Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi ecodan luft/vatten utedel tjuter/hög frekvent ljud.  (läst 7697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ok, dÃ¥ borde dom inte slänga telefonen i örat pÃ¥ dig  :)

Din åf får väl åka ut igen innan dess för att eventuellt dubbelkolla sitt jobb så det inte är anledningen till oljudet.

Det går väl förresten att begränsa uteffekten från utedelen på den om det gör att du slipper sova med öronproppar tills problemet är löst.
Om det är utedelen som spökar vill säga!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jan sjösten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rörfirman har kollat 3 gånger o hittar ej något fel .
Ev har dom haft Mitsubishi   Ã¥terförsäljare med sig men han hittade ej nÃ¥got fel

Fick en dum förklaring att det var normalt med  ylande frÃ¥n utedelen  o att det var min trossbotten som var dÃ¥lig
Vad har trossbotten med ljudet att göra när det hörs 2 vÃ¥ningar upp  dontknow

Det låter som det är för lite gas i utedelen
Om man känner på rör vid innerdelen känsla det som dom pulserar i rör som det skulle vara luft fickor

Rörfirman har ej monterat nÃ¥gon värmepump med ga förut  . Var första dom satt i 
Det var en kyltekniker som kopplade in rör o gas
« Senast ändrad: 01 februari 2019, 20:10:23 av jan sjösten »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har ingen aning om vart tjutandet kommer ifrån men vore det brist borde kylmontören märkt det.
Vet inte om för kort rörlängd kan få tjutande ljud eller om fyrvägaren är boven men det är bara gissningar precis som att ett rör som ligger emot metall kan ge oljud vid vissa varvtal.
Tror supporten på telefon kommer få lite huvudbry om dom inte känner igen ljudet direkt, din återförsäljare måste ha någon säljare som du kanske bör få ut och lyssna på plats.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jan sjösten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var en säljare som sa att utedelen låter normalt o att det är min trossbotten det är fel på dontknow
Det var 1 grad när han kollade
« Senast ändrad: 01 februari 2019, 20:39:35 av jan sjösten »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
LÃ¥ter osannolikt  :)
Såg att jag skrev fyrvägsventil men expansionsventil tänkte jag skriva
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jan sjösten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får se om jag får hjälp :'( dontknow
Får kontakta almänna reklamationsnämden

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Låter konstigt om du har väldigt höga oljud och en representant från Mitsubishi Electric säger att det är normalt !!
Mitsubishi Electric brukar vara bra/lätt att ha och göra med.

Sista utvägen är annars ARN

Nu tar jag för givet att det är ordentligt oljud och att ni inte är extremt ljudkänslig  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jan sjösten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag o elektriker har hört skiten  vid -10--16  ev hela familj sÃ¥  det hörs
FÃ¥r se om jag hör nÃ¥got av Ã¥terförsäljare nästa vecka . Skickade sms till dom o sa att dom fÃ¥r fixa  pump

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Janne fagersta

  • Gäst
Janne fagersta
SV: Mitsubishi ecodan luft/vatten utedel tjuter/hög frekvent ljud.
« Svar #24 skrivet: 14 april 2019, 20:38:56 »
Nu har dom monterat en ny pump . Men den nya lÃ¥ter lika mycket  ..SÃ¥ nu Ã¥grar jag mig . skulle köpt annat märke  . Hade jag tagit en ivt eller nibe hade jag fÃ¥tt en pump som varit tyst .

SÃ¥ köp ej Mitsubishi  sikt pump rekommenderas inte

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är alla transportsäkringar borta?
Har själv installerat en SHW 112 för ett tag sen,den lÃ¥ter  när vv ska upp i temp men inget överdrivet.
Låter det hela tiden så mycket som du säger bör det ju vara nåt fel,kolla cirkpumpen ,kanska ska höjas

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nähädu nu vart det likadant här,när pumpen får jobba lite ute så låter det riktigt illa,låter ibland som riktigt högfrekvent ljud ,skrik och ibland som en raketuppskjutning,en jävla symfoni av oljud.
Nä den ska tillbaka om det inte blir tyst

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Med den beskrivningen av ljud lÃ¥ter det absolut inte roligt  !!!

Men har inte pumpen fått jobba lite mer tidigare då det borde ha varit kallare tidigare i våras?
Fanns inte (o)ljuden då?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej TS
Pumpen installerades för ett par veckor sedan men vi har ju fortfarande minusgrader på nätter och mornar där jag bor.
Jag har installerat separata elmätare till utedel och innedel,när produktion av vv och värme börjar så börjar det låta vi ca 2kw på utedelen sen blir det värre å värre vid 5-5,5 kw är det symfoni både inne och ute,fattar inte varför den ska upp till 5,5kw till och med 6kw.
Pannan inne tjuter och ute ett högt högfrekvent ljud.Gasledningarna också högfrekvent.
alla tansportskydd är borta.ca3-4 minusgrader nätter och mornar har det varit.
vad är detta?
mvh

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vår utedel har också börjat tjuta öronbedövat högt!
(V.g. notera telefonen tar bort ganska mycket av det obehagliga ljudet i videon)



Detta började nu på sommaren när den har stått stilla hela dagen.
Vi jobbar dagtid och ingen värme till huset behövs.
Sedan ska han börja tillverka varmvatten efter familjeduschen.
Frugan klagar, sonen klagar och grannen klagar.
Innan dess har vi inte hört något liknande, varken sommar eller vinter.

Utedel: PUHZ-SW 100YAA
Innedel: EHST20C-YM9CR2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!