Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hänga innerdel i taket?  (läst 2049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Hänga innerdel i taket?
« skrivet: 31 januari 2007, 17:49:57 »
Jag har funderat på om jag kan montera innerdelen i taket i min hall. Denna montering innebär att jag sätter väggmontaget upp i taket i stället. Dvs jag vinklar maskin 90 grader och skruvar fast den uppåt.

Vad tror ni om detta? Tål konstruktionen att hänga med väggsidan uppåt?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hänga innerdel i taket?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2007, 18:07:02 »
Ett problem med den lösningen är att du inte kan köra kyla på sommaren, kondensvattenavledningen funkar ju bara i det avsedda montaget. Sedan är ju egentligen hela innerdelen med sina fenor och grejer skräddarsytt för att sprida varmluften enligt mönster som man vet fungerar bra.

För takmontage finns det andra lösningar, tror fujitsu har en hel del specialare i sortimentet tex. Fast man kan misstänka att priset blir därefter när vi pratar om icke-massmarknadsprodukter.

/leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hänga innerdel i taket?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2007, 13:59:04 »
Jo men är kondensvatten enda problemet så är det ok, jag använder pumpen enbart för värme.

Avseende design på utblås säger ju alla att de riktar dessa 45 grader och detta ger ju att den kan vara monterad på vägg eller mot tak det blir ju så att säga 45 grader i båda fallen.

Kommentar någon? Kanske finns någon som prövat denna typ av montering.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hänga innerdel i taket?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2007, 08:24:45 »
Jag har funderat på konceptet litegrann, konstaterat att luckan iaf inte svingar upp även om den monteras uppochner (på en E9DKE)
Det som är svårare att bedömma är om fläktens upphängning gillar läget -det tror jag dock, annars borde frakten av prylarna vara i fara.

Jag skulle nog sätta det ett extra fäste för kåpan. I E9DKE normal fallet t.ex. så hänger man på innerdelen på fästplattan(skruvad i väggen) och den "snäpper" fast i nederkant. Jag skulle inte lita på ett snäppfäste år efter år, utan skulle se till att det fanns backup på just den lilla punkten.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hänga innerdel i taket?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2007, 08:42:36 »
vid avfrostning bildas lite is på innedelen, när den sen vänder så kan det tänkas att det ev kommer nån droppe vatten, som vid normal montering hamnar i dropptråget och avdunstar. är absolut inte säker på att det blir så, bara en misstanke. !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hänga innerdel i taket?
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2007, 09:22:44 »
Jo, jag har försökt kolla upp det ace, förloppet vänder så hastigt vid avfrostning att vattnet formligen ångar bort.
Man har ju som regel ganska torrt på vintern = luften suger åt sig fukt..
(släpper den inte så gärna över huvudtaget, 30% rh 23ºC = daggpunkt ca 4,5ºC)
Kombinerat med en uppvarvande fläkt(efter avfrostning) = förångar fukten från innerdel
Snabb uppvärming efter avfrostning pga restvärme utedel = vattnet "kokar" bort

Man bör nog ha extremt konstig luft-situtation på vintern i kombination med udda pump om man skall lyckas få hela droppar att släppa taget från innerdelen.

Vad jag mins av mina egna tester så dröjer det dröjer minst 15 minuter i kyldrift(sommarn) innan det kommer någe vatten i kondenstråget som når ut till evakuerings-slangen. Minns att jag blev irriterad "Fanken! avfukta nurå!! nuuu din jäkla #%&¤¤& pump!!!"
« Senast ändrad: 03 februari 2007, 10:13:28 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hänga innerdel i taket?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2007, 09:37:28 »
OK ! *vinkar* *vinkar* Thumbsup
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hänga innerdel i taket?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2007, 10:01:54 »
Tack för alla svar, återstår bara att pröva då. Återkommer när det är klart.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!