Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E12 CKP krÃ¥nglar tror jag  (läst 6248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
E12 CKP krånglar tror jag
« skrivet: 15 januari 2006, 13:22:39 »
Har haft min pump i 12.5 månader och sparat in 9500kw.

Det är jag nöjd med.

Förra vintern januari-mars så fick jag ha lite stödvärme cirka 25 timmar totalt och det var när det låg mot -18 och nedåt.

Denna vintern har jag saknat den där bastuvärmen. Har fått stödvärma med ett element redan vid -4 grader.

jag mäter temperaturen på utblåset med en kötttermometer (digital) som jag satt fast med häftmassa under vingen som reglerar vilken höjdvinkel luften skall spruta ut på.


Nu hjar jag bara mätt i en kvart men fått att det har pendlat mellan 36-41 grader och det är endast -1 grad ute. Jag har 30grader inställt och fullt blås inställt.


Detta kan väl inte vara normalt?

Har den läckt lite kylmedia sakta under ett helt år så att det är först nu som det börjar märkas.??????

Utloggad flugis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2006, 14:58:56 »
Jag har också haft en E12CKP i grygt ett år och spart t.o.m. lite mer än dig ( med mina förutsättningar). Är med andra ord mycket nöjd med pumpen.
Min pump började, för ca 1 mån., sedan också tappa uppvärmningsförmåga och efter ytterligare några dagar blev den helsvag. Tittade jag då på uteaggregatet så bildades inget frost över hela utan ett ca. 15 cm. brett band runt om förångaren. Ringe då rep. som konstaterade att gasen läckt ut. Han fyllde på och allt verkade frid och fröjd. Efter några dar tappade den värmeförmågan igen och det bildades åter ett smalt frostband runt uteaggregatet. Rep. kom igen och fyllde gas och allt verkade ok. När han sedan satte på locket till påfyllnadstappen började pumpen läcka gas. (Kollades med läckagemätare). Då visade det sig att när han skruvade på hatten kom denna åt backventilen som sitter i påfyllnadstappen. Kulan trycktes in och gas läckte. Han böt backventilen och satt en packning mellan hat och påfyllnadstappen.
Nu är allt o.k.
Temperaturen vid inneaggregatet på min pump är som max ca. 53 grader vid +/0.
Du bör ta kontakt med en rep. för att få pumpen läckage - och tryckkontrollerad.
Det är mitt förslag.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2006, 16:06:09 »
Det första ni skall göra är att lossa de två skruvarna på insidan gummiplopparna i underkant på luftutblåset och lossa höljet på innerdelen
tag tryckluft och blås rent hela lamellbatteriet. jag har ett flertal fall där igensättning av lamellerna redan efter 1 år uppstått,
Jag är övertygad om att joniseringen påskyndat detta förlopp på panasonic. det går självklart bra att använda vatten på ett försiktigt vis.
det som händer är att kompressorn ej varvar upp tillräckligt vid igensättning. kör kyldrift någon vecka så slipper ni göra detta varje år!
om felet kvarstår efter rengöring och fläkten inte varvar upp på högre vartal är det till 99% pysläcka.
Obs! bakÃ¥tvänd dammsugare är otillräcklig.   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2006, 17:19:10 »
Jag tackar för informationen.

Jag får nog ringa installatören.

Vill inte greja med garantiapparater.

Det där med att den inte varvar upp stämmer här hos mig.  Är nog läcka enligt din beskrivning.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2006, 08:26:32 »
Har pratat med företaget och de sa att jag skulle mäta insuget ovanpå innedelen och jämföra med utblåset. Det skulle skilja ca 14 grader och då skulle det vara ok.

Märkligt tycker jag för är det kallt och jag får stödvärma och inte behövde göra det i fjol så är något konstigt.

Naturligtvis skall jag mäta men det slår mig att om resonemanget med 14 grader skillnad är ok betyder ju det att du egentligen aldrig kan få mer än utetemperaturen plus 14 grader. Dvs vid 0grader ute så kan maskinen endast ge 14grader i uppvärmning.
Jag menar att om det är 0 ute och den värmer upp till 14 så har man en ny lägre gräns vilket innebär att den i detta läge skall kunna ge 14 till dvs upp till 28. Sedan finns det naturligtvis ett tak för hur mycket den orkar värma upp.

Hursomhelst: varmt och gott förra vintern och nu måste jag stödelda med elelementen. Skillnaden i hus är att jag bytt ut hälften av alla dragiga fönster till isolerande fönster.
Det borde ju inte innebära att jag skall få det kalare inomhus?

För övrigt: ni som har runt 50 grader i utblås har ni då 35 graders rumstemperatur ;D


Någon som kan förklara företagets resonemnag? (Enligt dem var det leverantören till dem som sade detta med 14 grader)

Kan tala om att jag vid full värme inställd sedan 3 dygn har hela 21 grader 5 meter frÃ¥n pumpen. ÖvervÃ¥ningen gÃ¥r pÃ¥ stödelement idag och cirka 19-20 grader.  Förra vintern hade jag 23 grader pÃ¥ övervÃ¥ningen och pumpen inte inställd pÃ¥ full värme.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2006, 09:11:02 »
Du skall inte mäta som du blev uppmanad då temperaturen mellan in och ut fortfarande kan ha denna skillnad trots att kompressorn varvat ned om du har igensättning av innebatteriet. eller alternativt kompressorn jobbar för fullt men fläkten stegar ned ett steg.

Jag upprepar ovanstående om vikten att kolla genom att blåsa med tryckluft! "Om fläkten går på fullt varvtal"!

Om fläkten aldrig varvar upp på fullt eller hela tiden stegar bak ett steg så är läckage ett faktum ofta med ett frostband på utedelen.

En installation jag gjorde för exakt ett år sedan uppstod problemet och efter renblåsning som kunden inte trodde något vidare på, fungerar nu allt perfekt. 

Hela huset fick dammsugas sen men pumpfunktionen är vikigast!
« Senast ändrad: 16 januari 2006, 09:18:18 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2006, 10:05:29 »
Tackar för infon.

Jag har ingen tryckluft så hör gör jag då?
Behöver jag göra det då du nämner villkoret om fläkten går på fullvarv.
Om det är inomhusfläkten så tycker inte jag att den går för fullt. Bland annat händer ingenting när jag trycker på powereffekt.
Jag och min sambo har båda reagerat på att förra vintern kunde man knappt sova för oväsendet när det var kallt men idag så upplever vi det som det saknas ett eller två steg i hastigheten.

Utloggad flugis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2006, 10:18:53 »
Du kan för att kontrollera ev. läckage, ex i utedelen, ta bort luckan på höger sida där röranslutningarna sitter och känna efter om det det finns olja där. Läcker gasen ut kommer också kompressoroljan med.

Att mäta temp.skillnaden in ut vid inneaggregatet kan ej avgöra pumpens funktion. Jag hade vid mitt läckage en skillnad på ca 14 grader ändå.

Å se'n det här med igensatt inneaggregat tvivlar jag på. Inte har du väl så skitigt inne att filteren i aggregatet inte klarar av att rensa luften. Sitter pumpen i ett garage och filtrena är borttagna kan jag tänka mig att aggregatet skitas igen.

Det man skall göra ca 1ggr/veckan är att suga filtren rena med dammsugare för bra funktion.

Kolla anslutningarna i uteaggregatet !

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2006, 10:26:22 »
Du kan för att kontrollera ev. läckage, ex i utedelen, ta bort luckan på höger sida där röranslutningarna sitter och känna efter om det det finns olja där. Läcker gasen ut kommer också kompressoroljan med.

Att mäta temp.skillnaden in ut vid inneaggregatet kan ej avgöra pumpens funktion. Jag hade vid mitt läckage en skillnad på ca 14 grader ändå.

Å se'n det här med igensatt inneaggregat tvivlar jag på. Inte har du väl så skitigt inne att filteren i aggregatet inte klarar av att rensa luften. Sitter pumpen i ett garage och filtrena är borttagna kan jag tänka mig att aggregatet skitas igen.

Det man skall göra ca 1ggr/veckan är att suga filtren rena med dammsugare för bra funktion.

Kolla anslutningarna i uteaggregatet !


Vänta så får du se flest igensättningar sker vid 5 år och hur mycket har du då losat åren innan!
problemet är stort och joniseringen påskyndar förloppet om ej kyldrift används.

min teori om detta är att filtret är inget filter det fångar gråsparvar mm.
partiklar som blir negativt laddade passerar detta nät och fångas mot flänsarnas positivt laddade ytor, fuktionen blir som elektrostatfilter.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2006, 16:03:36 »
Hej, lite spekulationer.
Kan det ha varit så att innan du böt fönstren så försvann innomhusluften ut ur huset på övervåningen och då sögs den varma luften nerifrån upp och det blev varmt där uppe, och då sjönk temperaturen där nere så då fick pumpen jobba med att värma upp mera, vilket kan vara anledningen till att pumpen inte jobbar så hårt iår.
När du mäter temperaturen på det sätt som dom sa så ser du visserligen hur mycket pumpen värmer men det intressanta är insugstemperaturen, den styr om pumpen tycker att det behövs värme och om värmen samlas runt pumpen så tycker pumpen det räcker och då blir det kallt uppe om det är som jag skrev.
Vad att göra, jo förflytta luft runt i huset.
Nä nu orkar jag inte mera, det finns många ideer om sånt.

Lycka till
Messer

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2006, 16:10:54 »
Du kan för att kontrollera ev. läckage, ex i utedelen, ta bort luckan på höger sida där röranslutningarna sitter och känna efter om det det finns olja där. Läcker gasen ut kommer också kompressoroljan med.

Att mäta temp.skillnaden in ut vid inneaggregatet kan ej avgöra pumpens funktion. Jag hade vid mitt läckage en skillnad på ca 14 grader ändå.

Å se'n det här med igensatt inneaggregat tvivlar jag på. Inte har du väl så skitigt inne att filteren i aggregatet inte klarar av att rensa luften. Sitter pumpen i ett garage och filtrena är borttagna kan jag tänka mig att aggregatet skitas igen.

Det man skall göra ca 1ggr/veckan är att suga filtren rena med dammsugare för bra funktion.

Kolla anslutningarna i uteaggregatet !


Vänta så får du se flest igensättningar sker vid 5 år och hur mycket har du då losat åren innan!
problemet är stort och joniseringen påskyndar förloppet om ej kyldrift används.

min teori om detta är att filtret är inget filter det fångar gråsparvar mm.
partiklar som blir negativt laddade passerar detta nät och fångas mot flänsarnas positivt laddade ytor, fuktionen blir som elektrostatfilter.

Jag tror att du kan ha rätt "vpdoc", en av mina grannar har en IVT monterad mars/april 2005 han sa tidigare i vintras att han tyckte att det var lägre effekt på pumpen nu än tidigare och fick ett tips av sin installatör att renblåsa innerdelen, han blåste med dammsugaren och fick tillbaka effekten säger han (+ mycket med damm)
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad janolof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2006, 18:10:00 »
Hur skulle kyldrift påverka igensättningen ? ???
/Jan Olof

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2006, 18:17:35 »
Ursäkta missen!
Då kyldriften avfuktar luften, så följer dammet med kondensvattnet som rinner ned i droppskålen och försvinner ut.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2006, 18:27:49 »
Tackar för infon.

Jag har ingen tryckluft så hör gör jag då?
Behöver jag göra det då du nämner villkoret om fläkten går på fullvarv.
Om det är inomhusfläkten så tycker inte jag att den går för fullt. Bland annat händer ingenting när jag trycker på powereffekt.
Jag och min sambo har båda reagerat på att förra vintern kunde man knappt sova för oväsendet när det var kallt men idag så upplever vi det som det saknas ett eller två steg i hastigheten.

Så då är det klart!
Alltså köldmediebrist!

Lossa plastlocket på utedelen för att se om det finns spår av olja vid röranslutningarna.
det finns två kopplingar till, ofta på utsidan hålet i väggen, dom kan vara övertejpade men försök se om det finns olja på utsidan rören.
Reta inte installatören genom att riva bort tejp och isolering, problemet är att fÃ¥ installatören att erkänna för sig själv och dig att det är ett fel överhuvudtaget. använd fantasin och höj rösten och gapa om svinkallt mm!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: E12 CKP krånglar tror jag
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2006, 18:59:31 »
Mycket tacksam för alla råd.

Företaget skall höra av sig i slutet av veckan.
Jag har mätt upp till ca 14 graders skillnad.

Nu har vi 4 minus ute och pumpen ger 36grader i utblåset. :-\

Detta med att luften försvann uppåt tror jag den fortfarande gör då jag har mekanisk frånluft. Sedan så har jag också provat att flytta luft med två datafläktar mellan våningarna för att se till så att inte pumpen tycker det är varmt nede och struntar i att jobba så att övervåningen förblir kall.

Men alltså: Det troliga är alltså läckage av köldmedium och detta pga detta om jag förstått rätt
1. Den varvar inte upp till max
2. det är låg utblåstemperatur
3. Om det finns olja vid anslutningarna. Detta är ej kollat än.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!