Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Regleralgoritm  (läst 2898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jekstro2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Regleralgoritm
« skrivet: 29 december 2005, 16:03:05 »
Hej

Jag har en Sanyo 123EHN och funderar lite på regleralgoritmen. Vilka parametrar styr pumpen på?
 Jag har noterat att bÃ¥de temperaturen pÃ¥ luften och fläkthastigheten kan vara olika vid samma temperaturskillnad mellan är och börvärde.

Ingår även utetemperaturen i pumpens regleralgoritm?

MVH
Jonas

 

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Regleralgoritm
« Svar #1 skrivet: 30 december 2005, 00:42:21 »
Fläkthastigheten inne dämpas till very low vid +25 och når först inställd hastighet vid +40 (enligt tek.manual). Vid +20 och lägre utblåstemp stängs innefläkten av. Kör jag med innedelen som tempgivare tror jag den ändrar effekt efter insugstemp omedelbart(jag har ej provat så mycket) men jag har kört med fjärren som tempgivare under några veckor och blir själv inte riktigt klok på hur algoritmen fungerar. Möjligen finns det en inbyggd fördröjningen i regleringen (för att undvika snabba förändringar i uteffekten) i kombination med att fjärren endast skickar ärvärdet var 5:e minut. Jag vet inte om du använder fjärr eller innedel som tempgivare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!