Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altherma, nÃ¥gra tjocka band kvar efter avfrostning  (läst 3289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jaha, vad kan det här vara för något då? Vid avfrostning försvinner den mesta isen men efteråt är det kvar ett par rätt tjocka isband på förångaren. Det har inte varit så mycket minusgrader här i Göteborg så de har töat bort av sig självt. Men blir det kallt ser det ju ut som det skulle kunna bygga på och orsaka ett totalt stopp. Värmekabeln i botten verkar också ha lagt av, ser jag på strömförbrukningen. Det kan ju förklara isbildningen i botten men knappast de 2? banden som bildas högre upp, eller?

Den värmer annars som vanligt och jag (amatör) ser inget konstigt på temperaturkurvorna. Har loggat sedan 2011. Pumpen är från 2009.

Bilderna visar mitten/slutet på pågående avfrostning och är roterade lite så det ska vara lättare att se.


120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #1 skrivet: 07 december 2017, 08:05:41 »
Går den på underhållsvärme eller värmer den till normal rumstemperatur?

"Band" på förångaren brukar indikera läckage av köldmedia, i vart fall när det gäller hur den frostar på.
Möjligen också hur den frostar av, någon kyltekniker som har mer erfarenhet än jag kanske kan svara?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #2 skrivet: 07 december 2017, 10:19:06 »
Den värmer huset normalt. Det var väl runt 3 minusgrader på bilderna ovan så den hade haft lite att göra under 1-2 dagar utan att direkt behöva ta i. 1/3 av maxlast kanske.

Det ska bli kallare nästa vecka så då kanske jag hinner se hur påfrostningen ser ut när den bildas.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #3 skrivet: 07 december 2017, 13:20:29 »
Den värmer huset normalt. Det var väl runt 3 minusgrader på bilderna ovan så den hade haft lite att göra under 1-2 dagar utan att direkt behöva ta i. 1/3 av maxlast kanske.

Det ska bli kallare nästa vecka så då kanske jag hinner se hur påfrostningen ser ut när den bildas.
Troligt köldmedieläckage
/D

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #4 skrivet: 07 december 2017, 23:14:32 »
Tack, får försöka locka hit en reparatör. Verkar vara ganska få numera i Göteborgstrakten som servar Daikin och jobbar mot privatpersoner? Nog var det fler firmor för 5 år sedan?
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #5 skrivet: 08 december 2017, 15:14:27 »
Går man in på daikin.se och söker återförsäljare i Göteborg och kryssar i "bostäder" får jag 8 träffar i Göteborg och två till i Lerum och ytterligare några på ett par mils avstånd från Göteborg. Ni verkar ha det gott ställt med service vad jag kan se(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #6 skrivet: 08 december 2017, 16:45:34 »
Där var det lite fler ja. Måste ha kryssat lite fel någonstans...
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2018, 12:15:20 »
Nu har reparatör varit här och bytt givarpaketet i utedelen och det verkar ha hjälpt.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

NiclasBson

  • Gäst
NiclasBson
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2018, 08:01:27 »
Liknande problem har jag också, men det uppstår när det är några plusgrader länge. Pumpen arbetar väl inte så hårt då och tycker därmed inte heller att den behöver avfrosta så mycket. Leder till att den då bygger alltmer is så tillslut måste jag fram med värmefläkten/värmepistolen och ta bort det manuellt. Sedan när det blir kallare eller varmare så är det inga problem.
Servicekillarna jag pratat med tror det är någon inställning som ska justeras så att det avfrostas mer/längre än vad som är fallet idag vid 0-5 plusgrader ute (och oftast fuktigt väder också). Problemet är att jag inte hittat någon bra servicekille som vågat sig på att göra detta då det "är så många kurvor och jag kan inte hur det fungerar". Så jag fortsätter med värmefläkten ca en gång per år och sedan är det inget problem resten av året. (Men problemet är när man är borta över jul/nyår i ca 2 veckor och kommer hem och hör fläktbladet slå i isen som byggts upp...)

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2018, 00:00:24 »
I den altherman jag har (2009 års modell) finns inga sådana inställningar. När det är under noll avfrostar den runt var 50:e minut.

Men du har kanske samma fel som jag hade. Om serviceteknikerna inte vågar titta på inställningarna ska du nog byta firma.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Mangan82

  • Gäst
Mangan82
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #10 skrivet: 15 december 2018, 00:26:01 »
Hej,

jag har inte just det där problemet men mitt problem rör iaf avfrostningen. Jag har en altherma 3 och ca en gång i timmen går avfrostning och då använder den vattnet i golvslingan. Det får till följd att det knäpper i golvet. Har läst andra trådar om hur man ska lägga golvslingor....jag är inte ute efter att riva upp golvet jag vill få maskinen att agera vettigt. Är det nån som vet vilken inställning man ska göra för att få igång elvärmaren för avfrostning istället för att använda vattnet i slingorna?

Lite mer info: Vattenflödet varierar ganska mycket över tiden, mellan 16 och 7 l/min. Eftersom maskinen försöker hålla ett dt på 5 gr och tilloppstemperaturen störtdyker nån gång i timmen så får det följder på flödet. Det är runt nollan utomhus just nu. Tilloppstemperaturen varierar mellan 25 och 38, utöver avrostningen hålls det stabilt 35-38.

mycket tacksam för input

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #11 skrivet: 15 december 2018, 08:35:07 »
Hej! Jag tror man behöver installera en s.k. knäpptank som är ett utjämningskärl för att få bort ljudet. Den utjämnar framledningstemperaturen så det svalare vattnet vid avfrostning inte går direkt in i radiatorsystemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mangan82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma, några tjocka band kvar efter avfrostning
« Svar #12 skrivet: 15 december 2018, 17:59:31 »
Hej,

Tack för svaret men jag skulle hemskt gärna slippa köpa fler grejer. Det känns som en inställningsfråga. Återförsäljaren säger att det måste vara nått knas med golvvärme kretsen för att flödet är så lågt vilket gör att reservvärmaren inte går igång vid avfrostning. Det är nu åtgärdat men flödet varierar upp o ned o även om flödet är 15 l/min vid avfrostning så går inte reservvärmaren igång trots att det är lovat från både manual och återförsäljare.

Vilken temperaturskillnad har ni?
Altherma 3 EHVH08S23DA9W. 180 kvm hus + 40 kvm fristående garage. Inomhusdelen står i garaget så garaget är lite uppvärmt. VVC som går då och då. Golvvärme från -91. Runt nollan utomhus varierar flödet mellan 7-16 l/min. Problem med knäppningar i golvet. Parametrar: dT = 5°C; 13 °C ute -> 28°C tillopp; -18°C ute-> 40°C Tillopp; 5-00 -> 0; 5-01->3; 5-03->4; d-03->2; offset temperatur-> 2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!