Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.  (läst 21487 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« skrivet: 29 april 2013, 20:25:32 »
Vill börja med att be om ursäkt om jag ställt denna högintressanta  ::) fråga förr.
Min undran vad det är styr placeringen av tanklocket på bilar. Varför ibland höger eller vänster sida? Vissa bilar har ju bakom reg plåt tex Peugout 404 plus vissa jänkare. Sedan har vi gamla jaggor med 2 st tanklock.

Hur kan tänket ligga hos biltillverkarna? Anpassning till olika exportmarknader? Eller. Tex volvo xc70 å 960 så satt tanklocken på olika sidor. ( har jag för mig).

Finns det en tanklockslobby  ::) Där standarden sätts....?

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #1 skrivet: 29 april 2013, 20:33:55 »
Jag har alltid trott att tanklocket sitter på samma sida som bränslemätaren sitter åt i instrumentbrädan, iaf i 9,5 av 10 fall...
Men det ska heller tydligen inte stämma  dontknow
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #2 skrivet: 29 april 2013, 20:45:15 »
Tyke, det är en favorit i repris, eller kanske en "deja vu"  ::)

Pth eller Ptv eller varför sitter tanklocken på olika sidor på bilen?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #3 skrivet: 29 april 2013, 20:47:39 »
Jag har alltid trott att tanklocket sitter på samma sida som bränslemätaren sitter åt i instrumentbrädan, iaf i 9,5 av 10 fall...
Men det ska heller tydligen inte stämma  dontknow
Det stämmer inte på min bil. Och inte på min frus heller. Jag tycker dem flesta svenska och tyska bilar har på höger sida.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #4 skrivet: 29 april 2013, 21:28:06 »
Tyke, det är en favorit i repris, eller kanske en "deja vu"  ::)

Pth eller Ptv eller varför sitter tanklocken på olika sidor på bilen?

Kändes lite Deja vu när jag skrev inlägget... Därav min undran i första inlägget. ;)
Får väl skylla på hög ålder :'(

Men vem vet det kanske har tillkommit nya bilmodeller sen sist!

Tyke  :D :D = måndag hela veckan...!
« Senast ändrad: 29 april 2013, 21:32:44 av tyke »
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #5 skrivet: 30 april 2013, 06:41:56 »
Av omtanke om föraren borde alla ha sina tanklock på förarsidan, det sparar man steg på.
För de som är motionsfreakar finns bilar med tanklocket på motsatta sidan.
Tanklock på båda sidorna gör att man kan spara tid, du behöver inte så och vänta utan kan välja höger eller vänster sida av pumpen om det är fullt på den sida där du har ditt tanklock.
Om man känner sig hurting kan man även välja att tanka på motsatt sida förardörren, allt bidrar till motion.
I vissa bilar har det säkert med annan konstruktion att göra, t.ex. var kabelstammarna är dragna, men kanske inte vill ha bensinpåfyllning på samma sida som kabelstammarna?

Men jag VET inte alls vilka teorier som ligger bakom placeringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #6 skrivet: 30 april 2013, 07:49:06 »
Måste bara berätta om min fd kollega som inte var den vassaste kniven i lådan om man säger så :)

När han får många år sedan bytte bil ifrån en Volvo245 till någon liten Subaru så satt tanklocket på vänster sida, Volvo har sitt på höger sida.
Han kör in på macken i byn där han bor för att tanka Subarun för första gången och kör då in som han brukar, men då sitter ju locket på fel sida och pumpslangen räcker inte runt.
Han kör då runt ett halvt varv till andra sidan och försöker där, men det är ju lika där slangen räcker inte runt.
Han står där och kliar sig i huvudet och funderar, mackägaren står inne i butiken och ser detta spektakel och fick sig en rolig stund :)

Slutar med att han åker därifrån för att återkomma nästa dag, han hade väl då studerat bensinlockets placering på bilen och funderat ut hur han ska köra in på macken för att få tanklock och pump på samma sida.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #7 skrivet: 30 april 2013, 10:01:27 »
För en annan som omväxlande kör Volvo 240 och Volvo 940 + V90 så är det bra irriterande att locken sitter på olika sidor.  :-))
Men på dessa bilar så stämmer i alla fall det där med tankmätarens placering.

Jobbigast av allt är dock när man lånar sambons Ford Focus och måste ha nyckeln med sig ut för att få upp locket...

Får jag välja så har nog tankluckan på passagerarsidan. Några steg extra kanske, men du slipper vara lika försiktig då du öppnar dörren.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #8 skrivet: 30 april 2013, 10:04:37 »
Jag tycker att man för det mesta likförbannat har kortläsaren på motsatta sidan till pumphandtaget  >:(
Så det blir ett spring ändå...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Legless

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #9 skrivet: 30 april 2013, 10:32:04 »
Får jag välja så har nog tankluckan på passagerarsidan. Några steg extra kanske, men du slipper vara lika försiktig då du öppnar dörren.

Instämmer!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #10 skrivet: 01 maj 2013, 09:12:42 »
Hehe Var och tankade förra veckan och när jag skulle gå in och betala så kom det en tant i en bil från kommunen som skulle tanka.Det började med att hon ställde sig på fel sida och hon körde då runt(svängde 180 grader) och en klassiker så vart det ju fel det med och vi stod inne på macken och funderade på vad hon pysslade med.Nu kom hon på att om hon kör fram så kan hon backa så borde det bli rätt men hon körde för långt så när hon backade så såg hon inte att nu backade hon till en annan pump så det vart ju fel sida det med.Nu kom hon på att jag börjar om så hon körde ut från macken och körde in en gång till och nu vart det rätt trodde vi men det visade sig att nu hade hon lyckas ställa sig vid en pump som inte hade kort och hon skulle nog tanka med kort för nu började hon skrika där ute.Nu körde hon fram till en pump som hade kortläsare men självklart hade hon ställt sig på fel sida igen och precis när jag skulle gå ut och hjälpa henne så åkte hon utan att tanka.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2013, 13:20:01 »
Haha *roflmao*
Tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag berätta hur Volvo Pv har (inte) resonerat;
På PV o Amazon hade man ju påfyllningen rätt praktiskt på bakstammen av bilen så det var aldrig ngt problem att välja pump på macken.
När man gjorde 140 så tänkte man till förstås på hela bilen och av utrymmesskäl så valde man att gå över till att ha påfyllningen på sidan av bilen istället.
Det var även hårdare krockregleringar som gjorde att det blev enklare att undvika brand via en brusten påfyllning vid en påkörning bakifrån.
Alla andra märken drog samma slutsats också i slutet av 60-talet och började flytta locken till sidorna.
Detta var förstås nytt för ingenjörerna i Lundby och man hade stora säkerhetsmässiga utredningar på många saker. Man kom fram till att det säkraste av att placera påfyllnignen på hö sida eftersom merparten av bilarna skulle bli vänsterstyrda, och det därför skulle bli säkrast att stå och fylla med reservdunk utefter vägen, innanför bilen, och inte ute i körbanan.
En mkt logiskt inställning, som jag tror de flesta tillverkare också intog.
Man valde av ngn anledning sedan att sätta påfyllningen på vänster sida på de första Volvo 740. Detta kom sig enbart av den anledningen att man "råkade" dra ut avgasröret på den bilen till höger sida istället för som tidigare till vänster.
Då insåg man att pga brandrisken så vore det mindre bra att ha påfyllningen på samma sida, eftersom avgassystem är varma i en krocksituation...
Så sent i projektet var man tvungen att flytta soppapåfyllnignen till andra sidan istället, dvs vä sida...så nu var man istället tvungen att stå med reservdunken ute i vägbanan (om man nu inte bodde i England, Australien eller Indien....).
Nice, men det var omöjligt tidsmässsigt att istället dra om avvgasröret.
Detta hängde sedan med till 940 och 960 varianterna förstås.
Så till Volvo 850 så hade man lärt läxan, och drog från början avgasröret rätt, till vä bakre hörn på bilen, och därmed blev det på nytt möjligt att sätta soppaluckan på höger sida, i säkerhet för passerande trafik när man står med dunken.

Precis som de flesta bilar ser ut idag...

Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2013, 15:34:05 »
Ja där ser man!

Dom två bilar som jag har hemma är det tvärtom på dvs påfyllning vä förararsidan.
En wv transporter å en ford.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2013, 19:41:30 »
Ja där ser man!

Dom två bilar som jag har hemma är det tvärtom på dvs påfyllning vä förararsidan.
En wv transporter å en ford.

Tyke  :D

Var mynnar avgasröret?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2013, 20:37:23 »
Var mynnar avgasröret?

Motsatt sida dvs höger  :).Köper din förklaring!
 Har äldsta sonen på besök å på hans Audi med dubbla avgas rör sitter tanklocket på höger sida.

Hur som haver tack för uttömmande svar.

Vem vet jag kanske ställer samma fråga nästa år.. ::) apropå Deja vu kontra kort minne... tummenupp

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!