Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline E9 Driftprofil  (läst 2069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
IVT Greenline E9 Driftprofil
« skrivet: 28 november 2016, 21:11:05 »
Hej
Någon som kan hjälpa mig och analysera dessa grafer.
Skall det se ut så här?
Bild två utvisar de olika temperaturerna rörande värmepumpen.
Bild ett visar elförbrukningen.
Bild tre utvisar aktuell utetemperatur.
Utetemperaturen är runt 0 till -4 och kurvan står på 41 grader.
Tack på förhand.
« Senast ändrad: 28 november 2016, 21:27:28 av SE »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline E9 Driftprofil
« Svar #1 skrivet: 28 november 2016, 22:19:41 »
Hej!
Tolkar det som att din värmepump har fått spunk.
Enda tillfället som tillskott skulle behövas är måndag mellan 06-09 ungefär.
Fattar inte varför elpatron ser ut att hoppa in övriga tider, men hacken i framledningskurvan tyder på att elpatron jobbar.
Och måndag mellan 03-04, vad gör den då?
Tillskott men ingen kompressor ser det ut som, tills kompressorn hoppar igång igen?
Möjligen legionella-körning, har du varmvattentemp i loggen?

Tror annars att det är nÃ¥tt el-fel eller om växelventilen blivit heltokig.  Sc:,h
« Senast ändrad: 28 november 2016, 22:23:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline E9 Driftprofil
« Svar #2 skrivet: 29 november 2016, 08:34:09 »
Tror inte att hacken i temperaturkurvan betyder att elpatronen går in. Ser man på effektkurvan ökar eleffekten några hundra watt, ungefär ca 3 % av pumpens effekt. DeltaT på värmebäraren ska ändras med samma belopp. Det skulle bli knappt synbara hack i kurvan. Dessutom ska elpatronen gå in i steg om 3 kW. Det verkar snarare handla om störningar. Det syns några hack nedåt på effektkurvan ungefär vid måndag 00:00.

SvÃ¥rt att säga nÃ¥got om mÃ¥ndag 03-04 utan att veta vad som hände med varmvattnet. E-modell betyder separat varmvattenberedare. DÃ¥ borde Värmebärare ut betyda att man ska kunna se varmvattenladdningarna pÃ¥ temperaturkurvan men i det här fallet verkar givaren sitta efter växelventilen pÃ¥ röret för radiatorvattnet.   

Är det ett hus med golvvärme på undervåningen och radiatorer på övervåningen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline E9 Driftprofil
« Svar #3 skrivet: 29 november 2016, 12:15:27 »
Hej tack för svaren :)
Elpatronen har inte vad jag vet gått in under tiden som graferna visar. När det sker så åker förbrukingen upp till 6kW. Vad jag förstår så är det kompressorn som som går när förbrukningen ligger på ca 2,8kW.

Min stora fundering var om kompressorn skall gå in/ur som den gör nu, med jämna mellanrum med ca 1tim, är detta normalt?

Är skilnaden i temperatur på In/Ut på köldbärarsidan respektive värmesidan OK?

Ja huset har radiatorer på övervåningen och till delpå bottenvåningen. Sen finns det golvvärme i två rum och utbyggnad av golvvärmen till andra rum pågår.
//SE

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline E9 Driftprofil
« Svar #4 skrivet: 29 november 2016, 14:56:40 »
Jag tycker antalet starter är högt med tanke på att pumpen går ca 80% av tiden. Antalet starter blir högst när kompressorn går halva tiden så höst och vår blir det ännu fler starter. Det verkar vara liten vattenvolym i systemet i förhållande till pumpens effekt. Det blir bättre om man ställer upp kopplingsdifferensen. Fabriksinställningen är 5 grader men enligt den gröna kurvan verkar det var en lägre inställning i det här fallet.

Skillnaderna på värmebärar- och köldbärarsidan är inget att säga något om.

Däremot tycker jag att värmebärartemperaturerna verkar höga med tanke på årstiden och husets läge. Det är ungefär temperaturer som jag har vid samma utetemperatur i ett betydligt varmare klimat. Jag undrar om det inte finns någon radiator som så att säga kortsluter flödet. Kontrollera att det är en märkbar skillnad (minst 5 grader) mellan in- och utlopp till radiatorerna när pumpen har gått en kvart eller mer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!