Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE PELLUX 200  (läst 6249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
NIBE PELLUX 200
« skrivet: 19 april 2010, 16:45:37 »
Vi har problem med vår nya Pellux 200 från NIBE.
Jag tänkte posta alla våra försök till att få svar från NIBE här på forumet och ni är välkomna att följa med.
Fakta: NIBE PELLUX 200
Pelletsbrännareffekt: 25kw
Elpatron: 9kw
FAMILJ: 2 vuxna
HUS: 125 m2 trähus, 30-tal, tilläggsisolerat, vattenburen värme.

VÃ¥ra problem:
1. Automatsotningen på pannan går ca 15 ggr om dagen och det låter då som ett tåg kör igenom huset.

2. Varmvattnet värms upp via en plattvärmeväxlare, som enl NIBE skall säkerställa att varmvattnet inte tar slut genom att "tappvarmvattnet värms upp i samma takt som det förbrukas"

MVH
Anders

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE PELLUX 200
« Svar #1 skrivet: 19 april 2010, 19:42:03 »
Hej Anders999

Jag upplåter inte detta forum för utpressning av företag, av den enkla anledningen att jag inte anser att det är OK att utöva utpressning genom förtalskampanjer.
Vill du ha tips från andra i forumet om vad du kan göra är det helt OK för mig att diskussionen fortsätter i denna tråd, men är du bara ute efter att smutskasta och utpressa företaget ifråga så ser jag hellre att du satsar ditt krut på någon annan sajt, där de accepterar denna typ av handlande.
Tyvärr kanske du inte kan få så mycket hjälp i detta forum då fokus ligger på värmepumpar, men det är inte alls omöjligt att det finns någon här som har erfarenhet av just din typ av pelletsbrännare.

MVH

Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad _ingemar_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: gävleborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE PELLUX 200
« Svar #2 skrivet: 19 april 2010, 22:39:07 »
det verkar som att brännaren går 15 ggr/dygn då det enligt manualen till pannan
"Meny 10.0 är de utökade menyerna för pannans sotnings-
funktion. Under meny 10.0 finns menyn 10.1 där pannans
automatiska sotning aktiveras eller avaktiveras. Den automa-
tiska sotningen sker i 10 s varje gång brännaren får startsig-
nal."
vet du vad som gör att det låter i sotnings läget ?
vad har du för brännare ? nibes brännare verkar ha 10 - 20 kW (med variabel effekt)
ang varmvattnet vilken temperatur är pannan inställd på ?

jag har en nibe pellux panna dvs föregångaren till din, när min panna står på 60°C så blir det lite klent med varmvatten.
ex pannan står på 65 ºC när jag kliver in i duschen så tar det brännaren upp till ca 12 min innan den ger full effekt då hinner pann temperaturen sjunka yttligare.
vad står elpatronen inställd på för temperatur ?
sen är det väl åxå så att det är i första hand installatören som ska ta garanti ärende ?
1½ plans hus 90 kvm bo yta 60 kvm biyta, värmer huvudsakligen med pellets har även en l/lvp samt en braskamin inst hösten -09. 2 i hushållet + katten
förbrukning 8500kw + ca 3 ton pellets + ca 3m3 ved

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!