Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tarberg
« skrivet: 03 oktober 2023, 22:48:50 »

Hej igen och tack för all hjälp som jag fått i denna tråd.

Felet är nu återgäldat, det var stop i framledningsröret. Efter att all smuts rensats bort så blev det olidligt varmt  a:gl 8) °C "love"

Tack för en bra tråd men många erfarna inspel från olika kloka. Har ett problem med onormalt hög kurva (Premiumline HQ e17) och väldigt många starter. Hålle rop med injustering av radiatorer och övrig felsökning och Undrar nu hur du upptäckte att du hade stopp i framledningen?

//Andréas
Skrivet av: kroke
« skrivet: 16 januari 2017, 17:55:45 »

Tack för hjälpen Carl  :) tummenupp skapade en ny tråd i övrigt så vi slipper förstöra denna om det finns flera med ungefär liknande problem.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2017, 21:21:41 »

Stämmer, i så fall bör man ha nån grad lägre tempdiff över radiatorerna, typ 5-6 °C.
Skrivet av: kroke
« skrivet: 15 januari 2017, 20:44:15 »

Vad borde den ligga på om man kör med extern cirkulationspump? Den interna värmebärarpumpen är ju varvtalsstyrd på denna pump och sköts automatisk. Men jag antar att detta inte påverkar den externa kretsen, eller tänker jag fel?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2017, 11:07:58 »

Om den är kopplad utan extra cirkpumpar mm så är 7-8 °C tempdiff optimalt.
Skrivet av: kroke
« skrivet: 15 januari 2017, 10:14:12 »

Hej igen och tack för all hjälp som jag fått i denna tråd.

Felet är nu återgäldat, det var stop i framledningsröret. Efter att all smuts rensats bort så blev det olidligt varmt  a:gl 8) °C "love"

Dock så undrar jag nu hur stor diff man ska ha på radiatorerna? Har försökt att läsa här i forumet, men blir inte riktigt klok på det.
Skrivet av: ugge
« skrivet: 14 januari 2017, 09:53:06 »

När eltillskottet går oavbrutet, innebär det att både kompressor och eltillskott går 24/7? (Fall 1)
Eller är det så att eltillskottet går varje gång som kompressorn drar igång efter ett stopp? (Fall2)
Vad har du för effektbehov, och vid vilken utetemperatur?

Fall 1
Om kompressor och eltillskott går 24/7 innebär det antingen att du har det effektbehovet eller mer. Når du inte önskad temperatur så kan det ju vara så att kompressorn inte ger sina 5,5-6 kW och att eltillskottet får (försöka) kompensera för det. Samtidigt har du problemet med att temperaturen stiger "för snabbt" vid mildare väder utan eltillskott vilket tyder på att kompressorn i alla fall ger effekt. Frågan är om den ger vad den ska.

Vad har du för temperatur på hetgasen när eltillskottet tvingats gå in?
Och vad är då värmebärare in respektive ut?

Fall 2
Om kompressorn fortfarande stannar för uppnått börvärde på framledningen men att eltillskottet går in under kompressordrift kan det vara en följd av en för högt ställd kurva. VP försöker uppnå en hög framledning men lyckas inte och kallar på eltillskottet. Orsaken till den höga kurvan kan i sin tur vara en följd av att värmen inte når ut i husets alla delar. Detta kan som tidigare nämnts bero på en termisk kortslutning, en radiator som står är fullt öppen, både termostat och förinställning. När detta sker går en oproportionerligt hög andel av flödet genom denna radiator med kraftigt höjd returtemperatur som följd. VP stannar alltså efter en kort körning trots att det är kallt i huset, "lösningen" blir oftast att höja kurvan trots att det inte är den egentliga orsaken till problemet.

Man ska aldrig ta saker för givet. Har du kontrollerat så att installatören inte lyckats förväxla framledning och returledningarna till radiatorsystemet. Att mata ett radiatorsystem baklänges får lite märkliga effekter och kan ibland vara klurigt att upptäcka. När flödet genom radiatorerna går baklänges blir radiatorn mer eller mindre jämnvarm över hela ytan och effektavgivningen sjunker. Dessutom blir returtemperaturerna högre i hela systemet.

Vilket värde du behöver ha på värmebärarpumpen i viloläge blir nog lite av experimenterande för att få god funktion på radiatorerna och en bra fördelning av flödet mellan dom.

Att värmepumpen styr mot ett fast :dt: innebär att flödet genom värmepumpen styrs så att det blir ett visst givet :dt: för att optimera COP. Detta är också en av anledningarna till att installationen numera sker med extern cirkulationspump och arbetstank. På detta vis kan man optimera driften av VP utan att påverka flödet i radiatorkretsen (den externa cirkulationen kan gå på konstanttryck för att inte påverka flödesfördelningen om exempelvis radiatortermostater eller fläktkonvektorer öppnar eller stänger). Rätt installerat och injusterat ger detta en jämnare fördelning av energin i huset.
Skrivet av: kroke
« skrivet: 07 januari 2017, 16:21:14 »

Hejsan Carl, tack för att du tar dig tid att svara.
Har ännu inte blivit av med problemet helt. Höjde kurvans V värde till 46 och då vart det bättre tills nu när det äntligen krypte ner under nollan. Sen den dagen utomhus temperaturen gick under nollan så har el-tillskottet gått oavbrutet, pumpen har ännu inte lyckats få up det till 22c

Alla element är luftade, dock utan resultat för det fanns ingen luft kvar i systemet.
Hur menar du med ett fast delta värde? Och hur ska ett korrekt värde se ut?  :)
Har kollat alla element och justerat på dom som behövde. Dock vart det bara märkbart bättre.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 november 2016, 19:06:46 »

Hej!
Några saker att kolla:
Lufta elementen, har systemet bytts så har du troligen nytt vatten i systemet.
Själv råkade jag som nybliven värmepumpsägare ut för att det blev så mycket luft i radiatorerna att effekten avtog.
Cirkulationen, tror att den där reglerar cirkpumpen själv och kör med ett fast :dt: mellan framledning och retur, fast kolla att detta funkar som det ska.
Kolla också att alla radiatorer blir varma upptill och lite svalare nertill, risken finns att nån radiator kortsluter flödet och hindrar då övriga radiatorer att få tillräckligt flöde.
Skrivet av: kroke
« skrivet: 07 november 2016, 17:52:55 »

Hej igen, hur rekommenderar du att man ställer pumpen utan arbetstank?

En sak som jag undrar är vad för värmekurvor ni har i era hus? Ingen är ju den andra lik men det skulle vara roligt att jämföra.
Själv kör jag Framledningen vid 22c på (37 grader) Kurvan vid -20 på (70 grader) .     Det är ju inte varmt 19C i inne temp nu, men i väntan på lösningen fungerar det
Skrivet av: ugge
« skrivet: 24 oktober 2016, 20:50:28 »

Dessa maskiner är byggda för att ha en arbetstank att arbeta mot. De styr varvtalet på den interna pumpen för att optimera :dt: över värmepumpen då kompressorn går. Det gör att varvtalet ändras dynamiskt. Vill du köra den utan arbetstank bör du ställa in vilovarvtalet till ett där du får ut temperaturen och lämpligt temperaturfall över radiatorsidan.

Fördelarna med styrning på framledningen är att kunna leverera det som behövs ute i huset, nackdelen är att den temperaturen svänger snabbt, exempelvis när kompressorn stannar eller efter varmvattenladdning. Den varma puls som kommer efter varmvattenladdningen kan få kompressorn att stanna, om jag minns rätt finns det en inställning för att ta hand om denna omställning till värmeläge. Samma svängning sker på framledningen även med returtemperatur reglerad pump, men här ignoreras det till stor del, och när vattnet snurrat runt i huset har temperaturpulsen dämpats ut vilket ger en lugnare styrning till kostnaden av att hela radiatorsystemet nu är fyllt med varmare vatten än nödvändigt, tills att returen börjar sjunka igen.

Det var ett tag sedan jag installerade dessa, men jag tror att du kan få en del problem att köra utan arbetstank. Vissa av problemen går säkert att lindra med inställningar men jag tror inte det blir optimalt med tanke på hur de har byggt upp det.
Skrivet av: kroke
« skrivet: 24 oktober 2016, 19:04:19 »

Helt rätt att värmebärarpumpen står på 10% har dock ställt min på 30% menar du att det borde bli bättre med en ännu högre hastighet?

Det är exakt så som givaren vid fläkten sitter, och det är precis så den fungerar vid för låg temperatur stannar den och vid högre körs den. Problemet med detta är ju när man styr med framledningen och temperaturen inte vill förbli så pass hög att fläkten körs konstant. Har du något tips på hur man bör ställa in denna för att optimera systemet?
Skrivet av: ugge
« skrivet: 24 oktober 2016, 18:33:10 »

Givaren som sitter på rören till din konvektor kan vara för att blockera fläkten då vattnet är under en viss temoperatur för att undvika problem med drag. Det innebär alltså att den fortfarande kan styra på rumstemperatur, vanligtvis en givare vid luftintaget till fläkten.

Det stämmer att nyare IVT maskiner gått över till styrning med framledningstemperatur. En sidoeffekt av detta är just att temperaturen snabbt sjunker då kompressorn stannar. När inte längre kompressorn hörjer temperaturen med 7-8 grader kommer naturligtvis temperaturen snabbt sjunka ner till returtemperaturen. Det är också så att de har gått över till att köra med extern cirkulationpump och och bypass. Om man inte bygger om system vid byte innebär det att man får ett lågt flöde när kompressorn står stilla. Fabriksinställningen för varvtal vid viloläge är 10 % om jag minns rätt. Denna kan man öka för att den interna pumpen skall köra med högre fart även då kompressorn står stilla.
Skrivet av: kroke
« skrivet: 24 oktober 2016, 17:34:01 »

Usch jag orkar inte med att ha det kallt längre :( Vad kan vara felet? Är det verkligen så att den styr på framledningen i stället för på returen som den gamla pumpen gjorde??  :-\
Har styrt upp framledning till 32c vid 22c ute temp och har ännu inte lyckats få det varmt inne. Temperaturen ligger på dryga 17,5 i sovrummet och 19,5 i köket..

Det stämmer Thelemorf, givaren är monterad på röret vilket borde göra så att den startar när temperaturen har uppnått inställd temperatur på konvektorn?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 24 oktober 2016, 08:48:20 »

Styr konvektorelementen på framledningstemperaturen? Mina fläktkonvektorer styr då efter rumstemperaturen.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 23 oktober 2016, 18:38:43 »

Jag har ingen kunskap om Rego 1000 , i Rego 637 heter det iaf varmvattendifferens och värmekurvans kopplingsdifferens. Har för mig jag har 6,5 grader på värmekurvan och 7 grader på varmvatten. (4 eller 5 grader från fabrik ?) Det man bör passa sig för är att öka den för mycket om man behöver hög framledning vintertid, då kan det hända att värmepumpen inte stannar. Rego1000 styrs väl av framledningstempen ?

Ofta har man mest starter mellan +5 och -5 ute. Min gamla värmepump hade fast kondensering och startade ibland uppemot 100 gånger per dygn mellan +5 och -5, den höll ändå i 15 år.  Jag tvekade inte en sekund när installatören frågade om jag ville komplettera med 120 liters volymtank för att få ned antalet starter.

Nu har jag längre gångtider varje gång den laddar värme och likaså längre intervall mellan körningarna tack vare större volym.

Sommartid kan du öka varmvattendifferensen så kanske du kommer ned till 3-5 körningar per dygn beroende på uttaget, rentav färre.
 
Skrivet av: kroke
« skrivet: 23 oktober 2016, 10:12:13 »

Hejsan Håkke, tack för att du tog dig tid att svara. Har loggat starterna nu under helgen och det ligger på drygt 32 starter per dygn. Kanske är normalt med tanke på vädret? Men tycker det verkar mycket om man ska snitta på ca 17 per dygn.

Hur ändrar man Kopplingsdifferensen på Rego1000 ? Om jag är på rätt spår finns det två kopplingsdiffernser, den ena är största som ligger på 25K och sen minsta som ligger på 4K. Vilken utav dessa är det som ska ändras?

En annan sak till som jag reagerat över, är hur snabbt tempen sjunker när pumpen jobbat sig upp till rätt temperatur. Finns det något sätt att minska detta?
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 22 oktober 2016, 21:43:55 »

Min värmepump har snart tuffat på i 7 år och den har gjort strax över 22000 starter vilket ger strax över 3000 starter per år och snitt 9 starter per dygn.

3000 på ett halvår är inte så farligt (snitt 17 per dygn), det sägs att ligger man under 20 per dygn så är det ok. Du kan minska antalet starter genom att öka kopplingsdifferensen om det går i din Rego version, eller som jag ha en volymtank.
Skrivet av: kroke
« skrivet: 22 oktober 2016, 18:12:58 »

Hej igen, hur många starter borde pumpen ligga på? Min pump har nu startat 3000 gånger på 6 månader, säger kanske inte så mycket men tycker det låter väldigt högt med tanke på att det varit sommar.

Har ännu inte riktigt fått bukt med värmeproblemet, men antar att man får leva med det tills temperaturen kryper under 0c då pumpen förhoppnings viss inte stannar startar och stannar var 10min :)
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 10 oktober 2016, 22:08:01 »

Ett långskott men, den nya pumpen är väl betydligt klenare än den gamla?
Den nya ger 5,8kw vid 35 °C framledning
Den gamla 7,7kw vid 35 °C framledning

 :(
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 oktober 2016, 21:21:53 »

Rent tekniskt är det bara att flytta givaren till returröret istället. Sen kanske man måste ändra parametrarna för max framledning så att den inte blir för varm och kopplingsdifferensen så att inte regleringen blir för trög?
Skrivet av: kroke
« skrivet: 10 oktober 2016, 20:40:40 »

Hellt korrekt det tänkte jag inte på, förklarar en hel del  tummenupp Finns det något enkelt sätt att ändra tillbaks till returtemp? Med mina konvektor element är det helt värdelöst att styra på framledning. Dom känner bara av när temperaturen kommer upp på rören och startar när det blir ex 25 på röret med framledning händer detta nästan aldrig och det blir svin kallt i rummet.  Vad vinner man på att styra med framledning eftersom det har blivit ändrat?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 oktober 2016, 18:40:26 »

Din gamla IVT styrde troligen på returtemp?
HQ styr väl på framledningstemperaturen?
Det innebär att det inte går att översätta din gamla kurva rakt av.
V-värdet bör ligga ungefär samma, men H-värdet kan vara upptill 10 °C högre om man styr på framledningen jämfört med returen.

Finns inte börvärdet i nån meny?
Kolla att det ändras om du ändrar kurvan?
Skrivet av: kroke
« skrivet: 10 oktober 2016, 17:25:17 »

Hejsan tack för svaren  :)
Jag vet mycket väl hur man både knäcker och ändrar kurvan. Ställde in min gamla pump till nästan perfektion innan den tyvärr gav upp :/
Men denna gång händer det inte ett dugg när jag skruvar upp kurvan. Har ändrat från 45 - 60 på H-värdet, V-värdet är ändrat från 22 - 26. Efter dessa ändringar har jag väntat i 48 timmar utan att märka minsta förändring.  Rums givar påverkan ställde jag på 0 ifrån början, man vill ju hitta rätt kurva så man kan låta rums givaren sköta finliret i slutet  ;)

Det är snarare som att det inte händer någonting alls hur man än vrider på kurvorna. Det ända jag märker är att Pumpen startar kör upp till T1 Bör värde på ca 1-2 min, efter detta stänger den av sig och återupprepar processen var 20min precis som det är inställt. Detta får följdproblemet att temperaturen på T1 sjunker tillbaks till 22C efter 3-5 minuter. Precis som det stod när den började arbeta och inomhus temperaturen förblir oförändrad.
Märker även att mina konvektorelement inte alls jobbar på samma sätt som dom tidigare gjorde med gamla pumpen.

Är helt frågande när det kommer till varför pumpen tycker att tempraturen dugger så fort den äntligen börjar jobba? Borde den inte köra vidare och låta konvektorerna arbeta med temperaturen i system? Och varför kommer inte system upp i temperaturen?
Skrivet av: LARS6HOC
« skrivet: 10 oktober 2016, 15:43:29 »

Standard påverkan med givaren är 3. Så dina värden att det går ner från 21 till 18 stämmer.
Du kan som sagts innan andra påverkan till 0 om du vill.  Testa sedan att höja kurvan du har nu när du gör det.

Lars
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 oktober 2016, 10:55:47 »

Ja, ett 'problem' med dom där är att det inte blir nån kurva, utan en linje. Därför kan man behöva knäcka den, dvs öka värdena lite grann runt 0 grader för att det ska bli jämn innetemp. Det står i installatörsmanualen hur man går till väga. Sidan 49 i den här manualen: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorshandl_HQ_6720808390_01.pdf
Sen är det ju så att kurvan är anpassad för 20 grader inne, så om man vill ha konsekvent varmare så ska man öka temperaturen under 'Rumstemperatur normal' eller  'Värme öka/minska' på startmenyn.

Om det blev mycket kallare när du kopplade ur innegivaren så har du fel värmekurva inställd. Koppla ur givaren igen (eller sätt påverkan till 0) och justera in rätt kurva. Sen kan du aktivera innegivaren igen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 oktober 2016, 20:19:51 »

Det är väl bara att höja kurvan/förskjutningen?
Skillnaden är att man på denna anger framledningstemp vid 2 utetemperaturer (tror det är +20 och -35).
Du bör justera in denna kurva med rumsgivaren inaktiverad.
Skrivet av: kroke
« skrivet: 09 oktober 2016, 18:48:47 »

Hejsan, har fått ett litet problem med min nya pump en Premiumline HQ C6 med Rego1000. Det är så att jag inte kan få en högre temp än 20-21C inomhus, vilket är för lite vill ha upp tempen till 22C. Med min gamla pump låg tempraturen på behagliga 22C utan några problem, det var en Rego 600 / C7 pump som tyvärr gav upp i år.

Nu undrar jag hur man bör gå till väga för att lyckas få upp temperaturen på bästa sättet. Kurvan skiljer sig rätt så markant jämfört med min gamla kurva, men den nya styrcentralen kanske jobbar på ett annat sätt? Har även en inomhus givare (Canbus LCD) testade stänga av den från i fredags tills idag, med resultatet att temperaturen tok dök till 18C och pumpen vägrade göra värme tills jag återinsatte den igen.
Blir inte klok på vad det är för fel, så jag hoppas att någon vänlig person har lust att hjälpa mig.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!