Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P  (läst 10026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martin_cl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Först och främst ska jag säga att jag är helt vilse när det kommer till frånluftsvärmepumpar.

Vi flyttade in i ett 2 år gammalt hus med en Nibe Fighter 310P (installerades när huset byggdes).
Vi lyckas inte att hålla värmen på varmvattnet länge.
Väljer jag att trycka in att elpatronen ska hjälpa till håller den varmvattnet bra. Kör jag med stöd av elpatron under en natt så har vi varmvatten på morgonen och hyffsat varmt vatten på eftermiddagen. Morgon efter finns inget varmvatten kvar.

Panntemperaturen sjunker drastiskt från ca 54-55 grader till 30-32 grader när man stänger av stödet från elpatronen (detta gjorde den även under hösten när det fortfarande var 10-13 grader ute).

Enligt förra ägarna satte de bara på elpatronen ett fåtal ggr när det var väldigt kallt ute. Annars klarade de sig utan detta.

Jag har även noterat nu att trycket ligger precis på 0,5 bar när jag kör med elpatronen som stöd, men sjunker till mellan 0,4-0,5 bar när jag trycker bort stödet.

Kan även tillägga att vi eldar i en kamin på kvällarna, vilket jag tycker borde hjälpa till.

Fick tag på en skötselanvisning till slut och hittade lite info.
Vid låg temperatur på eller uteblivet varmvatten skulle man kontrollera om temperaturbgränsaren var utlöst.

Så här ser min ut:


Är den ulöst?, känner man lite försiktigt på den så fjädrar den innåt en del.

Tacksam för alla svar jag kan få.

(just nu är elpatronsstödet avsaget sen 8 timmar tillbaka och följade data får jag från pumpen:
panntemp 31
framledningstemp 31
utetemp -09
avluftstemp 01
trycket ligger på ca 0,4 bar.)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2009, 18:25:50 »
ja nu när det är -9 så behöver elpatronen vara på hela tiden tror jag, den går ju in med olika steg själv.
Tror inte temp.begränsaren har utlöst men prova och tryck hårt jättehårt på den röda knappen, om du hör 1 knäpp i den hade den utlöst. Vad den tidigare ägaren säger tror jag inte på
Mest kyla men lite värme också

Utloggad martin_cl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2009, 18:33:42 »
Ok, ska testa.

Vår elräkning är dock alldeles för hög för att vara vettig, så nått skumt är det (nej vi kan inte ha så mkt hushållsel extra nu).

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2009, 18:49:33 »
Hur stort hus har ni??
Förra ägaren, hur mÃ¥nga var dom?? Pensionärer??  Hur mÃ¥nga är ni??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad martin_cl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2009, 19:23:49 »
124m2 är huset. Vi är två personer.
Tidigare ägare var 3 pers. varav en tonårsson.

Vi bodde 3 mån i ett parhus på 90kvm. Där fanns en nibe luftvarmepump (som jag aldrig brydde mig om att kika speciellt mkt).
Då hade vi en elförbrukning på under halva den kostnad vi har nu.

tryckte in den röda knappen, men hörde inget knäpp.
« Senast ändrad: 01 januari 2009, 19:27:20 av martin_cl »

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2009, 20:56:17 »
Har du kollat sÃ¥ att luftfiltret inte är igensatt sÃ¥ att det blir kraftigt sämre luftflöde. DÃ¥ borde det behövas mer elpatron. Det kan även behövas en rengöring av skovlarna pÃ¥ fläkten om det är dÃ¥ligt luftflöde-lite lÃ¥ngsökt men det kan bidra till dÃ¥lig ventilation och sämre luftflöde sÃ¥ att verkningsgraden sjunker. Hade själv en 360p som fick gÃ¥ pÃ¥ elpatron när tempen sjönk under +5 grader sÃ¥ det lÃ¥ter som det borde behövas en del tillskott även för er. Min "lilla" erfarenhet av dessa pumpar  är att de räcker lagom till tappvatten över sommarhalvÃ¥ret men när det blir höst sÃ¥ mÃ¥ste elpatronen stötta en hel del.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2009, 21:48:53 »
Jag har även noterat nu att trycket ligger precis på 0,5 bar när jag kör med elpatronen som stöd, men sjunker till mellan 0,4-0,5 bar när jag trycker bort stödet.

Detta är helt normalt i o med att trycket stiger med ökad temperatur.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad martin_cl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2009, 21:50:46 »
Jag har även noterat nu att trycket ligger precis på 0,5 bar när jag kör med elpatronen som stöd, men sjunker till mellan 0,4-0,5 bar när jag trycker bort stödet.

Detta är helt normalt i o med att trycket stiger med ökad temperatur.

enligt manualen ska driftstrycket ligga mellan 0,5-1,5 bar.
Är det då ok att trycket sjunker till 0,4?

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inget varmvatten efter knappt ett dygn - Nibe Fighter 310P
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2009, 14:22:47 »
Hej!
Om tryckmätaren visar så lågt som 0,4-0,5 bar skall du fylla på värmesystemet, se intruktionsboken för att hitta påfyllnadskranden. Fyll upp till 2,0 bar och lufta sedan mantelutrymmet genom att tvångsöppna säkerhetsventilen för värmesystemet. Då hamnar trycket kring 1,5 bar tillslut. Angående den höga energiförbrukningen tycker jag att du skall titta på hur kompressorn arbetar. Stannar den då och då för avfrostning? Hur hög är kondenseringstemp/avluftstemp? Stopp för avfrostning och låg kondensering/avluftstemp tyder på igensatt ventilationsflöde. Lycka till!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!