Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Billig luftvärmepump, mest för avfuktning och kyla till minihus pÃ¥ 15m2  (läst 2797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lemons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bor i ett minihus med invändig yta på 15,4m2+sovloft, 3,6m i takhöjd. Ett "tiny house on wheels", ungefär som detta.

Funderar på att skaffa en luftvärmepump, främst att ha som kylanläggning på sommaren och lite avfuktning och bättre/enklare ventilation på vintern. Då huset är så litet och välisolerat (4+2tum) blir det nog inte många kronor i besparing i uppvärmningskostnad, eller?`Gör av med cirka 1800kWh/året och gissar 80% av det är ifrån mitt vanliga el-element.
Vad tycker ni, bättre köpa en billig på jula för 5k och installera själv än betala 3 gånger så mycket för att be ett proffs göra det?
Har inte supermycket pengar...

NÃ¥gra andra tankar och tips?

Är väldigt ljudkänslig och irriterar mig mycket på störande småljud. Men tänker att luftvärmepumpen inte behöver vara igång hela tiden eller ha den på det allra lägsta effekten då rummet/huset är så litet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tror nog en fulpump (Clima) från Jula är bästa köpet och täcker dina värme och kylbehov. När du uppnåt din idealtemperatur så räcker det nog med fläkten på det lägsta för att bibehålla kylan nattetid, då ska den inte låta så mycket att det stör.
« Senast ändrad: 02 augusti 2018, 22:51:03 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Med så litet hus, så köp den minsta värmepump (lägsta effekt) du överhuvudtaget kan få tag på för rimlig kostnad. Undvik on/off-styrda, de får irriterande korta gång- och stopptider när huset är litet. Det är bättre med inverter (som jag tror Julas för närvarande billigaste har).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Lemons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar.
Finns det någon med mindre effekt, och billigare, än den på Jula för 5000kr på 3,4kW?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-004810/#tab04
Går den att installera själv? Köldmedium fanns i verkar det som men någon skrev om att den behövde fyllas med gas? Har en elektriker-kompis och lite vana själv så att borra hål i väggen och ansluta tre kablar klarar jag nog...

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du behöver slangpaket: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-tillbehor/slangpaket-for-varmepump-005358/
Och en installatör som installerar (olagligt göra själv).
Brukar kosta ca 7000 kr att få den installerad, men många yrkesmän vägrar installera de där värmepumparna då de inte vill bli ringda till mitt i vintern när det krånglar. (De har ju inte garanti på maskinen)

Enklaste lösningen (olagligt) är om du har en bekant som äger en vakuumpump som kan hjälpa dig att göra det utan ackrediterad installatör.
Bara då går det få det "billigt".
Sanktionsavgiften om man åker dit på en olaglig installation är (har i alla fall varit) 10 000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installerar du själv, köp en fulpump. Om du anlitar någon för 7000kr så hade jag iaf köpt en kvalitetsmaskin från ett välkänt märke. Toshiba är kända för att ha låg lägsta effekt, så det är nog bästa köpet. Men de kostar ju en slant...

Vill du komma billigast undan så köp en portabel ac, då gärna en med separat utedel för att få ner ljudnivån och slippa den feta slangen. Enligt mig bara en nödlösning, för hög ljudvolym och för mycket förluster med en varm slang och svårt att få tätt vid fönster. De är ovanliga och ganska dyra nya men går att hitta beg på blocket ibland för nån tusenlapp.
« Senast ändrad: 03 augusti 2018, 14:37:02 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Lemons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installerar du själv, köp en fulpump. Om du anlitar någon för 7000kr så hade jag iaf köpt en kvalitetsmaskin från ett välkänt märke. Toshiba är kända för att ha låg lägsta effekt, så det är nog bästa köpet. Men de kostar ju en slant...

Vill du komma billigast undan så köp en portabel ac, då gärna en med separat utedel för att få ner ljudnivån och slippa den feta slangen. Enligt mig bara en nödlösning, för hög ljudvolym och för mycket förluster med en varm slang och svårt att få tätt vid fönster. De är ovanliga och ganska dyra nya men går att hitta beg på blocket ibland för nån tusenlapp.
Ja, precis. Fulpump och självinstallation eller kvalitet. Men har inte 17 000kr att lägga. Självdrag och konvektorelement har ju funkat bra i tre år, är mest värmeböljorna som varit jobbiga och lite fuktproblem på "vintern" (d.v.s +4 grader och regn i 3 månader).

Vill inte ha en stor bullrig monolit stående mitt i vagnen på sommaren och krångla till det med någon slang genom fönstret förbi matbordet/kontoret/utsikten. En sådan kostar runt 3000kr och har läst dom inte funkar särskilt bra. Därför var tanken med en riktig luftvärmepump för 5000kr istället.

Behöver man vacuumsuga rören på modellen i fråga från Jula eller har den snabbkoppling?
« Senast ändrad: 03 augusti 2018, 15:00:16 av Lemons »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Modeller med "S" först i modellbeteckningen monteras med separat rör/slangpaket och ska vakuumpumpas. Modeller med "SC" först i modellbeteckningen har snabbkoppling och slangpaketet sitter redan fast i innerdelen. "SC" ska inte vakuumpumpas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Än en gång, "S" - den behöver slangpaket och vakuumsugning.
Och någon som gör jobbet.
Kostar rätt mycket.
För 2-3000 kr mer får du en märkespump med 5 års garanti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!