Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?  (läst 2633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« skrivet: 11 april 2007, 19:18:12 »
Ska ha ny Ack-tank, och tänker göra den så flexibel som möjligt, skulle detta kunna fungera?
E är båda backventiler.

Buffertank:           A+B öppen, C+D stängd
Volymförstorare:    A+D öppen, B+C stängd
Direkt:                 C+D öppen, A+B stängd
« Senast ändrad: 11 april 2007, 19:20:39 av ojacobsen »
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #1 skrivet: 11 april 2007, 20:17:40 »
Jepp det borde funka, den kommer att funka som knäpptank om du har den som volymförstorare. Nackdelen är väl att om det blir lite skiktning i tanken så tar den framledningen till radiatorerna från botten av tanken som kan vara lite kallare.

Alternativet är att ta framledningen till radiatorerna från toppen och retur från radiatorerna till botten av tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #2 skrivet: 11 april 2007, 20:23:04 »
Alternativet är att ta framledningen till radiatorerna från toppen och retur från radiatorerna till botten av tanken.
Tänkte på det, men då får man inte fulla volymen med (top-top)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #3 skrivet: 11 april 2007, 20:27:13 »
Jepp det borde funka, den kommer att funka som knäpptank om du har den som volymförstorare. Nackdelen är väl att om det blir lite skiktning i tanken så tar den framledningen till radiatorerna från botten av tanken som kan vara lite kallare.
Får fråga igen: vad är skiktning......... kanske på Engelska, jag förväntar inte att nån kan ge förklaringen på Danska
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #4 skrivet: 11 april 2007, 21:05:28 »
Får fråga igen: vad är skiktning......... kanske på Engelska, jag förväntar inte att nån kan ge förklaringen på Danska

Varmt vatten stiger och kallt sjunker, om vattnet står stilla eller rör sig långsamt så kan vattnet i toppen av en hög tank vara uppåt 20 ºC varmare än i botten. Detta störs dock av en högre omsättning av vattnet i tanken som då blandar om vattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #5 skrivet: 11 april 2007, 21:21:05 »
Hej
vattnet skicktar sig om du inte pumpar runt det i tanken..
ska du ha bra skicktning så glöm allt vad pumpar heter eller så får du ha väldigt lågt flöde i tanken

min solladdar pump laddar väl ca 8lit per min max,det räcker gott för att paja skicktningen i min tank...skicktning funkar om du kör elpatron eller slingor i tanken

jag tror att det räcker med stig å retur rörens flöde ut på systemet för att paja skicktningen i en tank...

då jag körde med elpatronen funkade det super kunde köra 65 i topp å 20 i botten temp



Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #6 skrivet: 18 april 2007, 07:37:44 »
Har nu tittat på Stiebel's ritningar, och det blir inte det samma jag gör..., dom tar fram mot huset från toppen av tanken i stället. Undrar om det kommer bli problemer med flödet när båda pumpar kör?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #7 skrivet: 18 april 2007, 08:07:19 »
jag tror att det räcker med stig å retur rörens flöde ut på systemet för att paja skicktningen i en tank...

Fast i CTC:s pannor så funkar skiktningen enligt vad CTC-ägarna påstår, och där pumpas vattnet runt av både VP:ns cirkpump då kompressorn går samt att det shuntas ut värme hela tiden. ???

Fast flödet som gÃ¥r via en shunt är ju lägre än i detta fallet.  Sc:,h
« Senast ändrad: 18 april 2007, 08:09:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #8 skrivet: 18 april 2007, 09:58:54 »
Har nu tittat på Stiebel's ritningar, och det blir inte det samma jag gör..., dom tar fram mot huset från toppen av tanken i stället. Undrar om det kommer bli problemer med flödet när båda pumpar kör?


Det där blir ju som IVT:s arbetstank, förutom alla omkopplingsventiler.
sitter dykrören färdiga i tanken?
Det bör sitta spridningsdysor på dykrören för att det inte ska virvla runt i tanken så mycket vid laddning.

Cirkpumparna bör ju styras olika beroende på vilket arbetssätt tanken ska jobba.

Vid buffertank så ska yttre cirkpumpen gå konternuerligt och inre cirkpumpen med enbart kompressor.
Dom övriga två driftfallen så kan ju yttre cirkpumpen vara avstängd

Man skulle behöva ha möjlighet att växla dykrör på tilloppsledningen också om du vill köra volymförstoring enbart.
« Senast ändrad: 18 april 2007, 10:09:11 av Jocke montör »
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #9 skrivet: 18 april 2007, 12:15:59 »
Senaste ritning:
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Hur ska jag koppla nya ack-tanken?
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2007, 17:43:48 »
Nu är min UKV200 här, nån som vet om det finns ett speciellt sätt att koppla den, det ser ut som att dom olika rören har olika funktioner (spridning och annat)?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!