Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L/L värmepump i garage 60 kvm2  (läst 3383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

drx

  • Gäst
drx
L/L värmepump i garage 60 kvm2
« skrivet: 16 september 2018, 20:35:46 »
Hej!

Har ett relativt nybyggt garage som jag desperat behöver uppvärmning i.

Golvyta: 60 kvm2, 300 mm isolerad platta.

Väggar: 300 mm lättbetong.

Garagedel: 43 kvm2
Förrådsdel: 17 kvm2 med en värmekälla i form av oljefyllt el radiator på 1000W.

Separerade med en vägg utan monterad dörr men en öppning på 1100 mm x 2200 mm

Isolering i tak är 120 mm + 95 mm  + 50 mm byggmatta, allt i stenull.

Garageport Crawford 3500 mm * 2200 mm, med så bra isolerande egenskaper som det går att få i den storleken.

Fått offerter gällande följande värmepumpar:

Panasonic CZ25TKE - 12995 kr monterat, ROT

Mitsubishi SF25 - 11995 kr monterat, ROT

Mitsubishi MSZ AP25 - 15900 kr monterat, ROT

Daikin Solo XR25 - 18000 kr monterat, ROT

Daikin Solo XR35 - 19500 kr monterat, ROT

Daikin Caldo XR 30 inkl wifi - aningen dyrare än Solo XR 35 men bra pris inkl. ROT

Rekommendationer & andra inputs tas tacksamt emot, skall bÃ¥de mecka och underhÃ¥llsvärma garaget till en lÃ¥g kostnad.  tummenupp tummenupp tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #1 skrivet: 16 september 2018, 22:41:38 »
Vilken del av landet finns detta garage?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad drx!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Novis!
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #2 skrivet: 17 september 2018, 13:27:09 »
Sorry, glömde att berätta att det är i Skåne.
Hus: 1 1/2 plans Myresjöhus med 177 kvm2 boyta.
Nibe F750 - 2012

Garage: Lättbetong, 63 kvm2
Daikin XR(H)30 - 2018

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #3 skrivet: 17 september 2018, 15:38:51 »
Med tanke på att du har en raddis i förrådsdelen som komplement vid behov så kan du egentligen välja vilken som av dom uppräknade.
SF25 är en utgången modell som jag inte trodde någon hade kvar på lager!!
Skulle personligen valt SF35 istället om dom har den också.

Om du har tillgÃ¥ng till trÃ¥dlöst nätvetk i garaget och vill kunna höja temperaturen via mobilen  innan du ska mecka sÃ¥ kan Mitsubishi AP25 vara ett alternativ, kolla dÃ¥ bara att innerdelen heter AP25VGK sÃ¥ wifi modulen är monterad frÃ¥n fabrik.
Kolla så du får den 5åriga garantin.

Kommer säkert en drös med andra förslag  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #4 skrivet: 17 september 2018, 16:54:49 »
Panasonic HZ25UKE är en ny modell som tål att jämföras. Den som många andra går att få installerad för ca 20.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #5 skrivet: 17 september 2018, 17:10:06 »
Ja uppåt i pris är inte svårt att komma men det handlar om en mindre ganska välisolerad yta i Skåne som ska underhållsvärmas och sporadiskt dagar med högre temp för meckande :)

Är det Panasonic som trÃ¥dskaparen slutligen fastnar för sÃ¥ känns CZ25 som ett vettigt alternativ om man dessutom inte har trÃ¥dlöst nätverk eller har behovet att styra pÃ¥ distans, 
Ser ut att vara ca 7000:- i prisskillnad mot HZ25
Då kanske NZ25 är den gyllende medelvägen!
Man behöver inte strössla iväg tusenlappar om man nu inte ser en funktion eller finess som gör det värt detta tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #6 skrivet: 17 september 2018, 18:02:51 »
Hej!

Har ett relativt nybyggt garage som jag desperat behöver uppvärmning i.

Golvyta: 60 kvm2, 300 mm isolerad platta.

Väggar: 300 mm lättbetong.

Garagedel: 43 kvm2
Förrådsdel: 17 kvm2 med en värmekälla i form av oljefyllt el radiator på 1000W.

Separerade med en vägg utan monterad dörr men en öppning på 1100 mm x 2200 mm

Isolering i tak är 120 mm + 95 mm  + 50 mm byggmatta, allt i stenull.

Garageport Crawford 3500 mm * 2200 mm, med så bra isolerande egenskaper som det går att få i den storleken.

Fått offerter gällande följande värmepumpar:

Panasonic CZ25TKE - 12995 kr monterat, ROT

Mitsubishi SF25 - 11995 kr monterat, ROT

Mitsubishi MSZ AP25 - 15900 kr monterat, ROT

Daikin Solo XR25 - 18000 kr monterat, ROT

Daikin Solo XR35 - 19500 kr monterat, ROT

Daikin Caldo XR 30 inkl wifi - aningen dyrare än Solo XR 35 men bra pris inkl. ROT

Rekommendationer & andra inputs tas tacksamt emot, skall bÃ¥de mecka och underhÃ¥llsvärma garaget till en lÃ¥g kostnad.  tummenupp tummenupp tummenupp


Ska du köra bilen in och ut ur garaget behöver du en kraftig pump.
Tänk på att om det är kallt ute så kör du in 1,5 ton kallt stål som kyler garaget.

Satsa på en kraftig pump.

SoloXRH35 kan du titta på.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #7 skrivet: 17 september 2018, 18:18:23 »
Nu är det inte ba)a kallt stÃ¥l man kör in utan det kan vara en varm Motor/kylarsystem/bromsar och kupé som kompenserar  :)
Men det är klart om han/hon har en elbil så kanske den inte är så varm!!

Framgår dock inte vad det meckas med??

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad drx!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Novis!
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #8 skrivet: 17 september 2018, 20:33:55 »
Hehe, trodde jag tömde ut förutsättningarna i första utlägget men man kan inte tänka på allt ju.

Kör inte in bilar i garaget förutom om de skall poleras eller lagas och väldigt sällan under vintern.
Är mer en mc kille så mina motorcyklar är det primärt som det meckas med men även lite annat smått och gott.

Vintertid försöker jag att hålla garageporten stängd men som sagt bilfritt är det alltid. Tycker bilarna mår bättre av att stå ute

Skönt med en massa olika förslag och för min del handlar det om en pump som kan täcka mina behov, är inte främmande för att gå upp kring de 20.000 med montering men håller mig gärna lägre om det kan anses räcka utifrån mina behov.

Fick en offert idag från en närbelägen firma där Daikin Solo XR25 landade monterad och klart för 19.900. Samma pris kan jag då säga att jag får en Caldo XR 30 för från en annan firma.

Sicken djungel detta är, tur man hittade till detta forumet iallafall  tummenupp
« Senast ändrad: 17 september 2018, 20:36:25 av drx! »
Hus: 1 1/2 plans Myresjöhus med 177 kvm2 boyta.
Nibe F750 - 2012

Garage: Lättbetong, 63 kvm2
Daikin XR(H)30 - 2018

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #9 skrivet: 17 september 2018, 20:56:36 »
Hehe, trodde jag tömde ut förutsättningarna i första utlägget men man kan inte tänka på allt ju.

Kör inte in bilar i garaget förutom om de skall poleras eller lagas och väldigt sällan under vintern.
Är mer en mc kille så mina motorcyklar är det primärt som det meckas med men även lite annat smått och gott.

Vintertid försöker jag att hålla garageporten stängd men som sagt bilfritt är det alltid. Tycker bilarna mår bättre av att stå ute

Skönt med en massa olika förslag och för min del handlar det om en pump som kan täcka mina behov, är inte främmande för att gå upp kring de 20.000 med montering men håller mig gärna lägre om det kan anses räcka utifrån mina behov.

Fick en offert idag från en närbelägen firma där Daikin Solo XR25 landade monterad och klart för 19.900. Samma pris kan jag då säga att jag får en Caldo XR 30 för från en annan firma.

Sicken djungel detta är, tur man hittade till detta forumet iallafall  tummenupp

Då skulle jag välja Caldo XRH 30 alla dar i veckan.

D

Utloggad drx!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Novis!
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #10 skrivet: 17 september 2018, 21:01:02 »
Då skulle jag välja Caldo XRH 30 alla dar i veckan.

D

Är inte en XRH utan en XR, fortfarande ett bra köp eller?
Hus: 1 1/2 plans Myresjöhus med 177 kvm2 boyta.
Nibe F750 - 2012

Garage: Lättbetong, 63 kvm2
Daikin XR(H)30 - 2018

Utloggad Stadsfiskalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #11 skrivet: 17 september 2018, 21:04:20 »
Är inte en XRH utan en XR, fortfarande ett bra köp eller?

Får man en XR installerad idag, ska den vara uppdaterad till en XRH från fabrik om jag fattat det rätt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #12 skrivet: 17 september 2018, 21:09:05 »
Hehe, trodde jag tömde ut förutsättningarna i första utlägget men man kan inte tänka på allt ju.

Kör inte in bilar i garaget förutom om de skall poleras eller lagas och väldigt sällan under vintern.
Är mer en mc kille så mina motorcyklar är det primärt som det meckas med men även lite annat smått och gott.

Vintertid försöker jag att hålla garageporten stängd men som sagt bilfritt är det alltid. Tycker bilarna mår bättre av att stå ute

Skönt med en massa olika förslag och för min del handlar det om en pump som kan täcka mina behov, är inte främmande för att gå upp kring de 20.000 med montering men håller mig gärna lägre om det kan anses räcka utifrån mina behov.

Fick en offert idag från en närbelägen firma där Daikin Solo XR25 landade monterad och klart för 19.900. Samma pris kan jag då säga att jag får en Caldo XR 30 för från en annan firma.

Sicken djungel detta är, tur man hittade till detta forumet iallafall  tummenupp

Ha ha nä det är egentligen alla förutsättningar som man mÃ¥ste fundera pÃ¥  tummenupp

Har du gott om Cash så finns det som sagt nästan ingen gräns på hur dyrt det kan bli.
Låter dock roligare att lägga några kronor extra på sin hoj än på en värmepump med dom förutsättningar som framgått.

Men vem vet, det kanske blir galet lÃ¥nga och kalla vintrar även nere i SkÃ¥ne men inget jag skulle sätta nÃ¥gra pengar pÃ¥  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #13 skrivet: 17 september 2018, 22:00:58 »
Får man en XR installerad idag, ska den vara uppdaterad till en XRH från fabrik om jag fattat det rätt.

Helt rätt.


D

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: L/L värmepump i garage 60 kvm2
« Svar #14 skrivet: 18 september 2018, 06:04:01 »
Hej!

Har ett relativt nybyggt garage som jag desperat behöver uppvärmning i.

Golvyta: 60 kvm2, 300 mm isolerad platta.

Väggar: 300 mm lättbetong.

Garagedel: 43 kvm2
Förrådsdel: 17 kvm2 med en värmekälla i form av oljefyllt el radiator på 1000W.

Separerade med en vägg utan monterad dörr men en öppning på 1100 mm x 2200 mm

Isolering i tak är 120 mm + 95 mm  + 50 mm byggmatta, allt i stenull.

Garageport Crawford 3500 mm * 2200 mm, med så bra isolerande egenskaper som det går att få i den storleken.

Fått offerter gällande följande värmepumpar:

Panasonic CZ25TKE - 12995 kr monterat, ROT

Mitsubishi SF25 - 11995 kr monterat, ROT

Mitsubishi MSZ AP25 - 15900 kr monterat, ROT

Daikin Solo XR25 - 18000 kr monterat, ROT

Daikin Solo XR35 - 19500 kr monterat, ROT

Daikin Caldo XR 30 inkl wifi - aningen dyrare än Solo XR 35 men bra pris inkl. ROT

Rekommendationer & andra inputs tas tacksamt emot, skall bÃ¥de mecka och underhÃ¥llsvärma garaget till en lÃ¥g kostnad.  tummenupp tummenupp tummenupp

Det två första värmepumparna skulle jag nog vara lite tveksam till bara utifrån priset, känns inte som att ROT-avdraget är helt ok på dessa, eller så säljs värmepumparna och installationen med väldigt små marginaler.
Kolla upp den installatören med avseende på referenser.
Försök se till att den maskin du väljer ger i vart fall 2.5 kW uteffekt på årets kallaste dag där nere i Skåne, det lär du behöva.
Min generella tips är annars att försöka köpa en värmepump som har minst energiklass A++, gärna A+++ (Viktigare i en villa än i ett garage)
Försök köpa en maskin med 5 års garanti.
Gärna av en lokal installatör som finns i din närhet om något skulle gå sönder - det minskar risken att du får vänta länge på service eller åtgärd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!