Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 6 av 7 element i källaren kalla  (läst 13621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
6 av 7 element i källaren kalla
« skrivet: 03 januari 2017, 10:53:39 »
Hej
Någon gång mellan våren o nu så har ngt hänt med vårt element system. Vet att vi bytte en av kompressorerna detta året så systemet har varit tömt på vatten.
Please help

Symtom:
6 av 7 element i källaren är kalla. ett är ljummet men det är en fis i havet.
Entreplans element fungerar men vissa är inte optimala. Detta är inte prio just nu
Logg kurvan ser wacko ut, men kan för lite för att analysera det! Ser ut som det läcker värme till elementsystemet när varmvatten produceras.

System:
Enrörs med avstick för varje element. Samma rör går till nästa element. Se bilder. Finns bara en slinga.
Första Elementet i slingar är iskallt. Andra är varmt. Det enda som funkar!
Alla termostater är borta. Har alltid varit så.
Har inte hittat en enda "stryp" funktion på vare sig element eller slinga.

Loggern:
Varmvatten= en meter in på röret efter värmeväxlaren. alltså det röret som producerar varmvatten. Alltså inte vattentemp i tanken. Sänks nattetid med 4 grader.
Returtemp sitter på T-kopplingen där rören går ihop i pannrummet.
Framledning sitter en meter in efter värmeväxlaren.

Vad jag provat:
Tryckkärl var kasst. Utbytt. En Bar på systemet.
Cirkpump kontrollerat av en Röris. Han sa att den funkade!
Luftat alla element MER än 5 ggr. Ingen luft kommer ut. Gjort med avstängd CP
Knackat på alla stift på element. Hjälper inte.
Stängde alla element på Entreplan. Monterade termostster på alla o stängde. Tror systemet fick tuppjuck för pumpen slog av och larmade för Tryckvakt två ggr.


Vad KAN det vara för fel?:
Luftfickor i röret så vatten inte kan ta sig neråt? Alla element uppåt funkar ju?
Alla element pajjade samtidigt!!!
Elementen är strypta för mycket o nu pajjade de för flödet blivit för lågt?
Flödet helt kasst. CP paj eller stop i rör?

« Senast ändrad: 03 januari 2017, 11:11:17 av lar282 »
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad mcnisse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2017, 12:03:09 »
Citera
Knackat på alla stift på element. Hjälper inte.
Jag har ett element som var kallt, till slut testade jag med en tång och försiktigt drog ut stiftet på elementet. Då fungerade det igen! Verkade som om det kärvat lite med med att med tång dra fram och tebax blev det bra. Sen har jag ett annat element där detta knep inte hjälpte - men det är tillräckligt varmt i det rummet ändå... Så inte säkert detta hjälper.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2017, 12:07:22 »
Jag har ett element som var kallt, till slut testade jag med en tång och försiktigt drog ut stiftet på elementet. Då fungerade det igen! Verkade som om det kärvat lite med med att med tång dra fram och tebax blev det bra. Sen har jag ett annat element där detta knep inte hjälpte - men det är tillräckligt varmt i det rummet ändå... Så inte säkert detta hjälper.

Har provat med tång försiktigt oxå
//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2017, 16:03:27 »
Skruva loss termostaten , knacka på pinnen med skaftet på en morakniv ,brukar funka
tryck flera gÃ¥nger pÃ¥ den , motionera , gÃ¥r det inte  var väldig försiktig sÃ¥ du inte fÃ¥r grader pÃ¥ pinnen , dÃ¥ är det kört .
Dom brukar fastna under sommaren i stängt läge p.g.a. föroreningar i vattnet ,
ett tips , lossa på termostaten under sommaren så står dom öppna ,det är lättare att
peta in än ut

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2017, 16:05:11 »
Skruva loss termostaten , knacka på pinnen med skaftet på en morakniv ,brukar funka
tryck flera gÃ¥nger pÃ¥ den , motionera , gÃ¥r det inte  var väldig försiktig sÃ¥ du inte fÃ¥r grader pÃ¥ pinnen , dÃ¥ är det kört .
Dom brukar fastna under sommaren i stängt läge p.g.a. föroreningar i vattnet ,
ett tips , lossa på termostaten under sommaren så står dom öppna ,det är lättare att
peta in än ut

Allt ovan har jag gjort. Känner att det inte är troligt att alla sex element stift bara huxflux hänger sig -:(
Som sagt. Termostater ÄR borta under hela året.

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2017, 16:23:28 »
Ett enrörssystem är knöligt att fÃ¥ luft  ur.
Går rören i taket på källaren så har du troligtvis luft i elementen , det behövs inte mycket för att stoppa upp flödet .
Stäng allt som går upp ,går det att gasa på pumpen , stäng alla utom den sista ,lufta
 dÃ¥ fylls rören , stäng sista öppna näst sista o.s.v

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2017, 16:29:04 »
Kollade dina foton
Varför är tilloppet inkopplat nedtill , ska vara överst på kaminen
Du har nog haft lite tur med funktion tidigare , när man ser hur elementen
är inkopplade på stammen . med en sådan koppling går vattnet förbi elementet
om det det inte sitter en strypbricka mellan ut och in .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2017, 17:12:19 »
Tycker också det ser konstigt ut att det funkat förut.
Grov stam med pyttiga avstick kräver som sagt strypflänsar för att det ska funka.
Gissar att dessa flänsar eroderat bort.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

La282

  • Gäst
La282
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2017, 18:18:02 »
Kollade dina foton
Varför är tilloppet inkopplat nedtill , ska vara överst på kaminen
Du har nog haft lite tur med funktion tidigare , när man ser hur elementen
är inkopplade på stammen . med en sådan koppling går vattnet förbi elementet
om det det inte sitter en strypbricka mellan ut och in .

Bild fyra är alltså det enda elementet som funkar. Detta har det kortaste avstickarrör. Kanske därför det funkar.

Rören är i betongväggen på tre av elementen. Tror ni luften kan flytta sig om jag stänger alla utom ett alltså? (O luftar sista på ovanvåning)

Hur gör man annars för att få bort luften?

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2017, 09:13:26 »
Ett enrörssystem är knöligt att fÃ¥ luft  ur.
Går rören i taket på källaren så har du troligtvis luft i elementen , det behövs inte mycket för att stoppa upp flödet .
Stäng allt som går upp ,går det att gasa på pumpen , stäng alla utom den sista ,lufta
 dÃ¥ fylls rören , stäng sista öppna näst sista o.s.v
När jag stänger alla element på entreplan så har pumpen en tendens att slå ifrån o varna för tryckvakt! Antar att vattnet rusar från punkt A->B för snabbt?
Men, jag har provat och det hjälper inte. Provade detta innan jag skrev om hjälp här.

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2017, 09:15:21 »
Tycker också det ser konstigt ut att det funkat förut.
Grov stam med pyttiga avstick kräver som sagt strypflänsar för att det ska funka.
Gissar att dessa flänsar eroderat bort.  Sc:,h
Samma pyttiga avstick funkar ju uppåt till entreplan? bara neråt som inte funkar.

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2017, 09:44:22 »
Har du kollat/rengjort eventuellt smutsfilter, om du tömt systemet så kan det ha lossnat mycket skit som satt sig i systemet.
Kolla även cirkpumpen igen, öppna muttern på baksidan av motorn och kolla så att axeln verkligen snurrar (kan komma ut lite svartvatten så lägg oöm trasa under).
Kör cirkpumpen på högsta hastighet.
Försöka följa ledningarna och se var högpunkterna ligger, dit åker luften, lufta där.
Egentligen borde det inte kunna komma luft i radiatorerna nere tycker jag, hur skulle det gått till?

Du skulle kanske kunna prova spola systemet på något sätt, finns det någonstans ett avstick där du skulle kunna ansluta spolvatten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2017, 10:13:01 »
Samma pyttiga avstick funkar ju uppåt till entreplan? bara neråt som inte funkar.

//Lasse

Varmt vatten stiger uppåt, det är emot naturens lagar att få varmt vatten att sjunka.
Så om strypflänsarna inte är OK längre så kommer bara radiatorer uppåt att bli varma.
Tycker installationen ser skum ut, avstick nerÃ¥t frÃ¥n enrörsystem är dömt att inte bli bra.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2017, 10:34:17 »
Man måste ju nästan utgå från att det finns strypningar, men att flödet är för lågt för att det skall bli tillräckligt difftryck över strypningarna för att driva igång flödet.
Att 6 strypningar skall ha korroderat sönder från en säsong till nästa tycker jag känns mer långsökt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: 6 av 7 element i källaren kalla
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2017, 11:30:20 »
Har du kollat/rengjort eventuellt smutsfilter, om du tömt systemet så kan det ha lossnat mycket skit som satt sig i systemet.
Kolla även cirkpumpen igen, öppna muttern på baksidan av motorn och kolla så att axeln verkligen snurrar (kan komma ut lite svartvatten så lägg oöm trasa under).
Kör cirkpumpen på högsta hastighet.
Försöka följa ledningarna och se var högpunkterna ligger, dit åker luften, lufta där.
Egentligen borde det inte kunna komma luft i radiatorerna nere tycker jag, hur skulle det gått till?

Du skulle kanske kunna prova spola systemet på något sätt, finns det någonstans ett avstick där du skulle kunna ansluta spolvatten?
* Smutsfilter EJ rengjort. Röris sade att man måste tömma systemet för detta. Ska säga att han gör det när han kommer. TACK
* Högpunkterna ligger i nästan samma nivå alla på entreplan och jag har testat o lufta alla.
* Det var röris som öppna ngt på CP och snurrade manuellt eller ngt. Han sa att den funka.
* Jag anser heller inte det kan komma luft i källarelement. de ligger ju nedanför stammen.
* Avstick? Menar du på element i källare? Ser ut som det. Lägger upp en bild.
* CP är på högsta (3)

Varmt vatten stiger uppåt, det är emot naturens lagar att få varmt vatten att sjunka.
Så om strypflänsarna inte är OK längre så kommer bara radiatorer uppåt att bli varma.
Tycker installationen ser skum ut, avstick nerÃ¥t frÃ¥n enrörsystem är dömt att inte bli bra.  :-\
* Alla T-stickrör nedåt är böjda nedåt så jag antar att det är så vattnet kommer nedåt. Kanske inte är flänsar alls i sådana. Man ser ett på en av bildeerna.
* Ang installationen så har den varit så sen slutet av 60 talet och har fungerat. Tyvärr kan jag inte dra om rören bara så där -:( tre av rören går desutom upp i betongväggen så man ser inte dem ens, men de andra ser man så där kan jag testa saker.


Man måste ju nästan utgå från att det finns strypningar, men att flödet är för lågt för att det skall bli tillräckligt difftryck över strypningarna för att driva igång flödet.
Att 6 strypningar skall ha korroderat sönder från en säsong till nästa tycker jag känns mer långsökt.

Jag lägger upp bilder på ett element men jag ser inga strypningar. Kan ni ge tips på hur sådana ser ut? Eller sitter dom inte på elementen?

TACK för alla svar. Fortsätt ge mig tips. Röris sak komma igen men han var lite osäker på vad han skulle göra, så alla tips är guld värda

//Lasse
« Senast ändrad: 04 januari 2017, 11:37:38 av lar282 »
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!