Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ägare ... (även andra)l  (läst 6969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
CTC ägare ... (även andra)l
« skrivet: 30 april 2004, 12:00:10 »
Jag sitter hemma och försöker att kåpa på ett excelark
för att föra lite statistik över driftsdata. Vill säga att jag inte är ngn GURU beträffande excel.

Har funderingar att ha bok för varje år och ett blad för varje månad.

De uppgifter som jag toro kan vara intressanta att "logga"
är följande: Dag,Total driftstid,Drift Komp., Drift Senaste 24H,Antal starter, Elpatron Kwh, Elmätarställning, Avläsning vid H

Tanken är att man skall kunna föra in en rad/uppgift per dag, och kunna få ut lite kurvor och månadssatistik.

1) Vill höra era åsikter beträffande ovanstående.
2) Skulle det vara av intresse för er andra CTC ägare (mfl) att ha ett sÃ¥dant          ark, (kanske kan anpassas för andra märken) ?
3) Är det nÃ¥gon som redan har knÃ¥pat ihop ett sÃ¥dant (vill inte sitta och                uppfinna hjulet igen)

Jag är även intresserad av excelark som skulle vara anpassade för andra närken och den statistik dessa VP'n lämnar. det kan vara bra som input för det jag funderar på .

ME
 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #1 skrivet: 30 april 2004, 13:14:08 »
Jag började logga frÃ¥n första dagen pumpen gick igÃ¥ng!  ;D

De värden jag loggat är:

Datum, brine-temp, tim kompressor, radiatorretur, temp ute, temp inne. Jag loggade antal starter i början också men tyckte det kändes rätt meninslöst efter att ha fått en ungefärlig uppfattning om hur många per dygn det brukade bli. Sedan mitten av januari har jag haft en separat energimätare på pumpen loggat antalet kWh.

Mitt nuvarande loggnngsprojekt är att med ett antal DS18S20 tempmätare logga all temperaturinfo med dator. Med hjälp av den så kan man få ut all info utom kWh, men eftersom min elmätare kan anslutas till datorn går det att få fram den också. Med "tungan rätt i mun" kan man kanske räkna fram energiförbrukningen från temp och driftsdata. Just nu har jag inte hunnit längre än att jag loggar all temperaturinfo till en fil som jag suger upp i excel, men jag hoppas få lite tid över i sommar och skriva ett program som extraherar infon och presenterar den.

Har inte fattat hur man "attachar" dokument, annars hade jag kunnat skicka med mitt excelark. Man kanske måste vara adm för att kunna göra det? Rickard?
« Senast ändrad: 30 april 2004, 13:15:42 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2004, 09:55:18 »
Jag skall prova skicka med ett dokument som gäst...

Utloggad Rickard2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2004, 10:02:39 »
OK det går inte, varken som gäst eller registrerad.... Synd. Men maila filen till mig skall jag lägga upp den.

abc@brevet.nu

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2004, 20:43:52 »
Citera
men eftersom min elmätare kan anslutas till datorn går det att få fram den också

Vad är det för elmätare Jag har bara en analog :)

Sedan var det mes jag tänkte på ett enklare excelark för de värden som finns i VP'n + en separat elmätare som går på endast VP'n

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2004, 23:36:57 »
Finns det intresse pÃ¥ att jag snyggar till mitt excelark och ber admin lägga upp det.  :) :) :)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2004, 09:01:48 »
Gör det så skickar jag mina varianter

/Jeppe
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2004, 10:35:39 »
Citera
men eftersom min elmätare kan anslutas till datorn går det att få fram den också

Vad är det för elmätare Jag har bara en analog :)


Det är en Carlo Gavazzi, typ WM2-DIN och kostar en hel del (3600+moms hos Elfa)  :'(  Det finns en enklare modell med pulsutgÃ¥ng som kostar ~600kr mindre. Jag har letat efter enklare och billigare modeller men inte hittat nÃ¥n ännu. Det borde finnas...  
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2004, 20:34:35 »
Citera
Det är en Carlo Gavazzi, typ WM2-DIN och kostar en hel del (3600+moms hos Elfa)    

Den var inte den billigaste :(

Vill bara meddela att det har blivit förseningar i fxandet av mitt excelark.....  Kommer att dröja nÃ¥gra dagar innan den första versionen kommer.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2004, 13:14:55 »
Här dröjer det ... (Vår och sommararbetet ute håller på förfullt).... Misströsta inte (om nu någon skulle vara intresserad) Excelarket kommer....

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
NU !!!!
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2004, 22:21:31 »
Nu har jag ett excelark klart.  Det är skickat till Rickard för "publicering"  här i forumet.

Det är fortfarande under utveckling och kommer att komma i uppdaterade versioner om jag får tid.

Jag har fyllt det med lite fejk data (det är inte mina värden) bara för att man skall få en uppfattning hur det används.

Om det är någon som hittar FEL eller har andra synpunkter så är jag glad om ni framför de till mig.

Observera att detta ark är skrivet fär CTC echoheat ägare i första hand, vet inte om andra kan anväda det.
(om tid finns kanske jag kan anpassa det till andra VP'n)

så NU vill jag höra ifrån er....

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2004, 16:21:37 »
Lägger upp det som en egen tråd så det blir lättare att hitta, OK?

/Rickard

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:CTC ägare ... (även andra)l
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2004, 21:55:58 »
Det är ok.....  hoppas att ngn fÃ¥r glädje av arket....

och skulle det finnas ändrings önskemål, så kan jag se vad jag kan göra.... (jag är inget proffs på excel)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!