃ¥rt att reglera när ute temp ändrar sig.?
Hälsningar
Ingvar

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Styrning ecodan
« Svar #1 skrivet: 05 november 2023, 19:10:34 »
Den använder även utetempgivaren och tillsammans med innegivaren lär den sig vilken framledning som behövs för att hålla börtemperaturen.
Fungerar klockrent hos mig, golvvärme och borttagna rumsgivare.

Frågan är om du verkligen har den rätt inställd i menyn .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad apcinso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning ecodan
« Svar #2 skrivet: 05 november 2023, 23:51:31 »
Ja den kanske är felinställd. Var kan man se det och hur skall den ställas in?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Styrning ecodan
« Svar #3 skrivet: 06 november 2023, 07:18:32 »
Det syns i displayen hur den är inställd.
Enklast är om du kikar i manualen om hur du ändrar för att styra via trådlös rumsgivare.
Bifogar en bild på hur min display ser ut, är en Geodan men har för mig att det var samma display på min Ecodan.
Du ser en termometer i huset.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning ecodan
« Svar #4 skrivet: 10 december 2023, 17:03:29 »
Hej.
Jag fick innegivare installerad 8 mÃ¥nader efter installation av pumpen. Nu tycker jag regleringen är kass med hoppiga fram/returtemp samt sämre stabilitet pÃ¥ innertemp. 
Är det någon som vet hur pumpen regleras med innegivaren?
Struntar den dÃ¥ i utegivaren?  Om den inte tar hänsyn till utegivaren längre sÃ¥ är det ju inte sÃ¥ konstigt att den har svÃ¥rt att reglera när ute temp ändrar sig.?
Hälsningar
Ingvar

Jag upplever samma. Ojämn och hoppig framledningstemp.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Styrning ecodan
« Svar #5 skrivet: 10 december 2023, 17:09:33 »
Sitter den placerad så det är bra mottagning ?
Kolla även så den inte är placerad vid någon dörr eller fönster som öppnas titt som tätt för då blir den nog snurrig om temperaturen hoppar upp och ner .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning ecodan
« Svar #6 skrivet: 11 december 2023, 03:54:18 »
Sitter den placerad så det är bra mottagning ?
Kolla även så den inte är placerad vid någon dörr eller fönster som öppnas titt som tätt för då blir den nog snurrig om temperaturen hoppar upp och ner .
.
2 meter och gipsvägg borde vara tillräckligt bra. Nej den sitter ganska centralt i rummet, har öppen planlösning.

Såhär såg det ut igår t ex. Ca 2-2 plus utomhus och 19.5 inomhus.


Evigt hoppande och knarrande i rören.
« Senast ändrad: 11 december 2023, 04:06:04 av Kritan »

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning ecodan
« Svar #7 skrivet: 11 december 2023, 07:10:39 »
Hur länge har du haft innegivaren. Första tiden har den "inskolning" till ditt hus.

Eller så har ni lite vattenvolym i värmesystemet så pumpen inte kan reglera som den ska tack vare det. (Av på av på) Mera volym jämmare framledning.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Styrning ecodan
« Svar #8 skrivet: 11 december 2023, 07:44:23 »
Ja det var ett riktigt hoppande och inte så det ser ut hos mig.
Har tagit bort rumsgivarna så det är flöde hela tiden och egentligen bara strypt fördelningen till sovrummet lite så jag får det svalare där.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Styrning ecodan
« Svar #9 skrivet: 11 december 2023, 08:10:15 »
Har innegivare med kabel har fungerat riktigt bra tempen varierar max 1 grad inne
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning ecodan
« Svar #10 skrivet: 11 december 2023, 08:48:04 »
Hur länge har du haft innegivaren. Första tiden har den "inskolning" till ditt hus.

Eller så har ni lite vattenvolym i värmesystemet så pumpen inte kan reglera som den ska tack vare det. (Av på av på) Mera volym jämmare framledning.

Ca 6 mÃ¥nader sÃ¥ hela denna säsongen sÃ¥ att säga.  SÃ¥ kanske det är? Men borde inte firman som installerade den tittat pÃ¥ det? Jag som lekman kan ju inte förväntas veta sÃ¥nt.  ::)  Pumpen är alldeles för överdimensionerad?

Jag ska byta två elraddar mot vattenburna så då ökar ju volymen något iaf men kanske inte jättemycket?

Ska ocksÃ¥ tilläggas att jag har 2 slingor i huset. Men det är enbart den ena slingan som knäpper. PÃ¥ den slingan har en radiator plockats bort. Det kanske ocksÃ¥ pÃ¥verkar? Har raditorn liggandes men de kapade rören lÃ¥ngt in sÃ¥ fÃ¥r bryta upp golvrt.  dontknow

Ja det var ett riktigt hoppande och inte så det ser ut hos mig.
Har tagit bort rumsgivarna så det är flöde hela tiden och egentligen bara strypt fördelningen till sovrummet lite så jag får det svalare där.

Hade du flera givare?
« Senast ändrad: 11 december 2023, 09:08:42 av Kritan »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Styrning ecodan
« Svar #11 skrivet: 11 december 2023, 13:50:14 »
Från början satt det rumsgivare i varje rum som styrde flödet.
Alla dom är bortkopplade så det är fritt flöde hela tiden och Mitsubishis rumsgivare placerad i hallen styr ihop med utetemperatur framledningstemp och fungerar mycket bra.
Är volymen för liten i systemet borde rimligen återförsäljare/installatör påpekat detta och kanske föreslagit någon annan modell och/eller volymtank.
Nu ska det upp fler radiatorer så det kanske räcker.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning ecodan
« Svar #12 skrivet: 11 december 2023, 14:14:41 »
Från början satt det rumsgivare i varje rum som styrde flödet.
Alla dom är bortkopplade så det är fritt flöde hela tiden och Mitsubishis rumsgivare placerad i hallen styr ihop med utetemperatur framledningstemp och fungerar mycket bra.
Är volymen för liten i systemet borde rimligen återförsäljare/installatör påpekat detta och kanske föreslagit någon annan modell och/eller volymtank.
Nu ska det upp fler radiatorer så det kanske räcker.

Ja jag har ju termostater men de är alla satta på max förutom i sovrummen där vi vill ha det svalare typ 18 grader max.

Får sätta upp de först och se hur det blir då. Har inte golvyta till tank men kanske går att fästa på väggen.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning ecodan
« Svar #13 skrivet: 12 december 2023, 11:31:04 »
Se till att vattenvolymen är minst det som krävs enl. dokumentationen. Det borde en kompetent installatör sett till.
Om allt annat är rätt injusterat så är det bara så att värmebehovet är mindre än lägsta möjliga effekt från värmepumpen.

I "kritans" diagram kan man se start/stopp ca en gång/timme vilket inte är konstigt OM värmebehovet är mindre än maskinens min avgiven effekt. Studera maskinens min.effekt och jämför med husets effektbehov vid given utetemp.

Eftersom reglering ska ske med rumsgivare så är rumstemp. ärvärde det mest intressanta. Framl.temp blir som den blir för att hålla rumstemp börvärde.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning ecodan
« Svar #14 skrivet: 13 december 2023, 11:00:30 »
Se till att vattenvolymen är minst det som krävs enl. dokumentationen. Det borde en kompetent installatör sett till.
Om allt annat är rätt injusterat så är det bara så att värmebehovet är mindre än lägsta möjliga effekt från värmepumpen.

I "kritans" diagram kan man se start/stopp ca en gång/timme vilket inte är konstigt OM värmebehovet är mindre än maskinens min avgiven effekt. Studera maskinens min.effekt och jämför med husets effektbehov vid given utetemp.

Eftersom reglering ska ske med rumsgivare så är rumstemp. ärvärde det mest intressanta. Framl.temp blir som den blir för att hålla rumstemp börvärde.

Ja det var inget som helst de pratade om iaf. Hur kan jag räkna ut vilken volym jag har?

Vad jag förstått så brukar man dimensionera efter kallaste dagen så man helt ska slippa elpatron? Vet inte riktigt vad det är i mellanskåne. Oftast är här ju bara runt nollan, enstaka dagar 10-15 minus. Jag har WM85YAA. Som jag tolkar det är min effekten 3kw.

Om det är låg vatten volym så hinner inte kompressorn göra sig av med vattnet tillräckligt fort och den slår av för att inte bli för varm/använda elpatron eller?


Huset är byggt 2005 så om man kör 0.45*120=54 alltså ca 5.4kw? Vet inte vilken temp man räknar med då.

(med de 2 kommande elementen sÃ¥ blir ytan snarare 135 kvadrat  vilket skulle vara ca 6kw)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!