Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTR 300TT elförbrukning  (läst 60614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
CTR 300TT elförbrukning
« skrivet: 07 maj 2011, 02:06:49 »
Har en FLVP, LLVP (sedan dec 2010) och en CTR300TT. Jag kan konstatera att CTR300TT måste gå väldigt ofta bara genom att jämföra jun-aug elförbrukningen med vänner som inte har krypgrund. Vi har byggplast i krypgrunden. Ventilationshålen t krypgrunden är igentäppta. Undrar vad man bör göra. Luckan till krypgrunden är inte tätad på nåt sätt, man kanske borde göra nåt åt det? Har läst om HygroPro och krypgrundsisolering lite. Är det värt att investera i nåt av de eller kanske både och? Vad kan man få för besparing?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2011, 10:44:26 »
Vilken är nuvarande energiförbrukning för CTR? God tätning och även krypgrundsisolering om det passar är bra. Åtminstone på sommarhalvåret är en bra kondensavfuktare med avlopp i eller ut från krypgrunden att föredra energimässigt. Drar ca 20-30% jämfört med en CTR när den arbetar men klarar lägst +5C. Om man har mycket markfukt på vintern kan det bli otillräckligt med en kondensavfuktare och (en riktig) sorbtionsavfuktare är då nödvändig. Föreslår anskaffning av en kompletterande kondensavfuktare av lämplig modell (ex.vis DS-15) som ställs på RF 60% med temperaturvakt på +5C samt att CTR'en ställs på ca RF 70% och är backup samt tar hand om den kallaste perioden under året.
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 10:48:05 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2011, 12:43:42 »
Vilken är nuvarande energiförbrukning för CTR?
=> Har inga exakta siffror, men husets totala förbrukning ligger i snitt på ca 1160kWh/mån under maj-sept. Det tycker jag är för mycket, vi är 2 vuxna och en liten tjej på ca 8 mån. Huset är på 120kvm. Största elboven måste vara avfuktaren.

God tätning och även krypgrundsisolering om det passar är bra.
=> Var ner o kollade igår och det finns 2 ställen som är öppna (ena grundmuren vid marknivå 20x20cm, andra svårt att komma åt att se men dagsljus kom in nånstans), jag antar att de 2 hålen bör täppas igen när det nu finns en avfuktare där? Skumt att det inte är gjort för länge sedan eller kan det finnas nån anledning att de är kvar? Anticiemex som besiktigat och täppt igen hålen och besiktigat årligen, våran besiktningsman från OBM-gruppen (när vi tog över huset) nämnde inget om just det heller, helskumt...

Åtminstone på sommarhalvåret är en bra kondensavfuktare med avlopp i eller ut från krypgrunden att föredra energimässigt. Drar ca 20-30% jämfört med en CTR när den arbetar men klarar lägst +5C.
=> Det här är mycket intressant. Men hur fÃ¥r man till avloppet ut frÃ¥n krypgrunden?  Tänkte pÃ¥ lutningen. Brukar det finnas avlopp i krypgrunder?

Om man har mycket markfukt på vintern kan det bli otillräckligt med en kondensavfuktare och (en riktig) sorbtionsavfuktare är då nödvändig. Föreslår anskaffning av en kompletterande kondensavfuktare av lämplig modell (ex.vis DS-15) som ställs på RF 60% med temperaturvakt på +5C samt att CTR'en ställs på ca RF 70% och är backup samt tar hand om den kallaste perioden under året.
=> LÃ¥ter bra och vettigt.

Tack för svaret!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2011, 14:21:42 »
Krypgrunden ska vara minst ljustät när man kör avfuktningsaggregat, annars får den gå mycket i onödan. Kryp ner en solig sommardag och titta var det strilar in ljus och täta där. Om det finns problem med lukt eller markradon i huset behövs även undertrycksventilation av krypgrunden.

Monterade själv en VoltCraft Energycount 3000 med fjärravläsning pÃ¥ stickproppen till avfuktaren (DS15). Sedan mitten av oktober har den dragit i snitt 1,03 kWh/dygn. Har väldränerad mark under krypgrunden och som kallast var det nere i 4-5 plusgrader i vintras. Räknar med lite högre förbrukning under sommaren dÃ¥ luften innehÃ¥ller mer fukt men tror det stannar pÃ¥ 600-700 kWh/Ã¥r.  "Avloppet" fixade jag genom att gräva en djup grop under plasten och göra en liten stenkista dit jag drog slangen frÃ¥n avfuktaren, lade markduk samt fyllde igen. Med annan mark kanske anslutning till husets avlopp i grunden alt dräneringen är möjlig eller att lÃ¥ta vattnet pumpas ut frÃ¥n grunden via slang med balja, länspump och timer om det aldrig blir frysgrader där inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rozeman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2011, 12:41:50 »
Sitter i ganska precis samma sits som dig svmh906; villa på 136m² med krypgrund som avfuktas av en Corroventa CTR300TT. Två vuxna samt två barn på 7 och 1 år. I vårt fall har vi HÖG markfukt, avfuktaren jobbar i snitt 6 tim/dygn(!). Och den drar en hel del ström vill jag lova! Vi har byggplast på golvet i grunden, grunden är ordentligt tätad samt en HygroPro för att "optimera" driften. Nu till sommaren ska jag fixa en dränering för att (förhoppningsvis) hindra vatten från omgivningen att rinna in under huset.
Hus: Enplans trähus med krypgrund, Sävsjöhus, byggt 1989. Uppvärmd yta 137m² + garage 37m².
Ort: Ludvika, södra Dalarna.
Familj: 2 vuxna och 2 barn.
Ventilation: FTX Bacho Minimaster ACJ/ACF som endast används för just ventilation.
Uppvärming: Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 och garaget med gamla hederliga elradiatorer.
Krypgrundsavfuktare: Corroventa CTR 300TT
Elförbrukning: 2014, enl. huvudmätare: 15837 kWh där krypgrundsavfukaren stod för 3040 kWh.
(2013: 15174 kWh / 2904 kWh.)
(2012: 14762 kWh / 2751 kWh)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2011, 12:07:18 »
Att avfuktaren jobbar ca 6 tim/dygn i snitt tycker jag låter ganska normalt, särskilt med hög markfukt. Sorbtionsavfuktning drar dock betydligt mer energi under vår/sommar/höst. Bra att se över dräneringen runt huset. Kan vara mer sankt än många tror, vet kommuner som fått dränera hela kvarter efter att folk börjat gräva och undersöka marken kring sina hus.

HygroPro smart styrning men det finns en aspekt som kan vara värt att kontrollera, korrosion/rost. Finns det problem med detta i krypgrunden är det säkrast att hålla sig neråt RF60%. I mitt fall sitter den tunna boarden i blindbotten uppspikad med lövtunn trådspik som hade blivit ordentligt rostig efter drygt 10 år innan jag installerade avfuktare. Även enstaka halvt islagna varmgalvade 4-tums spik hade gravrost. På lång sikt, decennier, ser jag en risk med att trådspiken rostar av och blindbottenskivorna med golvisoleringen åtminstone delvis skulle kunna släppa och ramla ner på marken i krypgrunden.
« Senast ändrad: 14 juni 2011, 22:47:17 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2011, 14:57:13 »
Krypgrunden ska vara minst ljustät när man kör avfuktningsaggregat, annars får den gå mycket i onödan.
=> Ska fixa till det, vad ska man täta med? Nån typ av skum?

Om det finns problem med lukt eller markradon i huset behövs även undertrycksventilation av krypgrunden.
=> Jag tänkte att CTR:en kan sköta det, i manualen står det att undertrycksventilationen ska vara igång hela tiden men tycker inte det stämmer, ibland stängs den av. Den tycker väl att RF är okej och slutar med ventilationen, eller är det något fel med CTR:en?

Monterade själv en VoltCraft Energycount 3000...
=> Funderar på att köpa en sådan också, 400 kr kostar de visst.

 "Avloppet" fixade jag genom att gräva en djup grop under plasten och göra en liten stenkista dit jag drog slangen frÃ¥n avfuktaren, lade markduk samt fyllde igen. Med annan mark kanske anslutning till husets avlopp i grunden alt dräneringen är möjlig eller att lÃ¥ta vattnet pumpas ut frÃ¥n grunden via slang med balja, länspump och timer om det aldrig blir frysgrader där inne.
=> Misstänker att vi har berg under krypgrunden, blir kanske att gå på "pump" lösningen...

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2011, 15:24:19 »
Föreslår anskaffning av en kompletterande kondensavfuktare av lämplig modell (ex.vis DS-15) som ställs på RF 60% med temperaturvakt på +5C samt att CTR'en ställs på ca RF 70% och är backup samt tar hand om den kallaste perioden under året.
=> DS15 funkar genom att den kyler ner luften och CTR snarare värmer upp luften (om jag fattat rätt), hur funkar de 2 tillsammans? Kan det inte tänkas bli konstiga effekter? Tänkte att kall luft + varm luft ger ännu mera fukt... Sen undrar jag också hur bra DS15 kan tänkas funka i vår krypgrund. Huset är på 120kvm (enplan), DS15 specen säger att den klarar max 100kvm, samtidigt som jag sett att "kraftigare" woods inte omsätter lika mycket luft som DS15, så då kanske DS15 klarar att avfukta våra 120kvm ändå?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2011, 12:02:43 »
Var mycket generös med fogskum. Det går åt många fler flaskor än man oftast tror.

Om RF är under t.ex. 70% kommer ju inte CTR'n att vara på utan enbart DS15 arbeta tills dess hygrostat slår ifrån vid t.ex. 60%. Om krypgrunden är stor brukar det gå att sätta ett par små byggfläktar på var sin liten trädgårdsbetongplatta i öppningar i hjärtmuren eller liknande. Dessa kan då blåsa åt andra håll än DS15 så hela krypgrunden får luftcirkluation. Välj byggfläktar där det går att köra enbart fläkten utan någon värmeslinga (t.ex. Biltemas). Kan kopplas via ett master-slave grenuttag så byggfläktarna bara går då DS15 går (=drar ström i m-s styrande grenuttag).

Kan inte CTR i detalj men det brukar gå att ställa liknande aggregat på permanent fläkt utan att avfuktningen alltid går. Men mät först upp radonhalten tycker jag. Med konstant undertrycksventilation kommer avfuktningen att behöva jobba mer. DS15 kyler först ner luften för att fukten ska kondensera till vatten och sedan värmer den direkt upp luften igen innan fläkten skickar ut den. Varje liter vatten som bildas från fukten ger dessutom ca 0,7 kWh värme så den värmer en del i krypgrunden. Avloppet måste dock lösas på något sätt. Sorbtionsfuktaren skickar ut varm väldigt fuktig luft ut från krypgrunden genom utloppet samtidigt som annan uteluft sugs in för att ersätta denna. Mest optimalt på vinterhalvåret då uteluften är kall och inte kan bära så många gram vatten per kubikmeter (låg absolut fukt).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2011, 13:39:15 »
Pluggat igen hålen för ett tag sen nu. Köpte en sån där Voltcraft pryl också. Bytte filter på CTR:en och kopplade in Voltcraft sändaren samtidigt (2011-07-01). CTR:en verkar inte ha nån strömbrytare vad jag kunde se i varje fall, så drog ut kabeln bara och monterade dit sändaren och kopplade in kabeln igen. Innan operationen klagade CTR:ens display att det var för fuktigt (så avfuktningen lär ha kört), samma sak efter min lilla operation, men sedan 2/7 så indikerar CTR displayen att fuktigheten var okej därnere. Enligt Voltcraft:en har CTR:en jobbat för fullt sedan jag kopplat in sändaren, alltså fast CTR displayen nu indikerar på okej luftfuktighet. Inga roliga siffror att se, drygt 1,1 kW drar CTR:en hela tiden. Kollade runt när jag var nere, kunde inte se fukt någonstans, kollade mest på grundmuren. CTR:en ska enligt förra ägaren skapa undertryck hela tiden. Men drar CTR:ens "undertrycksfläkt" verkligen 1,1 kW, verkar ju helt vansinnigt? Alltså, skräpet jobbar för fullt dygnet runt som det är nu. Var det fel av mig att rycka ut kabeln bara? Eller det kanske är normalt att avfuktaren jobbar dygnet runt sådär...? Någon som har ideer? Bor i Västerås. Kanske inte är tillräckligt tätt överallt, fast det ser ju tätt ut. Dags att inhandla en hygrometer också kanske.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2011, 14:10:51 »
Varför duger ej ventilation i grunden..? Låter vansinnigt att förbruka 24-25kw/dygn även sommartid..! Gör ju 9100kwh/år..! Vi var nära att köpa en nyproducerad villa med denna typ av grund, men här Umeå hade de stora problem med att husen satt sig, men vi har bra mark där, men tycker att denna typ av grund tillhör sommarstugor eller alt till altanen..

Platta på mark skall det vara, och isolergrunden vart dyrare än platta med golvvärme..!

Det är väl ej alla tillverkare som kör med avfuktare i grunden..?

Går det ej att leda avloppet ned till stupröret? Borra hål och sticka ned slangen?
« Senast ändrad: 04 juli 2011, 14:15:33 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2011, 00:31:27 »
Varför duger ej ventilation i grunden..? Låter vansinnigt att förbruka 24-25kw/dygn även sommartid..! Gör ju 9100kwh/år..! Vi var nära att köpa en nyproducerad villa med denna typ av grund, men här Umeå hade de stora problem med att husen satt sig, men vi har bra mark där, men tycker att denna typ av grund tillhör sommarstugor eller alt till altanen..

Platta på mark skall det vara, och isolergrunden vart dyrare än platta med golvvärme..!

Det är väl ej alla tillverkare som kör med avfuktare i grunden..?

Går det ej att leda avloppet ned till stupröret? Borra hål och sticka ned slangen?

Skulle tro att det finns anledningar till att man pluggar igen ventilationen och sätter dit en avfuktare. Dina kommentarer hjälper inte mig så mycket men avloppet kanske man kan fixa som du säger, teoretiskt i varje fall.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2011, 12:35:58 »
Måste vara jättemycket fukt, tycker det borde räcka att ventilera friskt genom grunden, så har väl man byggt hus i 1000år..och nån form av form av fuktstyrning som stänger av fläkten vid regn, låter galet att förbruka mer energi på utanför huset än i huset..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #13 skrivet: 05 juli 2011, 12:50:03 »
Jag har nyligen talat med hussäljare för Älvsbyhus och Smålandsvillan:

Älvsbyhus har slutat med avfuktare och kör med öppna ventiler året runt. Värmeslinga i grunden kopplas in vid behov....

SmÃ¥landsvillan har tät, varm grund med utsugsfläkt.  Inomhusluften sugs tydligen ned igenom golvbjälklaget.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #14 skrivet: 05 juli 2011, 17:57:51 »
Ja just så var med SMV, men kändes ändå som varm fuktig luft sugs ned under grunden, men klart finns energibehov kommer fukten kondensera i värmepumpen, men svårt och klara BBR kraven med att ha luftavfuktare i grunden med denna förbrukning, och kanske till mycket liten nytta..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #15 skrivet: 06 juli 2011, 10:11:30 »
Måste vara jättemycket fukt, tycker det borde räcka att ventilera friskt genom grunden, så har väl man byggt hus i 1000år..och nån form av form av fuktstyrning som stänger av fläkten vid regn, låter galet att förbruka mer energi på utanför huset än i huset..!

Jag vet inte hur mycket fukt det är egentligen, men jag kan inte se nån fukt nånstans därnere, allt ser okej ut, så jag misstänker att uteluften sugs in till grunden nånstans ifrån där jag inte kan se eller att det är fel på hygrostaten eller själva CTR:en.
När det gäller att ventilera frisk luft utifrÃ¥n finns det ju en massa info att läsa pÃ¥ nätet om att det inte ska vara bra. Men visst, jag har ocksÃ¥ tankar du beskriver som pyr i bakhuvudet. Det verkar inte vara sÃ¥ mÃ¥nga här pÃ¥ forumet som har koll pÃ¥ just CTR... Skrämmande siffror det där med kontinuerligt 1,1 kW  :(

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #16 skrivet: 06 juli 2011, 20:01:16 »
Kan du inte mäta fukthalten? Och vad rekomenderas för högsta fukt halt?

Vad har du för årsförbrukning? Vad händer vintertid? Går denna då med eller?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #17 skrivet: 08 juli 2011, 15:51:28 »
Kan du inte mäta fukthalten? Och vad rekomenderas för högsta fukt halt?

Vad har du för årsförbrukning? Vad händer vintertid? Går denna då med eller?

Jag har inte hunnit bestämt mig om vilken hygrometer jag ska köpa, vore säkert bra med minst 2 st sändare.
CTR:ens hygrostat är inställd på drygt hälften, kanske ca 60%.
Huset, enplan, byggd 1987 är på 120kvm, vår totala elförbrukning är på ca 17000kWh nu när vi har en LLVP, innan LLVP var förbrukningen uppe i kanske 21000kWh, vi har 2st elelement i garaget som är igång på vintern. En Nibe Fighter 410P värmer VV och tilluften.
Jag har inte haft ögonen på CTR:en förrän nu, så jag vet inte säkert vad beteendet är under vintertiden, jag trodde innan att när "ventilation ok" och "fuktighet ok" lamporna lyser grönt i CTR displayen så går inte avfuktningsfunktionen, men det verkar inte stämma med tanke på förbrukningen på 1,1 kW.
Jag är ju lite orolig att någonting (inte så bra) hände när jag bröt strömmen till CTR:en genom att dra ut stickproppen.
Jag får nog skaffa hygrometer så jag lär mig mer om vad som händer därnere egentligen.
 

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #18 skrivet: 08 juli 2011, 17:34:37 »
Alla apparater anslutna till elnätet skall tåla ofrivilligt avbrott, kan ju bli strömavbrott när som helst med, så den borde ej ha havererat pga denna anledning..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #19 skrivet: 14 juli 2011, 19:39:23 »
Alla apparater anslutna till elnätet skall tåla ofrivilligt avbrott, kan ju bli strömavbrott när som helst med, så den borde ej ha havererat pga denna anledning..

LÃ¥ter vettigt, lite lugnare nu, tack.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #20 skrivet: 14 juli 2011, 19:47:14 »
Förbrukningen var nere på 0 i några dagar men nu snurrar den på igen. "Ventilation OK" lampan slutade lysa och CTR:en slutade gå helt, konstigt kan jag tycka, antingen går undertrycksfläkten + avfuktningen eller så går inget av de. Undertrycksfläkten ska ju gå hela tiden trodde jag, men våran CTR funkar inte så i varje fall. Nån som har nån kommentar på det? Tacksam för alla svar jag fått.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #21 skrivet: 15 juli 2011, 12:14:47 »
Fläkten ska gå hela tiden om det finns problem med dålig lukt i huset från krypgrunden eller det kommer höga halter av radon in i huset från krypgrunden genom otäta springor i golvbjälklaget. Annars behöver inte fläkten gå hela tiden utan bara när avfuktningen arbetar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #22 skrivet: 17 juli 2011, 19:49:45 »
Fläkten ska gå hela tiden om det finns problem med dålig lukt i huset från krypgrunden eller det kommer höga halter av radon in i huset från krypgrunden genom otäta springor i golvbjälklaget. Annars behöver inte fläkten gå hela tiden utan bara när avfuktningen arbetar.

Tack för svaret, då är nog CTR:ens beteende "rätt" antar jag.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #23 skrivet: 02 augusti 2011, 00:29:38 »
Tänkte uppdatera läget lite bara... CTR:en verkar ha gått oavbrutet sen sist, drygt 1,1 kW (ca 800 kr för juli månad) hela tiden m a o, rent idiotiskt kan jag tycka, misstänker att den första ägaren gått på skräckhistorier från anticiemex och därför gått med att pröjsa stora pengar för installationen av CTR:en, de hade visst sett "mikrobiell påväxt" nånstans. Men varför slutade "Ventilation OK" lysa i några dagar och CTR:en slutade gå då helt? Undertrycksfläkten ska väl gå hela tiden, trodde jag som sagt... Ingen CTR-expert här? Måste köpa hygrometer... Var hittar man en bra för bra pris? Gärna med minst 2st sändare...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #24 skrivet: 02 augusti 2011, 01:35:38 »
Ja verkar idiotiskt, 800kwh/mån i totalt bortkastad energi..kolla upp CTR, mät luftfuktighet, och prata med nån som vet om dessa grunder..

Vi har fjälllstuga med sådan grund, utan nåt sådant, har funkat bra i 30år..

Vi har väldigt hög luftfuktighet utomhus nu, nätterna väldigt fuktigt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #25 skrivet: 02 augusti 2011, 11:02:28 »
Här drog DS15 inkl två fläktar sammanlagt 127,5 kWh under juli månad. Genomsnitt RF 67% och temp +16C i krypgrunden. Tidigare RF vid denna tid kring 93% och temp +19C med öppna ventiler i grunden, dvs rejält med mikrobiell påväxt (både vit och brun) på bl.a. blindbotten (vaxad takboard).
« Senast ändrad: 02 augusti 2011, 11:10:24 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rozeman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #26 skrivet: 18 augusti 2011, 07:00:18 »
Varför duger ej ventilation i grunden..? Låter vansinnigt att förbruka 24-25kw/dygn även sommartid..! Gör ju 9100kwh/år..! Vi var nära att köpa en nyproducerad villa med denna typ av grund, men här Umeå hade de stora problem med att husen satt sig, men vi har bra mark där, men tycker att denna typ av grund tillhör sommarstugor eller alt till altanen..

Platta på mark skall det vara, och isolergrunden vart dyrare än platta med golvvärme..!

Det är väl ej alla tillverkare som kör med avfuktare i grunden..?

Går det ej att leda avloppet ned till stupröret? Borra hål och sticka ned slangen?

Apan, ditt raljerande över krypgrunder hjälper inte trådskaparen ett dugg!
Hus: Enplans trähus med krypgrund, Sävsjöhus, byggt 1989. Uppvärmd yta 137m² + garage 37m².
Ort: Ludvika, södra Dalarna.
Familj: 2 vuxna och 2 barn.
Ventilation: FTX Bacho Minimaster ACJ/ACF som endast används för just ventilation.
Uppvärming: Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 och garaget med gamla hederliga elradiatorer.
Krypgrundsavfuktare: Corroventa CTR 300TT
Elförbrukning: 2014, enl. huvudmätare: 15837 kWh där krypgrundsavfukaren stod för 3040 kWh.
(2013: 15174 kWh / 2904 kWh.)
(2012: 14762 kWh / 2751 kWh)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #27 skrivet: 18 augusti 2011, 09:06:11 »
Apan är bannlyst från forumet, ytterligare kommentarer till honom kan ej besvaras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #28 skrivet: 24 augusti 2011, 23:08:59 »
Apan är nog sjysst egentligen. Ekonomisk (snÃ¥l) som man är sÃ¥ inhandlade jag 2 st AURIOL väderstationer frÃ¥n LIDL  :-[, kommer nog att handla en (bra mätare) OREGON snart ocksÃ¥ eller finns det bättre? AURIOL:erna diffar med 1-2% sinsemellan. Har haft de nere i krypgrunden i nÃ¥gra dagar nu, de har toppat ca 58% och lägsta har varit ca 52%, är det okej värden? Haft tankar om att köra CTR:en helt manuellt och att köra primärt med nÃ¥n typ av undertrycksskapande fläkt (pga ev radon) samt DS-15 och 2st fläktar för bättre cirkulation som nämts här tidigare. Just ja, CTR:en drar fortfarande konstant drygt 1,1kW.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #29 skrivet: 25 augusti 2011, 09:07:14 »
Apan är nog sjysst egentligen. Ekonomisk (snÃ¥l) som man är sÃ¥ inhandlade jag 2 st AURIOL väderstationer frÃ¥n LIDL  :-[, kommer nog att handla en (bra mätare) OREGON snart ocksÃ¥ eller finns det bättre? AURIOL:erna diffar med 1-2% sinsemellan. Har haft de nere i krypgrunden i nÃ¥gra dagar nu, de har toppat ca 58% och lägsta har varit ca 52%, är det okej värden? Haft tankar om att köra CTR:en helt manuellt och att köra primärt med nÃ¥n typ av undertrycksskapande fläkt (pga ev radon) samt DS-15 och 2st fläktar för bättre cirkulation som nämts här tidigare. Just ja, CTR:en drar fortfarande konstant drygt 1,1kW.

Om nu värdena stämmer (52-58%) så är det lite väl "safe" för denna årstiden.. Jag har en hygropro kopplad till min Acetec PD-250 och nu i Augusti så ligger jag runt 70% rf @ 18°c. Det ska vara mögelriskfritt :) Vore jag du skulle jag höja hygrostaten på avfuktaren eller ännu hellre investera i en hygropro, det är bara onödigt att ha en avfuktare som drar så mycket energi för att hålla så låg rf i denna årstid. På vintern är det annat, då ligger jag runt 50-60% oxå och då oftast med avstängd avfuktare. Jag har dessutom en extra undertrycksfläkt som hjälper till att "dra in" fuktig luft (har problem med lukt) men det klara sig bra iaf ;) När hygrometern (oregon) slår över på 71-72% vid 18° startar hygropron avfuktaren som tar ner det till 69-70%. Kolla min förbrukning för ett tag sedan men jag har glömt vad det var.. ska kolla igen vad det lider så ska du få en jämförelse *vinkar*

Lycka till.

Ps! Jag håller på att isolera mina kanbalkar och även marken, kommer att göra en ny tråd ang detta lite senare i år så håll koll :)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #30 skrivet: 25 augusti 2011, 10:24:41 »
Om givarna är placerade på de fuktigaste platserna i krypgrunden är som sagt 52-58% väl lågt på sommaren om det inte är problem med bakterier/lukt också (alltså inte bara mögelsvamp). Under ca 60% finns dessutom en risk att träet i blindbotten och golvbjälklag börjar torka ur och det kan bli små springor som leder luft upp till bostaden så problemet är komplext. Undertrycksventilation och minst 60% är förmodligen bättre än att försöka torka bort bakterierna.

Har hygrostaten på DS15 stående på konstant läge hela året och på vintern kan RF visa 57-58% men på sommaren runt 67% i snitt och tillfälligt riktigt soliga varma högsommardagar 70-75% då den går på max (ljustät men inte lufttät krypgrund). Men det är inget problem med lite över 70% under enbart några dygn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #31 skrivet: 25 augusti 2011, 15:28:48 »
64% står det nu på den högsta av de 2, hm :(

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #32 skrivet: 25 augusti 2011, 15:43:01 »
Om nu värdena stämmer (52-58%) så är det lite väl "safe" för denna årstiden.. Jag har en hygropro kopplad till min Acetec PD-250 och nu i Augusti så ligger jag runt 70% rf @ 18°c. Det ska vara mögelriskfritt :) Vore jag du skulle jag höja hygrostaten på avfuktaren eller ännu hellre investera i en hygropro, det är bara onödigt att ha en avfuktare som drar så mycket energi för att hålla så låg rf i denna årstid. På vintern är det annat, då ligger jag runt 50-60% oxå och då oftast med avstängd avfuktare. Jag har dessutom en extra undertrycksfläkt som hjälper till att "dra in" fuktig luft (har problem med lukt) men det klara sig bra iaf ;) När hygrometern (oregon) slår över på 71-72% vid 18° startar hygropron avfuktaren som tar ner det till 69-70%. Kolla min förbrukning för ett tag sedan men jag har glömt vad det var.. ska kolla igen vad det lider så ska du få en jämförelse *vinkar*

Lycka till.

Ps! Jag håller på att isolera mina kanbalkar och även marken, kommer att göra en ny tråd ang detta lite senare i år så håll koll :)

Vet inte om värdena stämmer, men står 64% nu, just ja temperaturen är ca 18 ºC också. Min första tanke var en hygropro men de kostar väl som en DS-15... samt att tillägsisolera men det är väl onödigt ifall man inte ser någon fukt under plasten? Hygropro är säkert en bra pryl, inte övergett den tanken helt än. Jag misstänker att avfuktaren går på vintern också, tänkte vänta och se så man lär sig lite mera. Hmm, "extra undertrycksfläkt som hjälper till att dra in fuktig luft"? Fläkt mellan boytan och grunden eller?
Ok, så det duger att rf ligger under 70%?

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #33 skrivet: 25 augusti 2011, 23:42:17 »
Vet inte om värdena stämmer, men står 64% nu, just ja temperaturen är ca 18 ºC också. Min första tanke var en hygropro men de kostar väl som en DS-15... samt att tillägsisolera men det är väl onödigt ifall man inte ser någon fukt under plasten? Hygropro är säkert en bra pryl, inte övergett den tanken helt än. Jag misstänker att avfuktaren går på vintern också, tänkte vänta och se så man lär sig lite mera. Hmm, "extra undertrycksfläkt som hjälper till att dra in fuktig luft"? Fläkt mellan boytan och grunden eller?
Ok, så det duger att rf ligger under 70%?

Nja.. mitt påstående att "dra in fuktig luft" var väl lite ironiskt menat.. Jag har en extra kanalfläkt som sitter nere i grunden för att skapa ett högre undertryck där nere, (högre än bostadsdelen) avfuktarens fläkt räcker tyvärr inte.(p.g.a lukt) I.o.m högre undertryck i utrymmet så sugs ju mer fuktig utomhusluft och bostadsluft in i krypgrunden vilket gör att rf ökar och avfuktare/hygropro jobbar mer. Isolerar gör man för att höja temperaturen. Högre temp = Lägre RF samt mindre risk för köldbryggor där kondens kan bildas. Om man isolerar kantbalkar UTIFRÅN samt UNDERIFRÅN minskar man risken för fuktvandring i materialet samt att balken blir varmare = varmare i utrymmet = lägre RF. Utan isolering (i mitt fall) så står kantbalkarna och suger fukt från jorden hela tiden som avfuktaren får avfukta, dessutom blir de iskalla på vintern vilket utgör köldbrygga med kondensrisk på vintern samt att de då även kyler ner utrymmet. (åtminstånde i teorin, praktiken lär väl visa sig ;) )
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #34 skrivet: 26 augusti 2011, 01:20:50 »
Om givarna är placerade på de fuktigaste platserna i krypgrunden är som sagt 52-58% väl lågt på sommaren om det inte är problem med bakterier/lukt också (alltså inte bara mögelsvamp). Under ca 60% finns dessutom en risk att träet i blindbotten och golvbjälklag börjar torka ur och det kan bli små springor som leder luft upp till bostaden så problemet är komplext. Undertrycksventilation och minst 60% är förmodligen bättre än att försöka torka bort bakterierna.

Har hygrostaten på DS15 stående på konstant läge hela året och på vintern kan RF visa 57-58% men på sommaren runt 67% i snitt och tillfälligt riktigt soliga varma högsommardagar 70-75% då den går på max (ljustät men inte lufttät krypgrund). Men det är inget problem med lite över 70% under enbart några dygn.

SÃ¥ rf fÃ¥r inte vara för lÃ¥gt heller. Har för mig att det stod i corroventa manualen nÃ¥t i stil med att rf ska helst ligga under 50%, inte för att jag litar sÃ¥ mycket pÃ¥ den. Bra och intressant information man fÃ¥r här pÃ¥ forumet  :)

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #35 skrivet: 10 september 2011, 22:13:43 »
""Avloppet" fixade jag genom att gräva en djup grop under plasten och göra en liten stenkista dit jag drog slangen från avfuktaren, lade markduk samt fyllde igen. Med annan mark kanske anslutning till husets avlopp i grunden alt dräneringen är möjlig eller att låta vattnet pumpas ut från grunden via slang med balja, länspump och timer om det aldrig blir frysgrader där inne."
=> Funderade på lösningen med att pumpa ut vattnet, hur kan det tänkas funka på vintern? Borde bli is i slangen ut tänkte jag? Det verkar inte vara så väldränerande mark här, mest lera... Annars eldar CTR:en på för fullt. Misstänker att CTR:ens hygrostat är ställd väldigt lågt som det är nu, ifall man kan lita på de 2 billiga hygrometrarna. Tänkte för övrigt jämföra givarna med en pålitlig hygrometer (OREGON) snart.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #36 skrivet: 11 september 2011, 12:32:56 »
Om jag minns rätt har signaturen "rollo" skrivit om just den lösningen med länspump och slang ut från grunden, möjligen här men annars på www.byggahus.se. Var inget problem att pumpa ut vattnet någon gång per dygn, men visst måste det bli en liten isbana där vattnet hamnar, dock små mängder på vintern. Annars kan du ju köra CTR'n på vintern och en kondensavfuktare övriga året.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #37 skrivet: 17 oktober 2011, 17:51:36 »
Kan man inte sätta den på stuprören? Slangen från avfuktaren alltså..

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #38 skrivet: 28 oktober 2011, 10:41:34 »
Kan man inte sätta den på stuprören? Slangen från avfuktaren alltså..

Antar att det skulle kräva en pump. Hoppas att slippa en sån. Inne på att dra en slang till dräneringen när jag gör jobbet.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #39 skrivet: 10 november 2011, 23:16:20 »
Inhandlade en bättre hygrometer (oregon), hoppas den är pålitlig. Den verkar ha stannat på 44-45% i RF nu. Den billiga hygrometern visar under oregons värden, ibland så lågt som 38%. Nästan 3000kWh har gått åt sedan 1:a juli, här finns det definitivt kWh att spara. Förbrukningen är mycket lägre sedan drygt 1 månad tillbaka. Kommer att justera upp CTR:ens hygrostat nästa gång jag dyker ner i krypgrunden. Nästa vår/sommar blir det högst troligt en kondensavfuktare därnere. Var kan man hitta pålitliga diagram för temperatur, rf och risk för påväxt? Ca 14 grader därnere nu.
« Senast ändrad: 11 november 2011, 08:37:19 av svmh906 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #40 skrivet: 11 november 2011, 10:23:37 »
Dessa hygrometrar har en osäkerhetsmarginal på åtminstone +/- 5 procentenheter. För mig blev det tvärtom, Oregon visade några %-enheter mindre än de andra billigare mätarna.

RF45% i krypgrunden är onödigt lågt om det mäts på det fuktigaste stället. Öka RF till kring 65% och mät energiförbrukningen. Avfuktare som drar 3000 kWh på fyra månader är häftigt mycket, ajaj... Diagram angående mikrobiell påväxt och mögel finns t.ex. på: http://www.lfs-web.se/mogel.htm
« Senast ändrad: 11 november 2011, 10:26:43 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #41 skrivet: 11 november 2011, 10:40:24 »
Jag vill passa på att nämna Logger 2020 och de krypgrundsgivare jag utvecklat.
Jag använder mig av Honywells fuktigare HIH4000, vars nogrannhet från fabrik är bättre än 3.5%.
Jag kalibrerar sedan dessa i eget fuktlab, med kalibrerad referensgivare.
Ställer in så att alla givare visar exakt rätt vid 50% RF, och levererar inga givare som avviker mer än 2% från referensvärdet i området 20-80%
Loggern: http://www.energibutiken.se/hem/1-logger-2020-temperaturlogger.html (1150 kr)
Krypgrundsgivaren: http://www.energibutiken.se/expansionsmoduler/13-htiq-fukt-och-temperaturmodul-givare.html (549 kr)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #42 skrivet: 14 november 2011, 22:58:20 »
Dessa hygrometrar har en osäkerhetsmarginal på åtminstone +/- 5 procentenheter. För mig blev det tvärtom, Oregon visade några %-enheter mindre än de andra billigare mätarna.

RF45% i krypgrunden är onödigt lågt om det mäts på det fuktigaste stället. Öka RF till kring 65% och mät energiförbrukningen. Avfuktare som drar 3000 kWh på fyra månader är häftigt mycket, ajaj... Diagram angående mikrobiell påväxt och mögel finns t.ex. på: http://www.lfs-web.se/mogel.htm
Den billiga mätarens värden varierar mycket mer än oregons som står i princip stilla på ca 44%, den billiga visar 31% nu, totalt opålitlig pryl skulle jag gissa.
Förbrukningen har inte gÃ¥tt över 3000 kWh riktigt än  :). Skönt iaf att veta var elen tar vägen.
Jag antar att mögelkurvorna är pålitliga, då är man helt säker ifall RF ligger under 75% hela tiden. Räknas mikrobiell påväxt som mögel?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #43 skrivet: 17 november 2011, 10:30:21 »
När det skiljer så många %-enheter är det bäst att lämna tillbaka/reklamera den mätare som avviker. Viktigt att placera alla mätare på exakt samma ställe och jämföra under en tid med lite olika temp och RF%. Kalibrerade hygrometrar från fabrik/leverantör blir naturligtvis bäst och enklast, skönt att det går att få tag på i energibutiken.se till en rimlig kostnad!

Skulle nog säga max RF 72% garanterar att det inte blir problem när det gäller en period om flera mÃ¥nader. Gäller bara att veta att det verkligen är just max 72% överallt... Lämpligt med säkerhetsmarginal pÃ¥ nÃ¥gra %-enheter. Sedan gÃ¥r det ju att   
mäta och räkna på risken för mögel för att minska energiförbrukningen som HygroPro och framförallt Trygghetsvakten gör. Om det även finns problem med korrosion/rost i utrymmet skulle jag dock rekommendera att hålla sig på RF max kring 60%.

"Mikrobiell påväxt" är ju egentligen en form av mögel. Skillnaden är väl främst att mikrobiell påväxt enbart växer på ytan av materialet och då kan torkas, borstas, skuras eller enkelt skrapas bort. "Mögelangripet" räknar åtminstone jag som att det vuxit in i och skadat materialet så bitar av det måste skäras/sågas bort eller hela delar av byggmaterialet kasseras och ersättas med nytt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #44 skrivet: 18 november 2011, 19:17:21 »
Apan är bannlyst från forumet, ytterligare kommentarer till honom kan ej besvaras.


När får Apan komma tillbaka?, Blir ju inga hårda diskussioner att läsa..=)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #45 skrivet: 21 november 2011, 11:09:17 »
Han finns nog redan här ibland oss...  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #46 skrivet: 01 december 2011, 12:52:31 »
Lägesrapport...
CTR 300TT har förbrukat lite drygt 3100 kWh sedan 1:a juli. Hygrometern visar 44-45%.
Förbrukningen (all inclusive) Juli-Nov: 1287 huvuddunk, 1256 huvuddunk, 1233 huvuddunk, 1219 :-\, 1242 ^-^ kWh.
Måste vara nån typ av rekord att Juli är dyrare än November.
Intressant att följa förbrukningarna. Vore trevligt att ha bilden klar för sig hur mycket avfuktaren drar under 1 års tid med nuvarande hygrostatinställning. Vet inte om jag klarar av att vänta ett helt år dock innan jag justerar upp.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #47 skrivet: 01 december 2011, 14:21:13 »

Hej!

Min CTR drog 786 kWh, 917 kWh och 679 kWh under juli-september. Jag hängde då upp två hygrometrar (Oregon) därnere och fann till min förskräckelse att hygrostaten var inställd på 55% RH (den är ju inte graderad utan har enbart skalsträck). När jag vred upp hygrostaten till sista skalstrecket steg RH till 65% och förbrukningen under oktober och november sjönk till 200 respektive 162 kWh. Men fy för den lede vad jag tycker illa om att krypa därnere. Jag är en ganska stor kille men hålen i grundmurarna (tre att ta sig igenom för att komma till avfuktaren) är gjorda för en anorektisk dvärg.

Vänligen / Gunnar

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #48 skrivet: 01 december 2011, 16:18:39 »
Hej!

Min CTR drog 786 kWh, 917 kWh och 679 kWh under juli-september. Jag hängde då upp två hygrometrar (Oregon) därnere och fann till min förskräckelse att hygrostaten var inställd på 55% RH (den är ju inte graderad utan har enbart skalsträck). När jag vred upp hygrostaten till sista skalstrecket steg RH till 65% och förbrukningen under oktober och november sjönk till 200 respektive 162 kWh. Men fy för den lede vad jag tycker illa om att krypa därnere. Jag är en ganska stor kille men hålen i grundmurarna (tre att ta sig igenom för att komma till avfuktaren) är gjorda för en anorektisk dvärg.

Vänligen / Gunnar
Skönt att veta att jag inte är ensam om såna sjuka värden. Som tur är så har vi endast en lucka att ta sig igenom. Intressant det där om sista skalsträcket, har något att jämföra med den dagen jag ändrar...

Aloviak

  • Gäst
Aloviak
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #49 skrivet: 18 december 2011, 13:50:33 »
Pluggat igen hålen för ett tag sen nu. Köpte en sån där Voltcraft pryl också. Bytte filter på CTR:en och kopplade in Voltcraft sändaren samtidigt (2011-07-01). CTR:en verkar inte ha nån strömbrytare vad jag kunde se i varje fall, så drog ut kabeln bara och monterade dit sändaren och kopplade in kabeln igen. Innan operationen klagade CTR:ens display att det var för fuktigt (så avfuktningen lär ha kört), samma sak efter min lilla operation, men sedan 2/7 så indikerar CTR displayen att fuktigheten var okej därnere. Enligt Voltcraft:en har CTR:en jobbat för fullt sedan jag kopplat in sändaren, alltså fast CTR displayen nu indikerar på okej luftfuktighet. Inga roliga siffror att se, drygt 1,1 kW drar CTR:en hela tiden. Kollade runt när jag var nere, kunde inte se fukt någonstans, kollade mest på grundmuren. CTR:en ska enligt förra ägaren skapa undertryck hela tiden. Men drar CTR:ens "undertrycksfläkt" verkligen 1,1 kW, verkar ju helt vansinnigt? Alltså, skräpet jobbar för fullt dygnet runt som det är nu. Var det fel av mig att rycka ut kabeln bara? Eller det kanske är normalt att avfuktaren jobbar dygnet runt sådär...? Någon som har ideer? Bor i Västerås. Kanske inte är tillräckligt tätt överallt, fast det ser ju tätt ut. Dags att inhandla en hygrometer också kanske.
Har du fått ordning på din CTR?
annars kan jag hjälpa dig

Aloviak

  • Gäst
Aloviak
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #50 skrivet: 18 december 2011, 16:27:48 »
Lägesrapport...
CTR 300TT har förbrukat lite drygt 3100 kWh sedan 1:a juli. Hygrometern visar 44-45%.
Förbrukningen (all inclusive) Juli-Nov: 1287 huvuddunk, 1256 huvuddunk, 1233 huvuddunk, 1219 :-\, 1242 ^-^ kWh.
Måste vara nån typ av rekord att Juli är dyrare än November.
Intressant att följa förbrukningarna. Vore trevligt att ha bilden klar för sig hur mycket avfuktaren drar under 1 års tid med nuvarande hygrostatinställning. Vet inte om jag klarar av att vänta ett helt år dock innan jag justerar upp.
alvarligt fel på din CTR går hela tiden.
RF skall ligga på 65-70 % i grunden, testa att vrida den röda knappen på hygrostaten i grunden åt höger medsols
då skall avfuktaren stanna (har du fläkten på hela tiden så kolla på den röda lampan på baksidan av avfuktaren lampan slocknar när avfuktningen stannar.

Aloviak

  • Gäst
Aloviak
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #51 skrivet: 18 december 2011, 16:36:48 »
alvarligt fel på din CTR går hela tiden.
RF skall ligga på 65-70 % i grunden, testa att vrida den röda knappen på hygrostaten i grunden åt höger medsols
då skall avfuktaren stanna (har du fläkten på hela tiden så kolla på den röda lampan på baksidan av avfuktaren lampan slocknar när avfuktningen stannar.
Det finns en drifttidsmätare på avfuktarens baksidan,mgerww visar timmar men den tar ca 1000w så blir ganska nära KWH också

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #52 skrivet: 18 december 2011, 20:37:55 »
Har du fått ordning på din CTR?
annars kan jag hjälpa dig
Har förstått att hygrostaten står på ca 45%, det är alltför lågt. Har du själv en CTR?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #53 skrivet: 18 december 2011, 20:44:36 »
alvarligt fel på din CTR går hela tiden.
RF skall ligga på 65-70 % i grunden, testa att vrida den röda knappen på hygrostaten i grunden åt höger medsols
då skall avfuktaren stanna (har du fläkten på hela tiden så kolla på den röda lampan på baksidan av avfuktaren lampan slocknar när avfuktningen stannar.
Nästa gång jag ska ner ska jag skruva upp som du beskriver. Fläkten går när avfuktningen går har jag lärt mig.

Aloviak

  • Gäst
Aloviak
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #54 skrivet: 19 december 2011, 18:00:53 »
Har förstått att hygrostaten står på ca 45%, det är alltför lågt. Har du själv en CTR?
Har en själv men jobbar med dom också.
Den röda ratten på hygrostaten finns en pil på den, klockan 12 är RF 60% kl 3 är 70%
grundinställningen är kl 2 ca 67%
Står din pil där är det fel på hygrostaten om du får en RF på 45% i grunden.

Aloviak

  • Gäst
Aloviak
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #55 skrivet: 19 december 2011, 18:07:09 »
En CTR 300TT monterad i en normalgrund på ca 115m2 50-60 cm högt drar ca 1200-1500kwh om året
ifall grunden är tätad riktigt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #56 skrivet: 19 december 2011, 23:16:39 »
Har en själv men jobbar med dom också.
Den röda ratten på hygrostaten finns en pil på den, klockan 12 är RF 60% kl 3 är 70%
grundinställningen är kl 2 ca 67%
Står din pil där är det fel på hygrostaten om du får en RF på 45% i grunden.
Det här var intressant, min står på ca kl 2 och har RF 45%. En annan som skrivit i denna tråd sa att sista linjen ca kl 3 motsvarar RF 65%.
« Senast ändrad: 20 december 2011, 10:08:43 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #57 skrivet: 19 december 2011, 23:23:15 »
En CTR 300TT monterad i en normalgrund på ca 115m2 50-60 cm högt drar ca 1200-1500kwh om året
ifall grunden är tätad riktigt.
Huset är pÃ¥ ca 120 m2, grunden ca 150 cm högt  pÃ¥ bÃ¥da sidorna av "mitttenbalken". Rasskydd ska bytas, tror att de kommer att ge upp förr eller senare. VentilationshÃ¥len ska vara ordentligt tätade.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #58 skrivet: 20 december 2011, 08:14:20 »

Hej!

På min CTR motsvarar kl 12 på hygrostaten 55% RH, kl 3 65% RH. Fläkten går kontinuerligt oavsett om avfuktning pågår eller ej. Enbart fläkt drar ca 3 kWh/dygn.

Vänligen / Gunnar

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #59 skrivet: 20 december 2011, 11:13:57 »
Huset är pÃ¥ ca 120 m2, grunden ca 150 cm högt  pÃ¥ bÃ¥da sidorna av "mitttenbalken". Rasskydd ska bytas, tror att de kommer att ge upp förr eller senare. VentilationshÃ¥len ska vara ordentligt tätade.

Alltså en förhållandevis stor volym i krypgrunden. Höjden underlättar service och luftcirkulationen inne i krypgrunden men innebär samtidigt ett klart större avfuktningsbehov. Uteluft läcker in bl.a. via gruset och små springor som kan finnas lite här och var. Skulle absolut försöka förbättra tätningen samt installerat en bra kondensavfuktare (som klarar +5C plus extra tempvakt) som komplement. En extra fläkt 25-40W kan behövas för att hjälpa till att vispa runt luften inne grunden. Lätt att fixa med den "arbetshöjden". Kondensavfuktaren får ta hand om fukten under sommarhalvåret och CTR går under vintern samt blir back-up under övriga årstider.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

aLOVIAK

  • Gäst
aLOVIAK
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #60 skrivet: 20 december 2011, 22:09:06 »
Hej!

På min CTR motsvarar kl 12 på hygrostaten 55% RH, kl 3 65% RH. Fläkten går kontinuerligt oavsett om avfuktning pågår eller ej. Enbart fläkt drar ca 3 kWh/dygn.

Gunnar du har en lite äldre hyg. där RF skalan står med, fläkten borde gå att stänga av ifall man inte behöver ett undertryck i grunden.

Vänligen / Gunnar

aLOVIAK

  • Gäst
aLOVIAK
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #61 skrivet: 20 december 2011, 22:16:25 »
Det här var intressant, min står på ca kl 2 och har RF 45%. En annan som skrivit i denna tråd sa att sista linjen ca kl 3 motsvarar RF 65%.
Hur gammal är din CTR, maskin nr finns bakom filtret.
Allt tyder på att din HYG. är sönder eller behöver kalibreras.

Din grund är ganska stor ca 160m3, du borde förvänta dig en elförbrukning på ca 2500 kwh om året.

Du skriver att rasskydden är slut, ser man ut då eller finns det risk att utomhus luft kommer in där?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #62 skrivet: 21 december 2011, 09:03:18 »
Hur gammal är din CTR, maskin nr finns bakom filtret.
=> Får kolla nästa gång... Men minst 10 år gammal är den.

Allt tyder på att din HYG. är sönder eller behöver kalibreras.
=> Låter vettigt, hur görs en kalibrering?

Din grund är ganska stor ca 160m3, du borde förvänta dig en elförbrukning på ca 2500 kwh om året.
=> Jag ser det som en en stor förbrukning.

Du skriver att rasskydden är slut, ser man ut då eller finns det risk att utomhus luft kommer in där?
=> På nordsidan hade det kommit in lite vatten märkte jag någon gång, de nuvarande skivorna är masonit eller liknande, inte sett hål någonstans dock (ljustätt överallt), men jag ska byta skivorna i vår/tidig sommar.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #63 skrivet: 21 december 2011, 09:25:35 »
Hej!

På min CTR motsvarar kl 12 på hygrostaten 55% RH, kl 3 65% RH. Fläkten går kontinuerligt oavsett om avfuktning pågår eller ej. Enbart fläkt drar ca 3 kWh/dygn.

Vänligen / Gunnar
3 kWh/dygn blir ca 1100 kWh/år. Dyrt för enbart en fläkt, bara en känsla, det kanske är normalt att alla avfuktarfläktar drar så mycket.
« Senast ändrad: 21 december 2011, 09:31:07 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #64 skrivet: 21 december 2011, 12:24:39 »
Alltså en förhållandevis stor volym i krypgrunden. Höjden underlättar service och luftcirkulationen inne i krypgrunden men innebär samtidigt ett klart större avfuktningsbehov. Uteluft läcker in bl.a. via gruset och små springor som kan finnas lite här och var. Skulle absolut försöka förbättra tätningen samt installerat en bra kondensavfuktare (som klarar +5C plus extra tempvakt) som komplement. En extra fläkt 25-40W kan behövas för att hjälpa till att vispa runt luften inne grunden. Lätt att fixa med den "arbetshöjden". Kondensavfuktaren får ta hand om fukten under sommarhalvåret och CTR går under vintern samt blir back-up under övriga årstider.
Steg 1 kommer att bli vrida upp hygrostaten, sen framöver blir det en DS15. Vad är det för en extra "visp" man bör ha? Märke, modell? Var bör den monteras? Rektangulär husgrund, kortsidorna är mot nord och syd. Och var bör DS15 stå i förhållande till extra fläkten? DS15 kanske borde stå på nordöst sidan och blåsa rakt söderut och extra "vispen" på sydväst sidan och blåsa rakt norrut? Planerar att ha en separat undertrycksfläkt också.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #65 skrivet: 21 december 2011, 16:17:51 »
Jo börja med att vrida upp hygrostaten på CTR och mät igen och märk upp läget för t.ex. RF 70% på hygrostaten.

DS15 har väldigt bra drag på fläkten men jag gissar att den riskerar blir lite för klen för den stora volymen i denna krypgrund, särskilt under juli-augusti. Om det dessutom ska upp en separat undertrycksfläkt ökar kapacitetsbehovet. Säkert bra om den kan blåsa mot syd eller sydväst där det bruka växa mest mögel på sommaren. Om krypgrunden är avdelad med mittbalk eller liknande med några öppningar är det bra att ha en extra fläkt som blåser åt andra hållet någonstans för att den torra luften ska fördelas jämnt. T.ex. en liten byggfläkt som körs på fläkt utan värme eller annan typ bordsfläkt om den har elektrisk skyddsklass IP24 eller bättre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr Anderson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #66 skrivet: 15 februari 2012, 23:34:58 »
Hej !
Jag har en corroventa i krypgrunden och den är inställd på kl två på hygrometern, fläkten var inställd på att gå hela tiden men jag la fläkten i läge från och blåste till på sensorn och fläkten startade igen på hög fukthalt.
Behöver fläkten gå hela tiden ??
Skall köpa en trådlös hygrometer och kontrollera nid vilken fukthalt som den startar på.

Take care
Hus 1, 140 kvm, byggt -70, golvvärme i bottenplattan, radiatorer på 2 våning, satt in en Euronom VPS 500 liters acc-tank med 60 vacuumrör från sfinx
Dec 2008. Tilläggsisolerat vinden + snevind dec 2008 så totalt 27-30 cm isolering.
2009 Bytt till nya treglas fönster U-värde 1,2 .
Alla ytterdörrar nya, gavelspetsar renoverade och tilläggsisolerade med 70 mm.
2009 årsförbrukning 10600kwh.
2010 Feb Installation av vattenmantlad kamin (Caron Aqua, 7 kw till vatten och 3 kw till luft.).
2010 totalförbrukning ca 9000 kwh
2011 Installerat en Ecozon 7 kw luft/vattenpump i Juni.
2011 Totalförbrukning 6950 kwh

Hus nr 2.
Enplanshus på 240 m2, IVT bergvärme 9kw med bypass, 150 m borrat.
10 år gamla dörrar och 3-glasfönster.
Avfuktare (Corroventa) i krypgrunden. Framtida tilläggsisolering av vind.
Beräknad elförbrukning 18000 kwh.
2012 08 Installation av Contura 750A
2013 Elförbrukning 15000 kwh.
2014 08 Installerat ftx Heru 130 ec2
2014 Total elförbrukning 12600 kwh.
2017 Mars, installation av 5.6kw solceller.
2017 Dec, Byggt en extrarum på 32 kvm med golvvärme. Nytt plåttak på hela huset.
2017 Total elförbrukning på 14500 kwh.
2018 Jan Installation av 8.58 kw solceller så totalt nu 14.18 kw solceller.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #67 skrivet: 24 februari 2012, 13:10:47 »
Behöver fläkten gå hela tiden ??
Tror man behöver kontinuerligt undertrycksfläktande endast om det finns lukter därnere eller kommer upp till huset, kanske även ifall det finns problem med radon. Våran corroventa undertrycksfläkt går endast när avfuktningen går, har inga lukter och radonvärdena är väldigt bra vad jag förstått. Sen när DS15 hamnar i krypgrunden testar vi nog utan separat kontinuerlig undertrycksventilation först, ev utför vi radonkoll då också.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #68 skrivet: 24 februari 2012, 22:51:05 »
Länge sen sist, läget är att ctr:en dragit nästan 3800 kWh sedan 1/7, hygrostaten är ställd på 45% rf enl oregonmätaren, tänker inte vänta med att kolla vad ctr:en drar per år med nuvarande inställning fast det hade varit trevligt att veta, utan jag kommer som första steg att vrida upp hygrostaten vilken dag som helst nu, sedan är planen att inhandla och köra DS15 på lägre rf än ctr:en, DS28 ska klara av 140kvm (vi har 120 kvm) men anledningen att jag tänkte köra DS15 (ev DS12) är att DS28 slukar mer el och luftgenomströmningen är högre i DS15, tänkte också sätta dit en kanalfläkt som vispar runt luften konstant, såna borde inte förbruka mycket eller? Så vad sägs om planen? Just ja, vattnet får hamna under plasten först, sedan när jag fixar rasskydden drar jag vattnet till dräneringen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #69 skrivet: 26 februari 2012, 11:16:16 »
Gissar årsförbrukningen hamnar på ca 4500-5000 kWh/år med RF 45% eftersom våren och försommaren normalt har ett ganska torrt väder. DS15 är i minsta laget med tanke på den stora volymen luft i m3 och en vanlig krypgrund är inte precis lufttät... Visst går det i kombination med CTR, men själv hade nog valt DS28 plus 1-2 små byggfläktar eller kanalfläktar. De kan kopplas via ett master-slave grenuttag där mastern är avfuktaren. Då kommer fläktarna bara att vara på när avfuktaren går.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #70 skrivet: 27 februari 2012, 00:19:03 »
De kan kopplas via ett master-slave grenuttag där mastern är avfuktaren. Då kommer fläktarna bara att vara på när avfuktaren går.
Borde inte fläkten/fläktarna gå hela tiden så att det är samma jämna rf överallt? Eller vad är vitsen med att de ska snurra endast när avfuktning pågår?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #71 skrivet: 27 februari 2012, 22:47:30 »
Kondensavfuktaren blåser ut luften till ena halvan av krypgrunden och byggfläktarna blåser åt andra hållet i andra öppningar i hjärtmuren. På vintern är RF låg och avfuktaren arbetar knappt alls då är det onödigt att byggfläktarna blåser.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #72 skrivet: 27 februari 2012, 23:34:01 »
DS15 är i minsta laget med tanke på den stora volymen luft i m3 och en vanlig krypgrund är inte precis lufttät... Visst går det i kombination med CTR, men själv hade nog valt DS28 plus 1-2 små byggfläktar eller kanalfläktar.
Kollade DS15 och DS28 specarna, skulle inte DS15 själv hinna med att avfukta tillräckligt snabbt med resultatet att CTR:en hoppar igång vid exvis rf 65%? 120 kvm * 1,5 m = 180 m3 räknat i överkant då det är vallar mot rasskydden och tippar att höjden är något < 1,5 m. DS15 har luftgenomströmning på 256m3/h i steg1 så allt luft går igenom (avfuktas?) avfuktaren på mindre än en timme, duger inte det? Man kanske ska räkna på annat sätt...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #73 skrivet: 01 mars 2012, 10:53:22 »
Du behöver ta reda på hur mycket fukt som kommer in i krypgrunden, uteluft via luftläckage samt markfukt. Uteluft går väl att uppskatta med täthetsprovning men avgiven markfukt tror jag är svårare att mäta upp över en så stor yta. Vid olika temperaturer och RF kan sedan antalet liter vatten som behöver kondenseras med avfuktare beräknas med hjälp av Mollierdiagram etc. Inte den lättaste uppgiften precis eftersom det också beror på aktuell nederbörd och vindar...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #74 skrivet: 01 mars 2012, 14:15:38 »
Du behöver ta reda på hur mycket fukt som kommer in i krypgrunden, uteluft via luftläckage samt markfukt. Uteluft går väl att uppskatta med täthetsprovning men avgiven markfukt tror jag är svårare att mäta upp över en så stor yta. Vid olika temperaturer och RF kan sedan antalet liter vatten som behöver kondenseras med avfuktare beräknas med hjälp av Mollierdiagram etc. Inte den lättaste uppgiften precis eftersom det också beror på aktuell nederbörd och vindar...
Asch då, testar en DS15 med risk för att den inte hinner med att avfukta allt, kanske för den ett jäkla liv också, skulle DS15 inte hinna med så får jag sätta dit en till kondensavfuktare eller byta till DS28. Woods gör ju reklam för att man får en värmepumpseffekt när avfuktaren går, Hur många W ger den i värme när den går? Jättetack igen för alla synpunkter och tips.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #75 skrivet: 01 mars 2012, 16:09:00 »
Hur många W ger den i värme när den går?

Kompressoreffekten + ca 700w/liter vatten och timme den kondenserar ut.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #76 skrivet: 02 mars 2012, 13:44:20 »
Kompressoreffekten + ca 700w/liter vatten och timme den kondenserar ut.
Ok, inte helt med, DS15 drar max 240W (fläkt + kompressor antar jag) enl spec. Vad blir det momentant maximalt värmeeffekt? Gissar att fläkten drar kanske max 100W (ren gissning alltså).

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #77 skrivet: 02 mars 2012, 13:55:23 »
Nu har jag skruvat upp hygrostaten lite granna, får se var rf landar (46% nu). Såg faktiskt fukt under plasten också, inte mycket. Höjden i krypgrunden är 150cm på det högsta stället, vallen är ca 2m i en sida, hypotenusan blir då ca 2,5m.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #78 skrivet: 02 mars 2012, 13:55:53 »
Ok, inte helt med, DS15 drar max 240W (fläkt + kompressor antar jag) enl spec. Vad blir det momentant maximalt värmeeffekt? Gissar att fläkten drar kanske max 100W (ren gissning alltså).

Den har en kompressor på 180-200w gissar jag så den värmen får du ju 0,19kwh.

Sedan när det gäller kondenseringsvärmen så beror den på hur fuktig luften är.
Om den har lyckats att kondensera ut 1l vatten på 1 timme så är det 700w eller 0,7kwh.

Alltstå blir värmebidraget i exemplet 0,89kwh
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #79 skrivet: 02 mars 2012, 16:30:15 »
Den har en kompressor på 180-200w gissar jag så den värmen får du ju 0,19kwh.
Sedan när det gäller kondenseringsvärmen så beror den på hur fuktig luften är.
Om den har lyckats att kondensera ut 1l vatten på 1 timme så är det 700w eller 0,7kwh.
Alltstå blir värmebidraget i exemplet 0,89kwh
Ok, då är jag med, tack.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #80 skrivet: 03 mars 2012, 00:45:33 »
Just ja, rÃ¥kade hitta ett "avloppsrör" där ocksÃ¥ när jag var nere, gÃ¥r förmodligen till dräneringen, perfekt för kondensavfuktaren sen  :), rf 47% nu.
« Senast ändrad: 03 mars 2012, 21:26:09 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #81 skrivet: 04 mars 2012, 22:55:38 »
enl orgonmätaren vill ctr:en hålla rf 47% nu istf 45%, blev knappt nån ökning alls m a o, får öka mera.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #82 skrivet: 05 mars 2012, 07:58:11 »

Jag ställde min CTR på kl 3 - går aldrig över 65 %.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #83 skrivet: 10 mars 2012, 00:33:21 »
Kollade manualen för de där 2 auriol prylarna jag köpte förut, tyckte jag kollade att de hade rf från givaren innan jag köpte, det är det som är det viktiga ju, bläddrade lite snabbt i manualerna nu och det verkar som att givarna ger endast temp och ingen rf, kasst, erkänner, jag är lurad av reklamen, väldigt pinsamt.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #84 skrivet: 10 mars 2012, 21:20:15 »
Jag har haft mätare på min kompis ctr 300 nu sen den 20 januari. 500 kWh hade den förbrukat. Huset ca 80-90 kvm. Är det normalt vid denna årstiden?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #85 skrivet: 11 mars 2012, 07:58:19 »

Hej Henke!

Sedan 1 januari till dagens datum har min CTR förbrukat 227 kWh. Medelutetemperatur under perioden -1,5 grader. Medeltemperatur vid hygrostaten ca 8 grader. Hygrostaten ställd på max 65 % RF. Krypgrunden är på ca 80 m2/ca 65 m3. Höglandet i Östergötland.

Vänligen / Gunnar

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #86 skrivet: 11 mars 2012, 09:11:58 »

Jag skall kanske tillägga att fläkten går kontinuerligt och då den drar ca 3 kWh/dygn har avfuktningsfunktionen varit i drift ca 15 timmar under perioden.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #87 skrivet: 11 mars 2012, 19:45:41 »
Ok. Då hade ju han mer än dubbelt så mycket. Detta är i södra Skåne. Vet inte hur många kubik luft där är men det var nog en meter. Jag har sagt åt honom att installera en riktig hygrometer där nere. Jag tyckte det kändes krut torrt där. Väldigt städat och fint. Han har nog också fläkten på alltid men han har kanske onödigt torrt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #88 skrivet: 14 mars 2012, 14:38:04 »
Förbrukningen 3908 kWh sedan 110701, rf 47%, runt 9  grader, rf verkar aldrig gÃ¥ under trots att det ska vara torrt ute nu. Woods DS15 beställt nu. Beställde en oregon sändare till ocksÃ¥, har en sändare och mottagare redan men skadar inte med en till sändare, blir jobbigt ifall rf diffar mellan de 2 sändarna.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #89 skrivet: 14 mars 2012, 16:19:24 »

Hej!

Jag började logga min CTR först 1/10 men den kan ha dragit så mycket som 3000 kWh sedan 1/7. Men då var hygrostaten inställd på 55 % fram till slutet av september.
Från att som lägst ligga på låga 40 % i början av februari har RF långsamt stigit i takt med stigande ute- och krypgrundstemperaturer så att aktiv avfuktning nu äger rum vissa dygn. Det skulle inte förvåna mig om "din" hygrostat är inställd på något i stil med 47%!
Jag har placerat en Oregonhygrometer vid avfuktaren och en hygrometer i den motsatta änden av krypgrunden. Den senare visar konsekvent 1-2 grader lägre temperatur och 1-2 % högre RF än den tidigare och det bör stämma med tanke på placeringen.

Vänligen / Gunnar

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #90 skrivet: 14 mars 2012, 21:53:08 »
Min ctr hygrostat är paj eller behöver kalibreras om man man ska tro på min oregonhygrometer och inläggen här. Hade 44-45% från början, sedan jag vred upp "något" blev det endast 47%.
Svarar mig själv: Ganska vettigt att rf inte går ner mera nu när det är torrt ute för att undertrycksfläkten går endast när avfuktningen går.
Jag tänker från början ha den nya oregonsändaren på samma ställe som den gamla sändaren (vid ctr hygrostaten på nordöst sidan) så att jag kan se ifall jag får olika värden från de 2 sändarna, sen placeras den ena i andra änden av krypgrunden. Men var ska jag placera DS15? tänkte nog ställa DS15 vid ctr hygrostaten till att börja med iaf. Ska den stå på marken eller på vilken höjd ska den stå?

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #91 skrivet: 15 mars 2012, 08:15:16 »

Jag har själv långt framskridna planer på att förstärka avfuktningen av krypgrunden med en kondensavfuktare. Jag tänker börja med att placera den (på marken) där min andra hygrometer sitter, i motsatt ända på krypgrunden jämfört med placeringen av CTRen, och där CTRens spirorör mynnar. Kondensvattenproblemet tror jag kan lösas genom att skära upp markplasten och gräva en grop som rymmer en upp-och-nedvänd plasthink, borra ett hål i botten på hinken och stoppa ner en slang från kondensavfuktaren - en stenkista utan sten.
Blir det inte bra så lipar jag en stund och gör jag om.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #92 skrivet: 15 mars 2012, 09:43:05 »
Kondensavfuktaren ska helst suga i sig så varm luft som möjligt eftersom den fungerar bäst då, dvs om en del av krypgrunden ligger mot söder och blir aningen varmare bör den suga luften därifrån och blåsa mot den kallare delen av krypgrunden samt stå lite högre upp nära blindbotten. Bör gå att göra en "stenkista" med bara plaströr om marken är dränerande eftersom det är små mängder vatten per timme. Välj dock material av ålders- och markbeständig plast som används för dräneringar och borra ett litet hål för avloppsslangen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #93 skrivet: 15 mars 2012, 15:20:53 »
Kondensavfuktaren ska helst suga i sig så varm luft som möjligt eftersom den fungerar bäst då, dvs om en del av krypgrunden ligger mot söder och blir aningen varmare bör den suga luften därifrån och blåsa mot den kallare delen av krypgrunden samt stå lite högre upp nära blindbotten.
Ok, får jämföra temperaturen på nord o syd sidan sen... Jag tänkte så att på norrsidan (ctr hygrostaten finns nordost) borde det vara mer fukt än på syd sidan så därför får avfuktaren stå där till att börja med, där är mintemp 6,8 grader och maxtemp 23,8 grader sedan jag började mäta 20110701. Hur ska man tänka när det gäller de olika väderstrecken och placering? Ska jag ställa DS15 på lecablock eller vad för att få den på "rätt" höjd? Just ja, den dära vispen borde nog inhandlas också.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #94 skrivet: 15 mars 2012, 22:27:54 »
Jag har själv långt framskridna planer på att förstärka avfuktningen av krypgrunden med en kondensavfuktare. Jag tänker börja med att placera den (på marken) där min andra hygrometer sitter, i motsatt ända på krypgrunden jämfört med placeringen av CTRen, och där CTRens spirorör mynnar. Kondensvattenproblemet tror jag kan lösas genom att skära upp markplasten och gräva en grop som rymmer en upp-och-nedvänd plasthink, borra ett hål i botten på hinken och stoppa ner en slang från kondensavfuktaren - en stenkista utan sten.
Blir det inte bra så lipar jag en stund och gör jag om.
Intressant, vad tänkte du dig för en kondensavfuktare? Hur stor krypgrund har du? Höjden? Var finns din ctr-hygrostat? Din plan är säkert bra, ifall den inte funkar så får man hitta på annat. Jag tänkte också på en stenkista innan, men vi har nog ganska lerig mark här så jag tänkte dräneringen på ett eller annat sätt, jag antar att röret jag såg går till dräneringen, nån här kanske vet ifall det är vanligt eller t o m enl byggregler att det ska finnas ett dräneringsrör i botten i alla krypgrunder? Huset byggt 1987.
« Senast ändrad: 15 mars 2012, 22:32:45 av svmh906 »

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #95 skrivet: 16 mars 2012, 08:43:04 »

Jag börjar med avfuktaren jag har i tvättstugan, märke Amcor/Bolthi (?), tar 200 Watt. Den har ett "högt" fläktläge, vilket blir användbart. Till att börja med ställer jag den på en upp-och-nedvänd plastback - kan bli knepigt att få den stå i våg om den står direkt på marken (den har hjul). Om konceptet fungerar, d.v.s. elförbrukningen i krypgrunden blir märkbart lägre, kommer även jag att investera i en Woods.
Krypgrunden är på ca 80 m2, snitthöjden ligger på ca 80 cm.
CTR-hygrostaten är placerad någon meter från avfuktaren som sitter mitt på den västra grundmuren. Kondensavfuktaren kommer att placeras i det sydöstra hörnet av krypgrunden.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #96 skrivet: 19 mars 2012, 14:55:53 »
Vred upp ctr hygrostaten så den står rakt till höger, 49% i rf blev det istf 47%, inte så kraftig höjning den här gången heller.
DS15 har kommit också, tänkte ha gummimatta på plasten, sedan lecablock på gummimattan och DS15 får stå på lecablocken.
Sedan 20110701: Maxtemp: 23,8 °C mintemp: 6,8 °C maxrf: 52% minrf: 44%
« Senast ändrad: 20 mars 2012, 14:55:39 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #97 skrivet: 28 mars 2012, 15:30:05 »
Nu har 4000kWh förbrukats av ctr:en sedan 20110701, misstänker att årsförbrukningen kommer att landa på ca 5000kWh utan DS15. DS15 hade ju kommit men den har skavanker så jag skulle få den utbytt, väntar. Misstänker att rf är nu ca 60% i krypgrunden och inte 50% som gamla oregongivaren rapporterar. En ny givare ska ner snart.
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 18:25:17 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #98 skrivet: 14 maj 2012, 13:46:27 »
CTR:en har förbrukat 4316 kWh sedan 1/7/2011.
CTR:en helt bortkopplad och DS15 snurrar nu, konstant verkar det som, kanske ställde in hygrostaten lite snävt.
DS15 drar ca 230W nu när den går, den kan inte dra mer än ca 2000 kWh på ett år alltså.
Ska få lite eljobb gjort i krypgrunden så CTR:en kan gå som backup så småningom.
Den gamla oregon givaren (49%) verkar fungera rätt okej, dvs om man kan lita på den nya givaren (51%).

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #99 skrivet: 14 maj 2012, 16:18:06 »

Hej!

För två veckor sedan installerade jag en kondensavfuktare som komplement till Corroventan. Efter att ha pillat på båda hygrostaterna några gånger så verkar Corroventan nu gå igång med avfuktning vid 68 % RH och kondensavfuktaren vid 55 % RH. Tills vidare låter jag Corroventans fläkt gå kontinuerligt. Den drar visserligen ca 3 kWh/dygn men den hjälper också till att transportera den torrare luften från kondensavfuktaren vidare till Corroventan. Före installationen av kondensavfuktaren diffade RH konsekvent max 1 % mellan hygrometrarna där Corroventan står och där kondensavfuktaren nu står. Nu, efter installationen, visar hygrometern där kondensavfuktaren står ganska pålitligt 6 % lägre RH än den vid Corroventan. Det fungerar alltså som tänkt. Tyvärr började jag inte logga temperaturer, RH och kWh från krypgrunden förrän 1/10 förra året så jag kan inte kvantifiera HUR bra det fungerar. Före det datumet var Corroventans energiförbrukning en del av hushållselen. När jag nu vet att min hushållselförbrukning ligger på ca 220 kWh/mån så blir en bästa uppskattning att jag under de gångna två veckorna sparat ca 50 % av Corroventans elförbrukning under de två första veckorna i maj förra året (perioderna är hyfsat jämförbara vad det gäller medelutetemperatur - jag har inte några jämförelsetal för nederbörden). Men då skall man komma ihåg att i maj förra året var, mig ovetande, Corroventan inställd på att gå igång med avfuktning vid 55 % RH!

Vänligen / Gunnar

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #100 skrivet: 15 maj 2012, 09:49:51 »
Efter att ha pillat på båda hygrostaterna några gånger så verkar Corroventan nu gå igång med avfuktning vid 68 % RH och kondensavfuktaren vid 55 % RH.
=> Har fortfarande träningsvärk från helgens övning i krypgrunden så vill inte krypa ner igen på några dagar men jag ska fixa till något liknande, eventuellt ska jag ha lite lägre värden då våran krypgrund är 120kvm istf eran på 80kvm. Min initiella känsla är att DS15 faktiskt är lite liten för våran krypgrund, rf höjts med 1% till 52% och DS15 gått konstant. Lite regnigt väder så det påverkar säkert.

Tills vidare låter jag Corroventans fläkt gå kontinuerligt.
=> Jag saknar dessvärre "konstant undertrycksfläkt" knappen i min ctr.
« Senast ändrad: 15 maj 2012, 22:51:59 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #101 skrivet: 21 maj 2012, 14:02:01 »
51% och DS15 gÃ¥tt konstant (konstigt att den aldrig stannade  Sc:,h ), petade lite pÃ¥ hygrostaten sÃ¥ den stannade, fÃ¥r se om eller när den hoppar igÃ¥ng igen. DS15 kör en avfrostning ibland (1 gÃ¥ng i timmen eller vad det stod i manualen) och den förbrukar dÃ¥ 45W har jag för mig, det gör att förbrukningen för DS15 är maximalt 1800 kWh pÃ¥ ett Ã¥r enl Voltcraft grejerna, billigt mot vad vÃ¥ran CTR förbrukat, Ã¥terstÃ¥r att se hur DS15 orkar när det blir mera fukt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #102 skrivet: 22 maj 2012, 13:33:46 »
51% och DS15 gÃ¥tt konstant (konstigt att den aldrig stannade  Sc:,h ), petade lite pÃ¥ hygrostaten sÃ¥ den stannade, fÃ¥r se om eller när den hoppar igÃ¥ng igen. DS15 kör en avfrostning ibland (1 gÃ¥ng i timmen eller vad det stod i manualen) och den förbrukar dÃ¥ 45W har jag för mig, det gör att förbrukningen för DS15 är maximalt 1800 kWh pÃ¥ ett Ã¥r enl Voltcraft grejerna, billigt mot vad vÃ¥ran CTR förbrukat, Ã¥terstÃ¥r att se hur DS15 orkar när det blir mera fukt.
RF max 56% och min kanske 53% nu, DS15 pendlar m a o mellan start och stopp nu (avfrostning ibland). Att den aldrig stannade förut måste berott på att den helt enkelt inte klarade av att avfukta våran grund mer än så. Kanske lite missvisande att säga att våran ctr förbrukar drygt 4500 kWh på ett år (har ju ökat rf några ggr under resans gång), men jätteskillnad är det i varje fall mot DS15. Beräknad årsförbrukning 1692 kWh nu. Var i krypgrunden är det mest fukt i regel? Nordöstra eller nordvästra hörnet eller annanstans?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #103 skrivet: 06 juni 2012, 23:17:59 »
Tills vidare låter jag Corroventans fläkt gå kontinuerligt. Den drar visserligen ca 3 kWh/dygn men den hjälper också till att transportera den torrare luften från kondensavfuktaren vidare till Corroventan.
Funderade lite mer på undertrycket, har inte det just nu alltså, eller iofs så drar väl FLVP:n in lite luft från krypgrunden säkert kan jag gissa (borde ju inte vara riktigt rätt väg för luften att ta dontknow), vad är bra med att transportera luften från kondensavfuktaren till ctr:en? Dyrt med ctr:ens fläkt, 3 kWh/24h blir drygt 1000 kWh/år, tror det borde vara värt att köra en kanalfläkt eller nåt annat istället. Vårt årliga beräknade förbrukning för DS-15 har sakta sjunkit hela tiden och är nere på 1180 kWh just nu. 60% är högsta rf jag sett på hygrometrarna än så länge, lägsta verkar vara ca 55%, borde placera givarna ännu närmare nordvästra och nordöstra hörnen säkert??? Nu är de placerade kanske 2 meter in, kanske blir en jätteskillnad på rf där :o

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #104 skrivet: 07 juni 2012, 08:17:12 »

Hej!

Eftersom jag kör Corroventan parallellt med kondensavfuktaren är tanken att den avfuktade luften från kondensavfuktaren skall komma Corroventan tillgodo så att den senare inte går igång med avfuktning lika ofta som tidigare. Under den här första veckan i juni har RF legat på 62-66 % vid Corroventan (går igång vid 68 %) och 57-61 % vid kondensavfuktaren (går igång vid ca 55%). Apparaterna har tillsammans dragit 6-7 kWh per dag vilket visar (troligen) att Corroventan bara gått i fläktläge under perioden.

Vänligen / Gunnar

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #105 skrivet: 20 juni 2012, 23:55:04 »
Hej!

Eftersom jag kör Corroventan parallellt med kondensavfuktaren är tanken att den avfuktade luften från kondensavfuktaren skall komma Corroventan tillgodo så att den senare inte går igång med avfuktning lika ofta som tidigare. Under den här första veckan i juni har RF legat på 62-66 % vid Corroventan (går igång vid 68 %) och 57-61 % vid kondensavfuktaren (går igång vid ca 55%). Apparaterna har tillsammans dragit 6-7 kWh per dag vilket visar (troligen) att Corroventan bara gått i fläktläge under perioden.

Vänligen / Gunnar
DÃ¥ är jag med, jag kommer att ha pÃ¥ liknande sätt om/när jag sätter igÃ¥ng ctr:en igen, ds-15 (sydost) blÃ¥ser mot ctr:ens hygrostat (nordost), mäter pÃ¥ bÃ¥de nordväst (max 56%) och nordost (max 60%) sidorna av hjärtmuren, verkar funka fint. Beräknad Ã¥rlig förbrukning (ca 1130 kWh) verkar inte minska mer. Skoj att det verkar funka i din krypgrund ocksÃ¥  :)

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #106 skrivet: 04 juli 2012, 13:25:34 »
DS-15 går oftare nu, utan CTR, utan undertrycksventilation, fuktigare ute, rf 59% och under 15 °C i grunden, inga dofter.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #107 skrivet: 04 juli 2012, 15:56:54 »

Bra! Det ska du vara nöjd med, tycker jag. Mina två avfuktare drog 311 kWh tillsammans under juni. Det svider. Temperaturen i krypgrunden låg på 12-15 grader. RF på 62-68 % för Corroventan och 57-61% för kondensavfuktaren.

Vänligen / Gunnar

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #108 skrivet: 05 juli 2012, 14:40:17 »
Bra! Det ska du vara nöjd med, tycker jag. Mina två avfuktare drog 311 kWh tillsammans under juni. Det svider. Temperaturen i krypgrunden låg på 12-15 grader. RF på 62-68 % för Corroventan och 57-61% för kondensavfuktaren.

Vänligen / Gunnar
Jo, nöjdare åtminstone, tycker drygt 1100 kWh/år är för mycket också. Din undertrycksventilation tar ca 90 kWh/månad (3 kWh/dygn), det är en del. Du kanske kan stänga ctr:en ifall du kompletterar med en ds-12 eller ds-15 och med en kanalfläkt. Jag planerar att vrida upp ctr:ens hygrostat till ca 70% (ifall det är möjligt) i samband med att jag drar igång den igen, den ska helst aldrig gå, köper hellre en till kondensavfuktare eller nåt annat än låter ctr:en köra. Sen kanske det blir en undertrycksfläkt i form av en kanalfläkt också trots att vi inte har lukter, får se.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #109 skrivet: 05 juli 2012, 15:57:46 »

Enligt Corroventas support finns det ett läge på maskinen där fläkten går bara i samband med avfuktning. Jag har inte provat det ännu. Mest för att det finns en doft därnere (ungefär som i en sunkig jordkällare) som, även om den inte är direkt äcklig, jag inte vill ska komma upp i huset. Efter sommaren gör jag nog någon, eller några, ändringar därnere baserat på hur mycket energi som avfuktarna gjort av med. Ersätter befintlig kondensavfuktare med en Woods, kompletterar med en Woods vid Corroventan och låter fläkten gå bara när Corroventan avfuktar (om det går för jordkällarlukten), eller låter det vara som det är. Det bli nog inte av att installera någon fläkt med tillhörande dragning av spirorör därnere - min krypgrund är en busdålig arbetsplats (trångt - jag är lång och bred ) så jag vistas därnere så litet som absolut möjligt.

Vänligen / Gunnar

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #110 skrivet: 05 juli 2012, 16:55:55 »
Det bli nog inte av att installera någon fläkt med tillhörande dragning av spirorör därnere

Kanske en dum fråga men måste man ha spirorör för det? Kanske blir bäst med spirorör, jag vet ej. Tänkte själv skippa spirorör om inte någon här kan ge en motivation till att det är jätteviktigt.
« Senast ändrad: 05 juli 2012, 23:40:48 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #111 skrivet: 05 juli 2012, 23:40:13 »
Enligt Corroventas support finns det ett läge på maskinen där fläkten går bara i samband med avfuktning. Jag har inte provat det ännu. Mest för att det finns en doft därnere (ungefär som i en sunkig jordkällare) som, även om den inte är direkt äcklig, jag inte vill ska komma upp i huset. Efter sommaren gör jag nog någon, eller några, ändringar därnere baserat på hur mycket energi som avfuktarna gjort av med. Ersätter befintlig kondensavfuktare med en Woods, kompletterar med en Woods vid Corroventan och låter fläkten gå bara när Corroventan avfuktar (om det går för jordkällarlukten), eller låter det vara som det är. Det bli nog inte av att installera någon fläkt med tillhörande dragning av spirorör därnere - min krypgrund är en busdålig arbetsplats (trångt - jag är lång och bred ) så jag vistas därnere så litet som absolut möjligt.

Vänligen / Gunnar
Åtgärd mot lukter som letar sig till huset ska vara kontinuerlig undertrycksventilation tror jag Rickard sa i en annan tråd. Har för mig att din krypgrund är mindre än våran så 1st kondensavfuktare kanske duger mot fukten. Någon sa att man borde ha ytterligare fläktar för att cirkulera luften i grunden, jag har inte sett behov av det i våran grund än iaf. Märker att DS-15 jobbar mycket oftare nu än för några veckor sedan, den kanske inte kommer att orka med till slut, får se vad som händer i framtiden.
« Senast ändrad: 05 juli 2012, 23:42:36 av svmh906 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #112 skrivet: 11 juli 2012, 17:25:08 »
Inspekterade idag, torrt, inga lukter, DS-15 går ofta, har inte ramlat av lecablockhögen, temp 16 °C och rh 58 %, beräknad förbrukning 1174 kWh/år.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #113 skrivet: 08 augusti 2012, 01:50:18 »
Krypgrundens temp har nog inte varit över 17 grader denna sommaren, året innan hade vi nästan 24 grader, beror kanske på att vi inte har nåt undertrycksventilation mera. Såg att rh var 59% ett tag idag, ds15 jobbar mera nu, beräknad ds15 årsförbrukning är 1200 kWh just nu, går säkert ner senast om en månad. Inga lukter någonstans, alls. Kanske kommer i framtiden, vet inte. Lutar åt att adsorbtionsavfuktare drar en jäkla massa kWh i onödan samt att de kostar DYRT i inköp blir min slutsats. Någon som vill köpa min Corroventa CTR300TT? Den är jättebra på att avfukta krypgrunder.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #114 skrivet: 08 augusti 2012, 10:39:14 »

Hej!

Den ena krypgrunden är inte den andra lik, givetvis. Efter att, som komplement till den befintliga sorptionsavfuktaren, ha stoppat ner en kondensavfuktare i min krypgrund i slutet av april kunde jag konstatera att den hade endast en "lokal" effekt på RF. På andra sidan krypgrunden låg RF runt 6% högre, och hade troligen legat ännu högre om inte sorptionsavfuktaren stått där. De två hjärtmurarna utgjorde sannolikt en alltför effektiv barriär mot transport av den torrare luften från kondensavfuktaren. För två veckor sedan flyttade jag kondensavfuktaren till samma "kammare" som sorptionsavfuktaren och jag tycker mig se att resultatet blev till det bättre, d.v.s. krypgrunden kräver mindre energi (kWh). Jag kan inte uttala mig kategoriskt då alltför kort tid passerat.

Vänligen / Gunnar

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #115 skrivet: 13 augusti 2012, 13:48:19 »
De två hjärtmurarna utgjorde sannolikt en alltför effektiv barriär mot transport av den torrare luften från kondensavfuktaren.
=> Har lite av samma problem men inte så att det stör, kanske blir en fläkt i framtiden. Du har inte funderat på att sätta dit en till kondensavfuktare? Finns billiga på jula, de kanske är jättedåliga, tänkte eventuellt köpa en sån till garaget.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #116 skrivet: 13 augusti 2012, 16:22:11 »
Du har inte funderat på att sätta dit en till kondensavfuktare?

Jodå, det har jag gjort. Komplikationen är emellertid att det luktar litet halvskunk därnere som jag är rädd att få upp i huset, något som eltjuven Corroventan tar hand om. Att satsa på ytterligare en kondensavfuktare och en kanalfläkt som ersättare för Corroventan får jag fundera på tillsvidare. Det skulle ju vara snopet om kanalfläkten inte klarade av att hålla lukten borta från huset.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #117 skrivet: 13 augusti 2012, 19:21:11 »
Jodå, det har jag gjort. Komplikationen är emellertid att det luktar litet halvskunk därnere som jag är rädd att få upp i huset, något som eltjuven Corroventan tar hand om. Att satsa på ytterligare en kondensavfuktare och en kanalfläkt som ersättare för Corroventan får jag fundera på tillsvidare. Det skulle ju vara snopet om kanalfläkten inte klarade av att hålla lukten borta från huset.
Kolla hur mycket kubik corroventan blåser ut och sen införskaffa en kanalfläkt som orkar med samma, kanske andra parametrar man bör tänka på också? Borde finnas kanalfläktar med variabel hastighet? Antar att bra kanalfläktar inte är billiga heller men de kanske drar en massa mindre kWh än ctr:ens. Sen en fläkt som vispar runt luften istf en extra avfuktare kanske. Sen har du en årsförbrukning på under 1000 kWh, eller kanske inte :-). Jag har inte orkat kopplat in ctr:en igen sedan kondensavfuktaren kom på plats, borde nog göra det så man har en backup.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #118 skrivet: 31 oktober 2012, 21:28:40 »
Temp drygt 12 °C och rf 52%. Beräknad förbrukning sjunkit på senare tid, ligger på drygt 1150kWh/år. Köpte en tredje oregonscientific givare som ska ner när jag orkar. Vad jag förstått så vill kondensavfuktaren (DS-15) helst ha minst 15 °C för att avfukta effektivt, så har börjat fundera på att ev införskaffa en sorbtionsavfuktare med låg förbrukning att köra på vinter. Någon här som har erfarenheter av Meaco (http://teknikhamstern.se/index.php/elektrisk-luftavfuktare/meaco-dd8ljunior-avfuktare.html) ? Tips på andra med låg förbrukning?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #119 skrivet: 07 maj 2013, 23:28:04 »
Temperaturen lägst ca 7 grader och högst ca 12 grader sedan i höstas. Rf har pendlat mellan ca 52% och 56%. Årsförbrukningen ser ut att hamna på runt 1060kWh med woods ds15 med nuvarande inställning. Har börjat fundera på att timerstyra ds15, 2ggr 6timmar per dygn eller nåt, gissar att kompressorn får färre start och stopp på så sätt och kanske håller längre samt att förbrukningen kanske blir lägre. Har inte velat öka på rf:en än, kanske borde göra det först. Eller kanske fixa det här med kontinuerlig undertrycksventilation allra först, vet ju inte hur många kubik/timme den bör blåsa, den här kanske skulle duga: http://www.jula.se/rorflakt-for-inbyggnad-14w-414028 . Kanske blir det för mycket med 107kubik/h?

Svärtingebor

  • Gäst
Svärtingebor
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #120 skrivet: 31 juli 2013, 09:49:23 »
Hej
Hittade precis denna tråd då vi med stor förskräckelse upptäckt att vår elräkning skjutit i höjden de senaste månaderna. Satt elmätare på uttaget för vår CTR 300TT, den drar 1,11kW kontinuerligt utan uppehåll!! Ska in och köpa en hygrometer idag och kolla hur läget egentligen ligger till i grunden. Vi har haft CTR:en sen 2007 och inte tidigare haft så här höga elräkningar. Den har inte heller tidigare lyst konstanat "hög luftfuktighet". Något har hänt. Vad är Era bästa tips att göra? Ska man rengöra den på något mer sätt än att byta filter? (det gör vi 1 gång/år och det är knappt smutsigt). Väldigt tacksam för svar.
Känns som att Anticimex har lurat oss  >:( Vi ringde och bad dem om hjälp, 2000:- för att endast komma ut och titta pÃ¥ det!! Jag la pÃ¥ luren  >:(

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #121 skrivet: 31 juli 2013, 11:07:48 »
Tror det sitter en roterande sorbator i de där apparaterna, kanske har drivremmen gått av eller hoppat av så att den inte roterar, då avfuktas inte krypgrunden, men maskinen försöker avfukta (utan resultat).
Jag skulle personligen öppna upp den och se om avfuktningsenheten roterar, och om inte, försöka se vad felet är.

Det kan även ha blivit fel på hygrostaten, och då troligast glappkontakt.
Det skulle förvåna mig om det är något allvarligt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Svärtingebor

  • Gäst
Svärtingebor
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #122 skrivet: 01 augusti 2013, 13:08:41 »
Nu har vi kollat avfuktaren. Först och främst var det några kablar som lossande/hade lossnat så vi har precis fått ett kopplingsschema. Nu fungerar den inte alls för då vi lyfte ner avfuktaren från sitt ställe så slutade allt att fungera.
 
Nästa alternativ är om kondensatorn till rotormotorn har gått sönder.
   
En tredje sak är om själva rotormotorn i sig har gÃ¥tt sönder. Min pappa är elektriker och har hjälpt oss  :).
 
Fukten i grunden ligger nu på 82%!! Nu utan en någon fläkt som roterar luften där nere.

Min pappa ska kolla på det igen om några dagar...

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #123 skrivet: 15 augusti 2013, 00:14:31 »
Hej
Hittade precis denna tråd då vi med stor förskräckelse upptäckt att vår elräkning skjutit i höjden de senaste månaderna. Satt elmätare på uttaget för vår CTR 300TT, den drar 1,11kW kontinuerligt utan uppehåll!! Ska in och köpa en hygrometer idag och kolla hur läget egentligen ligger till i grunden. Vi har haft CTR:en sen 2007 och inte tidigare haft så här höga elräkningar. Den har inte heller tidigare lyst konstanat "hög luftfuktighet". Något har hänt. Vad är Era bästa tips att göra? Ska man rengöra den på något mer sätt än att byta filter? (det gör vi 1 gång/år och det är knappt smutsigt). Väldigt tacksam för svar.
Känns som att Anticimex har lurat oss  >:( Vi ringde och bad dem om hjälp, 2000:- för att endast komma ut och titta pÃ¥ det!! Jag la pÃ¥ luren  >:(
Min ctr-hygrostat bör kalibreras eller lagas eller kastas bort, ställer jag den på max så blir det rf48%. Ett annat alternativ är hygropro som kostar visst 2 lax nu, den kanske är bra. Att du la på luren åt de tycker jag var bra. Jag har funderat på en annan liten strömsnål sorbtionsavfuktare också men ingen här verkar veta ifall den är ok (tyvärr minns jag inte vad den heter, ställde nån fråga om den här nånstans utan att få svar). Annars funkar vår nuvarande lösning bra i vårt hus. Hoppas du får rätsida på elförbrukningen.

Utloggad Mr Anderson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #124 skrivet: 17 augusti 2013, 14:11:01 »
Hej !!
Jag tyckte att våran ctr drog mycket ström och går mycket nu på sommaren så jag stälde ner en avfuktare också, inställd på lägre fukthalt än ctr:en.
Första månaden sparade det 300 kwh.
Ctr går hela tiden med fläkten och den andra favfuktar så mkt den orkar.
Blir det mer fukt och det går över 65% går ctr igång och hjälper till.
Får tömma behållaren ca var tredje dag.
Goa pengar att spara.
Take care.
Hus 1, 140 kvm, byggt -70, golvvärme i bottenplattan, radiatorer på 2 våning, satt in en Euronom VPS 500 liters acc-tank med 60 vacuumrör från sfinx
Dec 2008. Tilläggsisolerat vinden + snevind dec 2008 så totalt 27-30 cm isolering.
2009 Bytt till nya treglas fönster U-värde 1,2 .
Alla ytterdörrar nya, gavelspetsar renoverade och tilläggsisolerade med 70 mm.
2009 årsförbrukning 10600kwh.
2010 Feb Installation av vattenmantlad kamin (Caron Aqua, 7 kw till vatten och 3 kw till luft.).
2010 totalförbrukning ca 9000 kwh
2011 Installerat en Ecozon 7 kw luft/vattenpump i Juni.
2011 Totalförbrukning 6950 kwh

Hus nr 2.
Enplanshus på 240 m2, IVT bergvärme 9kw med bypass, 150 m borrat.
10 år gamla dörrar och 3-glasfönster.
Avfuktare (Corroventa) i krypgrunden. Framtida tilläggsisolering av vind.
Beräknad elförbrukning 18000 kwh.
2012 08 Installation av Contura 750A
2013 Elförbrukning 15000 kwh.
2014 08 Installerat ftx Heru 130 ec2
2014 Total elförbrukning 12600 kwh.
2017 Mars, installation av 5.6kw solceller.
2017 Dec, Byggt en extrarum på 32 kvm med golvvärme. Nytt plåttak på hela huset.
2017 Total elförbrukning på 14500 kwh.
2018 Jan Installation av 8.58 kw solceller så totalt nu 14.18 kw solceller.

Svärtingebo

  • Gäst
Svärtingebo
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #125 skrivet: 28 augusti 2013, 13:10:53 »
Hejsan

Nu har vi själva köpt och bytt motor på vår avfuktare. Nu fungerar den igen :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!