Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r man rätt mängd gas, R410A, med bara manometer när man fyller hela systemet?  (läst 8528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zundapp_lars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej, jag har en fråga angående en installation av en värmepump Daikin Siesta.
Den första installatören lyckades inte så bra med att ansluta det mindre gasröret i utomhusdelen utan muttern skar i gängerna. Han tog med sig den tillbaka till verkstaden.
En vecka senare kommer en ny kille och säger att nu har han lagat den och lödat dit en ny anlutning. Han har provfyllt maskinen med kvävgas och släpper ut den innan han börjar vakuumsuga hela system efter att ha monterat rören. Efter vacuumpumpningen startar han maskinen och låter den suga i sig från flaskan med 410 gas utan att väga hur mycket han fyller i, han går bara på trycket på manometerstället.
Kan jag känna mig lugn att han fick i de 1000 g gas som det skall vara eller är det osäkert hur maskinen kommer att fungera i framtiden. Tacksam för svar.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Nej, du kan INTE lita på det. Normalt är ju en del av kylmediet i gasform och en del i vätskeform i en värmepump eller annan kylanläggning. Så länge värmepumpen står stilla och samma tryck och temperatur råder i hela systemet, så blir trycket lika med kylmediets ångtryck vid aktuell temperatur. Det går inte att märka bara genom tryckmätning om man skulle fylla fel mängd, annat än om det blir frågan om riktigt grova fel (trycket blir ju lägre om man inte fyller så mycket att något kylmedium någonsin får tillfälle att kondensera).

R410 är ju dessutom en blandning av två eller tre olika kylmedier, om man fyller det i gasform från upprättstående flaska riskerar man att bara få med det mest lättförångade av dem. Och om man använder en flaska som någon tidigare har fyllt i gasform från, så är det inte säkert att det längre är rätt blandning i flaskan.

I en del fall kan man bestämma vad som är rätt fyllning utan att väga kylmediet, det kan t ex röra sig om att samtidigt mäta tryck och temperaturer på flera ställen i värmepumpen under körning, kanske även kompressorns strömförbrukning, och jämföra mätvärdena med diagram eller tabeller för aktuell värmepump. Förr fanns det en del tvivelaktiga och billiga luftvärmepumpar där fyllningsuppgifterna på typskylten inte stämde så bra med verkligheten, så där var man tvungen att ta till mer laboratoriemässiga metoder (och kanske flera timmars mätande) om man verkligen ville vara säker på att få maskinen lagom fylld.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
1 kg lÃ¥ter som en normal laddning i en VP om man hÃ¥ller sig inom rekommenderade rörlängderna för maskinens tänkta laddning (längre rör kräver mer köldmedie och det brukar finnas lathundar/formler som säger hur mycket extra köldmedie  per meter extra rör när när man gÃ¥tt över en viss längd)

Om montören vägde in mängden sÃ¥ skulle jag nog inte oroa mig sÃ¥ mycket, och som lekman som betraktar det hela är det inte heller sÃ¥ lätt och se om det fylldes vätskemässigt via dykröret i tuben eller om det togs i gasform. Nu har R410A väldigt liten glide (ca 0.25 grader K) och om det mot förmodan skulle fyllas i gasform sÃ¥ är fraktioneringen väldigt liten (det är därför  det finns A i R410A-betekningen) och därmed ingen katastrof eller ens märkbar pÃ¥verkan.

Det hade varit annan sak om det hade varit 407C... (C innebär att gliden är mycket större och det finns alternativ med mindre glide i R407-familjen - dessvärre brukar det innebära högre andel av de mindre önskade och svårnedbrytbara HCF-ämnena i blandningen som R125 och liknande...

Jag skulle inte gå och oroa mig över detta och du har också förmodligen garanti på detta några år framöver.

Om nÃ¥gra Ã¥r sÃ¥ kommer det inte finnas nÃ¥gra R410A-maskiner att köpa längre inom EU utan det blir baserat pÃ¥ ren R32 eller propan/propen (R290 resp R1270) och eventuellt etangas (R170) i blandning med propylen (1270) i 20/80% blandning  för att simulera R410A tryckmässigt.



Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Grejen var väl det att montören inte vägde in rätt mängd enligt märkskylten utan fyllde på och kollade via arbetstryck om det var rätt mängd vilket gjorde zundapp Lars konfunderad.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad zundapp_lars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Det stämmer, om man läser rubriken så framgår det redan där varför jag känner osäkerhet om fyllningsmängden.
Tack för det första svaret.
« Senast ändrad: 23 juli 2015, 08:50:29 av zundapp_lars »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En "riktig" kyltekniker fyller den mängd systemet behöver, kontrollerar tex mha överhettningen att så är fallet
Det är möjligt att du lyckats med det nästan omöjliga... att få en en av dessa killarna/tjejjerna.

teknikern kyla

  • Gäst
Nä man får inte rätt mängd. eftersom det är en inverter kompressor så kan man inte fylla på tills man tycker den går bra utan man måste väga in det!
Gör om och gör rätt.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Nä man får inte rätt mängd. eftersom det är en inverter kompressor så kan man inte fylla på tills man tycker den går bra utan man måste väga in det!
Gör om och gör rätt.
Ser man till att ha fullt varvtal på kompressorn och fläktar vid fyllning så går det utmärkt att fylla på överhettningen om inte den omgivande temperaturen är extrem åt något håll.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som jag skrev det finns kyltekniker och kyltekniker....

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Alla platsbyggda maskiner av lite större modell fylls efter tryck och temperatur mätt på några punkter....

Mycket handlar om skicklighet på den som fyller och hur van man är på modellen ifråga.

Man kan nog ifrågasätta mera på de förfyllda maskiner där man kopplar in variabel längd av rör utan att efterjustera mängden köldmedie, utom när rören går över en viss längd och då går på tabell...

Du fÃ¥r titta när det blir kallare och om det vid VP-drift blir jämn och fin frost pÃ¥ utedelens evaporator utan tydliga ränder helt utan frost över flera rör i bredd (det kan saknas frost en bit pÃ¥ en enstaka rörslinga - det är ok)  - sÃ¥ är maskinen rätt fylld.

 

Utloggad zundapp_lars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tack för era svar jag är nöjd.
/lars :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!