Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kall frÃ¥nluft genom fasaden - hur ska det se ut?  (läst 1473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krokkodriljo

  • Gäst
Krokkodriljo
Kall frånluft genom fasaden - hur ska det se ut?
« skrivet: 22 oktober 2021, 12:25:35 »
Hej!

Vi har byggt nytt hus och fick direkt problem med ett felisolerat ventilationsrör (frånluften från luftvärmepumpen) som läckte kondensvatten ned i innervägg, mellanbjälklag och innertak.

Efter över ett års kamp fick vi till slut besked att byggfelsförsäkringen skulle täcka för att åtgärda problemet. När jag kom hem efter att hantverkarna isolerat om kanalen ser jag direkt att den fortfarande inte är tät som den måste vara. Ventilationskillen(?!) som gjort jobbet erkänner efter en del tjafs och skyller på att det är trångt och svårt att få till en tät isolering. Om han tyckte att det därför är ok med fuktskador i vårt nya hus framgick inte.

För att kunna sova gott på nätterna bad jag till slut hantverkarna att dra ut frånluften rakt ut genom fasaden ovanför pumpen.Jag litade inte på att de kan ordna en korrekt isolerad kanal som går genom bjälklag, innervägg och upp på taket.

Jag hade pratat med besiktningsmannen som rekommenderade denna lösning men påpekade då också att det är viktigt att frånluftsröret (som kan innehålla ned till -15 grader kall luft) går igenom och förbi fasaden en bit så att det inte kan rinna kondensvatten på eller ännu värre innanför fasaden. Denna info framförde jag till hantverkarna som höll med och pratade om en "låda" på fasaden som skulle täcka det utstickande röret.

När hantverkarna anser sig vara klara har det satt ett galler som är infällt i fasaden. Det här var i juni och sedan dess har jag försökt påpeka detta utan gehör. Till saken hör att pannan har gått på endast eldrift i över två år eftersom det med kompressordrift har läckt in vatten. Vi har ju fortfarande inte vågat slå på kompressorn och betalar därmed (enligt Nibe) 3-4 gånger mer för uppvärmningen.

Igår pratade jag med besiktningsmannen som tyckte jag skulle slå på kompressorn för att se om man kan se någon kondens på fasaden. När jag tittar idag har isbildning påbörjats på det infällda gallret.



Är det någon som vet hur ett frånluftsgaller genom fasad ska se ut för att vara korrekt utfört? Jag förstår att det kan fungera med infällt galler om det är rumstempererad luft som skickas ut, men nu handlar det ju om väldigt kall luft som bildar kondens och is.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kall frånluft genom fasaden - hur ska det se ut?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2021, 14:07:49 »
Jag har sett avluftshuv som en liten ventilationshuv där man bara använder avluftskanalen: https://soliduct.se/combidon-125-gra.htm. Frånluftsvärmepumpen hörs tydligt genom den korta kanalen så den bör inte sitta direkt vid en uteplats.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Kall frånluft genom fasaden - hur ska det se ut?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2021, 14:10:18 »
Den typen av installation blir ju sågad om man ska se det "isolerad med hela sin längd" Det iskalla gallret gör att luften kondenserar. Innanför fasaden har du ju en luftspalt som tillför ny kondens på metall som borde synas där. Nysågade träet runt hålet kommer ruttna tror jag. Mest rädd hade jag varit för slarv i väggen. Helt förödande om det inte är rätt gjort.

Hör med försäkringsbolaget om de kan rekommendera någon oberoende besiktningsman som kan ventilation.

När de inte lyckats få en avluftshuv på taket fungera så hade jag inte litat på en vägginstallation. Jag ser mindre risker i en avluftshuv, eftersom allt är konstruerat för att enkelt lyckas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Krokkodriljo

  • Gäst
Krokkodriljo
SV: Kall frånluft genom fasaden - hur ska det se ut?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2021, 15:13:17 »
Den typen av installation blir ju sågad om man ska se det "isolerad med hela sin längd" Det iskalla gallret gör att luften kondenserar. Innanför fasaden har du ju en luftspalt som tillför ny kondens på metall som borde synas där. Nysågade träet runt hålet kommer ruttna tror jag. Mest rädd hade jag varit för slarv i väggen. Helt förödande om det inte är rätt gjort.

Hör med försäkringsbolaget om de kan rekommendera någon oberoende besiktningsman som kan ventilation.

När de inte lyckats få en avluftshuv på taket fungera så hade jag inte litat på en vägginstallation. Jag ser mindre risker i en avluftshuv, eftersom allt är konstruerat för att enkelt lyckas.

Tack för svar. De hantverkare som gjort detta är underentreprenör till firman som skickades hit av försäkringsbolaget. Men de är uppenbart att de inte vet vad de sysslar med. Jag blev inte så förvånad när jag såg deras bil och det står "LV Riv och ventilation".

Det är ju som du säger, dvs det iskalla gallret kommer i stort sett hela tiden kondensera varmare luft som kommer både i luftspalten och utifrån. Känns som en tickande bomb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!