Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av luftvärmepump en eller tvÃ¥ samt val av märke.  (läst 3372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Syrfid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er.

Jag har köpt ett hus från 1975, treglas energifönster men i övrigt direktverkande el.
Markplan 122 kvm, källare 60 kvm. Se bifogade bilder på planlösningen.
Frågan är om jag ska satsa på en eller två luftvärmepumpar. Källaren är omdränerad och vi kommer att använda den till tv- och hobbyrum och kommer således att vilja ha den uppvärmd huvvudelen av tiden.
Markplan är som ni ser en hyggligt öppen planlösning vilken passar utmärkt för en luftvärmepump.
Nu vill jag gärna ha era kloka råd och åsikter gällande dels märke av värmepump, en eller två stycken samt placering.
Mina tankar är att jag antingen placerar en i grovköket (vänster på planritningen) som blåser genom korridoren och ut i den öppnare delen av huset och en i källaren. Pumpen i källaren lär ge dräglig värme i de delar av huset som är längst från grovköket.
Alternativ två är att placera pumpen i trappan, då kommer pumpen att värma åtminstone halva källaren och huvvdelen av markplanet men värmen kommer att avta och vara som sämst i sovrummet närmst grovköket.
Synpunkter mottages tacksamt.

Sen när det gäller märke. Jag har tagit in offerter från flera olika leverantörer och en återförsäljare för Daikin är väldigt påstridig och påstår sig sälja marknadens driftsäkraste pump. Här på forumet verkar det råda delade meningar kring det märket. Själv betalar jag gärna för bra kvalitet och hög driftsäkerhet men då vill jag inte få solsken uppblåst i arslet.
Mvh
Syrfid

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag tycker du ska satsa på 2st pumpar för att få bästa komforten o högsta besparingen.jag monterar alla fabrikat o det finns många som är riktigt bra,tycker du ska titta lite extra på fujitsus nya modeller LECN o LTCN Nordic dom ger bra även vid kyla o har inte krånglat för oss.dom ligger rätt i pris jämfört med likvärdiga av andra kända fabrikat

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Jag tycker att du ska satsa på två maskiner. Med grovköp, menar du tvättstugan? Den långa smala korridoren är inte idealisk. Finns det möjlighet att sätta den högt på ytterväggen i trappen så tror jag att du får rätt bra effekt. I källaren ska den sitta i hobbyrummet och blåsa mot gillestugan.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Jag tycker att du ska satsa pÃ¥ tvÃ¥ maskiner. Med grovköp, menar du tvättstugan?   GROVKÖK SKULLE DET STÃ….

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!