Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av tvÃ¥ innedelar  (läst 1526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mickeoj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av två innedelar
« skrivet: 06 juni 2018, 12:47:51 »
Hej!

Jag har precis köpt ett mindre hus på 97 kvm, som använts som fritidsboende (Permanentbostad sista gången 1974), och jag har tänkt att bo här året om nu. Och får tillträde i augusti. De har haft underhållsvärme med el-element (lösa), och det finns ett vattenburet system med en vedspis i köket (utan ackumulatortank).

Min tanke är att nu sätta in två billigare luftvärmepumpar, en till varje våning. Och köra i ett par år tills man fått ihop lite ekonomi för att bygga ut huset med en groventré/tvättstuga, och då också byta värmesystem till något annat så som bergvärme eller luftvatten. Då det inte finns riktigt plats för några tankar och sådant just nu. Och luftvärmepumparna kan ju alltid finnas kvar i framtiden i kylningssyfte då. Kommer självklart även stötta värmepumparna på vintern med att elda i spisen och el-element.

Här har jag gjort två bilder med planlösning och bifogat lite bilder:
https://imgur.com/a/7j6IUB9

Som ni ser är det svårt att få plats med vanliga innedelar, då det är rätt tajt mellan fönster och tak, och även på sidorna av fönstren finns inte mycket plats. Så min tanke är sådana som är golvplacerade, exempelvis den här: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-luftkonditionering/TRYSIL6500/wilfa-trysil-varmepump-6500

Var skulle man då placera dessa, eller andra tips? Ser ni någon bra plats för en vanlig innedel istället? Kan ju självklart också ha olika på bottenvåning och övervåning.

Tacksam för lite hjälp angående detta.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Placering av två innedelar
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2018, 16:00:49 »
Hej!

Jag har precis köpt ett mindre hus på 97 kvm, som använts som fritidsboende (Permanentbostad sista gången 1974), och jag har tänkt att bo här året om nu. Och får tillträde i augusti. De har haft underhållsvärme med el-element (lösa), och det finns ett vattenburet system med en vedspis i köket (utan ackumulatortank).

Min tanke är att nu sätta in två billigare luftvärmepumpar, en till varje våning. Och köra i ett par år tills man fått ihop lite ekonomi för att bygga ut huset med en groventré/tvättstuga, och då också byta värmesystem till något annat så som bergvärme eller luftvatten. Då det inte finns riktigt plats för några tankar och sådant just nu. Och luftvärmepumparna kan ju alltid finnas kvar i framtiden i kylningssyfte då. Kommer självklart även stötta värmepumparna på vintern med att elda i spisen och el-element.

Här har jag gjort två bilder med planlösning och bifogat lite bilder:
https://imgur.com/a/7j6IUB9

Som ni ser är det svårt att få plats med vanliga innedelar, då det är rätt tajt mellan fönster och tak, och även på sidorna av fönstren finns inte mycket plats. Så min tanke är sådana som är golvplacerade, exempelvis den här: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-luftkonditionering/TRYSIL6500/wilfa-trysil-varmepump-6500

Var skulle man då placera dessa, eller andra tips? Ser ni någon bra plats för en vanlig innedel istället? Kan ju självklart också ha olika på bottenvåning och övervåning.

Tacksam för lite hjälp angående detta.


Jag vet inte om jag ser fel, men får du inte plats med vanlig innedel i köket? Ser dock knepigare ut på andra våningen?

Golvmodell av FH25 finns, kör pÃ¥ den!  tummenupp

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av två innedelar
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2018, 23:59:27 »
Docka på en luft/vatten utedel direkt på befintligt system så är det löst. Det behövs inga tankar om du inte skall ha tappvarmvatten.
Tror att det blir billigare än två luft luft. Samt högre komfort inne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!