Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stopp i köksvasken! Fel pÃ¥ avloppsventilation??  (läst 28208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lella82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« skrivet: 03 januari 2010, 09:39:11 »
Hej!

Har i tre dagar nu haft problem med att vasken i köket fylls upp med vatten så fort man spolar och det rinner inte undan utan man får ösa ur vattnet för hand. Har plockat isär alla rör under diskhon men kan inte se att det är stopp någonstans. Har lossat röret ner till avloppet i golvet och spolat med vatten ner i röret men det verkar inte vara stopp där heller.

Nu undrar jag om detta fenomen kan ha ngt med ventilation att göra och hur man kan avhjälpa problemet? I badrum och tvättstuga fungerar allt som det ska så det är bara i köket avloppet inte fungerar??? Fattar ingentig och behöver verkligen hjälp då diskhögen växer... Sc:,h

Har mekaniskt frånluft.

Tack på förhand!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 09:48:00 »
Tror snarast pÃ¥ stopp i avloppet.  Om du har kopplat loss röret ned i golvet sÃ¥ kan du ju prova att stoppa ner det i en spann och se om rören frÃ¥n vasken till golvet är fria frÃ¥n stopp.  I sÃ¥ fall är det troligast stopp nÃ¥gonstans i golvavloppet eller sÃ¥ puttar du ner röret för lÃ¥ngt ner i avloppet sÃ¥ du täpper till en 90-graderskrök med det.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lella82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 10:27:42 »
Hej!

Jag har tagit isär alla rörbitar från vasken ner till golvet och lyckats spola igenom alla delar utan att hitta ngt som sitter i vägen så det kan man utesluta.
Har spolat med trädgårdsslangen rakt ner i "golvavloppet" och då tog det ca 10 sekunder innan vattnet kom upp och bubblade över. Har kört med en vaskrensare som är 10 meter utan att stöta på ngt hinder.

Detta är ett mysterium för mig... När alla delar sitter ihopkopplade som vanligt och man börjar spola i kranen så börjar det bubbla upp vatten i diskhoarna efter bara två sekunder! Detta gjorde att jag trodde att "proppen" satt högt upp i rören men efter att ha kopplat isär ALLT så fattar jag ingentig huvuddunk

Bytte en cirkulationspump i vår frånluftvärmepanna för ca 4 veckor sedan. Kan detta ha någon påverkan???

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 10:36:45 »
Har spolat med trädgårdsslangen rakt ner i "golvavloppet" och då tog det ca 10 sekunder innan vattnet kom upp och bubblade över.

Bytte en cirkulationspump i vår frånluftvärmepanna för ca 4 veckor sedan. Kan detta ha någon påverkan???
Tja, antingen har du missat nÃ¥gon rörbit när du plockade isär eller sÃ¥ är det stopp i golvet.  Borde vara enkelt att koppla loss bara slangen frÃ¥n golvet, utan att plocka isär det ovanför och sedan spola genom den övre delen för att konstatera att det gÃ¥r utan problem.

Om det bubblar över efter 10 sekunder med trädgÃ¥rdsslangen sÃ¥ visar det väl pÃ¥ att det är problem i golvet, eller?  Hur snabbt rinner vattnet bort ur röret sedan när du slutar spola?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lella82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 10:49:59 »
Jag har tagit bort slangen från golvet och låtit allt annat sitta kvar och då rinner det igenom utan några problem.

Ska ta fram trädgårdsslangen igen och spola och försöka ta lite tider på flödet. Det tog nog ett par minuter förut tror jag innan vattnet runnit undan. Återkommer om en liten stund.

Utloggad lella82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 10:57:50 »
Nu har jag prövat att spola med vattenslangen ner i golvavloppet och då svämmade det över på direkten och det rinner inte undan utan ligger kvar i röret så att man ser vattnet.
Rensband har jag kört med 10 meter utan att det hjälper. Vad mer kan man göra??

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2010, 11:20:06 »
Dags för proffshjälp och genomspolning under högt tryck. Proppen sitter ju troligen mellan röret som gÃ¥r ner  golvnivÃ¥ fram till huvudaloppsledningen eftersom andra avlopp fungerar. Rensband hjälper inte. Ibland behövs andra metoder och annan utrustning än man normalt har tillgÃ¥ng till i ett hem. Tillkalla proffs innan du fÃ¥r andra värre följdskador. Kostar en del men värt varje krona!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 11:20:09 »
hoppas inte att du har tömt ut fettet från julskinskan i vasken, det fastnar rätt rejält när det kallnar en bit in i avloppet.
hett vatten kan kanske hjälpa, och då i rikliga mängder.

Utloggad lella82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 12:16:14 »
Vill testa alla egna medel först innan jag kallar ut spolbilen.
Ja lite fett från julskinkan kan nog ha sluppit ner...
Nu har jag i alla fall dragit ner trädgårdsslangen ner i avloppet ca 6 meter och spolat rejält och jag tycker faktiskt att vattnet börjar rinna ner lite så jag har nog lyckats skapa en liten lucka i proppen iaf men det är inte bra än så jag ska fortsätta lite till samt köra med kokande vatten och maskindiskmedel och se om det fortsätter släppa. Kommer nog ta lite tid men jag ska kämpa på här så håll tummarna :)

Utloggad lella82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2010, 13:06:36 »
Underbart vad man kan göra med trädgårdslangen, kokande vatten och maskindisk. Nu är proppen borta och vattnet rinner igenom!
Körde ner trädgårdslangen så långt det gick, ca 10-15 meter och spolade i ett par minuter varvat med kokande vatten och maskindiskmedel och efter ett par turer så verkar det som att proppen lossnat! Nu blir det till att köra med kokande vatten resten av dagen för att få bort fett och annat jox som säker sitter kvar men problemet är löst nui alla fall men fy sjutton vilket skitgöra det är... ;D

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Stopp i köksvasken! Fel på avloppsventilation??
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2010, 23:00:10 »
Hade exakt samma fenomen i mitt kök.
Plockade bort alla rör som fanns, spolade rätt ut i avloppet i golvet,
körde med rensband, gjorde rent alla andra avloppsbrunnar i källaren.
Var till o med beredd att riva upp väggen.
Trots allt detta så hade jag inget stopp någonstans utan vattnet rann ut som det skulle.
Men så fort jag monterade tillbaka alla rör under vasken så fick jag stopp direkt.
Monterade ner och sedan tillbaka igen, samma visa.

Efter några dagar så försvann det.
Misstänker att det har funnits något i systemet som skapat något
märkligt vakuum eller så.
Det var någon som hällde ut målartvätt-lacknafta i avloppet någon dag innan
kanske är det detta som orsakat det på något sätt.
Eller också så är det något långt ner i avloppstammen som sporadiskt orsakar detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!